• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta do emerytury :)

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.300 3 0
Ta pionowa pętla kojarzy mi się z jednym zestawem jaki widziałem będąc dzieckiem w składnicy harcerskiej. Jeździł po tym pociąg w stylu TGV.
 
OP
OP
KrotVikinG

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
560 5 0
Prace przy budowie dioramy posuwają się powoli, ale do przodu. Teren został zaszpachlowany, rów odwadniający wykopany i nastąpiła wiekopomna chwiła (jak to mówił Pawlak) pierwsze w życiu szutrowaniu czy też poprawnie mówiąc został położony tłuczeń :)
 

Załączniki

OP
OP
KrotVikinG

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
560 5 0
Już nie długo będę mógł zacząć budowę, ale po przemyśleniu wykorzystania miejsca w pomieszczeniu do tego przeznaczonym, po biciu się w myślach, powstał nowy projekt, w który będę brnął i będę starał się urealnić. Oto na co wpadłem i co przelałem na papier :);)
makieta ver. 12.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Ogólnie nieźle, ale jest jeden podstawowy błąd: przejścia zwrotnicowe między torami głównymi na łukach (na samej górze) powinny być w odwrotnym kierunku, a najlepiej żeby były w obu kierunkach. Ale najważniejsze jest, żeby jadąc w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara, przy wjeździe od prawej strony dało się wjechać na tory dodatkowe w środku makiety, a potem ew. wyjechać dalej w lewo na prawy tor szlakowy. Poza tym przydałyby się wstawki proste między odwrotnymi łukami na obu końcach stacji.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Żeby dołożyć przejścia (lub tylko zmienić kierunek istniejących) nie trzeba skracać stacji. Najlepiej byłoby dołożyć te na czerwono, istniejące (żółte) można zostawić, choć nie są one konieczne. Wstawienie wstawek prostych w miejscach wskazanych strzałkami wymagałoby nieznacznego skrócenia stacji. I jeszcze pytanie: jakie jest przeznaczenie grupy torów na dole? Jeżeli mają to być tory ładunkowe lub postojowe, to lepiej byłoby je połączyć ze stacją oddzielnym torem, np. na przedłużeniu żeberka z prawej strony. Pytanie, czy rozmiar makiety pozwala zastosować tam łuk o rozsądnym promieniu?

Niestety, nie da się wstawić obrazka, ale mam nadzieję, że wystarczająco jasno to opisałem.
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
Już nie długo będę mógł zacząć budowę, ale po przemyśleniu wykorzystania miejsca w pomieszczeniu do tego przeznaczonym, po biciu się w myślach, powstał nowy projekt, w który będę brnął i będę starał się urealnić. Oto na co wpadłem i co przelałem na papier :);) Zobacz załącznik 913781
Powyższy projekt ma moim zdaniem kilka wad, które warto by wykluczyć. O części wspomniał już mój przedmówca, a ja chciałbym dodatkowo zwrócić uwagę na zagadnienia związane z rozstawem torów, a co za tym idzie, mijaniem się taboru. Niestety przy tak małych promieniach łuków, trzeba zwiększać rozstaw torów. Dobrze to widać porównując rozstaw torów w normie np. FREMO, który na szlaku wynosi 46 mm oraz minimalny rozstaw torów w systemie PIKO A-Gleis, gwarantujący swobodne minięcie się długich wagonów na łukach, który wynosi 62 mm. Na powyższym schemacie jest - jeśli dobrze policzyłem - 6 miejsc, w których przy mijaniu się pociągów, mogłoby dojść do ich zderzenia.

Widzę, że na łukach zostały użyte tory R3 i R4 oraz rozjazdy łukowe BWR i BWL. Sądzę, że jeśli już zdecydowano się na zastosowanie możliwie większych łuków, to warto by zastosować również rozjazdy łukowe o większych promieniach, tj. BWR-R3 i BWL-R3.

Rozjazdy łukowe można różnie wkomponować w łuk. Poniżej porównanie dwóch sposobów użycia rozjazdów łukowych BWR-R3 i BWL-R3:

przejscia_zwrotnicowe_r3_r4.jpg


W prawym przykładzie, dwa dolne tory łukowe R3, można zastąpić torami R4, co też uczyniłem w przygotowanych przeze mnie wersjach układu torowego zaproponowanego przez kolegę KrotVikinG.

