• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Moja domowa makieta modułowa.

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#81
A co to ma do rzeczy? I jaki związek ma z tym dyskusja o tym, od kiedy na PKP stosowano podkłady betonowe?
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.476 19 9
#82
Podkłady drewniane grają tu dużą rolę, więc się nie zgadzam z twoim wywodem..
Bo jeszcze nie zostały wymienione :D
Nawet w dzisiejszych czasach z powodzeniem stosuje się podkłady drewniane. Jako nowe są brązowe od impregnatu, zaś świeży tłuczeń jest zazwyczaj szary. Połączenie takie widać np. na całkiem współczesnych zdjęciach z poniższej galerii:
https://24jgora.pl/artykul/trwa-remont-torowiska/1349045
Szary kolor tłucznia na makiecie @Kuszym sugeruje tylko tyle, że dany odcinek toru był relatywnie niedawno wyremontowany lub dokonano na nim uzupełniania ubytków tłucznia. Ale nie świadczy w żadnym wypadku o epoce (III, IV, V czy VI), w której to nastąpiło.
 

xTOMOx

Ostrzeżony
Reakcje
49 39 9
#83
.Jak juź wcześniej pisałem, odpowiedź @Kuszym mnie satysfakcjonowała.
Wycinane i wyrwane z kontekstu moje słowa służą do ciągnięcia za język. Sugerowany remont to budowa modułu.
Temat torowisk jest ciekawy, ale to temat rzeka.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Kuszym

Kuszym

Aktywny użytkownik
Reakcje
226 0 0
#84
Cześć. To ja tak w kierunku wyjaśnienia - używam szarego tłucznia, bo taki był sypany pod takie "nowe" torowisko. Z czasem brązowiał na skutek korozji drobin metalu pochodzących ze ścierania szyn, kół, klocków hamulcowych - widoczne zawsze to było w miejscach mocniej uczęszczanych lub przed zakrętami, przed stacjami i przystankami (hamowanie). Do tego tor brudził się szybciej/bardziej na skutek używania trakcji parowej (smary, popiół). Dlatego będę malował i robił inne zabiegi, typu pudry. Natomiast tory na terenie bocznic zakładów przemysłowych to już zależnie od specyfiki produkcji. Na terenie kopalń raczej wszystko czarne.. byłem, widziałem. Tyle wiem i tyle się pomądrzę ;)
Ja idę w kierunku brudnego, starego, nieco wyeksploatowanego torowiska z epoki III. Na terenie kopalnianej bocznicy dominować będzie czarny brud. Oczywiście do mistrzostwa odwzorowania brakuje mi jeszcze.. no ale ćwiczyć trzeba.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.405 27 1
#85
Robisz sobie dodatkową dużą robotę z malowaniem tego tłucznia.
Jeśli masz taki szary, to pomaluj go na rdzawy przed wysypaniem na tory.
Zrób "shaker'a" z tłuczniem i rdzawą farbą, wysyp, wysusz i kładź na tory.
Później tylko trochę dopieszczenia i już.
 
OP
OP
Kuszym

Kuszym

Aktywny użytkownik
Reakcje
226 0 0
#86
Robisz sobie dodatkową dużą robotę z malowaniem tego tłucznia.
Jeśli masz taki szary, to pomaluj go na rdzawy przed wysypaniem na tory.
Zrób "shaker'a" z tłuczniem i rdzawą farbą, wysyp, wysusz i kładź na tory.
Później tylko trochę dopieszczenia i już.
Ooo.. może i masz rację. Nie brałem takiego rozwiązania pod uwagę. Muszę je wypróbować. Do malowania skłoniło mnie to, że maluję szyny na rdzawy, więc i całość można wtedy. A tak najpierw szyny malować, wysypać tłuczeń, a po wysypaniu tłucznia we właściwym kolorze można tylko sypnąć aerografem odcienie, żeby nie było zbyt jednolicie. Popróbuję na następnym segmencie.
 
