• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kult jednostki

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.202 1 0
Coraz mniej możliwości nagrywania i fotografowania kibelków w starszych wersjach. W Zagłębiu już tylko AKŚki Kolei śląskich i ALd PolRegio
Na filmie przejazdy przez stację Sosnowiec Kazimierz.



Film:

 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.290 122 1
Ciekawostki z Facebooka - Kolej wczoraj i dziś

[...] Odwiedzamy lokomotywownię w Częstochowie, która posiadała dość szeroki wybór taboru na stanie, w tym także popularne EN57, wśród których wyróżniała się grupa pojazdów o nr 120-130 (oprócz 127, który notabene skończył żywot w PPZM Herby). Prześledźmy przebieg służby naszego dzisiejszego bohatera czyli:
EN57-121 PFW 124/1965
od 01.06.1965 MD Wrocław Gł.
od 06.11.1965 ME Katowice
od 22.05.1972 MD Łazy
od 23.05.1976 MD Częstochowa
od 02.02.1979 MD W-wa Ochota (deleg.)
od 27.03.1979 MD Częstochowa
od 20.01.1995 skreślona z inwentarza
Na zdjęciu EN57-121 odstawiona na tyłach częstochowskiej szopy oczekuje na skreślenie z inwentarza, za nią w tle ET22-607 - 13.11.1994 r.


347110551_1623899278115240_3354964082864115953_n.jpg
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.381 36 7
Już wtedy tak do końca to nie istniał - człon ra jest bez ryfli. Co masz na myśli przez oryginalne malowanie - to wprowadziło SKM w latach '90, wcześniej było klasyczne żółto-niebieskie.
Peron rozebrany, może krawędzie się ostały.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.381 36 7
Ten sam EN57-769 wcześniej, data nieznana (Dziennik Bałtycki) - co ciekawe ryfle i brak zaślepek końcówek (jakiś większy składak*):
1686665522517.png


*za ilostanem:
1978-03-24 odbudowany w ZNTK Mińsk Mazowiecki
1993-**-** człon ra z jednostki EN57-729
1995-**-**człon rb z jednostki EN57-883
2002-**-**człon ra z jednostki EN71-045rb
2003-10-23człon ra do jednostki EN57-1116rb-----rustsaltz

Zatem na zdjęciu @am-70 widzimy człon rb przeszczepiony z jednostki 883, który ma zaślepki końcówek (i tylko jedną trąbkę). podczas gdy w latach '90 człon oryginalny lub przeszczep z 883 (na zdjęciu z DB nie widać pełnych oznaczeń) już ma zaspawane miejsce po końcówkach "na gładko".
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.381 36 7
Dla wyeksploatowania tematu malowania SKM z ukośnymi pasami. Malowanie to pojawiło się wraz z malowaniem przyśpieszonych pociągów PKP (wydaje mi się, że dalekobieżne były pierwsze). Odnowione EN57, EN71 otrzymały nowe malowanie, siedzenia materiałowe a w trakcie podróży z głośników puszczana była muzyka (dla mnie mega rzadkość - użycie głośników w przedziałach w jednostce elektrycznej). Przykładem był Artus (Gdynia Gł. - Elbląg). Malowanie nieco gorzej wypadało na EN71 - ze względu na parzystą ilość członów, powstał trójkąt w połowie składu:
1686723044943.png

(http://rail.phototrans.eu/14,25353,0,PaFaWag_5B_6B_EN71_039.html)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.893 527 30
Dla wyeksploatowania tematu malowania SKM z ukośnymi pasami. Malowanie to pojawiło się wraz z malowaniem przyśpieszonych pociągów PKP (wydaje mi się, że dalekobieżne były pierwsze).
Malowanie z ukośnymi pasami nie było standardem przyjętym dla pociągów dalekobieżnych (wszystkie przyspieszone były raczej dalekobieżne, niż lokalne). Jako jedne z pierwszych w podobny sposób pomalowano EN71 kursujące między Krakowem a Zakopanem na początku lat 90. XX wieku, ale nie miały one 1 klasy. Zdjęcie z Suchej Beskidzkiej, zrobione w marcu 1992 roku już kiedyś na forum pokazywałem, ale przypomnę je tu:

