Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Wracam do tendra serii 22D23 ze skróconą skrzynią węglową
,kiedyś kombinowałem , że to może tender od Om36 dla Chin-ponoć były zamówione dwie sztuki , aczkolwiek to mocno naciągane było i śledztwo w tej sprawie zamarło ..
-wróciłem przy pewnej okazji do historii Ty23, a dokładnie do tych dwu egzemplarzy , które nigdy nie pracowały w Polsce, zajrzałem na dane z tej strony http://luebeck-buechener-eisenbahn....7-pdf/Gueterzuglokomotiven/Datenblatt_100.pdf
i jedna pozycja (przedostatnia) spowodowała moje zainteresowanie , otóż -mowa w tej przedostatniej pozycji jest o miejscu pobytu , znajdowania się i obok napisane jest , ze tym miejscem (ostatnim?) jest Polska, coś mi nie dawało spokoju - na pewno pomyłka?- ale jak nie jest to pomyłka , tylko skrawek faktu -to jak sensownie to wytłumaczyć?- A co stanowiło wir tej całej spekulacji? , ano fakt dostrzeżony dopiero teraz na zdjęciach http://www.luebeck-buechener-eisenb...iven/die-jahre-1917-1937/gueterzuglokomotiven
,że te dwa parowozy na kolejach Lubeki miały właśnie tak skrócone skrzynie węglowe, więc wniosek nasunął niejako automatycznie, skąd taki tender na PKP lat 60 u.w. .Po prostu mogło być tak ,że jeden ( może dwa )z tych lubeckich póżniej enerdowskich parowozów został wcielony w Niemczech Wschodnich do listy rewindykowanych naszych Ty23 , a na zdjęciu J.Radziewicza- Winnickiego jest ten /taki tender podczas pracy na PKP , niestety już z inną serią w ramach różnych rotacji tendrów i przydzielony do serii Ty4
fakt, że ze skanu tej miniaturki niewiele można wywnioskować, a gdy dodamy do tego jakość skanów Kolegi Hoarta . . . to . .
to widzimy tyle, ile na fotkach UFO, bądź zdjęciach z księżyca made in NASA.
Spróbowałem sam wykonać skan tego Ty4-? . . . :
Parowóz Ty4- ?, autor zdjęcia Jacek Radziewicz Winnicki, skan z "Świat Kolei" Nr 4/2001
I co my widzim, proszę wycieczki ?
- ano, nadal niewiele,
- za tendrem faktycznie dach jakiegoś budynku, dający złudzenie sterty węgla nad górną częścią tendra,
- ale czy na pewno to skrzynia mazutowa, a nie podniesina węglowa ?
- sama skrzynia węglowa ma jakby cztery pionowe rzędy nitów, jeśli to ponownie nie złudzenie,
(w tendrach 22D23 było jakby pięć takich rzędów, czyżby więc jednak obcięta skrzynia ?)
- wcale nie widać jej części od strony budki,
a to ważny szczegół, bo oryginalne takie tendry miały ukośne przedłużenie boków aż do przedniej ściany tendra, o tak :
Tender 22D23
Te tendry przy Lubeckich parowozach miały jakby krótsze ich ściany boczne, bo były zaginane ku środkowi, o tak :
Tender przy parowozie 58 602 kolei LBE
Reasumując,
do czasu pozyskania dobrej odbitki, nie możemy, moim zdaniem, jednoznacznie stwierdzić :
- czy jest to tender z obciętą skrzynią węglową dla umieszczenia w niej odpowiednio krótszej skrzyni na mazut,
- czy jest to tender nadal węglowy z obciętą, ale podniesioną skrzynią węglową,
- czy jest to tender od parowozu byłej kolei LBE z podniesioną skrzynią węglową,
Przynależność do konstruklcji 22D23 sygnalizuje ta skrzyneczka pod skrzynią wodną.
Popieram wszystko co Kolega Prezes napisał , wg mnie to jest węglowy tender ze sporym szalunkiem z desek opartych / zamocowanych do pionowych stalowych żerdzi, przytwierdzonych do bocznych ścian skrzyni węglowej , niewykluczone ,że oprócz dachu budynku na stacji Bydgoszcz Wschód ( drugi plan ) , widać i również pryzmę węgla ( pierwszy plan) ,
-na nieznanym mi zdjęciu, którego fragment Kolega Prezes wstawił jest chyba wg mnie służba na DR , więc przed zakupem na LBE , wg mnie nad numerem serii majaczy napis Deutsche Reichsbahn , jest przecież to oznaczenie serii stosowane na DR, a na kolejach LBE były oznaczone plakietą z numerem "99" i "100" a jakiś napis był w owej plakiecie, ale jest coś ,co jest dopiero ciekawostką w tym tendrze -tendrze niewątpliwie naszym czyli 22D23 , - patrzcie na układ i romieszczenie nitowania , zwłaszcza charakterystycznym dwurzędzie pionowym idącym po ścianach , - a mianowicie , wyrażnie widać listwę(ogranicznik) mocowaną na całej długości tendra ,a mocowanej do górnej krawędzi klapy wlewu wody - tu można nie wykluczyć , że klapy zaspawanej, czyli wyeliminowanej (wyeliminowanych po obu stronach/bokach tendra) na korzyść tylnego jednego wlewu, wykonanego w miejscu skrócenia skrzyni węglowej- ale powstaje pytanie dlaczego ta listwa jest na całej długości- rozumiem taka banda z tyłu przy wlewie dospawana ogranicza rozlewanie się wody podczas naboru - ale dlaczego "biegnie" przez całą długość?
