Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
I jeszcze dodam że te dwie wersje dzielą się na lokibz pierwszych serii z 4 oknami na burciie i po wymianie silników na mocniejsze z 2 oknami i 2 żaluzjami w miejsce okien. Oraz eksperymentalne chyba 3 szt. lokomotywy z innym przodem, ze skośnymi ujemnie oknami przednimi. Czyli na dzień dobry mamy 6 waraintów tej lokomotywy. W tym 4 wielkoseryjne.
Jeśli chodzi o wybór lokomotywy pomiędzy analogową, cyfrową i cyfrową z dźwiękiem to dla mnie osobiście nie ma innego wyboru jak cyfrowa z dźwiękiem. Całe życie miałem albo lokomotywy analogowe albo cyfrowe bez dźwięku. Do tej pory pamiętam jak kupiłem pierwszy dekoder dźwiękowy......nie dałbym rady teraz wrócić do "niemych" lokomotyw. To tak jak byś oglądał całe życie nieme filmy, potem nagle ktoś cię zabrał do multikina na najnowszy film, a potem zapytał czy potrafisz wrócić do kina niemego. Cena za dekoder dźwiękowy około 400zł ale wolę mieć jedną lokomotywę z dźwiękiem niż 3 analogowe.
Tu mam parę pytań:
- Od kiedy i do kiedy mniej więcej był stosowany kolor orientrot (plus białe czoło z "DB") dla lokomotyw zastąpiony później kolorem verkehrsrot?
- Koleje DB i DR połączyły się w 1994 roku tworząc DB AG. Czy do tego czasu w Niemczech były dwa zarządy kolejowe ?
- Wymieniona wyżej lokomotywa wg strony PIKO to lokomotywa "Privatbahn" a konkretnie Regentalbahn. Czy ta lokomotywa (nr 078 oraz 087-obie miały nieco inny schemat malowania) były własnością jakiegoś prywatnego przewoźnika czy tylko dzierżawiona. Jaki tabor ewentualnie do niej można podpiąć. Czy ktoś mógłby coś więcej powiedzieć o przynależności tych dwóch lokomotyw od 1990 roku ?
- Producenci modelu tej lokomotywy. PIKO i BRAWA wiadomo. A czy GUTZOLD wykonał samodzielnie model, bo gdzieś spotkałem się z takim czymś przy opisie "GUTZOLD/BRAWA". Wie ktoś może kiedy BRAWA wznowi ten model ?
Co do malowania a zwłaszcza serii lokomotywy to mogła być w takim malowaniu eksploadowana do 1992 roku kiedy zmieniono serie lokomotyw na DR. I tak uboot stał się br 219. Czyli ten model odwierciedla max 2 lata eksploatacji.
Ja brałbym już w zarządzie DBAG, przynajmniej eksploatowali je około 10 lat, albo klasyczna DR lub sparlackierung.
Co do zarządów po zjednoczeniu niby dwa zarządy DR i DB, ale oba państwowe, zatem na szczeblu ministerstwa kierowali 2 firmami ale w pełnej symbiozie. Musiało to trwać, bo przekształcenia zawsze trwają. W 1992 roku ujednolicono serie taboru dostosowując DR do DB, w 1994 powstało DBAG
I znazione w sieci oznaczenie tej lokomoyuwy w 1993 r
@Tata1000 Jeśli chodzi o modele lokomotyw serii 118 (typ V180) od firmy PIKO to było naprawdę bardzo dużo różnych edycji, a niektóre z nich miały jeszcze wznowienia, nawet kilka, z różnymi numerami. Warto wejść na "niemiecką modelarską wikipedię" i tam poszukać spisu modeli, które nas interesują, ale żeby ułatwić początki poszukiwań interesujących nas modeli podam link do spisu z modelami lokomotyw typu V180 w wielkości H0 (jak można się przekonać modele 118-stek występują w 4 wielkościach):
Na liście jest 26 nowych (produkowanych od 2010 roku) modeli lokomotyw z rodziny V180 wyprodukowanych przez firmę PIKO, a i tak nie są to wszystkie jakie owa firma wyprodukowała. W spisie są uwzględnione również edycje specjalne modeli wydane na zamówienie niemieckich sieci sklepów, które nie były dostępne w normalnej sprzedaży w sieci sklepów PIKO, a tylko w sklepach należących do sieci zamawiającej model.
