A mnie w Czerwcu Ludmiły się okociły
. A ściślej przybyły 3 modele tych lokomotyw do kolekcji, co daje mi razem z wcześniej kupionym modelem serii 132, 4 lokomotywy reprezentujące kazdą serię tych lokomotyw z czasów DR. Niestety róznice konstrukcyjne w ramach jednej serii wymagały by zebrania około 10 modeli co mogło by wiązać sie z katastrofa finansową.
Zacznę od mojego ostatniego modelu który kupiłem czyli lokomotywy serii 130 w najstarszej wersji produkcyjnej. Lokomotywy serii 130 były produkowane w ZSRR dla kolei DR w liczbie 80 + 2 sztuk w latach 1970-72. Lokomotywy charakteryzowały się mocą 3000KM i prędkością maksymalną 140km/h. Lokomotywy te nie posiadały systemu ogrzewania pociągu dlatego pomimo dość udanej konstrukcji nie mogły być należycie wykorzystane. Sama seria była bardzo zróznicowana pod względem wyglądu oraz technicznie. Ostatnie 2 sztuki z numerami 101 i 102 były pierwszymi lokomotywami wyposażonymi w ogrzewanie elektryczne i po przeprowadzeniu szeregu testów stanowiły podstawę do późniejszej produkcji lokomotyw serii 132.
Wracając do modelu to jest to od kilku lat produkowany model firmy Piko nr kat. 59740 z całkiem nowego opracowania 130 004-5 Rbd Halle, Bw Halle G, Abnahme: 17.12.70. Model ten już w tym watku został przedstawiony ale tylko jedno zdjęcie. Ja w moim modelu (tym i pozostałych) postarałem sie o ciemne tło za szybami przedziału maszynowego co znacznie poprawiło wygląd lokomotywy.
I jeszcze zdjęcie zachowanej lokomotywy 130 002
I jeszcze zdjęcie lokomotywy 130 101
Kolejny model to lokomotywa serii 131. Lokomotywy serii 131 powstały niejako z konieczności. Producent lokomotyw realizował zamówienie kolei DR na lokomotywy o mocy 3000KM ale nadal nie było mozliwe wprowadzenie do produkcji seryjnej lokomotyw wyposażonych w ogrzewanie pociągów pasażerskich. Dlatego na wniosek DR zlecono producentowi produkcję dalszych lokomotyw ze zmienionym przełożeniem przekładni głównych w celu dostosowania konstrukcji do ruchu towarowego. Dzięki temu powstała seria 131 o prędkości maksymalnej 100 km/h. Lokomotywy te produkowano w latach 1972-73 w liczbie 76 sztuk. Później dostosowano kilka lokomotyw serii 130 przez zmianę przekładni także do predkości 100 km/h. Lokomotywom tym zmieniono oznaczenie serii na 131 i dotychczasowy numer inwentarzowy podwyzszono o 100. Tak z lokomotyw 130 060 i 130 061 powstały lokomotywy 131 160 i 131 161.
Mój model to także nowy wyrób firmy Piko nr kat. 71059 (seria limitowana dla sklepów Spiele Max) 131 071-3 , Rbd Erfurt, Bw Meiningen, REV 31.7.86, Br. Rev. Mei. 28.1.88. Model ten reprezentuje wygląd lokomotywy z drugiej połowy lat 80-tych po wprowadzeniu drobnych modyfikacji w ramach napraw okresowych jak n.p. duży zgarniacz i powiększony przedni pomost. Także kolorystyka pudła jest nieco ciemnijesza za to rama jest jaśniejsza. Za to zachowany jest oryginalny uchwyt na ścianie czołowej.
I zdjęcie 131 070.
Co do wykonania i właściwości jezdnych przedstawionych wyżej modeli to mogę stwierdzić że modele te wykonano na bardzo przyzwoitym poziomie. Nie ma detali do samodzielnego montażu ale lokomotywy mają to co mieć powinny. Kultura jazdy jest także na przyzwoitym poziomie (w analogu) i mozna porównać z przeciętnymi modelami Roco. Oświetlenie zmienne białe/czerwone na LED-ach. W lokomotywie 130 004 dodatkowo podświetlone boczne numery.