• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kult jednostki

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
268 1 1
Czy EN57 w czasie, gdy miały górne krańcówki miały lewy reflektor z czerwonym światłem, czy oba mogły świecić tylko na biało?
W oryginale były górne końcówki (nie krańcówki) i czerwone światło w lewym reflektorze (było to wymagana instrukcjami E1 przecież). Później montowano drugie czerwone w prawym reflektorze, czasem zostawiając czynne gornne końcówki. EN57-628 na przykład tak miał i pewnie wiele, wiele innych.
 

przemek77

Znany użytkownik
Reakcje
1.162 7 0
W oryginale były górne końcówki (nie krańcówki) i czerwone światło w lewym reflektorze (było to wymagana instrukcjami E1 przecież). Później montowano drugie czerwone w prawym reflektorze, czasem zostawiając czynne gornne końcówki. EN57-628 na przykład tak miał i pewnie wiele, wiele innych.
Bardzo dokładnie można to obejrzeć w serialu "07 zgłoś się" odcinek pt "Brudna sprawa" tak gdzieś około 12 minuty filmu
IMG_20221207_210231.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.380 36 7
Czy wiecie jaka była przyczyna zastosowania górnych końcówek? Przecież użycie 2 takich samych reflektorów z czerwonym światłem jest prostsze produkcyjnie, jak również tańsze (brak górnych świateł otworów wiązki itp).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.862 525 30
Koledzy, było już o tym na forum. Górne światła końcowe to pozostałość po bardzo dawnych przepisach, pochodzących jeszcze sprzed II wojny, a obowiązujących także przez jakiś czas po wojnie. W przepisach z 1946 roku jest taki zapis:

Sygnał Pc5: "Oznaczenie końca innych pociągów".
A. Pociągi z trakcją parową.
...
B. Pociągi elektryczne.
Dzienny i nocny:
Dwa światła czerwone w górnej części ostatniego wagonu.


Tak tradycyjnie budowano jednostki elektryczne, nawet w latach 60. XX, kiedy dawno już ten przepis zmieniono. W tym czasie czerwone światło montowano tylko w lewym reflektorze, do sygnału Pc2 stosowanego przy jeździe po torze niewłaściwym, a do sygnalizowania końca pociągu używano czerwonych świateł nad oknami. Po wprowadzeniu standardowych reflektorów z wbudowanymi czerwonymi światłami, zakładanych zarówno po lewej, jak i prawej stronie, używanie górnych końcówek oczywiście stało się zbędne i dlatego w wielu ezt te górne lampy odłączano, a często także przy okazji napraw demontowano. Ale w wielu zespołach te górne końcówki przetrwały bardzo długo i wciąż były używane, nawet jeszcze w latach 70. czy 80., czego przykład widzimy na filmie "07 zgłoś się" - zdjęcie wyżej (już parę razy zamieszczane na forum).
 

sun71

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
712 9 1
Koledzy, było już o tym na forum. Górne światła końcowe to pozostałość po bardzo dawnych przepisach, pochodzących jeszcze sprzed II wojny, a obowiązujących także przez jakiś czas po wojnie. W przepisach z 1946 roku jest taki zapis:

Sygnał Pc5: "Oznaczenie końca innych pociągów".
A. Pociągi z trakcją parową.
...
B. Pociągi elektryczne.
Dzienny i nocny:
Dwa światła czerwone w górnej części ostatniego wagonu.


