Wydaje mi się, że w opisach niemieckich przedwojennych szybkobieżnych zespołów trakcyjnych wkradło się trochę zamieszania. Pozwoliłem sobie więc na małe usystematyzowanie tych informacji.
Zespoły "Leipzig" były faktycznie rozwinięciem typu "Hamburg", powstałym przez wstawienie środkowego członu, ale "Köln" to już trochę inna konstrukcja, o czym było wyżej. Oczywiście, można mówić o tym, że wszystkie następne konstrukcje zespołów szybkobieżnych w jakimś sensie wywodziły się z pierwszego zespołu, jakim był "Fliegender Hamburger", przedstawiony przez kolegę Beobachteraz w kolejnym wpisie.
Kolega Beobachter rozpoczął prezentację od modelu zespołu typu "Hamburg", produkcji firmy Gützold. Warto dodać, że Gützold oferował wersję 2-członową, pokazaną wyżej, jak również 3-członową, można więc powiedzieć, że jednak były dostępne modele zarówno zespołów typu "Hamburg", jak i typu "Leipzig". Modele te były produkowane praktycznie do końca lat 1980. Ja mam modele zespołu "Hamburg" Kato i "Köln" Liliputa.
Poniżej spróbowałem zestawić wszystkie przedwojenne zespoły, pominąłem tylko zespół SVT 137 155 Kruckenberg (bo to zupełnie inna konstrukcja), zespół elektryczny ET 11, a także niezrealizowany projekt typu „München“ (137 904 do 911).
"Fliegender Hamburger" SVT 877 (prototyp) - 2-członowy, z wózkiem Jakobsa w środku, przekładnia elektryczna,
Typ "Hamburg" SVT 137 149 do 152 i 224 do 232, 13 sztuk - 2-członowy, z wózkiem Jakobsa w środku, przekładnia elektryczna,
Typ "Leipzig" SVT 137 153 do 154 i 233 do 234, 4 sztuki - 3-członowy, z wózkami Jakobsa w środku, dwa zespoły z przekładnią elektryczną i dwa z hydrauliczną,
Typ "Köln" SVT 137 273 do 278 i 851 do 858, 14 sztuk - 3-członowy, oddzielne wózki pod każdym wagonem, przekładnia elektryczna,
Typ "Berlin" SVT 137 901 do 902, 2 sztuki - 4-członowy, oddzielne wózki pod każdym wagonem, przekładnia elektryczna.
Warto na koniec dodać, że zarówno zespoły typu "Leipzig", jak i typu "Köln" w barwach DR regularnie przyjeżdżały do Polski w latach 1959-61 jako pociąg "Berolina" w relacji Berlin - Poznań - Warszawa - Brześć. Poza tymi dwoma typami, "Berolinę" obsługiwał również 4-członowy zespół DR powojennej produkcji Ganza, ale to już zupełnie inna historia.
Na bazie pozytywnych doświadczeń z eksploatacji tego pociągu rozpoczęto budowę kolejnych, zmodernizowanych jednostek dwuczłonowych „Hamburg” oraz wywodzących się z nich trójczłonowych „Leipzig” i Köln”.
"Leipzig" obsługiwały "Latającego Pierona" i w modelu chyba nie został wydany natomiast "Köln" został wypuszczony przez Liliputa.
Poniżej spróbowałem zestawić wszystkie przedwojenne zespoły, pominąłem tylko zespół SVT 137 155 Kruckenberg (bo to zupełnie inna konstrukcja), zespół elektryczny ET 11, a także niezrealizowany projekt typu „München“ (137 904 do 911).
"Fliegender Hamburger" SVT 877 (prototyp) - 2-członowy, z wózkiem Jakobsa w środku, przekładnia elektryczna,
Typ "Hamburg" SVT 137 149 do 152 i 224 do 232, 13 sztuk - 2-członowy, z wózkiem Jakobsa w środku, przekładnia elektryczna,
Typ "Leipzig" SVT 137 153 do 154 i 233 do 234, 4 sztuki - 3-członowy, z wózkami Jakobsa w środku, dwa zespoły z przekładnią elektryczną i dwa z hydrauliczną,
Typ "Köln" SVT 137 273 do 278 i 851 do 858, 14 sztuk - 3-członowy, oddzielne wózki pod każdym wagonem, przekładnia elektryczna,
Typ "Berlin" SVT 137 901 do 902, 2 sztuki - 4-członowy, oddzielne wózki pod każdym wagonem, przekładnia elektryczna.
Warto na koniec dodać, że zarówno zespoły typu "Leipzig", jak i typu "Köln" w barwach DR regularnie przyjeżdżały do Polski w latach 1959-61 jako pociąg "Berolina" w relacji Berlin - Poznań - Warszawa - Brześć. Poza tymi dwoma typami, "Berolinę" obsługiwał również 4-członowy zespół DR powojennej produkcji Ganza, ale to już zupełnie inna historia.