EN57 jeździły do Zakopanego od początku po elektryfikacji. Po dostawie EN71 też. Normalny był zestaw EN71+EN57.
I co ciekawe EN57 do Zakopanego docierały nie tylko od strony Krakowa. Od 1994 do Zakopanego jeździł pociąg Inter-Regio
"Ornak" z Katowic, przez Żywiec (w 1997 i chyba jeszcze w 1998 przez Wadowice na skutek podmycia mostu na Sole w Żywcu), zestawiany z 2 EN57, przystosowanych do połączeń Inter-Regio.
Połączenia Inter-Regio na sieci PKP pojawiły się w I połowie lat 90-tych. W zamyśle były to szybkie, dzienne połączenia pomiędzy niektórymi sąsiadującymi ze sobą dużymi ośrodkami lub dużym ośrodkiem i mniejszym, będącym centrum turystycznym. Do ich obsługi wytypowano kilkadziesiąt EZT, w tym docelowo produkowane do połączeń IR EZT serii ED72 (i pojedynczy ED73), kilka szt. EN71 oraz ponad 40 szt. EN57. Wytypowane EN57 i EN71 zostały odpowiednio przystosowane do obsługi pociągów IR, które w praktyce były pociągami pośpiesznymi zatrzymującymi się na wybranych stacjach (w tabelach SRJP chyba nigdy (?) nie miały symbolu IR, większość z nich nosiła nazwę własną). Przystosowanie EZT polegało na wymianie starego wyposażenia przedziałów pasażerskich na nowe, ukierunkowane na poprawę estetyki i komfortu jazdy oraz np. urządzeniu przedziału kl. 1 (w wybranych jednostkach). Wytypowane EN57 i EN71 dostały też odmienną malaturą, która wyróżniała EZT skierowane do obsługi połączeń Inter-Regio na tle całej reszty. Oczywiście zdarzało się, że połączenia IR obsługiwały „standardowe” EZT, były też jednostki, które dostały wyróżniające malowanie, ale nie zmieniono w nich wyposażenia wnętrz. Zdarzała się też sytuacja odwrotna, tzw. „interregionalne” EZT można było spotkać przy obsłudze zwykłych połączeń podmiejskich i międzymiastowych.
Wspomniany na wstępie „Ornak” obsługiwały katowickie EN57, które dostały barwy czerwone z białym, szerokim pasem podokiennym i białymi drzwiami. Tego typu malowanie w latach 90-tych nosiły EN57-1714, 1721, 1282, 1283 (wszystkie z kl. 1-2), EN57-1035, 1545 (tylko kl. 2) oraz EN57-1310 (w którym nie zmieniono wyposażenia wnętrza). Oprócz pociągu „Ornak”, katowickie, „interregionalne” EN57 obsługiwały IR „Czantoria” do stacji Wisła Głębce, czy też połączenia Inter-Regio (bez nazw własnych pociągów) do Kielc i Buska Zdroju.
Odmienna i rzucająca się w oczy kolorystyka EN57 i EN71, które obsługiwały połączenia IR, pojawiła się w I połowie lat 90-tych i przetrwała do początku XXI w. Co interesujące, wybrana malatura była w wielu przypadkach charakterystyczna dla poszczególnych zakładów taboru, przez co, w zdecydowanej większości można było łatwo rozpoznać do jakiego zakładu należały poszczególne, tzw. „interregionalne” EZT.
MD Częstochowa pomalowały swoje EN57-1386, 1747, 1752 (kl. 1-2) i 1746 (kl. 2), tak jak Katowice, czyli na czerwono z białym pasem i drzwiami. Obsługiwały one np. IR „Kmicic” do Warszawy Wsch., czy IR bez nazwy własnej (nr 44109 / 44108) do Katowic.
