• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mój ZNTK Modele z Kalisza

OP
OP
xxx

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.555 35 0
W prawie rocznicę ostatniego wpisu kolejny.
Tym razem model wyczekany przez kilkanaście lat ale udało się zakupić dawcę.
Model bazowy to BR39 Brawy przerobiony na Pt31 w epoce około IIIb. Troszkę detali przemalowanych jak wiatrownice, ostoja tendra i parowozu, koła. Kolor tych ostatnich z odcieniem wiśniowego. Celowo zostawiłem zawory Łopuszańskiego bo ten detal podoba mi się i jest odmienny od wyposażenia innych parowozów. Trzeba założyć okres przed ich likwidacją w ZNTK Bydgoszcz. Budka ma napisy pozbawione wad opisu modeli seryjnych Pt31. Tender i belki czołowe mają napisy kombinowane ze starych kalkomanii Sp. Andrzeja Brylskiego. Opis 32D29 był przerobiony z 32D43, podobnie numery. Skrzynia węglowa podniesiona wg. zdjęcia, dodany zmielony węgiel o różnej grubości. Dodane detale wyposażenia i zbiornik/kanka na sodafos. Godło po jednej stronie jest starego kroju a po drugiej nowszego. Tło tablic w epoce IIIa mogło być czarne ale nie chciałem pozostałości sanacyjnej kolorystyki oznakowania. Na wiatrownicach symbol SPO. Na drzwiach dymnicy ozdobna wstęga. Dodane figurki obsługi. Sprzęg na parowozie zrobiłem z mosiądzu, ten firmowy był zbyt toporny. Nie wiem dlaczego firmowo zapomnieli o rurce odlotowej z turbogeneratora ale dorobiłem.
Model zrobiony przez Brawę bardzo ładnie. Duża przestrzeń/prześwit pod kotłem, filigranowe podwozie tendra. Parowozik bardzo fajny do przeróbki, minus taki, że jest delikatny innych nie zauważyłem. Brawa dodała też specjalny śrubokręcik do odkręcania trzpieni aby wywiązać zestawy kołowe, przydatna i poręczna rzecz.
Na wiatrownicach, bokach tendra, otulinie kotła i dachu budki zrobiłem fakturę imitującą nierówności blach, kolejnych warstw farby, brudu. Takie oddanie nierówności wynikających z upływu czasu.
100_1658.JPG

100_1645.JPG 100_1646.JPG 100_1647.JPG 100_1648.JPG 100_1649.JPG 100_1651.JPG 100_1652.JPG 100_1654.JPG 100_1655.JPG
Zdjęcie czarno-białe.
100_1650.JPG
Także moja TKt48 otrzymała małe uzupełnienie na wiatrownicach w postaci flag. Akurat miałem dość wyraziste zdjęcie więc zrobiłem sobie taką kalkomanię i jest naniesiona na kępińskiej 87.
100_1641.JPG 100_1643.JPG
 
OP
OP
xxx

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.555 35 0
I właśnie tak powinien być usyfiony parowóz. Brawo!
Teraz jeszcze potrzebne są odpowiednie wagony, które będzie ciągnął.
Dziękuję. To tylko obraz moich odczuć jak mogła wyglądać w tamtym czasie tak dostojna maszyna do ekspresów i pośpiechów owych czasów.
Troszkę wagonów z epoki do niej mam min. ORBIS ale w tym roku ma być piękna poczta od PIKO i na ten wagon czekam.
 
