• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Konwersja Konwersje modeli ,,Kaczajewo'' BR 52 na Ty2, BR 03 na Pm2...

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.126 26 1
Bardzo starannie wykonane modele.
Zastanawiam się tylko, po co na tendrze Pm3 drabiny. Pewnie po to, żeby wleźć na tender, ale żeby to zrobić, trzeba najpierw na niego się wdrapać i te drabiny zdjąć.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.692 443 99
Mój ulubiony typ teigreka dwójki -kondens.
Wszystko znane , ale , ale , model trafił do mnie z silnikiem Faulhabera, silnik w kształcie ,,prościak szczupły'' .
Narodził się pomysł aby wyprostować kocioł w przedziale paleniska o fałdy już nie potrzebne w tej sytuacji. Pierwotnie za wybrzuszeniami paleniska kryły się fabryczne zębatki i jarzma wirnika . Przy nowym silniku rzecz zbyteczna . Zatem ręczne szlifierki i papiery ścierne. Dopieszczone zostały także stopnie manewrowe, żal było je wywalać i montować nowe z miękkiego blaszanego mosiądzu.. Reszta spraw jak zawsze na maxa.
Pięknie to wygląda. Mam też pytanko z czystej ciekawości.... taka wersja w ogóle istniała, czy to tylko wizja?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.877 525 30
Piękna robota, jak zwykle u kolegi @FENIX, ale mam dwie uwagi. Z tymi drabinami to lekka przesada. Pm3 zwykle nie woziły na tendrze drabin, zwłaszcza dwóch. Znam tylko jedno zdjęcie z drabiną, właśnie to, chyba najbardziej znane zdjęcie Pm3-2, publikowane w wielu, również oficjalnych publikacjach. Na wszystkich innych zdjęciach Pm3, jakie widziałem (a parę ich jest w literaturze i w sieci) nie widać drabin. A druga uwaga dotyczy tego konkretnego Pm3-7 z pełną otuliną tendra, zasłaniającą także wózki. Znam dwa zdjęcia tego parowozu, jedno wstawione przez kolegę @FENIX i drugie, zrobione chwilę wcześniej lub później w tym samym miejscu. Widać, że na tendrze nie ma drabiny, ale nie ma też podwyższenia skrzyni węglowej wykonanego z desek. Jest natomiast odsunięta do tyłu pokrywa skrzyni, co wskazuje na to, że w otulinie tendra niczego nie zmieniano - w przeciwieństwie do samego parowozu, gdzie widać pozostawione wsporniki, na których zawieszone były osłony podwozia.
 
Reakcje
27 0 0
Bardzo starannie wykonane modele.
Zastanawiam się tylko, po co na tendrze Pm3 drabiny. Pewnie po to, żeby wleźć na tender, ale żeby to zrobić, trzeba najpierw na niego się wdrapać i te drabiny zdjąć.
Świat kolei 8/2001
Tomasz Roszak "Parowóz Pm3"

_20220401_205214.jpg
Fot. J. Szeliga, COBiRTK

Podpis pod zdjęciem:
"Pm3-2, okres eksploatacji w Toruniu. Zwraca uwagę "czarna dziura" w przedniej części otuliny w okolicy cylindrów., przez którą (normalnie zamkniętą klapą) można było dostać się do środkowego cylindra i krzyżulca w celu oględzin i konserwacji. Wożona na tendrze dość długa drabina pozwalała utrzymać się na stromiźnie otuliny"
 
OP
OP
FENIX

FENIX

Ostrzeżony
Reakcje
3.562 253 31
Jako pasjonat parowozów wyjaśnię sprawę definitywnie, co by nie ....ć dalej wątku.
Mianowicie , miedzy tendrem a budką są ruchome przesłony/fartuchy ( wąskie), pełnią one rolę śluzy aerodynamicznej.
Posiadają trzy otwory na stopy wchodzącego.
Zatem dostęp do drabin zabezpieczony i poza sporem.
A czemu nie ma w modelu, uprzedzę znawców tematu.
Były , tak były , nawet ruchome , ale sprawiały w realiach modelarskich na makiecie dużo problemu, rzadko gdzie są wyłącznie łuki jak w realu.
Podobnie z przenoszeniem modelu rękoma - pudło-makieta itp. , co w rzeczywistości raczej nie występuje .
Powstają wówczas zacięcia się fartuchów, a częściej zwykle odpryski farby z metalu.
Leżą przygotowane i na tym skończą żywot.
Ściskam
 

JSz

Aktywny użytkownik
Reakcje
196 11 0
Jako pasjonat parowozów wyjaśnię sprawę definitywnie, co by nie ....ć dalej wątku.
Mianowicie , miedzy tendrem a budką są ruchome przesłony/fartuchy ( wąskie), pełnią one rolę śluzy aerodynamicznej.
Posiadają trzy otwory na stopy wchodzącego.
Zatem dostęp do drabin zabezpieczony i poza sporem.
A czemu nie ma w modelu, uprzedzę znawców tematu.
Były , tak były , nawet ruchome , ale sprawiały w realiach modelarskich na makiecie dużo problemu, rzadko gdzie są wyłącznie łuki jak w realu.
Podobnie z przenoszeniem modelu rękoma - pudło-makieta itp. , co w rzeczywistości raczej nie występuje .
Powstają wówczas zacięcia się fartuchów, a częściej zwykle odpryski farby z metalu.
Leżą przygotowane i na tym skończą żywot.
Ściskam
Witam, jako że twórca przepięknych Rekinów wyjaśnił już w jaki sposób drużyna trakcyjna, a w zasadzie pomocnik lub trzeciak (palacz), miała możliwość wejścia i zdjęcia drabiny ,pozwoliłem sobie (tak ażeby osoby mniej spostrzegawcze mogły domyśleć się o co chodzi) zaznaczyć obramówką w postaci czerwonego owalu umiejscowienie owych stopni na fartuchach/przesłonach.
_20220401_205214.jpg
_20220401_205214.jpg
_20220401_205214.jpg
 
OP
OP
FENIX

FENIX

Ostrzeżony
Reakcje
3.562 253 31
witam ,dawny temat mazutowca , tym razem na bazie z firmy ROCO. Pełne oświetlenie parowozu z trzecią latarnią , w tym oświetlenie manewrowe, światła postojowe i kolejowe, z podświetleniem pomostów i budki. Ruchome prasy smarne Bosch z obu stron, także skalowe owiewki okien bocznych budki oraz ramiona cięgien odmulaczy i inne ciekawe detale.
 