Oryginalny układ torowy autorstwa kolegi KrotVikinG (zbudowany przeze mnie w całości z gotowych odcinków torów):

krotviking_oryginal_tory.jpg

krotviking_oryginal_odcinki.jpg


Powyższy układ wymaga minimalnej powierzchni o wymiarach 5723 mm x 1182 mm. Wszystkie poniższe wersje powyższego układu przygotowane przeze mnie, mieszczą się na powierzchni o wymiarach 5700 mm x 1212 mm, a więc minimalnie krótszej (o 23 mm) oraz minimalnie szerszej (o 30 mm).

Wersja 0:

krotviking_r_odcinki.jpg

krotviking_r_tory_i_budynki.jpg


Jak widać, "odwróciłem" przejścia zwrotnicowe na łukach, dzięki czemu jadąc prawym torem, niezależnie od kierunku jazdy, można wjechać na tory główne dodatkowe, a także z nich wyjechać, na właściwy danemu kierunkowi tor.

Dzięki przebudowaniu głowic oraz "cofnięciu" rozjazdów łukowych o jeden odcinek toru w kierunku szlaku, uzyskałem dłuższe tory stacyjne oraz możliwość zbudowania długich peronów (oba o długości ponad 2600 mm). "Złagodziłem"/"Wyprostowałem" też nieco głowice, przez zastosowanie łuków R9, zamiast wcześniej użytych R3 i R4.

Niestety ze względu na wydłużenie torów stacyjnych, nie zmieściła mi się już bocznica z lewej strony - zostawiłem tylko krótki tor wyciągowy.

Kolejną zmianą jest podłączenie bocznicy bezpośrednio do stacji. Dzięki temu uzyskujemy ciekawy fragment makiety, na którym w niewielkiej odległości od siebie biegną tory szlakowe, a nieco dalej tor bocznicowy o zauważalnie mniejszym promieniu - niestety w wyniku tego zabiegu, musiałem na torze prowadzącym do bocznicy użyć łuków R2, a zatem, jak ma to często miejsce na prawdziwych bocznica, które też charakteryzują się łukami o zauważalnie mniejszych promieniach niż inne tory stacyjne, prawdopodobnie konieczne będzie wprowadzenie zakazu wjazdu dla niektórych serii lokomotyw, co też nie raz ma miejsce w rzeczywistości. Można też pokusić się o wyposażenie bocznicy we własną lokomotywę manewrową, która będzie miała swoją małą "szopę" na końcu bocznicy, a jej praca będzie polegała na zabieraniu z terenu stacji wagonów jadących na bocznicę, manewrowaniu z nimi na terenie bocznicy oraz po wykonaniu za- i/lub wyładunku wagonów, odstawienie ich z powrotem na stację.

Cały układ za wyjątkiem krótkiego ślepego toru przy peronie (ma być taki krótki?), został zbudowany z gotowych odcinków. Oczywiście przy realizacji schematu warto by było zastąpić gotowe odcinki flex'ami, aby uniknąć stosowania wielu krótkich odcinków typu G62, G107, G115, G119, w celu idealnego "wpasowania się" w odcinek między rozjazdami. W razie czego mogę przygotować drugą wersję układu, zastępując gotowe odcinki torami typu flex.

Jak widać, między pierwszym torem głównym dodatkowym przy peronie, a kolejnymi dwoma torami jest rezerwa terenowa, która powstała w wyniku zastosowania łuków R9 i zwiększenia kąta, pod jakim rozgałęziają się tory dodatkowe względem torów głównych zasadniczych. Kolejna wersja układu zawiera drobną modyfikację, polegającą na wykorzystaniu owej rezerwy terenowej i wypełnieniu jej dodatkowym torem. Ma to oczywiście swoje konsekwencje, polegające na skróceniu toru głównego dodatkowego przy peronie, choć nadal jest on zauważalnie dłuższy niż w oryginalnej wersji układu.

krotviking_r1_tory_i_budynki.jpg


Jeśli ktoś lubi dużo torów, marzy mu się duża stacja towarowa, to stosując tę samą metodę, można rozbudować towarową część stacji o kilka dodatkowych torów. Rzecz jasna powoduje to ich skrócenie, ale nadal pozostają dłuższe niż pierwotnie założono. Poniżej wersja dla pasjonatów makiet z dużą liczbą torów:

krotviking_r2_tory_i_budynki.jpg


Zamiast 3 dodatkowych torów, mamy ich teraz aż 7. Tory mają następujące długości (od najkrótszego do najdłuższego): 1856 mm, 1869 mm, 2271 mm, 2286 mm, 2394 mm, 2687 mm oraz 2697 mm - są to długości całkowite, długości użyteczne są nieco mniejsze, oczywiście ze względu na ukresy. Dla porównania, tory zasadnicze mają długości wynoszące 3583 mm oraz 4226 mm, a gdyby usunąć ten krótki ślepy tor przy peronie, to zewnętrzny tor miałby długość 5108 mm.

