• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kult jednostki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.861 525 30
linię do Nowego Portu, którą jako pierwszą po ponownym otwarciu "przerobiono" na 3kV.
A kiedy ta linia była "ponownie otwarta"? Z tego, co wiem, to linia do Nowego Portu była zelektryfikowana systemem 800 V w 1951 roku, a od grudnia 1973 była w systemie 3000 V. Pozostałe odcinki SKM zostały przełączone z 800 V na 3000 V w grudniu 1976 roku.
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.660 392 7
A kiedy ta linia była "ponownie otwarta"? Z tego, co wiem, to linia do Nowego Portu była zelektryfikowana systemem 800 V w 1951 roku, a od grudnia 1973 była w systemie 3000 V. Pozostałe odcinki SKM zostały przełączone z 800 V na 3000 V w grudniu 1976 roku.
Właśnie z powodów związanych z zasilaniem linia była zamknięta pomiędzy styczniem a marcem 1951 roku. Po przebudowie podstacji trakcyjnej i ponownym otwarciu przystosowaną ją do napięcia 3 kV mimo, że zasilanie 800 V nadal było utrzymywane.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.861 525 30
Po przebudowie podstacji trakcyjnej i ponownym otwarciu przystosowaną ją do napięcia 3 kV mimo, że zasilanie 800 V nadal było utrzymywane.
Ale cała elektryfikacja SKM był od razu zrobiona wg standardów 3 kV tak, by bez większych zmian dało się przełączyć z 800 na 3000 V. Linię do Nowego Portu przełączono w 1973, resztę w 1976 roku. Tak że stwierdzenie
linię do Nowego Portu, którą jako pierwszą po ponownym otwarciu "przerobiono" na 3kV.
jest trochę mylące, zwłaszcza, jeśli mówimy o ponownym otwarciu w 1951 roku.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.380 36 7
Ale cała elektryfikacja SKM był od razu zrobiona wg standardów 3 kV tak, by bez większych zmian dało się przełączyć z 800 na 3000 V. Linię do Nowego Portu przełączono w 1973, resztę w 1976 roku. Tak że stwierdzenie
Tak, dla linii Gdańsk - Gdynia, gdzie zbudowano osobną parę torów.
Linia do Nowego Portu to była jedna wielka prowizorka w zakresie trakcji elektrycznej.
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.660 392 7
Ale cała elektryfikacja SKM był od razu zrobiona wg standardów 3 kV tak, by bez większych zmian dało się przełączyć z 800 na 3000 V
Dziwne, ze ot tak sobie można przełączyć napięcie z jednego na drugie. Trakcja 3 kV dotarła do Trójmiasta w 1969 roku. I nie było,żadnej czarodziejskiej różdżki, że pewnym momencie zmieniono napięcie i wprowadzono całkowicie nowy /jak na tamte czasy/ typ taboru, który musiał spełniać warunki dla cyklu 6-minutowego w godzinach szczytu i dużej ilości zatrzymań i rozruchu. Największy problem stanowiła podstacja trakcyjna w Gdyni Orłowie. Ale nie będę wdawał się w szczegóły.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.861 525 30
Tak, dla linii Gdańsk - Gdynia, gdzie zbudowano osobną parę torów.
Linia do Nowego Portu to była jedna wielka prowizorka w zakresie trakcji elektrycznej.
Akurat o linii do Nowego Portu pisał kolega @Bolutek, nie ja:
Właśnie z powodów związanych z zasilaniem linia była zamknięta pomiędzy styczniem a marcem 1951 roku. Po przebudowie podstacji trakcyjnej i ponownym otwarciu przystosowaną ją do napięcia 3 kV mimo, że zasilanie 800 V nadal było utrzymywane.
Nie kwestionuję tego, brzmi to rozsądnie, ale nie jestem w stanie ani potwierdzić, ani zaprzeczyć.
Dziwne, ze ot tak sobie można przełączyć napięcie z jednego na drugie.
Trochę się czepiamy, nieprawdaż? Nigdzie nie napisałem, że ot tak sobie, ale generalnie infrastruktura była przystosowana. A że wystąpiły z pewnością problemy, jak ze wspomnianą podstacją w Orłowie, to inna sprawa. Chyba nie bardzo jest się o co spierać.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.699 124 86
W linku, ktory podalem wyżej jest opisane co nieco o tych zmianach. Produkcja ENow w 1976 z całego roku poszla na SKM. Nie wiem ile to bylo skladow. Reszte pewnie "przestawiono" w warsztatach. Trzecia szyne w starych skladach zmieniono na pobor z gornych odbierakow. Siec byla juz planowo zrobiona pod wyzsze napiecie.

Jest jeszcze podstacja w Sopot Wyscigi ale nie wiem czy ona obsluguje tez SKM.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.861 525 30
Reszte pewnie "przestawiono" w warsztatach. Trzecia szyne w starych skladach zmieniono na pobor z gornych odbierakow.
Proszę nie mieszać w głowach czytelników. Nie było żadnej reszty. Żadnych zespołów nie przestawiano z 800 na 3000 V. Po przełączeniu zasilania w grudniu 1976 roku wszystkie berlińskie składy wycofano z eksploatacji, nie były przebudowywane na 3000 V. A pobór z trzeciej szyny zamieniono na pantografy już w latach 40.-50., przy dostosowywaniu zespołów do pracy w Trójmieście. W SKM nigdy nie była wykorzystywana trzecia szyna.
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
6.010 144 0
Kryniczanka - Sierpień 2007
Muszyna - EN57-1037 zdąża w kierunku Krynicy, ja jadę innym "kibello" w kierunku Nowego Sącza. Ruszaliśmy jednocześnie z Muszyny
Img_4403.jpg


EN57-1797 z Krynicy do Tarnowa, rusza z przystanku Łomnica-Zdrój
7 minut potem w przeciwną stronę jechał EN71, posiadam prawie identyczne ujęcie :)
Śliczny, drewniany budynek "stacyjny" został rozebrany rok później, po pożarze.
Podobno miał być odbudowany, terefere.

Img_4732.jpg


A to już Warszawa-Gdańska, sierpień 2008

EN57-013
IMG_12535.JPG
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 83
Koleje w Polsce 5

Podobne wątki