Załączniki

OP
OP
FENIX

FENIX

Ostrzeżony
Reakcje
3.562 253 31
witam , Dawny temat , bodajże z początków lata. Model Teerki z Chabówkie. Te maleństwa są nieznośne z racji na niezbyt słuszną koncepcje braku napędu w parowozie przy jego wyjatkowo małej masie. A to dlatego ,ze balast parowozu został pomniejszony przez 2 otwory na dwa głośniki i dwa otwory na kondensatory fabrycznie.
Poza tym te koła , przeciwwagi bez odcięcia z obrzeżem (szpary), co wyjątkowo jest nieznośne przy malowaniu ręcznym na biało obrzeży. To też tym razem zwątpiłem w rękodzieło i oddałem temat maszynie tamponowej. Nie jest to tania rzecz ... z racji na kalibracje i małe zamówienie .
Musze się pochwalić ruchomymi prasami smarnymi , napędzane są pracą wiązarów .
 

Załączniki

OP
OP
FENIX

FENIX

Ostrzeżony
Reakcje
3.562 253 31
Nareszcie , było trochę zamotania w elektronice , mały ,,falstart albo faul ,, jak śpiewa Daria ze Śląska , ale dzięki Elvisowi - PODZIEKOWANIE, udało się wybrnąć z padaczki. Model ma podświetlony wziernik przy wtrysku mazutu w ołtarzu oraz efekty świetlne na ruszcie (ponoć taki był) pod paleniskiem. Tego w ROCO modelu nie da się zrobić , z racji , że dolna część ołtarza to ,,locha,, na mega gruby wał Cardana. Dodatkowo świecące podpomostowe lampki i budka. Baza TRIX, co widać po zdjęciu - z motorkiem w kotle . Praca w metalu i dodatkowa ,,locha,, pod sprężarkę czterocylindrową i takie tam. Tym razem dekoder ESU Loksound 5.0 . Ogólnie mazutowce wiążą się z dużą ilością wiórów z metalu i tworzywa.
 

Załączniki

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.486 112 11
witam ,dawny temat mazutowca , tym razem na bazie z firmy ROCO. Pełne oświetlenie parowozu z trzecią latarnią , w tym oświetlenie manewrowe, światła postojowe i kolejowe, z podświetleniem pomostów i budki. Ruchome prasy smarne Bosch z obu stron, także skalowe owiewki okien bocznych budki oraz ramiona cięgien odmulaczy i inne ciekawe detale.
To przedostatnie zdjęcie z mostem na drugim planie piękne. Gdyby jeszcze było jakieś prześcieradło niebieskie z tyłu naśladujące niebo, to bym myślał że Kolega dał zdjęcie prawdziwej maszyny z internetu.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.126 26 1
Mam do Kolegów pytanie, otóż jak uruchamiano takiego mazutowca. Z kotłami parowymi mam do czynienia od ponad czterdziestu lat, ale w elektrowniach sprawa jest o wiele prostsza. Po pierwsze, każdy blok ma zewnętrzne zasilanie. kotły takie najpierw uruchamia sie na mazut lub olej opałowy, odpalane z niewielkiej lancy gazowej na propan-butan. Jak komora paleniskowa i młyny już się wygrzeją, to zaczyna sie do nich podawać węgiel. Po jakimś czasie, zaczyna sie odstawianie po kolei palników olejowych i kocioł jedzie już na samym węglu. Palniki olejowe mają rozpylanie ciśnieniowe, albo przez pompę, albo parowe, tak zwaną parą obcą, lub sprężonym powietrzem. Tutaj, parowóz nie ma własnego zasilania, a więc wyobrażam sobie, że do uruchomienia trzeba go gdzieś podłączyć, no i jeszcze trzeba by podgrzać mazut w tendrze, bo zimny ma konsystencję masła.
 
OP
OP
FENIX

FENIX

Ostrzeżony
Reakcje
3.562 253 31
Witam , Jeden z bardzo pracochłonnych modeli . Mały , ale wymagający. Oczywiście jak w poprzednich konwersjach ruchome prasy smarne poruszane pracą kół podczas jazdy . Nowością w konwersji modelu serii Tr203-187 jest otwierana klapa do nawadniania tendra za pomocą cięgien z budki. Koła otrzymały perfekcyjne białe obrzeża wykonane metodą tampodruku , gdyż malowanie z ręki jest nie realne. Producent nie oddzielił przeciwwag od obrzeża w zestawach kołowych . Usługa w profesjonalnej firmie nie była tania. Oczywiście światła w pełnym zakresie plus podświetlenie budki. Armatura w większości wykonana od nowa zgodnie z fotografiami tego numeru, szczególnie system piasecznicy oraz orurowanie przodu lokomotywy. Końcowy efekt to radość - robi mimo swojej maleńkości miłe wrażenie .
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 521
Tabor 216
K
Tabor 2
Tabor 1
Tabor 3

Podobne wątki