• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele kolei wschodnioniemieckich DR

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.638 64 3
W sumie to zaciekawił mnie temat historii modelu lokomotywy 89.2/VT i w drodze uzupełnienia i uściślenia pewnych informacji podaję kilka faktów z katalogów Piko.
Prawdopodobnie pierwszy katalog w którym model lokomotywy 89.2 ukazał sie po raz pierwszy to katalog z roku 1968/69, a strona z tego katalogu jest identycznie zredagowana jak z katalogu z roku 1970-go. Poprzedni katalog ukazał się ok. roku 1964-go i siła rzeczy nie mogło być tego modelu w nim zamieszczonego. Warto sie także dokładnie przyjrzeć zdjęciom czarno białym bo tam przedstawiony model ma numer 89 262 i dodatkowe elementy z drutu na kotle. Prawdopodobnie to może być prototyp modelu a ze względu na koszty zrezygnowano z dodatkowych elementów (choć firma Gutzold w swojej 75.5 miała do końca elementy z drutu no ale to inna firma). Do ustalenia pozostaje czy w takiej formie wypuszczono jakąś serię modeli z numerem 89 262. Na zdjęciach kolorowych jest już lokomotywa 89 265 bez detali z drutu. Widać także że wersja z I epoki rózniła się nie tylko malowaniem ale także kształtem komina i posiadała skrzynki narzędziowe na prawej skrzyni wodnej. Dziwne natomiast wydaje sie umieszczenie w tej wersji turbogeneratora.
P68.jpg

P68.o.jpg
Następny katalog został wydany ok roku 1974-go (date orientacyjnie ustaliłem na podstawie tekstu we wstępie mówiącym o produkcji modeli od 25 lat firmy Piko powstałej w roku 1949-tym). W tym katalogu obydwie wersje sąsiadują z po raz ostatni zamieszczonymi modelami lokomotyw serii 91 firmy Hruska.
P74.jpg


Nastepny katalog przynosi wiele nowości i raczej nie jest on z roku 1976-go tylko ok 1978-80. Dość trudno datować ten katalog i jako pomoc mogą posłuzyć nowości w nim zawarte czyli lokomotywy serii 01.5, 52 kondensacyjny, 86, a także wagony sypialny PKP Wars i wagony Stadte Express.
P79.jpg
Nastepny katalog ukazał się ok roku 1982/83 (ja mój katalog kupiłem w roku 1983-cim) i tam lokomotywy serii 89.2/VT ukazują sie po raz ostatni.
P83.jpg


W kolejnym katalogu z roku ok 1985/86-go nie ma co szukać modeli lokomotyw serii 89.2/VT. Cechą edycji tego katalogu w językach rosyjskim i polskim był wyjątkowo zły przekład na nasz język. Zupełnie upadła staranność i dbałość o klienta. Starsze katalogi i instrukcje tłumaczone na nasz język czyta sie z przyjemnością, natomiast to co w katalogu z połowy lat 80-tych napisano przypomina efekty dzisiejszych komputerowych tłumaczy.
P85.jpg
 

Waskotorowiec

Znany użytkownik
Reakcje
965 6 0
Dzień dobry,

Zawsze fascynowały mnie koleje dawnego NRD, najpierw jako małego chłopca na bazie katalogów i posiadanej makiety wg Piko Gleisplan 26, aż w końcu w latach 80' zobaczyłem kolej DR na żywo. Makieta zgniła na przestrzeni 25 lat nieużywania, ale cały tabor pozostał w moim posiadaniu do dziś. Z zamysłem budowy makiety dla moich dzieci ;-) z taborem DR wszedłem rok temu do sklepu na Wilczej w Warszawie... I tam okazało się, że dostępny jest tabor polski, w tym moja ulubiona Sp/Sm42. Oczywiście wyszedłem z zakupami w barwach PKP i nowym pomysłem. Jednak DR nie daje mi spokoju i wyszło mi, że makiety będą dwie: DR dla synów na Piko U i PKP dla mnie (czytaj dla synów) na Piko A. Oznacza to przejrzenie posiadanego taboru DR i dokupienie przede wszystkim lokomotyw z DCC.

Niniejszy wątek bardzo mnie zainteresował - szczególnie dla części SE i wagonów Reko.



Pytanie 1: Czy w ślad za tą fotografią należy wnioskować, że na liniach NRD - podobnie jak na Ostbahnie - kursowały tzw. zaszynobusy w postaci np. BR110/112/114 z pojedynczymi wagonami Reko lub odpowiednikami naszych bonanz?

Pytanie 2: Poszukuję informacji nt. 4-osiowych wagonów Reko w malowaniu Ivory/Ultramarine - jak na załączonym zdjęciu modelu Schicht, tzn. czy malowanie było jedynie testowym, czy tez składy w takim malowaniu kursowały wcześniej lub później na regularnych połączeniach? Może ktoś z Was dysponuje stosownymi zdjęciami na potwierdzenie w ogóle istnienia wagony w takim malowaniu?

Zobacz załącznik 456471

Rozważam zaszynobus z BR110/112/114 i takim wagonem na makiecie.

