• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Wagony Kolekcja pojazdów innych

OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.980 10 2
#83
Kolego Beobachter, czy masz może zdjęcie tego wagonu w skali 1/1 z postu wstawionego w niedzielę o 8,34 stojącego w muzeum w Norymberdze?
Niestety nie - to zdanie o zdjęciu z rzeczonego wpisu nie było całkiem na serii, gdyż jest na nim naturalnie model. Same wagony w/g różnych for istniały, lecz faktycznie były dłuższe, niż model Trix (Schemat wagonu w załączeniu).
 

Załączniki

jacekk

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
502 18 0
#84
„Zróżnicowane wykonania podwozia oraz osi zezwalają na konkluzję, że niektóre, jeszcze niewykończone pojazdy był kompletowane dopiero w zakładach przedsiębiorstw komunikacyjnych przy pomocy części ze zniszczonych w czasie działań wojennych tramwajów i pojazdów kolejowych.”
Otóż w czasie wojny wyprodukowano więcej nadwozi KSW, niż podwozi. W efekcie po wojnie częstokroć nadwozia KSW osadzano na podwoziach różnych wcześniejszych tramwajów, których nadwozia uległy zniszczeniu. Stąd po wojnie można było spotkać KSW z różnymi wózkami (naturalnie nie tylko wózkami, ale i innymi elementami technicznymi).
Czy te dwa zdania oznaczają to samo?

Aspekt rodzaju hamulców ma bardzo duże znaczenie w przypadku wagonów KSW.
Widać, ze nie wiesz o tym i zamiast dociec co i dlaczego to przyjmujesz rolę atakującego. Pomoże Ci to? Wątpię. Możę poprawisz sobie swoje ego i z dumą do lustra popatrzysz, ale słomy tym nie wyciągniesz. Choć warto próbować...
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.980 10 2
#85
Widać, ze nie wiesz o tym i zamiast dociec co i dlaczego to przyjmujesz rolę atakującego. Pomoże Ci to? Wątpię. Możę poprawisz sobie swoje ego i z dumą do lustra popatrzysz, ale słomy tym nie wyciągniesz. Choć warto próbować...
„Artur Schopenhauer w swoim dziele Die eristische Dialektik (Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów) wymienia argumentum ad personam jako ostatni sposób nieuczciwej argumentacji, stosowany, gdy wszystkie inne sposoby zawodzą i nie ma szans na wygranie sporu argumentacją merytoryczną.” (Wiki)


Wracamy do treści wątku.

Dzisiejszy wagon to przedstawiciel typu PL, czyli wagonu pocztowego z początku XX wieku.
Niestety nie znalazłem szczegółów dotyczących tego typu. W/g listy wagonów bawarskich nie było też wagonu o numerze 22001. Kształtem w wykonaniem jest jednak bardzo podobny do niektórych innych wagonów tego typu, choć tamte miały krótszy rozstaw osi (5m).

Ważący 56 gram model to produkt firmy Roco. Ogólnie dość starannie wykonany, choć jakość oznakowania nie jest najwyższych lotów. W zestawie z innymi wagonami dobrze wygląda, co osiągnięto m.in, przez zastosowanie krótkich sprzęgów. Zapewne wyglądałby jeszcze lepiej, gdybym zamontował dodatkowe elementy (wywietrzniki dachowe itd), ale pudełkowy charakter jego żywota zniechęca do ich uzupełnienia (ryzyko uszkodzenia).
 

Załączniki

jacekk

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
502 18 0
#86
Wybacz, ale pytanie, czego nie zauważyłeś, brzmiało zdecydowanie inaczej. Nie, nie musisz już odpowiadać. Już wielokrotnie wykazałeś, ze jesteś egocentrykiem, zapatrzonym w siebie; pewnym tego, że jesteś pępkiem świata, który to świat jest wyłącznie dla niego stworzony.

Odpowiem Ci jeszcze Twoim, zaczerpnietym z Wikipedii, cytatem:
„Artur Schopenhauer w swoim dziele Die eristische Dialektik (Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów) wymienia argumentum ad personam jako ostatni sposób nieuczciwej argumentacji, stosowany, gdy wszystkie inne sposoby zawodzą i nie ma szans na wygranie sporu argumentacją merytoryczną.”
i potwierdzasz tezę
pomijam brak znajomości języka polskiego
Próbowałem. Argumentów nie przyjmujesz do wiadomości i rozmowy merytorycznej nie zamierzasz prowadzić. Tkwij w swoim przekonaniu o nieomylności. Twój problem i z nim cię zostawiam, bo ja do Twojego poziomu nie zamierzam się zniżać.
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.980 10 2
#87
Tkwij w swoim przekonaniu o nieomylności
Tak, wiem lepiej na ten temat i wcale się tego nie wstydzę.
:)
Komentarz zbyteczny :cool:

