• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kult jednostki

Harry Potter

Znany użytkownik
H0m
Reakcje
3.404 85 12
Zasadniczo EVNów nieznam... Gdzieś mam foty zrobione przez kumpla z roboty, jak go stonka po wianku na Olszynce ciągnęła...

Pozdr,...
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.432 3 0
Coraz mniej możliwości nagrywania i fotografowania kibelków w starszych wersjach. W Zagłębiu już tylko AKŚki Kolei śląskich i ALd PolRegio
Na filmie przejazdy przez stację Sosnowiec Kazimierz.



Film:

 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
8.874 144 1
Ciekawostki z Facebooka - Kolej wczoraj i dziś

[...] Odwiedzamy lokomotywownię w Częstochowie, która posiadała dość szeroki wybór taboru na stanie, w tym także popularne EN57, wśród których wyróżniała się grupa pojazdów o nr 120-130 (oprócz 127, który notabene skończył żywot w PPZM Herby). Prześledźmy przebieg służby naszego dzisiejszego bohatera czyli:
EN57-121 PFW 124/1965
od 01.06.1965 MD Wrocław Gł.
od 06.11.1965 ME Katowice
od 22.05.1972 MD Łazy
od 23.05.1976 MD Częstochowa
od 02.02.1979 MD W-wa Ochota (deleg.)
od 27.03.1979 MD Częstochowa
od 20.01.1995 skreślona z inwentarza
Na zdjęciu EN57-121 odstawiona na tyłach częstochowskiej szopy oczekuje na skreślenie z inwentarza, za nią w tle ET22-607 - 13.11.1994 r.


347110551_1623899278115240_3354964082864115953_n.jpg
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.589 42 7
Już wtedy tak do końca to nie istniał - człon ra jest bez ryfli. Co masz na myśli przez oryginalne malowanie - to wprowadziło SKM w latach '90, wcześniej było klasyczne żółto-niebieskie.
Peron rozebrany, może krawędzie się ostały.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.589 42 7
Ten sam EN57-769 wcześniej, data nieznana (Dziennik Bałtycki) - co ciekawe ryfle i brak zaślepek końcówek (jakiś większy składak*):
1686665522517.png


*za ilostanem:
1978-03-24 odbudowany w ZNTK Mińsk Mazowiecki
1993-**-** człon ra z jednostki EN57-729
1995-**-**człon rb z jednostki EN57-883
2002-**-**człon ra z jednostki EN71-045rb
2003-10-23człon ra do jednostki EN57-1116rb-----rustsaltz

Zatem na zdjęciu @am-70 widzimy człon rb przeszczepiony z jednostki 883, który ma zaślepki końcówek (i tylko jedną trąbkę). podczas gdy w latach '90 człon oryginalny lub przeszczep z 883 (na zdjęciu z DB nie widać pełnych oznaczeń) już ma zaspawane miejsce po końcówkach "na gładko".
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.589 42 7
Dla wyeksploatowania tematu malowania SKM z ukośnymi pasami. Malowanie to pojawiło się wraz z malowaniem przyśpieszonych pociągów PKP (wydaje mi się, że dalekobieżne były pierwsze). Odnowione EN57, EN71 otrzymały nowe malowanie, siedzenia materiałowe a w trakcie podróży z głośników puszczana była muzyka (dla mnie mega rzadkość - użycie głośników w przedziałach w jednostce elektrycznej). Przykładem był Artus (Gdynia Gł. - Elbląg). Malowanie nieco gorzej wypadało na EN71 - ze względu na parzystą ilość członów, powstał trójkąt w połowie składu:
1686723044943.png

