• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta na chórze

OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.024 1 0
Dzisiaj przystosowanie Tillig VT135 w kolorach PKP na bluetooth. Niewiele miejsca jest, także dekoder leci na sufit, głośnik obok ubikacji a paczka super-kondensatorów na podłogę za fotelem kierowcy. Wychodzi tak, po przecięciu połączeń do szyn lutowany fioletowy drut umożliwia kontrolę świateł wewnętrznych .

IMG_20240903_184256686_HDR.jpg
IMG_20240903_184242228_HDR.jpg
IMG_20240903_193938495.jpg
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.024 1 0
Przemiana PM2 na bluetooth. Miejsce jest tylko w lokomotywie, dekoder next18 instalowany na adapterze ESU do wtyczki plux. Miejsce na głośnik jest w bojlerze ale niestety nie ma miejsca na powerpack, także pojedne kondensatory musiałem instalować w luce między kołami i kotłem. Są czarne także właściwie ich z zewnątrz nie widać. Jest niby jakiś wbudowany kondensator, ale bez tych dodatkowych jazda nie była solidna. A teraz ma parę sekund rezerwy prądu także jeździ znakomicie.

1726677801332.png

1726677828828.png
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.024 1 0
Przeróbka ST43 na bluetooth. Miejsca jest pełno, robota niby łatwa, ale po wstawieniu dekodera były światła i dźwięk a nie jechał. Sprawdzałem co mogłem i nic. A po paru próbach dymek poleciał z dekodera. Oj... Wstawiłem z powrotem połącznik analogowy i jezdzi ok. Wreszcie pomyślałem o zmienieniu adaptera ESU (next18 do plux22) i okazało się jest wadny. Wymieniłem i na wszystkie cudy lokomotywa pojechała i wszystko działa. Byłem bardzo zaskoczony że jeszcze działa po wypuszczeniu magicznego dymu.

1727372330163.png

1727372348286.png

 
OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.024 1 0
Przeróbka Roco Oi2 na bluetooth. Tym razem miejsce jest w tendrze, wystarczająco na dekoder i na akumulator, ale nie na głośnik, ktory poszedł na podłogę. Nie ma w instrukcjach żadnych informacji o rozbiórce bojlera, także nie wiem czy tam by było miejsce na głośnik czy nie, bo nie mogłem rozwiązać jak tam się dostac bez połamania modelu. Czy ktoś z kolegów wie?

1728233327049.png

1728233365747.png
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.024 1 0
Próbowałem przerobić Piko SN57, ale musiałem zaniechać tą robotę. Okazało się że dekodery Hornby nie mają poparcia dla SUSI i mimo że wszystko znakomicie pasowało i dziek i jazda była dobra, to nie miałem żądnej kontroli światł. Wewnętrzne światła były włączone i przednie i tylne też, na tyle że na jednym końcu były czerwone i budka była ciemna, a na drugim były białe i pulpit był oświetlony, ale przy zmianie kierunku nie było zmiany świateł. Także ten musi poczekać na jakieś inne rozwiązanie.
1728407755375.png
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.024 1 0
Trochę więcej informacji o systemie bluetooth firmy Hornby. Bawiłem sie tym juz przez kilka miesięcy i chyba mam większą wiedzę o tym niż na początku. Także takie są pozytywne i negatywne atrybuty tego systemu.

Na plus
  • Oczywiście bluetooth. To znaczy dekodery działają na DC, AC albo DCC przy prądzie od 12V do 24V. Sterowanie jest przez telefon albo tablet Android lub Apple. Programowanie jest też bezprzewodowe, także nie ma potrzeby na specjalne tory programowania. Można nawet zmieniać CV w ciągu jazdy, to jest znakomite do strojenia tabeli szybkości, back-emf, itp.
  • Ceny są niskie, nie ma potrzeby zakupienia centralki, tylko dekoder z głośnikiem za około £50.
  • Dekodery działają też w trybie analog albo DCC, także można używać lokomotywy wyposażone w dekodery HM7000 na jakiejkolwiek makiecie, na analogowym trybie z transformatorem DC, na trybie DCC z centralka i sterowaniem DCC. Wiele ludzi używa bluetooth tylko do programowania, a steruje przez istniejący system DCC.
  • Jest wsparcie standardu ABC/ADCC na automatyczne zatrzymania albo odwracania jazdy. Robiłem testy i to nawet działa bez DCC jeżeli prąd na szynach jest AC częstotliwości 8.5khz na przynajmniej 15V.
  • Jest możliwość sterowania loco z dekoderami DCC innych firm przez aplikację bluetooth. Do tego potrzebny jest system DCC na podstawie standardu Xpressnet (Lenz, OpenDCC, Hornby, Paco, Roco, Atlas, ZTC) i moduł podłączenia do bluetooth (HM7040) za £40.
Na minus
  • Są tylko dźwięki loco Angielskich. Jest duży wybór, także można znaleźć coś podobnego ale na razie nie ma możliwości dodania dźwięków wykonanych na zamówienie.
  • Nie ma wsparcia standardu SUSI. Ale można używać modele z dekoderami innych firm z SUSI jak pisałem przedtem.
  • Na razie nie ma możliwości działań typu "consist" (gdzie dwie loco działają jako jedna) przez bluetooth. Na tego typu jazdę trzeba używać tryb DCC. Według Hornby to będzie dodane w następnej aktualizacji app.
  • Na razie są dekodery na 8 szpilek, next18 albo 21 szpilek. Będą też na 6, ale plux nie ma. Ja używam adaptery ESU z next18 na plux16, ale przez to brakuje funkcji F4-F7.
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.024 1 0
Na temat długości jazdy, na zimę mam plan dodania jeszcze kilka metrów w postaci niższego poziomu który będzie połączony pod parowozownią, tam gdzie ten film się zaczyna i doda pętlę do dołu, półki podłączające aż pod stację Gdańsk Główny i nowy moduł 18"x228" (46cm x 580cm). Ale najpierw muszę zamienić teraźniejsze meble na półki zawieszone na ścianach. To będzie faza pierwsza, a budowanie dolnego poziomu będzie fazą drugą. Mój plan to przedłużenie makiety od Gdańska Południowego gdzie się teraz zaczyna na południe przez przystanki Gdańsk Orunia i Gdańsk Lipce na pierwszym planie i przez rafinerię Gdańska na tle, gdzie większość budynków będzie albo płaskich albo narysowanych na lte. Tymczasowy plan wygląda tak

