• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny MTB - modele lokomotyw serii EU05/EP05

jacol_placol

Aktywny użytkownik
Reakcje
584 19 2
Rynna za kabiną.

Tu jest rynna prawidłowo.

Dobra nie ma co dalej opowiadać. Dla zainteresowanych, można wejść do wątku EP05 autorem jest chyba Pan Ludwik Igielski i popatrzeć na zdjęcia starej 05. Kończąc, 23 jest źle zrobiona po remoncie. Pozdrawiam.
 

Załączniki

rprail

Znany użytkownik
Reakcje
1.640 91 1
Dobra nie ma co dalej opowiadać. Dla zainteresowanych, można wejść do wątku EP05 autorem jest chyba Pan Ludwik Igielski i popatrzeć na zdjęcia starej 05. Kończąc, 23 jest źle zrobiona po remoncie. Pozdrawiam.
Dla mnie wogóle dziwne jest podjęcie przez kolegę tego tematu w tym miejscu. Skoro Roco wypuszcza Škode 44E i podobno skanowali EP05-22, to EP05-23, mimo to, że ogólnie prezentuje się znacznie lepiej od EU05-22, nie ma tu nic do rzeczy. Oczywiście w kontekście ewentualnego wzoru modelu będącego konkurencją dla EP05 MTB.
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
H0e
Reakcje
8.513 222 3
No sorry, chyba jako klient mam prawo zareklamować niedziałający model EN57 za ponad 1600 zł? Czy nie, Panie Reschka?
Skoro napisałem reklamację mailem 5 marca i nie dostałem odpowiedzi, to zacząłem dzwonić. Na początku było "abonent niedostępny", potem włączała się poczta głosowa. No to rozumiem, że została droga pocztowa - list polecony z potwierdzeniem odbioru. A ponieważ ja nie umiem fachowo pisać takich pism to co złego że skorzystałbym z pomocy prawnika? Kilka razy korzystałem w podobnych przypadkach i sprawa była załatwiana pozytywnie...
Nie wiem, może mam coś z oczami ale wątek jest o MTB - modele lokomotyw serii EU05/EP05
tak wiec niech kolega @Arekmiz wytłumaczy mi co tutaj robią wpisy o sklepie SM z Rybnika?
 

Arekmiz

Władza może wszytko
Reakcje
2.275 235 0
Po prostu zapytałem (zaczynając od "apropos") czy ŚM odpowiada na maile i odbiera telefony. A potem się niepotrzebnie rozwinęło.

BTW. ŚM wysłał mi paczkę z nowym egzemplarzem EN57. Ponieważ wyjechałem na święta to dopiero jak wrócę będę mógł sprawdzić czy nowy egzemplarz działa OK i odeślę ten wadliwy do ŚM. Wtedy uznamy że reklamacja została załatwiona. :)
 
Reakcje
12 0 0
Odświeżę temat.
Wczoraj zamontowałem dekoder dżwiękowy zimo w moim EP05-28. Postawiłem na torach i cisza. Lokomotywa jeździ bezproblemowo, całe oświetlenie działa ale dźwięku brak? W instrukcji jest napisane cytuję: dla dekoderów dźwiękowych gniazdo Plux22 łączy dekoder z fabrycznie zamontowanym głośnikiem 8 omów. Wychodzi na to że jednak tego głośnika tam nie ma? Orientuje się ktoś gdzie niby jest zamontowany ten głośnik? Pod płytką? Jeśli go nie ma w którym miejscu na płytce trzeba przylutować kable głośnika?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.972 629 30
Orientuje się ktoś gdzie niby jest zamontowany ten głośnik?
Ja mam dwa modele, EU05 i EP05 i w żadnym głośnika nie ma, tak że instrukcja, delikatnie mówiąc, wprowadza w błąd. Ja nie montowałem głośników i nie wiem, gdzie je należy podłączyć. Generalnie w gnieździe PluX22 głośnik powinien być podłączony do pinów 15 i 17, ale jak przewody praktycznie podłączyć do tych pinów w tym modelu nie wiem. Z praktycznego punktu widzenia wygodniej jest głośnik podłączyć do płytki modelu i podłączać go do dekodera za pośrednictwem gniazda, żeby dało się wyjąć dekoder bez wyjmowania głośnika. Ale dekodery zwykle są dostarczane z głośnikami podłączonymi bezpośrednio do płytki dekodera, więc w razie czego nie trzeba korzystać z podłączeń na płytce modelu - tak przynajmniej jest z dekoderami ESU, ZIMO nie znam.
 
