Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Dzięki Jacku za uzupełnienie i szczegóły. Takim dalekobieżnym jechałem w 1976 roku z Lipska do Cottbus. Komfort jazdy niewiele lepszy, niż w naszych Bipach, więc ładnych parę godzin musiałem się przemęczyć. Ale człowiek był młody, więc jakoś przetrwałem tę podróż. Niestety, zdjęć nie robiłem.
Mam pytanie dot. sposobu malowania, barw, lokomotyw serii V180/Br118, które występowały w dwóch rodzajach kolorystyki: ciemnoczerwone z białym oraz jasnoczerwone (bliżej pomarańczowego) z kością słoniową. Przykład jak na załączonej fotce. Czy różnice w malowaniach zostały również odzwierciedlone w wydanych modelach w skali H0? Pytam, bo bardziej mnie interesuje malowanie jasnoczerwony plus kość słoniowa.
Ta lokomotywa z prawej jest w schemacie malowania z epoki III, a ta z lewej z IV. Może w III był taki odcień kości słoniowej ?
Jestem prawie pewien, że model Roco z III epoki ma własnie taki bardziej pomarańczowy odcień.
Fakt, że wersja z dwoma kremowymi paskami była wcześniejsza, ale zmiana, o ile wiem, nie była związana ze zmianą systemu oznaczeń z III-epokowego na system UIC. W każdym razie widziałem dużo zdjęć lokomotyw w starym malowaniu (z dwoma paskami) już z nowymi oznaczeniami "komputerowymi".
Kolej DR (DDR) zmieniały kilkukrotnie malowanie lokomotyw rodziny V180/118 dotyczyło to schematu malowania jak i kolorów. Podział wersji nie dotyczył epok, tylko czasów na nowe pomysły. Czerwieni było 3 rodzaje, a powierzchni jasnych dwie. Pomijam podwozie, a konkretnie wózki.
Sięgnąć proszę do pozycji Wolfgang Diener MIBA 2012 "Anstrich und Bezeichnung von Lokomotiven". Tam są wszystkie szczegóły.
Pozdrawiam
Mnie bardzo ciekawi jak z jakością ich wykonania oraz poziomem odwzorowania. Na filmie co nieco widać, ale wnętrze pokazali tak jakby się go prawie wstydzili... mogli je oświetlić do prezentacji. Z 7 zapowiedzianych w zeszłym roku modeli 5 jest już dostępnych (oficjalnie u producenta). Są to miniatury wagonu 1. klasy, 1./2. klasy, dwóch wagonów 2. klasy i bagażowo-pasażerskiego. Na wydanie czeka jeszcze kuszetka i wagon restauracyjnej zapowiedziane rok temu. W tym roku zapowiedziano ponadto kolejny wagon 2. klasy w kremowo-zielonym malowaniu (prawdopodobnie w nieco innych odcieniach kolorów) oraz dwa wagony w malowaniu, które nosiły "Komfortwagen'y". Pytanie czy z modeli kremowo-zielonych wagonów i miniatury wagonu restauracyjnego można złożyć jakiś sensowny skład? Jeśli dobrze widziałem to część wagonów ma przydział do stacji Berlin Rgb, jeden do Eisenach i być może jeden do Erfurt, ale nie jestem pewien.
To w końcu miniatury czy modele? - bo się już gubię w określeniach. "Komfortwagen'y", Berlin Rgb, sensowny skład. Dużo tu tego...
A na marginesie - Roco przymierza się od ponad roku do wypuszczenia wagonów typu Lange Halberstädter czyli wagonów typu UIC-Z ówczesnych kolei DR, a wyprodukowanych przez Waggonbau Bautzen, a swoim filmiku sugeruje takowy skład z lok. BR243...
No tak - zawsze można powiedzieć - miniatura modelu jest pięknie odwzorowana...
A odnośnie tych wagonów - miałem na myśli że Roco przymierza się i przymierzyć się nie może. Natomiast co niektórzy piszą o tym samym wagonie używając dziwnej terminologii - ale może się mylę...
Miniatury i modele to dwa pełnoprawne określenia, które możemy stosować w odniesieniu do przedmiotów naszej pasji. Miniatura jest pojęciem szerszym niż model. Model zawsze jest miniaturą, a miniatura nie zawsze jest modelem. Pod pojęciem modelu rozumiałbym miniaturę odwzorowaną w wierny sposób. Tu oczywiście można dyskutować w jakim stopniu i tak dalej... ale nie o to chodzi. Nauczono mnie na lekcjach języka polskiego, że należy unikać powtórzeń, stąd też staram się używać zamiennie słów miniatura i model, aby (przynajmniej w tym samym zdaniu) nie padało dwa razy to samo określenie (pod rząd).
Miniatura modelu? Takie trochę masło maślane... można by zrobić na makiecie miniaturę modelu, czyli jeszcze mniejszy model, który byłby miniaturą modelu w miniaturowym świecie... tych dwóch słów raczej nie należy używać razem.
Wracając do tematu. Co nas czeka?
