• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Moje małe przed Alpie

OP
OP
D
Reakcje
41 0 0
#41

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.025 531 30
#43
Naniosłem swoją propozycję rozmieszczenia semaforów. Założyłem, że bocznica fabryczna w dolnej części makiety będzie bocznicą szlakową, zamkniętą na klucz. Jej obsługa będzie odbywać się przez pociąg jadący od lewej strony w prawo. Po zatrzymaniu się przed rozjazdem, wagony przeznaczone na bocznicę, znajdujące się zaraz za lokomotywą, są odczepiane. Lokomotywa wyciąga je za rozjazd, drużyna pociągu otwiera zamek w zwrotnicy, zwrotnica jest przekładana i wagony są wpychane na tory zakładowe. Lokomotywa wraca na szlak, zwrotnica jest przekładana do położenia zasadniczego (na wprost) i zamykana. Lokomotywa cofa się do pozostawionego na szlaku składu, przyczepia się i cały pociąg odjeżdża dalej w prawo. W takiej sytuacji nie są potrzebne żądne sygnalizatory na bocznicy ani na szlaku. Ze względu na małe odległości między kolejnymi semaforami, każdy semafor wskazuje dozwoloną prędkość za tym semaforem i jednocześnie uprzedza o wskazaniach następnego semafora. Z tego powodu nie są potrzebne dodatkowe tarcze ostrzegawcze, ale wszystkie semafory muszą być 5-komorowe.

Zrzut ekranu (19).png
 
OP
OP
D
Reakcje
41 0 0
#44
Dziękuje bardzo za poświęcenie czasu i naniesienie na mój schemat propozycje semaforów @Andrzej Harassek .
Powiem szczerze że tak naprawdę dziś zagłębiłem się w to i do tej pory myślałem że służą one tylko do pokazywania kierunków rozjazdu itd
Aż wstyd się przyznać bo mój Tata był Kolejarzem.
Jakoś może z tym podołam bo widzę że to nie taka prosta sprawa no i kosztuje też, taki zestaw jak u mnie podliczyłem wraz z dekoderami około 3 tys jeżeli chodzi o gotowe. także pomału i stopniowo jakoś będzie trzeba działać. Choć cały czas myślę o Viessmanie bo jednak wychodzi to taniej i mam większą możliwość będąc w Niemczech
Jeszcze raz dziękuje i pozdrawiam
 
OP
OP
D
Reakcje
41 0 0
#45
Witam
U mnie pomału postępy, wziąłem się za malowanie torów ,przedstawiam efekt po pierwszym malowaniu.
Moim skromnym zdaniem wygląda już dobrze chciałem uzyskać efekt rdzy no i chyba coś koło tego jest.
Co sądzicie ?

Pozdrawiam kolegów
20250104_083455.jpg 20250114_082057.jpg 20250114_082128.jpg 20250114_132604.jpg 20250114_132617.jpg 20250114_133607.jpg
 
OP
OP
D
Reakcje
41 0 0
#47
Tak prawdę mówiąc taki kolor chciałem uzyskać i zastosowałem trzy różne odcienie.
Mam tam słabe oświetlenie na żywo wygląda to lepiej.
Ale będę jeszcze poprawiał także będzie ciut ciemniej.
Pozdrawiam
20250114_152128.jpg 20250114_152153.jpg
 
OP
OP
D
Reakcje
41 0 0
#49
Witam
Mam dylemat dostałem możliwość przedłużenia makiety o całe 55 cm może to nie dużo ale zawsze to coś.
Przedstawiam plan jaki jest obecnie i drugi gdzie mam możliwość rozbudowy, czy mógłbym poznać wasze pomysły co zrobić z tym miejscem?
Najbardziej by mi zależało na dwóch pętlach w kształcie litery L ale chyba będzie za ciasno .
plan obecny.jpg plan nowy.jpg
Na niebiesko zaznaczyłem co musi zostać ,bo jest to zbudowany już tor który jest szlakiem na niższą sekcję.
Na czerwono chciałbym to mieć żeby po wykonaniu pętli pociągi zjeżdżały w odwrotnym kierunku co wjeżdżają z dołu ale może inna koncepcja?
Pozdrawiam i życzę Pogody Ducha
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.025 531 30
#50
Na temat pętli nawrotnych już wielokrotnie się wypowiadałem, więc nie będę powtarzał argumentów, przypomnę tylko, że jestem przeciwny. Ale kolega zrobi, jak zechce. Jedną poprawkę uważam jednak za konieczną: należy odwrócić kierunek obu przejść zwrotnicowych, wykonanych rozjazdami łukowymi. Jeżeli ze względu na wjazd na pętlę nawrotną obecne przejście po lewej stronie miałoby zostać, to należałoby dodać w tunelu drugie przejście w odwrotną stronę, a sam tunel najlepiej zlikwidować.
 
