Już w tym wątku pisałem o moich nieudolnych próbach skompletowania jakiegoś składu Stadte Express. Ostatnio mi sie trafił zestaw 4 wagonów z Sachsenmodelle prawdopodobnie set 14006 ale tego nie wiem na 100% bo nie mam opakowania.
W sumie z dotychczas zebranymi modelami daje mi ilość 7 wagonów ale ze względu na toże mam 2 wagony restauracyjne moge zestawić skład 6 wagonów.
A oto moje wagony;
51 50 19 40 072-7 Ame, Berlin Lichtenberg Tillig 74338
51 50 19 40 075-0 Ame, Dresden Alt SM 14006
51 50 29 40 275-4 Bme, Dresden Alt SM 14006
51 50 29 40 278-8 Bme, Dresden Alt SM 14006
51 50 21 53 005-7 Bme, Berlin Lichtenberg SM lub Tillig nr kat jeszcze nie ustalony
51 50 88 45 022-3 WRge, Dresden SM 14006
51 50 88 45 024-9 WRge, Erfurt Tillig 74301
Jako ciekawostkę moge podać fakt że modele z setu 14006 maja metalizowane ramki okien (to jeszcze nie ciekawostka a przyzwoity standard) oraz ramki drzwi i okien w ściance korytarzowej czego już w późniejszych wykonaniach SM/Til nie spotkałem.
Mam pytanie do kolegów, którzy znaja lepiej temat jaki był plan zestawiania składów SE chodzi mi o kolejność wagonów w składzie. Czy stosowano układ symetryczny jak w ekspresach PKP z lat 80-tych gdzie zwykle centralnie był WR a po obu jego stronach wagony 1 kl, a wagony 2 kl na zewnątrz. Czy tez układ asymetryczny wagony 1kl, WR i wagony 2 kl. z dostępnych zdjęć trudno sie zorientować bo zwykle trudno odczytać klase a wagony YB 1 i 2 kl. były identyczne z zewnatrz (pas 1 kl zastosowano w późniejszym okresie). A moze stosowano jeszcze inny układ. Troche informacji o pociągach SE mozna znaleźć tutaj;
http://www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de/Statistiken/IMG-1976.html ale nie ma tutaj odpowiedzi na nurtujące mnie pytania.
A tu zdjęcia z katalogów Piko, które były dla mnie inspiracją do zbierania wagonów do pociągu Stadte Express.
I znalezione w necie zdjęcie stosunkowo krótkiego składu 5 wagonów bez WR wagony typu X 2 kl i YB 1 kl rok 1991 stacja Suhl. Lokomotywa jeszcze w oryginalnym oznaczeniu i z oryginalnym uchwytem na pysku.