OP
OP
xxx

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.555 35 0
Wagony z gazetki produkcji rosyjskiej firmy Modimio, zarząd kolei Związku Radzieckiego SŻD. Modele przerobione tak aby były w pełni funkcjonalne. Dodane poręcze z drutu, zmienione drągi od cylindra do wózka w podwoziu. Sprzęgi zastosowałem takie jak widać. Nie ma potrzeby stosowania kinematyki. Wagony pochane są stabilne właśnie dzięki dużej powierzchni stycznej sprzęgów. Dostosowane do najmniejszych łuków. Gondola ma ramę grzbietową z metalu ale wydawała się za lekka i jest dociążona balastami ukrytymi pod ładunkiem rudy np. kobaltu, stąd te niebieskie prześwity.
Modele mają przygotowany wagon ochronny ale nie wiem kto produkuje radzieckie oznakowania na wagony. Gondola ma bardzo ładnie odwzorowaną podłogę w a gazetce pięknie pokazano na zdjęciach jak działa mechanizm klap zsypowych. Do każdego modelu dodana wspomniana gazetka i piękna klimatyczna widokówka stylizowana na starą fotografię.
Ogólnie świetne modele naszego wschodniego sąsiada. Jest baza do działania a to już wystarczy. Zamówiłem paczkę z silosem i jest w drodze z Moskwy.
100_1671.JPG
100_1683.JPG 100_1669.JPG 100_1670.JPG 100_1672.JPG 100_1673.JPG 100_1675.JPG 100_1676.JPG 100_1678.JPG 100_1690.JPG 100_1685.JPG 100_1686.JPG
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.955 531 30
Modele mają przygotowany wagon ochronny ale nie wiem kto produkuje radzieckie oznakowania na wagony.
A o jaki wagon ochronny chodzi? Czy o wagon sprzęgowy, który z jednej strony ma sprzęg samoczynny (i ew. także zderzaki), a z drugiej ma zderzaki i zwykły sprzęg śrubowy (oczywiście mowa o prawdziwym wagonie)? Jeżeli tak, to takie wagony były stosowane w Polsce, gdy wagony SŻD po wymianie wózków jechały dalej w głąb kraju po normalnym torze. Skład wagonów SŻD był z obu stron zakończony takimi wagonami, a wagony te były wagonami PKP, a nie SŻD, więc miały nasze oznaczenia, a nie radzieckie.
 
OP
OP
xxx

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.555 35 0
Odpowiadam najszybciej jak mi się udało.
Miałem na myśli wagony z sprzęgami SA-3 z jednej strony i z drugiej z takimi samymi ale ze zderzakami. Gdzieś na filmie z czasów ZSRR widziałem taki wagon. Finalnie jednak uznałem, że na krańcach będą wagony PKP.
Z jakiego materiału wykonane są modele ? Ta pozaginana obwodzina gondoli wygląda rewelacyjnie !
Materiał z jakiego są zrobione modele to twardy plastik. Imitację tych zagięć obwodziny zrobiłem pilnikiem iglakiem o płaskiej powierzchni. Aby wyszły takie dość mocne i płaskie ślady robiłem zdecydowanymi ruchami bez załagodzenia krawędzi. Mniejsze wgniotki robiłem też pilnikiem ale nie częścią płaską tylko tą szpiczastą.Można zrobić to też termicznie ale zostaje ten uboczny wytop i też trzeba to niwelować.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.955 531 30
Miałem na myśli wagony z sprzęgami SA-3 z jednej strony i z drugiej z takimi samymi ale ze zderzakami. Gdzieś na filmie z czasów ZSRR widziałem taki wagon.
Może w ZSRR w jakimś celu takie wagony stosowano, ale u nas nie miałoby to sensu. Wagony sprzęgowe w Polsce były stosowane po to, by po zmianie wózków, na sieci PKP zwarty skład wagonów SŻD, zakończony wagonami sprzęgowymi PKP mógł być ciągnięty lokomotywą PKP mającą tylko zwykłe sprzęgi śrubowe.
Finalnie jednak uznałem, że na krańcach będą wagony PKP.
Jeżeli te wagony SŻD mają jeździć po makiecie odwzorowującej realia PKP, to jest to właściwa decyzja. (y)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 4
Tabor 7
Tabor 2
A
Tabor 38
A
Tabor 85

Podobne wątki