OP
OP
Kuszym

Kuszym

Aktywny użytkownik
Reakcje
226 0 0
#87
Witam szanowne grono.
Brak czasu w związku z pracą trochę ograniczył prace nad segmentem, wpisów nie było, ale coś tam cały czas robię. Zacząłem zieleń, cały czas trwają przymiarki. Powoli do przodu. Parę zdjęć ze wstępnego przymierzenia do "zakrętu / kopalni 1"


modul4 (1).jpg modul4 (3).jpg modul4 (4).jpg modul4 (5).jpg
 

Mormegil

Aktywny użytkownik
Reakcje
293 4 0
#91

xTOMOx

Ostrzeżony
Reakcje
49 39 9
#92
Potwierdzam, no i po taniości można było kupić. Przez ostatnie 10 lat je skupowałem.
Moje 28szt. "pilców" razem z 2 podwójnymi krzyżowymi i na brązowym podkładzie torowym czekają na rozpoczęcie budowy węzła.
Jedyna rzecz w elekromgnesie to konserwacja przełącznika do świateł semafora. Czyszczenie blaszek miedzi izopropanolem i smarowanie techniczną wazeliną.
Składanie z taśmą na szpilkach aby nie wypadły zajmuje chwilę czasu. Ale warto.
 
OP
OP
Kuszym

Kuszym

Aktywny użytkownik
Reakcje
226 0 0
#93
Bardzo mi się podoba Twoja praca. Od dłuższego czasu oglądam jej postępy.
Bo pokazując swoją makietę myślałem, że nikt już nie korzysta z pilców/tilligów. Muszę więc uznać, że jestem przedostatnim Mohikaninem.
Dziękuję za miłe słowa.
A co do Tilliga - bardzo przypasowała mi "zwięzła" geometria tego rozjazdu (na bocznicy kopalnianej nie razi). Napęd użyłem inny, ten tylko był do przymiarek (ostatecznie używam napędów MTB, w tym przypadku schowany jest w budynku).

Korzystając z okazji mam do Was pytanie - wymyślam nazwę dla kopalni i dla przystanku będącego obok. Pomożecie??
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.405 27 1
#95
Idzie postęp...:)
Magazyn z bramą wygląda ekstra. Tylko ten wkręt w podkładach :eek:.
Kasa przystanku Żorki Kopalnia się robi, trochę brudzingu jest na niej i wokół niej.
Pewnie pobliska kopalnia ją i teren wokół jeszcze zwaloryzuje, ale dach coś nie teges...
Jeśli to papa, a tak wygląda, to nie powinna być w jednym kawałku położona, tylko poziome pasy zachodzące na siebie,
kładzione od dołu w górę dachu uszczelniane smołą. Ale sama struktura papy wygląda ok. Zdjęcia, to tak celowo waloryzowane?
Kopalniany przodowniku, kierunek jest słuszny...(y)
 
OP
OP
Kuszym

Kuszym

Aktywny użytkownik
Reakcje
226 0 0
#96
Wkręt zniknie, waloryzacji jeszcze dużo, ale to po kroczku. Na dachu jest blacha posmołowana - widziałem kiedyś takie wynalazki w realu, postanowiłem to spróbować odwzorować. Ogólnie jeszcze trochę prac tzw. artystycznych i jakoś to powinno wyglądać. Będę relacjonował ;)
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.405 27 1
#97
Na dachu jest blacha posmołowana - widziałem kiedyś takie wynalazki w realu
Ok, ale nawet w takim przypadku blacha nie była w całości. Łączenia arkuszy, uwypuklenia blach pod smołowaniem nie byłyby ciut widoczne?
Ogólnie jeszcze trochę prac tzw. artystycznych i jakoś to powinno wyglądać.
Wiadomo i nie ma się co stresować. Wygląda bardzo dobrze! (y)
Mam nadzieję...:)
 
OP
OP
Kuszym

Kuszym

Aktywny użytkownik
Reakcje
226 0 0
#98
Kolejny etap - trochę przypudrowane. Przystanek Żorki Kopalnia zabrudzony od pyłu pochodzącego Z. G. Żorki (skrót KWK to dopiero lata 70-te?).

Cały czas dokładam zieleni, tło częściowo już jest, brudzenie też chyba jeszcze w toku, po magazynie szwęda się kierownik, a pewnie przybędą jeszcze pracownicy. Na peronie majster z wydziału mechanicznego wraca z ponadplanowej szychty, takie 150% normy.

Szukam pomysłu na nazwę zakładu - magazynu. Zakład już jest, ale nie wiem jeszcze co tam się wyprawia. Może jakiś magazyn rolniczy?

2d.jpg 5d.jpg 7d.jpg 10d.jpg 6d.jpg
 

Podobne wątki