30 (16)a.jpg


W tym samym czasie, w różnych miejscach w kraju rozpoczęto próby adaptowania zespołów EN57 i EN71 do ruchu dalekobieżnego, ale zwykle nie były one malowane w ten sposób, z ukośnymi pasami. O ile wiem, jednostki z Podhala przekazano później do Trójmiasta, gdzie pewnie dostosowano je do ruchu dalekobieżnego (choć nie mam szczegółowej wiedzy na ten temat). Nawiasem mówiąc, na zdjęciu z Gdyni widać po lewej stronie inny zespół, mający 1 klasę i pomalowany w inny sposób, stosowany w wielu miejscach dla jednostek przebudowanych do ruchu dalekobieżnego.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.381 36 7
Malowanie z ukośnymi pasami nie było standardem przyjętym dla pociągów dalekobieżnych
Nie pisałem że to był standard - kontekst: malowanie z ukośnymi pasami pojawiło się w dalekobieżnych, potem w SKM. Cały czas poruszamy się w zakresie tego jednego malowania.
O ile wiem, jednostki z Podhala przekazano później do Trójmiasta, gdzie pewnie dostosowano je do ruchu dalekobieżnego (choć nie mam szczegółowej wiedzy na ten temat).
Nie wiem czy było dostosowanie - ale w środku pomorskie różniły się względem (ówczesnych "zwykłych EN57/71):
- działające nagłośnienie
- firanki
- siedzenia o tej samej bryle, materiałowe (ciemno brązowo-brunatne) - tu nie pamiętam czy w 2 klasie tak samo było
Nawiasem mówiąc, na zdjęciu z Gdyni widać po lewej stronie inny zespół, mający 1 klasę i pomalowany w inny sposób, stosowany w wielu miejscach dla jednostek przebudowanych do ruchu dalekobieżnego.
Po lewej to ED72 (torunianin lub pobrzeże - drugiej nazwy nie jestem pewien). W tamtym czasie nie było EN57/71 malowanych w ten sposób na wybrzeżu. W ED72 pierwsza klasa była inaczej obsadzona niż druga - układ 2+1, niezależne "lotnicze" fotele z regulacją oparcia.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.893 527 30
Nie pisałem że to był standard - kontekst: malowanie z ukośnymi pasami pojawiło się w dalekobieżnych, potem w SKM.
OK, może źle zrozumiałem. Można przyjąć, że pociągi Kraków - Zakopane były dalekobieżne - te sfotografowane przeze mnie w Suchej w 1992 były nawet pospieszne (pociąg "Kasprowy" Kraków - Zakopane) - tu składak EN71-018:

30 (17)a.jpg


Ale poza tymi, później przekazanymi na Wybrzeże, nie pamiętam innych dalekobieżnych w takim malowaniu.
Po lewej to ED72 (torunianin lub pobrzeże - drugiej nazwy nie jestem pewien). W tamtym czasie nie było EN57/71 malowanych w ten sposób na wybrzeżu.
Na Wybrzeżu może nie, ale gdzie indziej już tak. EN57-1386 + EN57-nn jako pociąg "Kmicic" Częstochowa - W-wa Wsch. na stacji końcowej w 1994 roku.

152-34a - poc 'Kmicic' W-wa Wsch EN57-1386 (1).jpg


A tu inne nietypowe malowanie: pociąg "Wanda" z Krakowa do Katowic, Katowice październik 1994 r.

152-2a - Katowice poc 'Wanda' EN57-1050 (1).jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 83
Koleje w Polsce 5

Podobne wątki