• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele kolei wschodnioniemieckich DR

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
Ostrzę sobie zęby na nią, ale na chwilę obecną chyba jeszcze nic nie można o niej powiedzieć.

edit: pomyliło mi się z BR 118 DB ;)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.177 504 30
A dlaczego nie? To model produkowany już dość długo (mówię o współczesnej wersji, nie tej z czasów NRD). Ja go mam od kilku lat i jestem zadowolony. Nie jest super szczegółowy, ale i oryginał nie ma za wielu widocznych detali. Poza tym nie ma wielkiego wyboru, tylko jeszcze Gutzold.
 

Tata1000

Nowy użytkownik
Reakcje
3 0 0
Wybaczcie namolność. Spróbuję zadać pytanie inaczej: gdybyście ze swoim doświadczeniem mieli wybrać pierwszą lokomotywę DR i byłaby to jedyna loko przez długi, długi czas. To jaki byłby to model?

Mi się podoba i 118 i Ludmiła i nawet myślę o 102-ce
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.177 504 30
pomyliło mi się z BR 118 DB
BR 118 na DB to stary elektrowóz (E18), co ma wspólnego z tym, o czy mówimy?

Spróbuję zadać pytanie inaczej: gdybyście ze swoim doświadczeniem mieli wybrać pierwszą lokomotywę DR i byłaby to jedyna loko przez długi, długi czas. To jaki byłby to model?

Mi się podoba i 118 i Ludmiła i nawet myślę o 106-ce
Raczej nie 106, bo to mała lokomotywa raczej manewrowa. A czy 118 czy Ludmiła to już kwestia gustu i tego, jakie składy by miała prowadzić.
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
351 15 0
Jest jeszcze seria V100... Ale faktycznie kluczowym jest pytanie jakie składy ta lokomotywa ma ciągać.
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
410 8 0
BR 118 DR wydaje się najlepszym wyborem. Te lokomotywy ciągnęły wszystko co w DDR poruszało się po szynach. Dojeżdzały jak wyżej wspomniano do Szczecina i Poznania.
Ja mam skalę TT i dwa modele 118 tek i jestem mega zadowolony. W H0 te lokomotywy są podobnie odwzorowane i tragedii nie ma, natomiast po 2 latach eksploatacji dalej cicho i z gracją działają, u tilliga po takim czasie np w BR220 DB, czy BR280 DB silniki zaczynają lekkie klekotanie wydawać. Oczywiście dalej jest cicho, ale jednak...
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
Kolego Tata1000 tak jak kolega wyżej napisał samemu musisz sie zastanowić jak mają wyglądać Twoje pociągi. Jako lokomotywy do pracy liniowej jak najbardziej nadają się Ludmiła 132 do prowadzenia wszelkiej maści pociągów pasażerskich oraz towarowych. 118 ki zarowno 4 jak i 6 osiowe nadają się do podobnej pracy tylko nieco lżejszej. Natomiast lokomotywy z rodziny V100 czyli 110, 112 i 114 to doskonałe lokomotywy na linie lokalne do prowadzenia pociągów osobowych i lekkich towarowych. Lokomotywy serii 106 i 102 to już typowe lokomotywy manewrowe. Szczególnie 102 to lokomotywa wyłącznie do lekkich manewrów stacyjnych.
Ja mogę osobiście polecić modele jakie sam posiadam i mam z nimi dobre doświadczenie.
110,112 i 114 Roco bardzo dobry model za przyzwoitą cenę.
118 i 119 Piko i Gutzold ale te nowej generacji produkowane od połowy lat 90 tych.
132 Roco bardzo dobry i sprawdzony model. Piko na razie mam tylko odmiany towarowe 130 i 131. Natomiast od niedawna Piko produkuje takze model 132 a Roco zmodyfikowalo swoj model w kwestii elektroniki i oświetlenia.
Cokolwiek z tego wybierzesz to będzie dobry wybór.
 

kozaa

Aktywny użytkownik
Reakcje
825 2 0
Chciałbym zestawić sobie skład "vintage" z BR95 i wagonów REKO Bghwe oraz wagonu z przedziałem bagażowym BDghw. Jakie wagony mogły występować jeszcze w tego typu składzie? Jakaś 1 klasa? Wagon pocztowy?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
1 klasa raczej nie choć nie mogę wykluczyć
Poczta nie wiem ale bywał wagon towarowy kryty typu Oppeln do przewozu przesyłek ekspresowych lub czegoś w tym stylu. Na drzwiach tego wagonu było namalowane charakterystyczne oznaczenie. Przynajmniej coś takiego jest na zdjęciu na pudełku z setu firmy Piko. Być może też taki wagon był używany innego typu jak choćby Gbs. Nie wykluczone że uzywano też pocztowego Gbs w kolorze zielonym.
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
351 15 0
Chciałbym zestawić sobie skład "vintage" z BR95 i wagonów REKO Bghwe oraz wagonu z przedziałem bagażowym BDghw. Jakie wagony mogły występować jeszcze w tego typu składzie? Jakaś 1 klasa? Wagon pocztowy?
Na liniach lokalnych w DDR w taki skład włączało się każdy wagon, który akurat trzeba było przeciągnąć. Natomiast wagony pierwszej klasy na liniach lokalnych w normalnym ruchu (według mojej wiedzy) raczej nie występowały.
Tak na szybko wykopałem filmik z podobnym do Twojego pomysłu składem, tylko z BR86. Coś tam do niego zapinają, odpinają... pooglądaj.


