Choć to „tylko” Wikipedia, ale podaje że 12 wagonów Bmhe było pomalowanych w barwy Städteexpress i wykorzystywanych jako wzmocnienie składów. Od 1983 przemalowywano je na zielono-beżowy i stosowano w regularnym ruchu dalekobieżnym.
Przeciw tezie o przemalowaniu tych wagonów w 1983r. moim skromnym zdaniem przemawiają dwa fakty:
1) Druga fotka z jednego z moich poprzednich wpisów:
Jest to nagłówek artykułu z "Modeleisenbahner 11/2006, a po wiadukcie w Apolda przejeżdża Ex150/157 Rennsteig w maju 1985r.
Nie chce mi się wierzyć, żeby w takim czasopiśmie ktoś popełnił bład w podpisie zdjecia i zmienil datę.
2) Wagony w zielono-beżowym malowaniu początkowo były dedykowane do ruchu Städteschnellverkehr - czyli protoplasty SE. Pociągi SSV jeździły od 1960r. i część z ich relacji (a nawet numerów) przejęły pociągi SE w 1976r. SSV wykorzystywał pierwotnie wagony reko, później halberstadty, w oliwkowych barwach. Dopiero po wprowadzeniu w 1976r. SE zaczęto wagony służące do obsługi SSV przemalowywać na zielono-kremowo dla odróżnienia obu rodzajów pociągów. Wszak SSV było to coś więcej niż zwykły pospieszny i do tej kategorii zaliczano też pociągi Ex. Pod koniec funkcjonowania DR barwy te zastosowano dla wszystkich wagonów obsługujących ruch pospieszny DR. SSV masowo wykorzystywał wagony Bmh/Bmhe więc dojście do tego, który z wagnów tego rodzaju został przemalowany z pomarańczowego na zielono będzie wyzwaniem. Coś co mi mówi, że tego nie zrobiono, a na pewno nie jak piszesz w 1983r. to fakt, że te wagony relatywnie niedawno (czyli gdzieś w okolicy 1979/1980r.) musiały zostać pomalowane na pomarańczowo, więc po dwóch/trzech latach eksploatacji nie widziałbym sensu przemalowywania ich na powrót na zielono, tym bardziej, że trwał proces intensywnego malowania wagonów SSV.
Jednak temat SSV muszę jeszcze dla siebie rozpoznać bo jak na razie za wiele o tym jeszcze nie wiem
Zdroofka
Andrzej