Twój problem i z nim cię zostawiam
Znakomita decyzja (y). Dziękuję bardzo i … liczę na konsekwencję w jej realizacji :)


Drugi wagon pociągu to BPostL, czyli wagon pocztowy z przedziałem pasażerskim (albo pasażerski z przedziałem pocztowym). Również na jego temat nie udało mi się znaleźć materiałów źródłowych, ale wygląda interesująco. Osobiście szczególnie podoba mi się skrzynka pocztowa zintegrowana w ścianie wagonu. Przedział pasażerski klasy II przeznaczony jest dla niepalących.

Ważący 60 gram model to też produkt Roco. Technicznie podobny do uprzednio opisanego, choć odnoszę wrażenie, że oznakowanie jest nieco lepiej wykonane. Przedział pasażerski posiada (dość uproszczone) wyposażenie wnętrza. Również ten model posiada krótkie sprzęgi. Także w tym przypadku nie montowałem delikatnych elementów dodatkowych wyposażenia.
 

Załączniki

OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.980 10 2
#88
Wagon osobowy kolei lokalnych CL o numerze 20813 dało się bez trudności znaleźć na cytowanej już wcześniej liście kolei bawarskich. Pełne oznaczenie to CL Bay 11a.
Ciekawostki to to, że oprócz 56 miejsc siedzących III klasy przewidziano 20 miejsc stojących …na zewnętrznych platformach, lub przeznaczenie (zamkniętego) przedziału naprzeciw toalety jako przedziału konduktorskiego albo przedziału do przewozu więźniów (!).
Na kratowej ostoi stalowej (nitowane profile stalowe) osadzano nadwozie bazujące na drewnianym, belkowym „stelażu”, do którego od zewnątrz montowano blaszane, a od wewnątrz drewniane poszycie. Wagon był wyposażony w hamulce pneumatyczne oraz mechaniczne.

Ten model firmy Roco waży 64 gramy, a jego wykonanie odpowiada wcześniej opisanym wagonom.
 

Załączniki

OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.980 10 2
#89
Ostatni wagon naszego pociągu bawarskiego pochodzi z końca XIX wieku. Choć również jest oznaczony jako CL i posiada podobną do uprzednio opisanego konstrukcję, to jego wygląd znacznie się różni przez inny układ okien. Niestety nie znalazłem schematu takiego wagonu dla klasy III, więc załączam w tym miejscu rysunek podobnego typu, ale klasy II.
Jak łatwo zauważyć wygląd jest bardzo zbliżony do dwóch pierwszych wagonów tego pociągu (pomimo naturalnie innego przeznaczenia). Podobnie jak w uprzednio opisanym wagonie na platformach zewnętrznych mogło podróżować po 10 pasażerów. Ciekawostka to to, że w klasie II na każdej platformie mogło być tylko 6 pasażerów, więc stali w bardziej komfortowych warunkach.

Z technicznego punktu widzenia identyczny wagon Roco waży 62 gramy. Również jakość oznakowania odpowiada wcześniej opisanym. W sumie tworzą sympatyczny pociąg, który cechuje się pewną jazdą (brak skłonności do wykolejania bez względu na jakość torów) oraz relatywnie niewielkimi oporami toczenia.
 

Załączniki

OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.980 10 2
#91
Wagon PPostL o rozstawie osi 5 m był typowym wagonem pocztowo/bagażowym kolei lokalnych Bawarii na początku XX wieku. Na stalowej, kratownicowej ostoi osadzano nadwozie, którego konstrukcja ( podobnie jak we wcześnie opisanych wagonach) była oparta na drewnianym stelażu z zewnętrznym poszyciem blaszanym oraz wewnętrznym drewnianym. Wagony tego rodzaju posiadały, oprócz hamulca mechanicznego, także hamulec pneumatyczny (niektóre miały tylko przewody powietrzne do przeprowadzenia z lokomotywy do składu osobowego).
Nr. 21026 został wycofany z eksploatacji w 1945 roku.

Ważący 54 gramy model to produkt firmy Trix. Starannie wykonany wagon posiada (rudymentarne) wyposażenie wnętrza. Krótkie sprzęgi zezwalają na utrzymanie niewielkich odległości pomiędzy wagonami. Model jest już fabrycznie kompletnie wyposażony.
 