Krakowskie EN57 (1050, 1074, 1080, 1114, wszystkie tylko kl. 2) miały dwa odcienie niebieskiego, w tym na linii okien ciemnoniebieski, a na dole pudła wąskie paski ciemnoniebieski, a nad nim jasnoniebieski, po środku pudła przebiegał szeroki pas biały, częściowo białe były też czoła, barwę czerwoną dostały drzwi i obrzeża czół, które pod ukosem zachodziły na boki pudła. Krakowski EN71-07 (kl. 1-2) był czerwony z żółtym pasem i "z" na przodach oraz żółtymi drzwiami (malatura jak ówczesnych ED72). Na marginesie można dodać, że do obsługi pociągów Inter-Regio „Kasprowy”, „Giewont” i „Rysy” do Zakopanego, czy też „Dunajec” do Nowego Sącza i „Orlik” do Częstochowy, krakowski zakład taboru dedykował standardowo EZT serii ED72. "Interregionalne" EN57 odsługiwały głównie „Wandę” i „Karolinkę” do Katowic.
Swoją EN71-43 (kl. 2 + bufet !) do obsługi IR „Szrenica” do Szklarskiej Poręby Górnej pomalował także MD Wrocław. Jednostka była biała, wzdłuż pudła miała trzy niebieskie paski, tworzące na czołach wzór geometryczny w kształcie „v”, drzwi były także niebieskie.
Odmienną kolorystyką wyróżniały się też "interregionalne" EN57 MD Szczecin (pomarańczowe, z brązowo-wiśniowymi, trapezowatymi, dużymi wzorami geometrycznymi na bokach pudła, w tym zachodzące na linię okien, drzwi żółte), EN57 MD Toruń (pomarańczowe z szerokim wiśniowo-brązowym pasem po środku pudła, zachodzącym na czoła, obrzeżonym z góry i z dołu, wąskim, białym paseczkiem), warszawskie EN57 (7 szt. z kl. 1-2 i jeden z kl. 2) były wiśniowo-białe, z białymi drzwiami, a MD Gdynia w bardzo charakterystyczny sposób pomalowała np. swoje EN71 (035 i 039) dedykowane do obsługi IR "Żuławy i "Artus" (białe, czerwone czoła, czerwone, pionowo-ukośne pasy na bokach pudła, dwa przy kabinach maszynisty, jeden szeroki na łączeniach jednostek, drzwi białe). W identyczny wzór malowania, tylko zamiast koloru czerwonego zastosowano niebieski, pomalowano nieco później EN71-046.
Od połowy lat 90-tych do początku XXI w. "kolorowe" EZT dedykowane pociągom Inter-Regio były interesującą i cieszącą oko odmianą kolorystyczną w "morzu" standardowo malowanych EZT – żółto-niebieskich, później także pomarańczowych z dwoma, wąskimi paskami koloru wiśniowego, obiegającymi pudło na samym dole.
Z bardziej szczegółowymi opisami, w tym pozostałych EZT (ich numerami inwentarzowymi i sposobami malowania) używanych do obsługi pociągów Inter-Regio, realizowanych przez EZT z zakładów taboru Kraków, Katowice, Częstochowa, Wrocław, Warszawa Targowa, Gdynia, Toruń, Poznań, Białogard, Szczecin oraz spisem wszystkich pociągów Inter-Regio figurujących w SRJP 1998/1999 odsyłam do 2-częściowego artykułu autorstwa Pawła Terczyńskiego
„Ezt w obsłudze pociągów „Inter-Regio” w rozkładzie jazdy 1998/1999”, który ukazał się w czasopiśmie Świat Kolei w nr 3/1998 i 4/1998.
... a że "klasyczne" EN57 są nadal "żywe" na stacji w Zakopanem (a przynajmniej były jeszcze 4 lata temu), może świadczyć poniższe zdjęcie, wykonane 25 lipca 2019.
EN57-1273 przy peronie nr 2 w barwach Polregio + mało wyszukane graffiti, aczkolwiek nadające indywidualny charakter członowi ra...