• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny (moje) Wagony towarowe Reno0

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.915 67 3
#22
Dzięki Andrzeju za korekte mój błąd rzeczywiscie wagony z niższymi zbiornikami 2x 13,5m3 (pierwsze miały jeszcze pojemność 2x12,5m3) to Ucs908/Kds54 a te z wyższymi zbiornikami 2x17m3 to Ucs909/Kds56. Symbolem 910 oznaczono wagon o całkowicie innej konstrukcji ( poprawiłem to w moim wcześniejszym wpisie). Ja akurat mam model Ucs908 (37105) bardzo piękny wagon wykonany niemal doskonale choć moje kolejowe upierdliwe oko dopatrzyło sie jednego błędu w układzie hamulcowym a konkretnie w rozmieszczeniu przekładni nastawiaczy hamulca (tablice przestawcze) ale to temat na inną dyskusję.
Wagony zbiornikowe takiej budowy były bardzo często spotykane na polskich torach szczególnie po roku 1990-tym. Sam osobiście widziałem całe pociagi zestawione z podobnych wagonów pochodzenia zarówno ex DR jak i DB a nawet jeszcze jakieś inne chyba belgijskie. Wagony typu Ucs908 mogły kursować w ruchu miedzynarodowym bez przeszkód natomiast Ucs909 zasadniczo był przeznaczony do ruchu wewnętrznego ale nie mozna wykluczyć ich obecności w naszym kraju z racji braku przeszkód natury technicznej gdyż jak juz wspomniałem wczesniej w Polsce obowiązuje taka sama skrajnia jak na kolejach niemieckich. W takim przypadku wyznacza sie pewna częsć wagonów do kursowania tylko do określonych zarzadów poprzez zmiane liczby kodu wymiany na wagonie i umieszczeniu na wagonie trafarety (tabelki) z wyszczególnionymi zarzadami, na których dopuszcza się kursowanie danego wagonu. Są też wagony które pomimo kodu wymiany oznaczajacego dopuszczenie do ruchu wewnetrznego na podstawie specjalnych umów tez sa dopuszczane do ruchu miedzynarodowego najczesciej z pewnymi ograniczeniami , które reguluje dana umowa. Takim przykładem może być pociąg zestawiany z niemieckich wagonów krytych z rozsuwanymi ścianami z kodem wymiany 42 (ruch wewnetrzny) kursujacy do stacji Gliwice Łabędy. Czy wagony Ucs909/Kds56 docierały do Polski w epoce III i IV trudno powiedzieć, pod wzgledem technicznym nie było przeszkód jednak sytuacja geopolityczna była w tamtych czasach zupełnie inna (po drodze jeszcze było NRD) a obowiazujace umowy międzynarodowe na kolejach zdawały sie być bardziej rygorystyczne. Z drugiej strony w tamtych czasach w Polsce działał intensywnie rozwijający się przemysł chemiczny, który potrzebował wymiany handlowej takze z Zachodem i nie można absolutnie wykluczyc możliwości pojawiania sie tych wagonów w naszym kraju. Wieksza liberalizacje mozna zaobserwować po roku 1990-tym. Przykładem tego mogą byc cysterny prawdopodobnie szwedzkie jakie widywałem gdzieś w okolicach Pleszewa (przepraszam ale nie pamietam dokładnej lokalizacji bocznicy na która docierały) i w Jarocinie ok roku 97-go, które posiadały wózki o konstrukcji ogólnie przyjętej za przestarzałą. Były to wózki typu diamond o konstrukcji wykonanej z płaskowników jak w tendrach parowozów Ty23, Ok22 lub Ok1 podobnych do wózków wagonów amerykańskich typu TP z czasów I Wojny Światowej. Oczywiście nie były to te same wózki i przypuszczalnie były skonstruowane po drugiej wojnie, przypuszczam że były spawane i na łozyskach tocznych, jak tez miały znacznie większy rozstaw osi. Niestety wagony te widywałem z okien pociagu dlatego niewiele wiecej moge powiedzieć na ich temat bo nie mogłem dokładniej przyjrzeć sie ich konstrukcji.
Jeszcze co do pozostałych Twoich wagonów to sa one z róznych epok i razem w jednym pociągu trudno by było je umieścić. Najbliżej do siebie mają Ucs z roku 1964-go z ep III i wagon Oppeln Gklm z 1970-go ep.IVa jeśli przyjąc ich "spotkanie" w okresie przejściowym (1968-1970). Natomiast Ucs908 (37105) do tego okresu nieco mniej się nadaje, nawet jesli przymkniemy oko na date rewizji bo wtedy najczęsciej malowano podwozia jeszcze na kolor czarny. Wagon Oppeln jeśli posiada kod wymiany 21 to mógł zawitać do Polski, warto jednak wziąc pod uwagę że to byl końcowy okres eksploatacji tej serii na DB a w tym czasie koleje te posiadały bardzo duża liczbe wagonów z rodziny Gs i Gls 203-214 znacznie lepiej dostosowanych do komunikacji międzynarodowej.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.646 14 6
#23
Ale możemy też przyjąć, że wagony te wjechały na teren naszego kraju celem dokonania naprawy oraz modernizacji. Mówię oczywiście o wagonach zbiornikowych z IV epoki. Raczej będę się starał aby w jednym składzie były wagony z jednej epoki.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.915 67 3
#24
Takie załozenie jest raczej jeszcze mniej realne ponieważ DB posiadały dobre i sprawnie działajace zakłady naprawcze i nie miały potrzeby wysyłać wagonów na naprawy do Polski. Dość naciąganym ale możliwym do zaistnienia to transport w wagonach Ucs909 n.p. półproduktów chemicznych o małym cięzarze właściwym jak choćby granulatów tworzyw sztucznych z zakładów Hoechst Trevira (zakłady te są znane z produkcji wysokiej jakości tworzyw) do polskich zakładów produkujących plastikowe elementy, a powiedzmy socjalistyczny przemysł nie potrafił wyprodukować tworzyw o odpowiedniej jakości. Dla takiego transportu mozna by stworzyć nieco naciagany scenariusz o umowie pomiędzy DB,DR i PKP dopuszczajacej jakąś grupe wagonów do tego zadania transportowego.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.646 14 6
#25
Na razie to te wagony leżakują sobie w pudełkach i jest im tam wygodnie. A propos zakupu modeli wagonów towarowych, jak zamawiamy wagon to nie wiemy jaka jest jego data rewizji, ogólnie jest tylko informacja o epoce. Dopiero po rozpakowaniu możemy stwierdzić jaką datę następnej rewizji ma dany wagon. Co innego gdy możemy wagon który jest w kręgu naszych zainteresowań obejrzeć przed zakupem osobiście, ale u nas jest to raczej niemożliwe. A przecież niektóre wagony nawet wyprodukowane w latach 1950 - 1960 służą na PKP do czasów obecnych. Ja sprawdzając daty rewizji na moich wagonach musiałem użyć lupy, a i tak miałem pewne trudności z odczytem, to jest skala 0, a jak sobie z tym odczytem radzą koledzy z mniejszych skal?. Uważam , że musimy w tym zbieraniu taboru iść na pewne ustępstwa, inaczej mielibyśmy na torach wagony w bardzo małym żróżnicowaniu, a mnie się podoba skład złożony z wagon różnej konstrukcji, węglarki, wagony kryte, cysterny, platformy z ładunkami. Pamiętam takie składy z lat 1965 - 1972, a mieszkałem wtedy blisko torów, i miałem możliwość oglądania takich składów.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.915 67 3
#26
Jak najbardziej z takim poglądem sie zgadzam. Ja tez mam duże zbiory modeli w mniejszych skalach i bardziej patrzę na typy wagonów i lokomotyw oraz ich malowanie niz na daty rewizji. Bardzo często niektóre z eopki V umieszczam razem z innymi w epoce IV jeśli ich wygląd nie uległ zmianie lub jeśli zmiany te sa bardzo znikome. Większy problem mogą stanowić wagony starej konstrukcji, które dokonały swego żywota w pierwszej połowie lat 70-tych. Pomimo że niegdyś były bardzo często spotykane to juz w latach 70-tych pozostawała w eksploatacji bardzo mała ich liczba i w ogólnej "masie" eksploatowanego taboru konstrukcji powojennej stanowiły coraz rzadziej spotykany widok. Dla przykładu trudno jest mi postawić obok modeli lokomotyw EU07 348 i ST44 985 wagonu świniarki z płaskim dachem firmy Tillig. Te lokomotywy nie miały szans spotkać tego wagonu. Problemem tez jest pewien brak rzetelności producentów modeli w podawaniu bardziej dokładnego okresu eksploatacji, jaki reprezentuje dany model. Do tego niektóre firmy podają całkiem błedne informacje choćby na przykładzie wspomnianego juz Gagarina, który był w katalogu oznaczony jako epoka III i IV co jest bzdura bo lokomotywa o tym numerze inwentarzowym została zbudowana w roku 1980-tym i od epoki III dzieli ją ponad 10 lat.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk
Reakcje
1.646 14 6
#32
Zakupiłem ten zestaw 2 wagonów jakiś czas temu, lecz nie za bardzo miałem warunki do zrobienia zdjęć. Te wykonane dzisiaj też nie są rewelacyjne, ale coś widać. Ładunek to gałęzie przycięte na wymiar. Zdjęcie0003.jpg Zdjęcie0010.jpg
 