Obecnie w ofercie firmy PIKO znajdują się następujące modele:
PIKO 57135 - zestaw startowy z modelem lokomotywy serii 118 - na zdjęciu widoczny jest model lokomotywy 118 544-6, ale w wielu zestawach widziałem modele lokomotywy 118 522-2 - nie wiem czy były zestawy również z modelami lokomotyw z innymi numerami:
PIKO 59560 - model obecnie niedostępny - oczekuje wznowienia z nowym numerem - wcześniej ukazały się modele lokomotyw 118 522-2 (59560), 118 544-6 (59560-2), 118 536-2 (59560-3) oraz 118 525-5 (59560-4):
PIKO 59580 - model lokomotywy 118 400-1 (59580), 118 377-1 (59580-2), 118 222-9 (59580-3), 118 300-3 (59580-4), 118 283-1 (59580-5) oraz aktualnie dostępna szósta edycja modelu z numerem 118 328-4 (59580-6):
PIKO 59586 - model lokomotywy w malowaniu prywatnego przewoźnika WAB:
PIKO 59587 - model obecnie niedostępny - oczekuje wznowienia z nowym numerem - wcześniej ukazały się modele lokomotyw V180 222 (59587) oraz V180 234 (59587-2):
To tylko modele znajdujące się w ofercie, a przecież zostało wydane o wiele więcej:
PIKO 52572 (model z dekoderem dźwiękowym):
PIKO 52574:
PIKO 58110 (zestaw specjalny z okazji Dnia Drzwi Otwartych w PIKO w 2011 roku):
PIKO 59561:
PIKO 59562:
PIKO 59563:
PIKO 59564:
PIKO 59566:
PIKO 59567:
PIKO 59568:
PIKO 59569:
PIKO 59581:
PIKO 59582:
PIKO 59583:
PIKO 59584:
PIKO 59585:
PIKO 59588:
Poniżej lista modeli ze specjalnych edycji wydanych na zamówienie niemieckich sklepów (niestety nie mam zdjęć, ale za to mam spisane numery):
Tak więc, jeśli założyć, że się nie pomyliłem i nie pominąłem żadnego modelu, to ukazały się w sumie 42 modele lokomotyw z rodziny V180 - dla przypomnienia - "niemiecka modelarska wikipedia" wie tylko o 26, czyli trochę więcej niż połowie . Modele bardzo fajne - pamiętam jak w 2012 roku po raz pierwszy pojawił się model tej lokomotywy na spotkaniu modelarskim - wtedy to było coś - model PIKO całkiem fajnie zrobiony, oświetlenie na diodach LED, cichy silnik, bardzo dobre właściwości jezdne i w bardzo dobrej cenie! Pierwszy model, który zapoczątkował serię EXPERT w PIKO - dziś największy i najbardziej dynamicznie rozwijany segment modeli w firmie PIKO.
Jak Koledzy przede mną wspomnieli, również Gützold robi modele lokomotyw z rodziny V180. Nie miałem z nimi do czynienia, więc za bardzo nie mogę się na ich temat wypowiedzieć. Nie wiem też ile w sumie producent wyprodukował modeli i w jakich wariantach, także ciekawych odsyłam do wcześniej podlinkowanej "modelarskiej wikipedii".
Chciałbym na koniec wspomnieć o tegorocznej nowości, a mianowicie nowym opracowaniu modeli lokomotyw z rodziny V180 od Roco . Widocznie wyczuli popyt na bardziej szczegółowe modele niż modele PIKO, których sprzedało się naprawdę bardzo dużo i na 2018 oraz 2019 rok koncern Modelleisenbahn GmbH będący właścicielem marki Roco zapowiedział następujące modele:
Roco 73890 - model lokomotywy V180 ??? (wersja z dźwiękiem pod numerem katalogowym 73891):
Roco 73892 - model lokomotywy 118 640-2 (wersja z dźwiękiem pod numerem katalogowym 73893):
Z niecierpliwością czekam na ukazanie się pierwszego modelu (podany termin to 50. tydzień 2018 roku dla modelu z IV epoki i 6. tydzień 2019 roku dla modelu z III epoki). Mam nadzieję, że model będzie wart swojej ceny i oprócz kilku przestrzennych detali będzie miał takie "bajery" jak oświetlenie kabiny, przedziału maszynowego, czy osobno zapalane czerwone światła. Najbardziej jednak zależy mi na tym, aby Roco oznaczenia wykonało starą dobrą i sprawdzoną metodą tampodruku, a nie jakimś cyfrowym drukiem UV jak na modelach Vectronów, co niestety nie wyszło im na dobre. Pożyjemy zobaczymy .