wklejam rzuty tendra 22D23 i spróbujemy odtworzyć konstrukcję wersji niemieckiej bo wydaje mi się ,że jest jeszcze coś a nawet jestem tego pewny ,że jest tam coś jeszcze i jest to związane bezpośrednio z tą listwą i sensem jej zamontowania na całej długości-, ciekawe , czy ktoś z zainteresowanych wie o co mi "chodzi" ?- dosłownie patrz "chodzi"
masz na myśli zabezpieczenie przejścia po ex klapach tendra ? To znaczy, górą z tyłu tendra bezpośrednio do budki maszynisty i ta listwa jest po to, by się nóżka nie pośliznęła po skośnych ex klapach ?
Tylko po co przechodzić górą trzymając się tej niskiej krawędzi skrzyni węglowej jak dołem bezpieczniej i są poręcze ?
No chyba, że pomyślano, że może tak jak maszynista Orzechowski, mechanik nie będzie czekał aż pomocnik zdąży wrócić do budki po zamknięiu tylnej klapy wlewu wody po wodowaniu ?
- dodam ,że szerokość klapy wlewowej to 30 cm- ważne to ponieważ to jest rodzaj miary , którą to trzeba sobie pomóc w tym o co mi .."chodzi" z tą listwą
- nie, nie chodzić po ukośnej klapie ,a. chodzić obok klapy - wiesz o co mi "chodzi"? listwa zabezpiecza przed ześlizgnięciem na całej długości poruszania się kogoś z obsługi -przód -tył tendra podczas biegu w rrazie wyższej konieczności, ale jest tam coś -właśnie istotnego w konstrukcji tej modyfikacji i to jest dopiero rarytas
to wyobrażenie takiego tendra doczepionego do Ty4 z dobudówką
- w tej wersji PKP ze zdjęcia J.Radziewicza -Winnickiego ,-wg mnie nie widać wyrażnie tej listwy (ogranicznika)
to wersja klasycznego 22D23
-a to moja wizja przeróbki niemieckiej z tym/i ogranicznikami
-wiecie teraz w czym rzecz?
wg mnie tak to zostało przerobione ,- skrzynię skrócono i zwężono(!)
.- brak tej wzdłużnej listwy osłaniającej przejście "korytarz " na zdjęciu J.Radziewicza- Winnickiego mogło by być wytłumaczone tym ,że na PKP powrócono do udrożnienia bocznych wlewów wody i żeby klapa podczas naboru wody odchylała się ponad kąt prosty-musiano te listwy odciąć .
-wg mnie to co czytam na fotografii J.Radziewicza -Winnickiego i to co wykonałem w modelu - mniej -więcej , pi razy oko pokrywa się w tym co na modelu , -uwzględniłem centralny wlew wody, który wg mnie na fotografii jest ( chyba ,że to złudzenie?), a jeżeli jestem przy tym wlewie wody , a dokładnie jego nowego miejsca zamontowania ,wykonanego podczas niemieckiej przeróbki , to na rysunkach , które wyżej zamieściłem , rzucie bocznym i poprzecznym wyrażnie widać coś , jest to opisane jako -właz , czyli te nasze tendry 22D23 posiadały alternatywę (?) w swej fabrycznej konstrukcji możliwiającą taką modyfikację
Odnośnie nietypowego tendra 22D23, to mam pewien trop, o którym tu dotychczas nie wspomniano, a który chyba rozwiązuje zagadkę. Mam tu na myśli tendry 22D2, które były dołączone do parowozów Ok22 o numerach 1-5 z fabryki Hanomag. Nie mam teraz pod ręką wykazu tych parowozów, ale pamiętam że któryś z nich pracował na PKP także po wojnie. Zapewne z oryginalnym tendrem 22D2 (aczkolwiek serię tego tendra należy przyjąć jako umowną). Znając więc powojenną praktykę rotacji tendrów pomiędzy różnymi seriami parowozów, nie dziwi mnie, że któryś z nich po pewnej przebudowie, zapięto ostatecznie do Ty4. Dla zobrazowania tematu i ewentualnych porównań- dołączam zdjęcie fabryczne Ok22 produkcji fabryki Hanomag:
Pozdrawiam i wszystkiego dobrego na nowy rok. MD Lu
Kiepściuchno z tą pamięcią. Słyszałeś, że gdzieś dzwonią, tylko ... gdzie. Nie bardzo rozumiem ten Twój ostatni wpis w tym temacie.
Chyba tylko w tym celu, aby tworzyć nowe legendy.
Na zdjęciu widać faktycznie parowóz Ok22-2, wyprodukowany przez firmę Hanomag, ale zdjęcie zostało zrobione przed II wojną św. - PKP -A.