Pozdrawiam
Sebian
witam,
jednowagonowe sklady mozna bylo spotkac najczesciej na liniach lokalnych o slabych potokach pasazerow i o slabej nawierzchni. Czesto byly to lokomotywy manewrowe BR101, 102, 106 itp. z jednym wagonem ex.doczepa do wagonu motorowego. Byly to planowe pociagi lub zastepcze w przypadku usterki wagomu motorowego. Takie pociagi mozna bylo spotkac najdluzej w rejonie Altmark.
Pozdrawiam
Bismark 1993.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.638 64 3
Modele Kolegi zacne. Tylko ten wątek dotyczy kolei DR po roku 1949 tym.
A przynajmniej tak rozumiem założenia watkodawcy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.519 512 30
Poza tym, jak już się coś pokazuje, to wypadałoby coś o tym napisać, a nie tylko, że model trudny do zdobycia. A jeśli Kolega ma kolekcję modeli DRG z II epoki, może warto założyć odrębny wątek, w którym także inni mogliby pochwalić się modelami pasującymi do tematu - pod warunkiem, że poza obejrzeniem ładnych fotek można będzie się też czegoś dowiedzieć o tych modelach i ich prototypach.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.638 64 3
spoko już nie będę wstawiał:(a jest w mojej kolekcji kilka perełek pozdro
Nie o to chodzi Kolego żebyś się zniechęcił do prezentacji swoich modeli. Dobrze jest poszukać odpowiedniego wątku a jeśli go nie ma to zapraszam do założenia takowego :). Dodając wpisy niezwiązane z danym wątkiem powoduje się niepotrzebny bałagan a gdy ktoś założy odpowiedni wątek to nawet ciekawe wpisy w innym wątku będą trudne do znalezienia dla zainteresowanych. A ponadto jak napisał Andrzej dobrze jest uzupełnić prezentację o informacje o danym modelu i o ile jest ktoś jest w posiadaniu takowych to informacje o pierwowzorze. Nie przejmuj sie jesli nie posiadasz pełnej wiedzy, na tym polega forum że zawsze ktoś inny tez może sie wypowiedziec i uzupełnić interesujące dane.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.464 7 0
Eisenbahnmuseum Weimar czyli Muzeum Kolei w Weimarze w dniu 5 marca 2017 r. Przyznam, że kolorystycznie, jak i taborowo, kolej DR byłego NRD prezentuje to coś, co u współczesnej już nie występuje. W marcu muzeum weimarskie jest zamknięte. Trafiłem akurat na sympatyczną ekipę i udało się zrobić kilka zdjęć.
 

Załączniki

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.638 64 3
Zgadza się ale jest to lokomotywa ex DR ex BR230. Po zjednoczeniu otrzymała oznaczenie serii 180.
[DOUBLEPOST=1490642358][/DOUBLEPOST]Swoją droga 144 507 też swoje życie spędził na DB (Bundesbahn)
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.464 7 0
Tak, są tu oczywiście eksponaty związane z kolejami DB (Deutsche Bundesbahn) ale przeważają eksponaty DR (Deutsche Reichsbahn). Elektrowóz BR230 zwano "prasą do knedli" z uwagi na czeskie pochodzenie.
 

Sebian

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Dzień dobry,

Wspomniany wcześniej przeze mnie 4-osiowy model REKO w barwach ivory/ultramarine odpuściłem sobie i postanowiłem pozostać przy czystej zieleni z domieszką czerwonej V100 i ew. baru na kółkach (również Reko). Wszystko za sprawą tego zdjęcia:

br112-109-4.jpg

A że Roco wypuściło pewien zestaw startowy, to odtworzyłem ów obrazek - póki co na biurku w sali konferencyjnej:

br112-109-4_h0.jpg

A że mój 40-letni Fz1 dzień wcześniej dokonał żywota swego, to wkroczyłem w erę DCC z nutą diesla w towarzystwie pogwizdów różnych i pisku nienaoliwionych wózków Prefo/Schicht:


Kolejny składzik DCC/DDR już się tworzy, a po remanencie taboru sprzed 4 dekad część gratów pójdzie pod młotek.

Przy okazji mam pytanie o właściwie malowanie i oznaczenia dla wagonów piętrowych Bhp linii DR dla IV epoki. Czy to jest prawidłowe:

bipa_dr_ep4.jpg

Czy może takie z pełną nazwą Deutsche Reichsbahn na burtach?

Ukłony
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.519 512 30
Podobnie jak w Polsce, początkowo malowany pełny napis, a potem z tego zrezygnowano, więc w czwartej epoce to już raczej tylko DR. Ale nie wiem dokładnie kiedy to zmieniono.

PS. Dlaczego ten drugi wagon w modelowym składzie wydaje się wyższy od pozostałych?
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.464 7 0
Pozwolę sobie dołożyć swoje dwa grosze: historyczny elektrowóz BR211 Gutzolda wydawany w ofercie PIKO oraz jeszcze bardziej historyczny elektrowóz E46 na sztukowanych wózkach od E44. Nadwozie do E46 kupił mi mój dziadek ok. 40 lat temu w jednej ze Składnic Harcerskich.
 

Załączniki

Podobne wątki