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
721 4 0
#33
Zdjęcia jak zdjęcia ale co to za wagony są ? Jakieś oznaczenia czy cóś by się przydało podać, gdzie jeżdziły itp. Bo tak to wiemy tylko tyle że Jan nowe modele ma.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.646 14 6
#34
Kolego, o co Ci chodzi, bo nie rozumiem Twojego pytania. Pytasz się [ co to za wagony,] widać że służą do przewozu długiego drewna,[ gdzie jeżdziły,] tam gdzie było zapotrzebowanie na tego typu wagony. A nie widzisz na ramie oznaczeń?. Rozwiń swoją myśl.
 

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
721 4 0
#35
Chodzi mi o oznaczenia takie jakie wagonom się nadaje czyli przykładowo BTs30 albo G10 czy jakieś Pdkt. A pytając gdzie jeździły to chodziło mi o kraj/rejon kraju itp.

A nie widzisz na ramie oznaczeń?
No jakoś nie widzę, jedynie że to DB jest.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.646 14 6
#36
Ja na zdjęciach tego DB nawet nie widzę. W internecie nic na temat takich wagonów nie ma informacji, gdzie były używane, jaki rejon kraju też nie mam wiadomości. Ale były w użyciu bo na sąsiednim forum któryś z kolegów wstawił zdjęcie takiego wagonu z ławą pokrętną, stojącego gdzieś na uboczu, tylko teraz nie mogę tego zdjęcia zlokalizować. Dlatego też po zobaczeniu tego zdjęcia postanowiłem taki komplet 2 wagonów zakupić. Ale moje poszukiwania nie zupełnie były bezowocne, ponieważ trafiłem na taką stronę; http://autosan.cba.pl/historia/historia02.html gdzie jest rysunek takiego właśnie wagonu. Więc skoro były produkowane to było na nie zapotrzebowanie.
 

Podobne wątki