• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta na chórze

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.929 531 30
No i niestety, źle. Po pierwsze, na żadnym pojeździe nie stosowano skrótu PKP i jednocześnie pełnej nazwy (w ogóle jedynymi pojazdami, na których była pełna nazwa, były chyba tylko zespoły piętrowe Bipa w początkowym okresie eksploatacji). A po drugie, takie drezyny zwykle nie były przypisane do żadnej lokomotywowni, a do różnego rodzaju jednostek organizacyjnych PKP, przede wszystkim służby drogowej oraz do przedsiębiorstw i zakładów budownictwa kolejowego.
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.036 1 0
Następny krok bliżej do rozbudowy makiety. Usunąłem wszystkie meble które podtrzymywały makietę i zamieniłem na system półkowy. Teraz wszystko już wisi na ścianach i nie dotyka podłogi.

1737038397715.png

1737038413371.png

Zrobiłem też półkę na wszystkie elektroniki, choć to prawdopodobnie będę przerabiał później
1737038503611.png

Następny etap to będzie zmiana dywanu na podłogę drewnianą, mam dość pyłu z tego dywanu. A po instalacji podłogi wreszcie przyjdzie czas na dodanie niższego poziomu makiety w postaci półki 18"x228" (46cm x 580cm). Już kiedyś ten plan pokazywałem, ale teraz jeszcze raz daję. Będzie to przedłużenie makiety na południe przez przystanki Gdańsk Orunia i Gdańsk Lipce na pierwszym planie i rafinerię Gdańską na tle.
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.036 1 0
Czekam na wymianę podłogi, a w tym czasie bawię się budową rampy która połączy nowy niższy poziom z istniejącymi torami za biurkiem. Będzie to zjazd około 40 cm do dołu, ale nie chciałem budować korkociągu, także na planie jest jedna pętla pod parowozownią (2 metry długości), a stamtąd zjazd przez długość pokoju (6 metrów) i pod oknem (2 metry) zanim dojdzie do połączenia z nowa półką. 40cm na około 10 metrów, czyli 4% podjazd.

6 metrowa listwa zjazdowa na ścianę
1737935639699.png

Początek pętli pod lokomotywownią podłączony do listwy juz zamocowanej na ścianie
1737935548415.png

drugi koniec listwy podłączony do półki pod oknem
1737935855424.png

reszta półki - połączenie do nowej części makiety będzie przez balustradę z prawej strony
1737935969125.png
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.036 1 0
Doszedłem tak daleko jak mogłem do połączenia z nowym poziomem. Dojazd jest właściwie skonstruowany, tylko wysokość będę musiał regulować jak ta część makiety będzie zainstalowana. Ponieważ jest dość miejsca pionowo, to prawdopodobnie dodam tutaj tło i trochę scenerii.

1738069975395.png
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.036 1 0
Tak, ale ponieważ cała makieta jest usytuowana w Gdańsku, pomiędzy Zaspą i Starymi Szkotami (a teraz będzie już do przystanku Lipce) to trochę trudno o jakiekolwiek wzgórza ;)
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.036 1 0
Zaczynam zbierać szyny na rozbudowę makiety. Zwłaszcza rozjazdy podwójne które są zaznaczone na planie na pomarańczowo in na żółto. Ponieważ wjazd na ten poziom jest przez balustradę (po lewej stronie), kąt połączenia musi być 15 stopni (R4), inaczej tory wjeżdżające nie zmieszczą się między belkami. Po dłuższym poszukiwaniu postanowiłem użyć starsze rozjazdy Shinohary. Po pierwsze istnieją one w odpowiedniej geometrii w kodzie 100 które wolę używać ze względu na kompatybilność starszych modeli. Po drugie one mają możliwość podłączenia elektrycznego szyn izolowanych. I też dlatego że używam Shinohary już od lat i wiem że są solidne.

Zmieniłem 4 rozjazdy między stacjami na przejazd typu "double crossover" (na żółto). Zajmie to mniej miejsca, to znaczy będzie więcej miejsca na perony. Taki przejazd już mam zamówiony z odległością 5cm między torami. Także musiałem skrócić rozjazdy podwójne żeby tory były tak samo 5cm od siebie.

1738778485097.png

Skrócone i połączone rozjazdy. Podkreślone są szyny izolowane do których będę lutował przewody.
1738780215294.png
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.036 1 0
Następny system przejazdów lutowany i gotowy do dojścia do makiety. Tym razem węzeł połączeń z prawej strony (zaznaczony na rysunku). Tutaj nie potrzebowałem dużego kąta skrzyżowania, także użyłem rozjazdy Roco, jeden podwójny, typu single slip insulifrog i trzy zwykłe typu electrofrog. Ponieważ podwójny jest insulifrog, jego szyny nie są przełączane. Żeby nie było możliwości zwarcia dodałem izolatory w trzech miejscach (zaznaczonych na zdjęciu). Jakby przejazd dolny był dłuższy to byłoby warto dać tam dwa izolatory i osobne połączenie elektryczne, ale na takiego krótkiego naprawdę nie opłaca się, nie ma wystarczająco miejsca na stojącą lokomotywę.

1739305653829.png

1739305700601.png
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.036 1 0
Szukałem pomysłu na tą wąską półkę pod oknem i znalazłem taki przejazd kolejowy po drodze do stacji Orunia. Stoi tam tylko jeden dom dość interesujący i jest wiele zieleni, także to by działało dobrze z tłem.

1739473305032.png


Postanowiłem wykonać podobną scenkę, trochę zmienioną bo nie mam zamiaru budować tego domu dokładnie, ale coś podobnego dało się znaleźć i zmodyfikować. Model jest większy, ale wyciąłem tył i będzie taki wchodzący na tło. Na razie jest surowy, następne zdjęcia będą już po malowaniu na szaro.

1739473715018.png
 

Podobne wątki