Większość przydatnych informacji już w tym wątku została napisana. Tak więc zapraszam do zapoznania się z nimi.
Natomiast moje osobiste kryteria oceny modeli to;
1 Zgodność wymiarów i malowania z oryginałem.
2 Jakosc wykonania detali w modelu.
3 Kultura pracy mechanizmu.
4 Oświetlenie i ewentalne funkcje dodatkowe.
5 Koszty nabycia (potencjalne).
W przypadku lokomotyw serii 119 mamy 3 wykonania 3 producentów.
1 tutaj wszyscy producenci wykonali modele dobrze.
2 Gutzold wszystkie uchwyty z plastiku montowane osobno, wózki z dużą liczbą detali bardzo dokładnie odtworzonych ramy wózków i koła są pomalowane klocki hamulcowe są na głębokości powoerzchni tocznej kół.
Brawa uchwyty z metalu montowane osobno nie tak ładne jak u Gutzolda, wózki z golego brzydkiego plastiku detale dość ładne a le nie są tak przestrzennie odtworzone (sprężyny nośne)
Piko tutaj moja ocena jest na podstawie zdjęć bo modelu w rece nie mialem. Uchwyty płaskorzeźby na obudowie. Detale wózków bardzo ladne.
3 Tutaj bezkonkurencyjny jest Gutzold w analogu ma najmniejszą prędkość ruszania jakiej nie mają inne najlepsze firmy. Ogromna masa modelu.
Brawa i Piko to podobna jakość jazdy bardzo dobra porównywalna z innymi dobrymi firmami.
4 Tutaj najlepiej wypada Piko oświetlenie LED i mechanizm kkk.
Gutzold oświetlenie LED ale na żółtych diodach zamiast białych mechanizm kkk i detale na czolownice.
Brawa oświetlenie zarowkowe brak kkk tylko gniazdo NEM362. Ruchome drzwi.
5 Koszy nabycia będą najniższe dla Piko. Ceny Gutzolda i Brawy są podobne jednak zakup Gutzolda jest bardziej korzystny.
Lokomotywa V200 1001 to w rzeczywistości czteroosiowa V180 059 z czołem z włókna szklanego (GFK). Oznaczenie serii V200 dostała na Wiosenne Targi Lipskie w 1965 roku. Jedyną sześcioosiową maszyną z czołem GFK była V180 203, która opuściła fabrykę w Babelsbergu z oznaczeniem V200 203. W 1979 roku lokomotywa otrzymała standardowe czoła i tym samym została dopasowana do maszyn z produkcji seryjnej.
Absolutnie nie. Jak napisał kolega wyżej to cały czas jest ta sama konstrukcja V180 tylko z inną wersją czoła. O ile w przy lokomotywie numer 203 oznaczenie V200 mogło by mieć sens z racji większej mocy silników 2x 1000 KM natomiast V200 1001 późniejsza V180 059 miała moc 2x 900KM. Trzeba jednak odróżnić oznaczenia nadawane tymczasowo lokomotywom testowym z okazji wystaw i targów lub na czas testów jak choćby V240 001 późniejsza 118 202 na której testowano silniki 2x 1200KM. Ostatecznie istotne jest oznaczenie eksploatacyjne a to było dla tych lokomotyw najpierw V180 a po wprowadzeniu numeracji EDV (BR) 118
Porównanie z V200 i V300 DB jest nie całkiem trafione, bo to te dwie na DB to różne lokomotywy, mają różną długość i inne silniki, chociaż konstrukcja jest trochę podobna. V 180/BR 118 DR i jej odmiany to wciąż ta sama konstrukcja, a (poza wymienionymi wyżej doświadczalnymi, z innymi silnikami i czołami) różnią się tylko liczbą osi: 6-osiowe, dzięki mniejszemu naciskowi na oś, były przeznaczone na linie o słabszej nawierzchni.