Reakcje
12 0 0
Dziękuję za informację odnośnie głośników.
Jeśli jest możliwość przylutować odrazu kabelki od głośnika do dekodera w dekoderach ESU to może w Zimo też?
Zamontowałem dekoder Zimo MS450P22.
Czy ktoś się orientuje w którym miejscu na tym dekoderze należy przylutować kabelki?
Mogę podesłać zdjęcie dekodera na modelu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.972 629 30
Jeśli jest możliwość przylutować odrazu kabelki od głośnika do dekodera w dekoderach ESU to może w Zimo też?
ZImo nie używam, więc nie wiem jak tam jest, ale w ESU niczego nie trzeba lutować, przewody głośników są przylutowane do dekodera fabrycznie. Jeżeli w modelu jest podłączenie głośników w gnieździe dekodera, to można to wykorzystać odlutowując (lub po prostu odcinając) przewody głośnika od dekodera i przylutowując je do wskazanego miejsca na płytce modelu.
 
Reakcje
12 0 0
Oprócz 4-rech przewodów zasilających ( połączonych z napędem) odchodzących od płytki, żadnych innych nie ma. Połączenie dekodera pinami 15 i 17 odrazu z płytką na modelu. Nie wiem czy dobrze to opisałęm.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.972 629 30
Połączenie dekodera pinami 15 i 17 odrazu z płytką na modelu. Nie wiem czy dobrze to opisałęm.
Chyba nie najlepiej, bo nie bardzo rozumiem pierwsze zdanie. Ale sprawdziłem w swoim modelu i piny 15 i 17, które służą do podłączenia głośnika, w modelu EU/EP05 MTB są wyprowadzone na pola lutownicze na płytce. Ale żadnego głośnika fabrycznie w modelu nie ma. Można przewody głośnika przylutować do tych pół, a jeżeli dekoder (jak ESU) ma fabrycznie przylutowane przewody z głośnikiem, można po prostu włożyć taki dekoder do gniazda i głośnik zamontować gdzieś w modelu. Prawdę mówiąc, nie bardzo wiem gdzie, bo wprawdzie w EU/EP05 są nad wózkami wycięcia w ramie, gdzie głośnik mógłby się zmieścić, ale taśma z przewodami do płytki ze światłami może w tym trochę przeszkadzać.

20251216_215818a.jpg

20251219_183926a.jpg
 
Reakcje
12 0 0
Jak wyjąłem zaślepkę nie zwróciłem uwagi na te pola lutownicze a dekoder dźwiękowy zasłonił je ponownie po włożeniu.
Fakt to miejsca na przylutowanie głośnika. Jutro jak znajdę chwilę czasu przylutuję i zobaczę czy jest dźwięk. Sprawdzę też czy uda się upchać głośnik typu kostka pod tą taśmą.
Dziękuję za wiadomość
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.972 629 30
Jutro jak znajdę chwilę czasu przylutuję i zobaczę czy jest dźwięk. Sprawdzę też czy uda się upchać głośnik typu kostka pod tą taśmą.
No i znalazł kolega @suchoj tę chwilę czasu? Ciekaw jestem wyników prób. A tymczasem obejrzałem sobie dokładniej obwody elektryczne tego modelu, zarówno na papierze (instrukcja), jak i w realu, a zwłaszcza płytek czołowych świateł białych i czerwonych. Światła w modelu MTB są podłączone w ciekawy sposób, mianowicie światła białe dolne włącza się przyciskiem świateł F0 (świecą z przodu lub z tyłu, zależnie od kierunku jazdy). Dodatkowo funkcja AUX3 włącza górny reflektor, ale tylko wtedy, gdy są włączone światła dolne (wciśnięty przycisk F0) i zawsze zależnie od kierunku jazdy. Nie da się włączyć samych reflektorów górnych, bez włączenia dolnych – nie jest to kwestia mapowania dekodera, a specyfika układu elektronicznego na płytce modelu. W tym celu trzeba ustawić mikroprzełącznik na płytce elektronicznej w pozycji "Off". Przy pozycji "On" górny reflektor będzie się zapalał zawsze ze światłami dolnymi, niezależnie od stanu wyjścia AUX3. Światła czerwone są włączane wyjściami AUX1 (światła tylne) i AUX2 (światła przednie). Światła czerwone działają niezależnie od świateł przednich i niezależnie od kierunku jazdy, ale przez odpowiednie zmapowanie dekodera można uzyskać uzależnienie włączania świateł czerwonych zarówno od kierunku jazdy, jak i od włączenia świateł białych, choć ja jestem przeciwnikiem takiego uzależnienia. Przez mapowanie można też uzyskać włączanie czerwonych świateł z przodu i z tyłu, zależnie od kierunku jazdy, jednym przyciskiem, ale ja i w tym wypadku wolę niezależne włączanie. Wyjścia AUX4 i AUX5 sterują oświetleniem kabin i mimo, że instrukcja zaleca powiązanie ich włączania z kierunkiem jazdy i zatrzymaniem lokomotywy, ja pozostawiłem w swoim modelu całkowicie niezależne od niczego włączanie oświetlenia kabin. Dodatkowo można ustawić jasność górnych reflektorów drugim mikroprzełącznikiem na płytce. W położeniu „On” górne reflektory świecą jaśniej, w położeniu „Off” nieco ciemniej, ale i tak jaśniej, niż reflektory dolne.