Tak tradycyjnie budowano jednostki elektryczne, nawet w latach 60. XX, kiedy dawno już ten przepis zmieniono. W tym czasie czerwone światło montowano tylko w lewym reflektorze, do sygnału Pc2 stosowanego przy jeździe po torze niewłaściwym, a do sygnalizowania końca pociągu używano czerwonych świateł nad oknami. Po wprowadzeniu standardowych reflektorów z wbudowanymi czerwonymi światłami, zakładanych zarówno po lewej, jak i prawej stronie, używanie górnych końcówek oczywiście stało się zbędne i dlatego w wielu ezt te górne lampy odłączano, a często także przy okazji napraw demontowano. Ale w wielu zespołach te górne końcówki przetrwały bardzo długo i wciąż były używane, nawet jeszcze w latach 70. czy 80., czego przykład widzimy na filmie "07 zgłoś się" - zdjęcie wyżej (już parę razy zamieszczane na forum).
Tak też oświetlenie miały zrobione pierwsze trzy prototypowe jednostki EW58 - górne końcówki i brak trzeciego reflektora. W tej za to galerii https://sentymentalny.com/8-tabor-kolejowy-2/8-7-jednostki-elektryczne/ widać, że lampy te są obecne w starszych jednokstkach (wyprodukowanych w końcu lat 60-tych) nawet w połowie lat 90-tych. Do tego te same jednostki mają też pojedyńcze trąbki, można więc chyba założyć, że taki był po prostu standard napraw okresowych w ZNTK Mińsk Mazowiecki.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.862 525 30
Tak też oświetlenie miały zrobione pierwsze trzy prototypowe jednostki EW58 - górne końcówki i brak trzeciego reflektora.
Trzeciego reflektora nie miały, ale to akurat nie ma nic do rzeczy. Natomiast faktycznie miały górne końcówki, ale także w obu dolnych lampach były czerwone światła, więc te górne w zasadzie już od początku były zbędne. Tak wyglądał prototyp na Targach Poznańskich, o ile dobrze zapisałem, w 1974 roku:

021a.jpg
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.380 36 7

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.862 525 30
EW58 podobnie jak EN57 miały potem 3 reflektro (czy fabrycznie późniejsze numery - nie wiem).
Oczywiście, ja pisałem o trzech prototypach zbudowanych w latach 1974-75, w odpowiedzi na wpis kolegi @sun71. Seryjna produkcja ruszyła dopiero w 1977 roku i zespoły seryjne od początku miały trzy reflektory i, o ile wiem, nie miały już górnych końcówek.
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
268 1 1
Ale w wielu zespołach te górne końcówki przetrwały bardzo długo i wciąż były używane, nawet jeszcze w latach 70. czy 80., czego przykład widzimy na filmie "07 zgłoś się" - zdjęcie wyżej (już parę razy zamieszczane na forum).
O ile dobrze pamiętam, to ostatnia czynna EN57 z górnymi końcówkami była z PRST Kołobrzeg i zdaje się, że byłą to EN57-674. Jeździła na pewno jeszcze w 2006 roku. Oczywiście sygnały czerwone miała też w dolnych reflektorach, zaś ostatnia z oryginalnym oświetleniem, to chyba EN57-108 z Kędzierzyna - ta jeździła co najmniej do 2004 roku.
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.400 137 19
"Na pocieszenie" dla tych, którzy tak jak ja, mają bezśnieżną zimę ;) :

- źródło: facebook.com/groups/SympatycyEN57/permalink/2061855547346181
- autor: Paweł Talaga
- opis: "18.12.2022 | Stronie - Stryszów | ED72-013 jedzie w planie poc. 30507 rel. Kraków Główny - Sucha Beskidzka."

2022.12.18. - szlak Stronie - Stryszów - ''Edek'' ED72-013 jako poc. REGIO nr 30507 rel. Krak...jpg


Taki widok niebawem będzie bardzo trudny do uwiecznienia, bowiem w przyszłym roku trzem z ostatnich czterech jednostek serii ED72 pozostającym w eksploatacji wypadają kolejne naprawy, co de facto w związku z polityką taborową właściciela (POLREGIO), oznacza odstawienie ich w oczekiwaniu na kasację...
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.230 121 1
Z Facebooka - Z krawędzi peronu (facebook.com/ZKrawedziPeronu):
Ostatni miesiąc ruchu pasażerskiego na odcinku Kluczbork - Strzelce Opolskie w obiektywie Pana Krystiana Chyżyńskiego.
EN57-612 (Zakład Taboru w Katowicach) jako pociąg osobowy relacji Kluczbork - Strzelce Opolskie podczas postoju na opuszczonej stacji Rozmierka. 23 maja 2000 roku.
[...]


325596637_709156703948902_8716595561074575659_n.jpg


PS. Rok 2000 i górne czerwone lampki wciąż na jednostce... i pojedyncza trąbka:)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 83
Koleje w Polsce 5

Podobne wątki