(http://rail.phototrans.eu/14,25353,0,PaFaWag_5B_6B_EN71_039.html)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.921 624 30
Dla wyeksploatowania tematu malowania SKM z ukośnymi pasami. Malowanie to pojawiło się wraz z malowaniem przyśpieszonych pociągów PKP (wydaje mi się, że dalekobieżne były pierwsze).
Malowanie z ukośnymi pasami nie było standardem przyjętym dla pociągów dalekobieżnych (wszystkie przyspieszone były raczej dalekobieżne, niż lokalne). Jako jedne z pierwszych w podobny sposób pomalowano EN71 kursujące między Krakowem a Zakopanem na początku lat 90. XX wieku, ale nie miały one 1 klasy. Zdjęcie z Suchej Beskidzkiej, zrobione w marcu 1992 roku już kiedyś na forum pokazywałem, ale przypomnę je tu:

30 (16)a.jpg


W tym samym czasie, w różnych miejscach w kraju rozpoczęto próby adaptowania zespołów EN57 i EN71 do ruchu dalekobieżnego, ale zwykle nie były one malowane w ten sposób, z ukośnymi pasami. O ile wiem, jednostki z Podhala przekazano później do Trójmiasta, gdzie pewnie dostosowano je do ruchu dalekobieżnego (choć nie mam szczegółowej wiedzy na ten temat). Nawiasem mówiąc, na zdjęciu z Gdyni widać po lewej stronie inny zespół, mający 1 klasę i pomalowany w inny sposób, stosowany w wielu miejscach dla jednostek przebudowanych do ruchu dalekobieżnego.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.589 42 7
Malowanie z ukośnymi pasami nie było standardem przyjętym dla pociągów dalekobieżnych
Nie pisałem że to był standard - kontekst: malowanie z ukośnymi pasami pojawiło się w dalekobieżnych, potem w SKM. Cały czas poruszamy się w zakresie tego jednego malowania.
O ile wiem, jednostki z Podhala przekazano później do Trójmiasta, gdzie pewnie dostosowano je do ruchu dalekobieżnego (choć nie mam szczegółowej wiedzy na ten temat).
Nie wiem czy było dostosowanie - ale w środku pomorskie różniły się względem (ówczesnych "zwykłych EN57/71):
- działające nagłośnienie
- firanki
- siedzenia o tej samej bryle, materiałowe (ciemno brązowo-brunatne) - tu nie pamiętam czy w 2 klasie tak samo było
Nawiasem mówiąc, na zdjęciu z Gdyni widać po lewej stronie inny zespół, mający 1 klasę i pomalowany w inny sposób, stosowany w wielu miejscach dla jednostek przebudowanych do ruchu dalekobieżnego.
Po lewej to ED72 (torunianin lub pobrzeże - drugiej nazwy nie jestem pewien). W tamtym czasie nie było EN57/71 malowanych w ten sposób na wybrzeżu. W ED72 pierwsza klasa była inaczej obsadzona niż druga - układ 2+1, niezależne "lotnicze" fotele z regulacją oparcia.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.921 624 30
Nie pisałem że to był standard - kontekst: malowanie z ukośnymi pasami pojawiło się w dalekobieżnych, potem w SKM.
OK, może źle zrozumiałem. Można przyjąć, że pociągi Kraków - Zakopane były dalekobieżne - te sfotografowane przeze mnie w Suchej w 1992 były nawet pospieszne (pociąg "Kasprowy" Kraków - Zakopane) - tu składak EN71-018:

30 (17)a.jpg


Ale poza tymi, później przekazanymi na Wybrzeże, nie pamiętam innych dalekobieżnych w takim malowaniu.
Po lewej to ED72 (torunianin lub pobrzeże - drugiej nazwy nie jestem pewien). W tamtym czasie nie było EN57/71 malowanych w ten sposób na wybrzeżu.
Na Wybrzeżu może nie, ale gdzie indziej już tak. EN57-1386 + EN57-nn jako pociąg "Kmicic" Częstochowa - W-wa Wsch. na stacji końcowej w 1994 roku.

152-34a - poc 'Kmicic' W-wa Wsch EN57-1386 (1).jpg


A tu inne nietypowe malowanie: pociąg "Wanda" z Krakowa do Katowic, Katowice październik 1994 r.

152-2a - Katowice poc 'Wanda' EN57-1050 (1).jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 83
Koleje w Polsce 5

Podobne wątki