Tak wygląda model po zdjęciu pudła.

płytka 1.jpg


Zbliżenie końca modelu:

płytka świateł 1.jpg


Dolna płytka z LED-ami dolnych reflektorów znajduje się pod wkładką z symbolicznym zaznaczeniem pulpitu maszynisty. Tak to wygląda po wyjęciu tej wkładki.

płytka świateł 2.jpg


Spróbowałem prześledzić przebieg ścieżek na tej małej płytce i wyszło mi coś takiego. Na żółto zaznaczone są połączenia po drugiej stronie płytki (żółte ścieżki nie mają połączenia z rezystorem, pod którym przechodzi jedna z nich ani z przewodami, z którymi się na rysunku krzyżują):

płytka świateł 3a.jpg

płytka świateł 3.jpg


Połączenie płytki świateł z płytką główną:

płytka świateł 4.jpg


I po odwróceniu płytki głównej i płytki świateł:

płytka świateł 5.jpg


I kombinacja dwóch zdjęć, pokazująca całość:

płytka świateł 6.jpg


Ale główną rzeczą, jaką chciałem sprawdzić, był sposób podłączenia lewych i prawych dolnych reflektorów, aby stwierdzić, czy i ew. jak dałoby się uzyskać możliwość włączenia świateł manewrowych (sygnał Tb 1). Niestety, wynik tego sprawdzenia jest negatywny: białe lewe i prawe światło są na płytce świateł połączone równolegle, ale do płytki jest doprowadzony tylko jeden wspólny dla obu LED-ów przewód minusowy, zasilany z odpowiedniego wyjścia dekodera. Żeby uzyskać światła manewrowe, należałoby rozdzielić obwody lewego i prawego LED-a i doprowadzić dodatkowy przewód tak, by lewy i prawy LED miały własne przewody minusowe. Oprócz tego konieczne byłoby wykonanie dodatkowych obwodów, umożliwiających niezależne od siebie włączenie lewego i prawego dolnego światła białego na obu końcach lokomotywy. Teoretycznie można byłoby wykorzystać do tego wyjścia funkcyjne AUX6 i AUX7, jednak na płytce modelu odpowiednie piny gniazda dekodera (piny 21 i 22) nie są podłączone, konieczne byłoby dolutowanie dodatkowych przewodów.

Płytka główna od spodu - widoczne miejsca, do których należałoby przylutować ew. przewody w celu wykorzystania wyjść AUX6 i AUX7:

płytka świateł 7.jpg


Ciekaw jestem, czy ktoś z Was próbował już przeróbki elektroniki tego modelu tak, by uzyskać światła manewrowe.
 

saabal

Aktywny użytkownik
Reakcje
227 11 1
A co to znaczy "poprawnie"? To jest poprawnie dla wersji ČSD, ČD czy ŽSR, a że MTB nie zmieniło płytki do wersji PKP, to chyba nie powinno nas dziwić.
Fakt, bylejakosc w obecnych czasach przestaje dziwić.
Stała sie powszechna, i co gorsza usprawiedliwiana.
Ma to związek również z oszczędnościami, łącznie z malowaniem (niemalowaniem) dachów na oliwkowo kiedy powinny być szare, lub rezygnacja z silników Bühlera czy Mashiny na poczet tych z Temu.
 

Podobne wątki