• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Makieta H0e - rozbudowa

Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.

Arti2811

Moderator
Reakcje
2.617 79 2
Jeszcze większy real byłby, gdyby miedzy łukami był odcinek prosty.
Michale, myślę że troszeczkę błędnie odczytałeś opis jak i samo zdjęcie. Tak owszem można między łuki wsadzić skrzynkę prostą np z mostem, którą będę budować bo tak przeważnie kończę krawędzie skrzynki aby można było robić różne kombinacje. Niemniej nie ma takiej potrzeby. Te dwa odwrócone do siebie łuki tworzą uskok, załamanie linii prostej. Bardzo często można to spotkać na wąskich torach. Zdjęcie ewidentnie przekłamuje zarys. Później postaram się dodać kolejne które wiele wyjaśni. To co buduję jest fikcją, niemniej niektóre odcinki bardzo często można spotkać na wąskich.

A ja bym troszkę tory pokiereszował, jak to na wąskotorówce żeby koślawe były. W mojej opinii takie jak teraz za sterylnie proste są.
Krzysiu, za czasów świetności wąskich torów były one wręcz idealne ( pomijam przemysłówkę ). Były drużyny drogowe które w pełni utrzymywały nienaganny stan torów. Z czasem wszystko zaczęło podupadać, cząstkowe naprawy albo żadne. I robiły się przez to takie kwiatki. Mimo że moje skrzynki są fikcją to opieram je na czasach świetności wąskich. Zresztą nie mam chyba takich umiejętności, żeby takie kombinacje robić. Toteż wymyśliłem sobie łuki jak i przełamania prostoty. Powinienem na łukach wyprofilować torowisko ale to też sobie odpuściłem świadomie.

Obecnie posiadam ponad 10m szlaku wąskiego. Pod koniec lipca, po powrocie z wakacji przy sprzyjającej pogodzie całość postanowiłem wyeksponować w ogrodzie. Wtedy będzie można zobaczyć cały mój zamysł, który urodził się w mojej bańce :p i co najważniejsze zrealizowałem go
( dzięki pomocy Pawła ) Co prawda mam jeszcze kilka wolnych skrzynek i postaram się je ogarnąć na pokaz ogrodowy.
 

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
958 41 3
Ja nie mówię o jakichś ekstremach współczesnych gdzie się można było zastanawiać "jak to się nie wykoleja", ale lekkie defekty torowiska zawsze dodadzą realizmu, choćby na łukach, poprzecinać tor gęściej i zrobić nie do końca dokładne łączenia takie lekko kwadratowe. Mam takie wrażenie że modelowe przęsła rusztu torowego H0e są za długie...?
Choć jak patrzy się na naprawdę stare zdjęcia jeszcze sprzed kryzysu lat 80, to na wąskich torach stan torowiska w planie i profilu rzeczywiście nie odbiegał od utrzymania 1435...
No i troszkę nie mogę zrozumieć zamysłu zlikwidowanego przejazdu zabezpieczonego tymi białymi płotkami z szyn gdzie pomiędzy nimi są koleiny jakby dalej samochód jeździł.
Poza tym naprawdę świetnie te moduły wyglądają :)
 

Arti2811

Moderator
Reakcje
2.617 79 2
Można by się pokusić o takie rozwiązanie niemniej ja robie na flexsach i nie chce ich dzielić na kawałki. Na pewno dało by to fajny wizualny efekt ale to zostawię bardziej doświadczonym modelarzom. I wierz mi to nie aż tak odległe czasy kiedy torowisko wąskich było utrzymane w stanie nienagannym. Było kilka takich dzikich przejazdów, które w ten sposób były zabezpieczone przed używaniem. Dlatego w torach została wybrana ziemia do podkładu.
 
Ostatnio edytowane:

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.202 27 1
Specjalnie dla kolegi Michała fotka z lotu ptaka.
Serdeczne Bóg zapłać za dedykację. Makieta wygląda ładnie, ale wstawienie krótkiej skrzynki z prostym odcinkiem torów doda smaczku. Nie trzeba mostu, wiaduktu, przepustu itp. Skrzynka na pół flexa i "chwatit:" Nie przekonują mnie zbytnio informacje, że na wąskim torze były stosowane takie "esy-floresy". Odcinki proste między łukami o przeciwnych zwrotach stosowano, ponieważ chodziło o konstrukcję układów jezdnych parowozów. (dwuosiowy parowóz albo diesel sobie poradzi). Na cztero- i pięcio-osiowych parowozach często stosowano rozwiązania z przesuwnymi osiami; albo z przekładniami Luttermoellera albo Klein-Lindnera, żeby parowóz jeździł po ciasnych łukach. W związku z tym, wejście połowy układu jezdnego lokomotywy w łuk np lewy, gdy druga część jest jeszcze na łuku prawym, nie zawsze musiała mu wyjść na zdrowie. Po to stosowano odcinki proste, aby układ jezdny "się uspokoił" i dopiero potem wchodził w przeciwny łuk. Złaziłem w swoim trwającym już trochę, żywocie nieco wąskich torów, i takiego "esa" nie widziałem. No ale licencja poetica. Cały szlak jest piękny, i widać, że włożyłeś w to kupę serducha, niezależnie, czy będzie prosta, czy też nie. Szacun, jak mawiają moje wnuki.
 

Arti2811

Moderator
Reakcje
2.617 79 2
Michale dziękuję za dobre słowo. Należy pamiętać ze zawsze mogę je do siebie zwrócić i będzie łuk. Mozna rowniesz jak pisales wsadzic tam skrzynke. Chciałem po prostu coś zmienić wizualnie. Ja nie dążę do idealnego szlaku. Dla mnie to znakomita zabawa. Tak jak to wcześniej napisałem profesjonalizm zostawiam modelarzom.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
2.617 79 2
Cześć. Tym razem stworzyłem ordynarny łuk :ROFL: Muszę nadmienić iż jestem w posiadaniu tylu skrzynek, że mogę zrobić tzw szlak zamknięty i ciufcia będzie sobie krążyć w koło ;) Zabrakło mi trochę towaru, ale jest już w drodze. Do końca mojej przygody ze skrzynkami kolejowymi zostały jeszcze tylko trzy moduły do zamknięcia całości, kolejny łuk oraz most. I to by było chyba na tyle. Pokusiłem się o Warszawę, tą na kołach z GPMu, co prawda mój nowy niebieski przyjaciel nie ma lusterek ale i na to przyjdzie czas. Pozdrawiam słonecznie :)
20210608_142352.jpg
20210608_142402.jpg
20210608_142408.jpg
20210608_142418.jpg
 
Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.

Podobne wątki