Ja, bardzo dawno temu czytałem (to było jakieś forum, może TT...?), że jednak Y/B było rozwinięciem B.
Przecież ja to właśnie napisałem, sugerując jednak, że Y to to samo, co Y/B:
Ich rozwinięciem są wagony Y, już w pełni zgodne z kartą UIC. Jaka jest różnica między YB a Y, nie wiem (o ile w ogóle nie jest to to samo).
Natomiast tego nie rozumiem i uważam, że jest w tym stwierdzeniu błąd:
Natomiast wagony typu Y/B chronologicznie pojawiły się po wagonach Y.
Ale za chwilę kolega DieselPower pisze:
wagony Y/B były produkowaną w latach 70-tych zmodyfikowaną wersją wagonów typy B. Modyfikacje miały na celu doprowadzenie wagonów typu B to zgodności z kartą UIC. Stąd oznaczenie Y/B.
Więc właściwie jaka była kolejność?
Według mnie, najpierw były wagony typu B (bez zwężenia na końcach, żeby wspomnieć najbardziej widoczną różnicę), a potem (jako rozwinięcie typu B) pojawiły się wagony w pełni zgodne z kartą UIC, czyli wagony Y. Powtarzam, nie wiem, co oznacza Y/B (czy YB), być może, jak pisze kolega DieselPower, oznacza to, powiedzmy, wagon B dostosowany do wymagań typu Y wg UIC, a być może, jak napisał kolega techno, oznacza to wagon typu Y zbudowany w zakładach w Bautzen.