1729261190749.png
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.024 1 0
Przerobienie MTB SM40 na bluetooth. To trochę bardziej trudna robota bo dekoder nie mieści się w kabinie. Mimo że model ma gniazdko next18, dekoder Hornby next18 jest dłuższy niż standardowy. Tutaj widać o ile wystaje poza kabinę
1729687495455.png

1729687509752.png

Ale po zbadaniu płytki okazało się że ten koniec to tylko antena bluetooth. Także jest możliwość odcięcia i dodania przedłużacza.
Antena wstawiona na boku
1729687883557.png

Jeszcze wtyczka dźwięku była za wysoka, także usunąłem ją i lutowałem głośnik prosto do płytki. Głośnik jest montowany w tyle kabiny. Akumulatora nie ma, ale na tej loco właściwie nie jest konieczny. Jeździ bardzo pewnie i płynnie. Połączenie bluetooth też działa tak jak przedtem, nie zauważyłem żadnej redukcji zasięgu.
1729688306075.png
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.024 1 0
Tak jak dobre są aplikacje telefonów do kontroli lokomotyw, jednak lepiej mieć gałkę niż przesuwkę na ekranie. Także kupiłem dodatkowo tanią klawiaturę bluetooth na 6 klawiszy i na gałkę i z pomocą Tasker dodałem podstawową kontrolę bez używania telefonu.

 

barman_2000

Aktywny użytkownik
Reakcje
213 7 0
Muszę powiedzieć że ten model SM40 od MTB nadal imponuje. Jeździ lepiej bez kondensatorów niż inne lokomotywy które je mają.
Modele MTB pomijając wygląd i proporcje to właściwości jezdne mają najlepsze ze wszystkich modeli jakie posiadam. Mam 2 modele MTB i żaden nie potrzebuje kondensatora i jeździ płynnie z dźwiękiem po rozjazdach czy brudnych torach.
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.024 1 0
Przyszedł wreszcie dzień kiedy zlikwidowałem ostatki prowadzenia analogowego i przebudowałem cały system na cyfrowy.

Dołączyłem centralkę DCC typu Hornby Select i dodałem moduł HM7040 bluetooth. Teraz mogę kierować z telefonu nie tylko lokomotywami z dekoderami bluetooth ale też zwyczajnymi DCC. Mój system kontroli Arduino też przebudowałem, zamiast sterowników PWM, każdy blok dostał przełącznik na automatyczne hamowanie ABC (ADCC). Transduktory prądu zostały te same ponieważ działają na DC i DCC do 5 amperów. Tylko oprogramowanie sie zmieniło i teraz jak blok jest zajęty to poprzedni zostaje przełączony przez diody, co dekodery w lokomotywach rozumieją jako rozkaz zatrzymania aż dostaną połączenie bezpośrednie. Oprócz tego jeden blok dostał połączenie przez Digitrax AR1, to znaczy auto-reverse, ponieważ ma możliwości odwracania kierunku jazdy.

To wszystko działa znakomicie, ale jest jedna wada w tych transduktorach typu ACS712, mają dość dużo szumu w sygnale, także nawet po filtrowaniu i kalkulacjach RMS czasami nie widzi lokomotywy która stoi na czerwonym, nawet z dźwiękiem i światłami nie używa wystarczająco prądu żeby wywołać włączenie hamowania poprzedniego bloku.

Także teraz myślę czy mogę dodać jakieś rezystory do lokomotyw żeby było wystarczające zużycie prądu. Chyba nie na połączenie silnika, poniewaz nie chce opróżniać akumulatorów szybciej, ale może przez połączenia szyn? Czy ktoś to już robił z sukcesem i bez problemów z rozgrzewaniem rezystorów?

1731436950492.png
 
OP
OP
4Rings

4Rings

Znany użytkownik
Reakcje
1.024 1 0
Właściwie skończyłem przeroby moich lokomotyw na DCC i bluetooth. Jeszcze czekam na jeden decoder DCC dla EN57.

Musiałem zmienić silniki w dwóch modelach, ponieważ dekodery dawały mi błędy przetężenia prądu. Jeden to był Fleischmann Oi1, a drugi był Piko SU45. Oba działały bez problemów analogowo, ale nie z dekoderem. Z nowymi silnikami jeżdżą teraz znakomicie w obu trybach.

1734715741338.png

1734715753287.png

1734715769410.png

1734715781359.png

1734715802960.png


Oprócz tego musiałem dodać diody do podłączeń świateł w mojej bipie ponieważ wszystkie cztery wagony są elektrycznie połączone i sprawiały przepływ prądu do sektorów ABC i przez to lokomotywy nie chciały się zatrzymywać. Diody dają połączenie między szynami i LED ale bez połączenia między tą samą szyną na innych sektorach. Diagram połączeń

1734716805694.png


Na koniec przejazd SU45 z nowym silnikiem i 40-sto letniej bipy z nowym okablowaniem

 

Podobne wątki