OP
OP
D
Reakcje
41 0 0
#54
przypomnę tylko, że jestem przeciwny.
uwzględniając wywalenie tej pętli nawrotnej.
Naprawdę nie rozumiem w czym to tak przeszkadza. Pętla w moim przypadku musi być żeby pociągi mogły zjeżdzać na dolny poziom lokomotywą na przodzie mało tego na dole będzie też jeszcze jedna pętla gdzie zestaw zrobi tą samą operację i wyjedzie z powrotem.
W górnym prawym rogu chciałbym zrobić stację w której jest już możliwość przejazdu a nie jak poprzednio cofka na tor główny. A na dole jakiś obiekt przemysłowy i lokomotywownie na dwa loki. Ale ciasno tam trochę. Nie dysponuje miejscem z tąd te może i trudne te moje pytania jak i wymagania.
A może nie trudne ale dla niektórych nie mające nic wspólnego z realizmem. Ale będzie to makieta domowa,zabawowa bez przedrostku Makieta wg. norm.
Pozdrawiam
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.833 52 5
#55
Nie chodzi o TE normy, bo TE normy dotyczą modułów. Chodzi o pewien stopień realizmu, który trzeba zachować budując MAKIETĘ, czyli odwzorowanie pewnej części realnego świata. W realnym świecie takie pętle są realne w ruchu tramwajowym, a nie kolejowym.
W realnym świecie różne ciekawostki można napotkać, ale szczerze - przy tylu milionach zdjęć, które przejrzałem w internetach i nie tylko (przez paręnaście lat), a pewnie p. Andrzej również, ja przynajmniej nie spotkałem ani razu takowej pętli w realu.

W przypadku zwykłej ujeżdżalni - spoko. Ale jak już budujemy makietę, to warto zaprojektować to z pewnym zachowaniem realizmu.
Na pewno da się zrobić to, co potrzebujesz w sposób "zgodny ze sztuką".
Szkoda, że nie skonsultowałeś tego przed budową.


Wklejałem to w innym wątku, ale może u Ciebie też się sprawdzi coś w TEN deseń:
45253515191_0a940fe16d_b.jpg
 
OP
OP
D
Reakcje
41 0 0
#58
Witam
Przepraszam że post pod postem ale nie mogę już edytować.
Chyba znalazłem to co chcę, myślę że nie wygląda to najgorzej i ma to jakiś sens. Aczkolwiek mogę się mylić .
Pętla zwrotna jest ,no niestety .Proszę przymknąć na to oko jeżeli aż tak to kłuje w oczy. Bez aluzji oczywiście piszę.
Pytanie moje a zarazem o poradę proszę. Jaki sposób jest najlepszy do usunięcia toru już zaszutrowanego .Aby go nie uszkodzić ?
Screenshot (5).png

Pozdrawiam
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.833 52 5
#59
Już lepiej, ALE......

Bez tytułu.jpg


W zaznaczonym miejscu jest za krótki odcinek do wyrównania poziomów.....chyba że będzie cograil :)
Poza tym, ta pętla jest tu jeszcze mniej potrzebna, niż w poprzednim projekcie :D

Ale sam projekt jest git.
Mam jeszcze pytanie: Ten terminal załadunkowy, to co tam będzie ładowane i skąd się tam będzie brało?
Trochę ciasno....
Aaa... i jeszcze jedno.... Wyjazd z terminalu....nie można tego zrobić na wprost, a nastawnię przenieść do wewnątrz, albo zupełnie na zewnątrz?

O kuchnia.... jeszcze jedno.... :) Pół trapez od góry stacji..... Jest dopiero daleko na łuku po prawej... Przeniósłbym go nad stację...
 
OP
OP
D
Reakcje
41 0 0
#60
W zaznaczonym miejscu jest za krótki odcinek do wyrównania poziomów.....chyba że będzie cograil
To zmienimy jak najbardziej dziękuje
Ale sam projekt jest git.
Dziękuje po raz drugi.
Mam jeszcze pytanie: Ten terminal załadunkowy, to co tam będzie ładowane i skąd się tam będzie brało?Trochę ciasno....
Czyli zmiana będzie. Jak na Bawarię przystało powstanie tam gdzie zaznaczyłem browar.
Dzięki po raz trzeci za cenna sugestię
Aaa... i jeszcze jedno.... Wyjazd z terminalu....nie można tego zrobić na wprost, a nastawnię przenieść do wewnątrz, albo zupełnie na zewnątrz?
No raczej nie. Jakieś połączenie drogowe musi być
Te czarne kreski to ma być droga
moje 1.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 17
Buduję makietę 37
Buduję makietę 8
Buduję makietę 33
Buduję makietę 17

Podobne wątki