Ja tutaj nie pokazywałem moich modeli głównie z racji że tego nie mam dużo a DRG i DRB przestały mnie interesować i kolekcja raczej się kurczy a jedyny model jaki mam jeszcze w planie do niej kupić to E91.8 Roco w kolorze ciemno oliwkowym.
Tym razem chcę przedstawić moją jedyną lokomotywę spalinową w kolekcji DRG i jest nią Model firmy Brawa Ko II.
Może jednak krótka historia. W okresie międzywojennym transport drogowy zaczynał mieć coraz większe znaczenie i kolej żeby podołać rosnącej konkurencji musiała szukać bardziej ekonomicznych rozwiązań. Jednym z nich było wprowadzenie małych lokomotyw manewrowych, które mogły obsługiwać mniejsze stacje i ich bocznice a po skończonej pracy można było zostawić lokomotywę bez obsługi. Powstało na początku lat 30-tych sporo konstrukcji eksperymentalnych z na różne źródła energii. Ten rodzaj pojazdów otrzymał oznaczenie literowe K (Kleinlokomotive) i mała litera określająca źródło mocy;
o - silnik spalinowy wysokoprężny (Olmotor)
b - silnik spalinowy niskoprężny (Benzinmotor)
s - bateria akumulatorów (Speicherlokomotive)
d - wytwornica pary (Dampf)
W zależności od zastosowanego przeniesienia napędu stosowano opcjonalnie trzecią literę;
-brak litery przekładnia mechaniczna
f - przekładnia hydrauliczna (fluid)
e - przekładnie elektryczna
Także lokomotywy podzielono na trzy grupy mocy Leistungsgruppe które w zasadzie figurowały w papierach i oznaczone były liczbami rzymskimi I, II i III , dla których utworzono osobne grupy numerów (zakresy numeracji). Przewidziano dla grupy I moc silnika do 39KM, dla II grupy od 40 do 139 KM a dla III grupy powyżej 150 KM. Lokomotyw III grupy do końca wojny nie budowano.
Po wielu eksperymentach do seryjnej produkcji wprowadzono znormalizowane lokomotywy z silnikami spalinowymi grupy I i II. W lokomotywach I grupy stosowano wyłącznie przekładnie mechaniczne a w II grupie głównie przekładnie mechaniczne ale też hydrauliczne. Po II Wojnie kontynuowano produkcję lokomotyw II grupy głównie z przekładniami hydraulicznymi a niektóre starsze poddawano modernizacjom przez wymianę przekładni a także silników. Do końca II Wojny także eksperymentowano z lokomotywami z silnikami benzynowymi przez instalację wytwornic gazu drzewnego jako źródła paliwa zastępczego.
Po tym przydługim wstępie historycznym chcę przedstawić model lokomotywy spalinowej grupy II Ko 4725 wyprodukowany przez firmę Brawa pod numerem katalogowym 0471. Model pochodzi z opracowania z połowy lat 80-tych natomiast wersja DRG była produkowana chyba kilka lat później. Mój model kupiłem w roku 1994-tym. Model jest analogowy. Lokomotywa jest w całości wykonana z metalu z niewielką liczbą części wykonanych z plastiku. Pomimo tak małych rozmiarów lokomotywa ma stosunkowo dobrą siłe pociągową. Jazda jest bardzo precyzyjna dzięki dużemu przełożeniu przekładni napędowej.
Ja w moim modelu tylko wyciąłem wewnątrz kabiny przedłużenie ramy, które stanowiło miejsce na elektronikę zmiany kierunku jazdy dla wersji na prąd przemienny. W tym modelu było to zupełnie zbędne i psuło wygląd wnętrza kabiny.
Lokomotywy w tym wykonaniu w skali 1:1 były napędzane silnikiem wysokoprężnym z przekładnia mechaniczną. Przeniesienie napędu z przekładni na osie było realizowane przekładnią łańcuchową. Lokomotywa nie miała instalacji pneumatycznej a hamulec był mechaniczny uruchamiany dźwignią nożną. Z uwagi na fakt że te lokomotywy były budowane przez wiele fabryk i wyposażane w różne typy silników spalinowych nie jestem w stanie określić jaki konkretnie typ silnika zastosowano w Ko4725.