Roco 74800
wagon przedziałowy 1. klasy
numer i seria: 51 50 10-85 055-7 Am
przydział: Eisenach | Bww Eisenach
cena sugerowana: 64,90 €
Roco 74801
wagon przedziałowy 1./2. klasy
numer i seria: 51 50 30-80 735-5 ABm
przydział: Erfurt | Bww Erfurt
cena sugerowana: 64,90 €
Roco 74802
wagon przedziałowy 2. klasy
numer i seria: 51 50 21-80 013-8 Bm
przydział: Berlin Rga | Bww Berlin Rga
cena sugerowana: 64,90 €
Roco 74803
wagon przedziałowy 2. klasy
numer i seria: 51 50 21-80 014-6 Bm
przydział: Berlin Rga | Bww Berlin Rga
cena sugerowana: 64,90 €
Roco 74804
wagon przedziałowy z miejscami do leżenia
numer i seria: 51 50 ??-?? ???-? ??
przydział: ??????
cena sugerowana: 64,90 €
Roco 74805
wagon przedziałowy 2. klasy z przedziałem bagażowym
numer i seria: 51 50 82-80 003-5 BDms
przydział: Berlin Rga | Bww Berlin Rga
cena sugerowana: 64,90 €
Roco 74806
wagon restauracyjny
numer i seria: 51 50 ??-?? ???-? ??
przydział: ??????
cena sugerowana: 64,90 €
Roco 74815
wagon przedziałowy 1. klasy
numer i seria: 51 50 10-80 012-3 Am
przydział: Bln Rummelsburg
cena sugerowana: 64,90 €
Roco 74816
wagon przedziałowy 1. klasy
numer i seria: 51 50 10-?? ???-? Am
przydział: Bln Rummelsburg
cena sugerowana: 64,90 €
Roco 74817
wagon przedziałowy 2. klasy
numer i seria: 51 50 21-70 000-7 Bmee
przydział: Berlin Rga | Bww Berlin Rga
cena sugerowana: 64,90 €
Chciałbym przy tej okazji wspomnieć o jeszcze jeden zapowiedzianej na ten rok miniaturze, a mianowicie o modelu wagonu standardu Y w schemacie malowania Interregio:
Roco 74818
wagon przedziałowy 1. klasy
numer i seria: 51 50 19-40 110-5 Ame
przydział: Berlin-Rummelsburg
cena sugerowana: 56,90 €
Przyznam się, że o ile widziałem sporo/mnóstwo zdjęć wagonów innych standardów/typów w tym malowaniu, o tyle nie spotkałem się ze zdjęciem, na którym byłoby widać - choć by ze względu na bardzo charakterystyczny kształt dachu - wagon standardu Y w takim malowaniu. Czy ktoś z Szanownych Kolegów ma jakieś informacje, a może i zdjęcia czy wagony standardu Y również nosiły to malowanie, a jeśli tak to w jakich pociągach można je było spotkać (z wagonów jakich typów były zestawione, w jakich malowaniach)?
Z ciekawości zacząłem czegoś szukać i niespodziewanie natknąłem się na jakąś wzmiankę o konkretnie tym wagonie! Prawdopodobnie był tylko taki jeden...
- źródło: http://rw-0381.blogspot.com/2013/10/nahaufnahme.html
- autor: Mathias
- opis: "Nachdem es diesen blauen Exoten in den letzten Tagen nur aus der Entfernung zu sehen gab, schauen wir ihn uns heute mal aus der Nähe an. Dieser Y/B-70-Wagen war im Vorbild ein echtes Unikat. Angeblich versehentlich im Interregio-Farbschema lackiert und ebenso unabsichtlich im Innenraum etwas aufgefrischt, fuhr dieses Fahrzeug, das als Klassenbezeichnung ein schlichtes "A" trug, in Interregios mit und kam in internationalen D-Zügen laut Augenzeugen von der "Drehscheibe" sogar bis nach Amsterdam. Irgendwann in den 1990er Jahren wurde der "Unfall" dann auch schon wieder abgestellt."
W załączonym wcześniej filmie:
producent podaje, że pasującą do składu miniaturą lokomotywy jest poniższy model:
Roco 73062 (model analogowy w wersji na prąd stały) Roco 73063 (model z dekoderem dźwiękowym w wersji na prąd stały) Roco 79063 (model z dekoderem dźwiękowym w wersji na prąd zmienny)
seria i numer: 243 591-5
przydział: [Rbd Erfurt] [Bw Erfurt]
cena sugerowana (odpowiednio): 214,90 €, 299,90 €, 299,90 €
Co nieco o pierwowzorze:
- model odwzorowuje lokomotywę o numerze 243 591-5, a więc maszynę w wersji z zaokrąglonymi krawędziami dachu nad ścianami czołowymi. Pierwowzór został wyprodukowany w 1990 roku. 17 kwietnia dostarczony dla DR, a 24 kwietnia "uruchomiony" w nowej macierzystej lokomotywowni w Erfurcie - takąż też datę ma wpisaną w trafaretce na ramie - 24. 4.90. Już 17 czerwca w ramach wypożyczenia został skierowany do pracy dla DB, gdzie został przydzielony do lokomotywowni Dortmund 1. Lokomotywę można było spotkać przy obsłudze pociągów "międzynarodowych". Kilka fotografii poniżej:
Pojawiły się zdjęcia Halberstädterów na „sąsiednim” forum - również w zestawieniu z wagonem DR Brawy. Porównanie nie tyle typów wagonów, bo te są zupełnie inne, co różnic w odcieniu malowania dachu i ścian wagonów.
Wagony Roco robią naprawdę fajne wrażenie.
Chyba Roco ma problem z dystrybucją wagonów, ponieważ nawet na ich stronie wagony są niedostępne. Natomiast są do kupienia jedynie na niemieckim ebaju z dostawą od 20 euro...
W komentarzu powołują się na wydawnictwo dot. Städteexpress i podają konkretną datę z maja 1989, kiedy taki skład jako Komfortzug Ex 176 wjechał do Berlina. Czyli prawda historyczna