Lokomotywy serii 106 i 102 to już typowe lokomotywy manewrowe.
BR106 była używana na liniach lokalnych jako lokomotywa liniowa. Było to jedno z jej założeń kostrukcyjnych.
 

Tata1000

Nowy użytkownik
Reakcje
3 0 0
Dziękuję za wasze odpowiedzi na moje banalne pytania!!

Piko BR 118 DR epoka IV mozna kupić za około 100 euro. To chyba przyzwoita kwota za pierwsze loko?

Właściwie nie mam jeszcze sprecyzowanych do końca pomysłów. Czy wagony pasażerskie czy jednak towarowe. Nie chciałbym też kupować dla kupowania.
Wolę jedną dobrą lokomotywę i dwa, trzy wagony na początek ale takie które mnie zachwycą i będą długo cieszyć. Niż mnostwo czegoś co jest tanią zabawką.
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
351 15 0
Za bardzo nie trafia do mnie ten skrót "loko"... Jak sobie poczytasz to forum to zauważysz, że nie jest tutaj na szczęście zbyt popularny.
100 euro za lokomotywę dla nas, w większości przyzwyczajonych do realiów modeli PKP to jest raczej tanio co oczywiście nie deprecjonuje 118ki Piko a stanowi bardziej powód do radości. Sam mam dwie takie 118ki jedną 4ro i jedną 6cio osiową i z obu jestem zadowolony.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.177 504 30
Za bardzo nie trafia do mnie ten skrót "loko"... Jak sobie poczytasz to forum to zauważysz, że nie jest tutaj na szczęście zbyt popularny.
A do mnie nie trafia też skrót "lok", a jeszcze mniej "loka", choć niestety, są często używane... :(
Ja za swoją BR 118 Piko zapłaciłem poniżej 80 euro, co prawda parę lat temu, ale model nowy, kupiony w normalnym sklepie w Niemczech. No, ale to przeszłość, teraz 100 euro za dużą lokomotywę to minimum (pomijam okazyjne wyprzedaże, czy modele z drugiej ręki).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.177 504 30
Filmik fajny, ale moim zdaniem to jakiś przejazd specjalny. W 1988 roku w NRD już niedużo parowozów, o ile w ogóle, było w regularnym ruchu. BR 95 wycofano z eksploatacji w 1981, ale składy mogły być podobne, jak ten na filmie. Ale ja raczej nie robiłbym aż takich składanek towarowo-osobowych, żeby wagony osobowe znajdowały się między towarowymi, choć różne dziwne zestawienia się zdarzały.
 

Tata1000

Nowy użytkownik
Reakcje
3 0 0
Dziękuję za pomoc.
Będę pisał normalnie lokomotywa ;-)

Można się ostro zapętlić. Wybór modelu to jedno. Ale ile wersji ma 118.
Samo Piko znalazłem 2 różne. I jeszcze wersja za 190 euro z dźwiękiem.
A do tego inna firma Gützold jest za 160.
Jedni mają dźwięk inni światła.
Jak sobie dajecie z tym radę ;-)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.177 504 30
Światła mają wszyscy...;)
A na poważnie: każdy model ma światła i gniazdo dekodera. Modele są sprzedawane w wersji analogowej (bez dekodera, mogą jeździć tylko w tradycyjnym systemie analogowym, światła działają tylko w czasie jazdy, zależnie od kierunku), cyfrowej bez dźwięku (z zainstalowanym fabrycznie dekoderem sterującym jazdą i światłami) lub cyfrowej z dźwiękiem (z dekoderem sterującym jazdą i światłami, a także generującym dźwięki). Nie wszyscy producenci oferują wszystkie wersje i nie wszystkie modele są dostępne we wszystkich wersjach, ale zawsze jest przynajmniej wersja analogowa, do której można samemu dokupić i zamontować dekoder (albo zwykły sterujący jazdą i światłami, albo dźwiękowy, dający dodatkowo efekty dźwiękowe).

Tu nie ma co sobie dawać radę, trzeba się zdecydować co się chce i ile pieniędzy można na to przeznaczyć. Obie firmy, Piko i Gützold produkują modele tej samej lokomotywy BR 118, ale w jakiej wersji są obecnie dostępne, nie umiem powiedzieć. Kwestia wyboru to sprawa jakości modelu i ceny: w moim odczuciu obie są porównywalne, z niewielką przewagą Gützolda.

Sprawę dodatkowo komplikuje fakt, że prawdziwa lokomotywa BR118 występuje w dwóch odmianach: 4-osiowej i 6-osiowej, ja mam model wersji 4-osiowej Piko i 6-osiowej Gützolda.
 

Podobne wątki