W tej wersji układu dodałem żeberko ochronne, ale na tyle długie, że można ten tor wykorzystywać przy manewrach, aby nie było konieczności wyjazdu lokomotywą na tory główne zasadnicze. Jeżeli manewrów nie będzie wykonywać lokomotywa pociągowa (która przyprowadzi skład na stację), to na żeberku może oczekiwać już lokomotywa manewrowa, gotowa do manewrów. Krótki tor wyciągowy zamieniłem na dwie krótkie bocznice - można wybrać co bardziej pasuje, choć zdecydowanie tor wyciągowy bardziej przydałby się przy manewrach. Gdyby nie ta bocznica podłączona do stacji, to można by ten tor wychodzący ze stacji używać jako tor wyciągowy.

Na razie to tyle ode mnie - osobiście szedłbym mniej-więcej w takim kierunku - w sensie którejś z tych wersji + dalsze modyfikacje.
 
Ostatnio edytowane:

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
przejścia zwrotnicowe między torami głównymi na łukach (na samej górze) powinny być w odwrotnym kierunku, a najlepiej żeby były w obu kierunkach.
Kolega @Andrzej Harassek chyba miał na myśli taki układ torów. Pokazałem tylko z jednej strony. Z drugiej strony powinno być zwierciadlane odbicie.
untitled.jpg
 
OP
OP
KrotVikinG

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
560 5 0
Po przemyśleniach i analizach oraz małych modyfikacjach planów kolegi @Remaj12 wyrysowałem coś co jest dla mnie akceptowalne i mam nadzieję iż koledzy podzielą także mój optymizm w tej materii :)
makieta ver. 12.2.jpg
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
Układ torowy jest poprawny i imponujących rozmiarów na długie składy :). Ogólnie super i będzie można się rozpędzić i co więcej, budowa nie powinna być zbyt uciążliwa, jako, że wszystko jest na jednym poziomie. Mam dwie uwagi:

1) Usunąłbym te krótkie proste i przesunął oba tory troszkę do góry. Dzięki temu uzyska się nieco szerszy peron.
1661686606910.png


2) Zbytnia symetryczność środkowej części stacji. Owszem, układ bocznic jest nieco inny po obu stronach, ale z przebiegiem torów środka stacji (tych dwóch głównych zasadniczych od góry) to można byłoby zrobić coś więcej i bardziej realistycznego i interesującego.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
KrotVikinG

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
560 5 0
2) Zbytnia symetryczność środkowej części stacji. Owszem, układ bocznic jest nieco inny po obu stronach, ale z przebiegiem torów środka stacji (tych dwóch głównych zasadniczych od góry) to można byłoby zrobić coś więcej i bardziej realistycznego i interesującego.
A co konkretnego masz na myśli jeśli środek nie jest realistyczny ?
odległość co zaznaczyłeś wynosi 7 cm czyli w realu 6 metrów, według mnie powinno wystarczyć
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
KrotVikinG

KrotVikinG

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
560 5 0
Po wielu przemyśleniach i przygotowaniach w końcu zabieram się za budowę konstrukcji pod makietę. Przez ten czas było wiele przemyśleń i projektów, jak co i z czym. W końcu stanęło na takim projekcie.
makieta ver. 13.1.jpg
makieta ver. 13.1 3D.jpg

Jest to wersja ostateczna, tym bardziej iż w 60 % mam już zakupione tory i rozjazdy. Niestety ceny rosną w takim tempie, że ciężko za nimi zdążyć ;):)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Mam kilka drobnych uwag, spróbuję coś naszkicować dziś, ale trochę później. Moim zdaniem zbędne są pełne przejścia trapezowe na górnej stacji, skoro wszystkie tory główne dodatkowe i boczne są tylko po jednej stronie torów głównych zasadniczych. Druga uwaga dotyczy dolnej stacji: rozumiem, że tam będą rozjazdy krzyżowe, a nie skrzyżowania, a ponadto proponuję wydłużyć tory stacyjne w prawo.
 

Podobne wątki