Załączniki

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.617 14 6
#92
Kolego Beobachter. Pokazane przez Ciebie wagony od środy 08.39 do wczoraj09.36 nie posiadają na dachu żadnych wywietrzników, posiadają zaś otwory pod takowe. Czy takie wywietrzniki są w zestawie do samodzielnego montażu, czy też ich nie ma, dlatego nie zostały zamontowane.
 
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.980 10 2
#93
Czy takie wywietrzniki są w zestawie do samodzielnego montażu
Naturalnie wywietrzniki, ale także tablice kierunkowe pociągu itp. są w pudełkach (nie montuję, bo to po części delikatne elementy - przy wkładaniu do pudełek mogłyby ulec uszkodzeniu). W załączeniu instrukcja montażu oraz zdjęcie „dodatków”.
 

Załączniki

OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.980 10 2
#94

Załączniki

OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.980 10 2
#95
Wagon BCL (pełny symbol BCL Bay 09) różnił się od uprzednio opisanego głównie tym, że był podzielony na część przeznaczoną dla pasażerów III klasy oraz pasażerów klasy II. W związku z tym podziałem inaczej umieszczono też toaletę tak, aby była łatwo dostępna dla podróżnych obydwu klas. Ten konkretny egzemplarz (20087) był eksploatowany do 1961 roku.

Ponownie jest to model firmy Trix (waga 74 gramy), którego wykonanie (podobnie jak powyżej przedstawionych dwóch wagonów) nie pozostawia wiele do życzenia. Wprawdzie odzwierciedlenie wnętrza nie jest nadzwyczaj precyzyjne, ale różnica pomiędzy klasą III i II jest wyraźnie zaznaczona.
 

Załączniki

OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.980 10 2
#96
Czwarty, i ostatni wagon, naszego pociągu lokalnego to wagon bagażowy starszej konstrukcji (lata 70-te XIX wieku). Oznaczenie „P” wskazuje na przeznaczenie do pociągów osobowych (przeznaczone dla pociągów towarowych oznaczano „Pg”). Niestety tym razem nie znalazłem schematu.

Model ważący 56 gram to ponownie produkt firmy Trix. W przeciwieństwie do już przedstawionych nie jest wyposażony w krótkie sprzęgi. Posiada jednak oświetlenie wraz z oświetleniem końca pociągu. Odbiór prądu jest realizowany z obrzeży wszystkich kół. Przylegające od góry blaszki zwiększają opory toczenia, ale zapewniają jednocześnie odsprężynowanie obydwu, posiadających przesuw pionowy osi.
 

Załączniki

OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.980 10 2
#97
OP
OP
Beobachter

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.980 10 2
#98
Trzyosiowe wagony bagażowe Pü (pełne oznaczenie Pw3ü Bay 95) zostały wprowadzone do eksploatacji w ostatniej dekadzie XIX wieku i były przeznaczone dla pociągów pospiesznych i ekspresowych. W sumie w kilku seriach wyprodukowano 140 sztuk. Ich konstrukcja opierała się na kratownicowej ostoi ze stalowych profili „U”, które łączono za pomocą nitów.
Karoseria to stelaż z belek drewnianych pokryty od zewnątrz poszyciem blaszanym, od wewnątrz drewnianym. Sam stelaż był wzmocniony stalowymi odciągami. Ponieważ wagony były przewidziane także do obsługi ruchu międzynarodowego posiadały podwójny system hamulcowy - na sprężone powietrze typu Westinghouse (https://pl.wikipedia.org/wiki/Hamulec_zespolony) oraz podciśnieniowy typu Hardy (https://wikipredia.net/pl/Vacuum_brake).
Oprócz powyższych wagony naturalnie posiadały też hamulce mechaniczne, które mogły być uruchamiane z przedziału załogi.
Środkowa oś wagonu posiadała przesuw boczny.

Nadwozie wagonu było podzielone funkcjonalnie na przedział załogi oraz część bagażową z wydzielonym, zamykanym pomieszczeniem celnym. W części przeznaczonej dla załogi przewidziano naturalnie toaletę, a kierownik pociągu miał do dyspozycji „punkt obserwacyjny” w podwyższonej części dachu. Nadwozie wyposażono w drzwi końcowe umożliwiające przechodzenie do innych wagonów. Samo przejście było chronione materiałową „harmonią” chroniącą przed wpływami atmosferycznymi.
Ostatnie egzemplarze zostały wycofane z eksploatacji dopiero na początku lat 60-tych ubiegłego wieku.
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Kolekcje 2
Kolekcje 0
Kolekcje 18
Kolekcje 3
Kolekcje 4

Podobne wątki