• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele kolei wschodnioniemieckich DR

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
Czy któryś z Kolegów posiada BR119 (ewentualnie BR219 lub BR229) Brawa z pierwszej serii produkcyjnej i jest w stanie poinformować czy modele te mają jakiekolwiek części dodatkowe do montażu a przede wszystkim czy czołownica jest tam zupełnie "goła" i nie posiada otworów na sprzęgi, hak i węże?
 

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
Kupiłem model i teraz już wiem, że czołownica modelu U-Boota Brawy z 1995 r. jest "goła". Zastanawia mnie jednak data rewizji, gdyż naniesione są różne daty. Może jest ktoś zorientowany lepiej ode mnie w temacie i mógłby coś podpowiedzieć? Przepraszam za jakość zdjęcia. Robiłem je telefonem.
20151011_145554.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.274 61 2
Najprawdopodobniej tutaj chodzi o wykonane po kilku latach eksploatacji rozszerzone przeglądy układu hamulcowego bez wykonania naprawy okresowej.
[DOUBLEPOST=1449761770,1449761364][/DOUBLEPOST]
Piko nadal ma model Holzrollera w swojej ofercie. Zastanawiam się czy jest to przeróbka modelu z czasów NRD (podobnie jak np. parowóz 01.5) czy też zupełnie nowe opracowanie.
Wygląda jednak na to że wykorzystano stara obudowę tylko ja podrasowano więcej można znaleźć tutaj http://miba.de/mibatest/pik_e11.htm
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
Czy któryś z Kolegów posiada rysunki/plany semaforów świetlnych DR (DDR) z epoki IV, szczególnie wjazdowych i blokowych? Interesują mnie ich dokładne wymiary oraz usytuowanie poszczególnych lamp.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Ostatnio rozmawialiśmy o kolejach zachodnioniemieckich, wróćmy więc na chwilę na bliższe nam (przynajmniej geograficznie) tereny. Tym razem chcę pokazać przedwojenny ekspresowy spalinowy zespół trakcyjny SVT 137 typu "Hamburg" - według systematyki DR w III epoce oznaczony jako VT 137. Model pochodzi z firmy KatoJapan i ma numer katalogowy K 301370-1S. Zespoły te były wykorzystywane jako pociągi ekspresowe między Berlinem, Pragą i Wiedniem jako ekspres Vindobona, a także w relacjach krajowych. Zespoły VT 137 DR przyjeżdżały również do Polski jako pociąg Berolina, ale nie były to zespoły typu Hamburg. Mój model jest fabrycznie wyposażony w dekoder dźwiękowy ESU LokSound. Jazda modelu jest płynna, ale przy większej prędkości przez dźwięk z dekodera przebija się hałas napędu. Muszę spróbować nasmarować mechanizmy, bo model kupiłem niedawno z drugiej ręki, jakkolwiek nie nosi on śladów używania. W dalszej kolejności pomyślę o zainstalowaniu oświetleniu wnętrza.

IMG_2160a.jpg
IMG_2158a.jpg
IMG_2161a.jpg


I jeszcze kilka fotek w plamie grudniowego słońca, jaka wpadła na chwilę do mojego królestwa. ;)

IMG_2119a.jpg
IMG_2120a.jpg
IMG_2115a.jpg
IMG_2118a.jpg
IMG_2121a.jpg
 
Ostatnio edytowane:

MISIONT

Moderator Grupy GGM
Zespół forum
GGM
Reakcje
141 10 0
Witam. Być może taki temat gdzieś już był, lecz jakoś nie umiem się doszukać. Na poniższym zdjęciu widać zderzak modelu krytego wagonu Gagrs-v GGhms kolei DR (NRD) z początku lat siedemdziesiątych. Na pochwie zderzaka znajduje się oznaczony strzałką namalowany żółty symbol. Czy ktoś wie co ten symbol oznacza. Czy to zdolność pochłaniania energii w tonach? Mam Ten wagon w wykonaniu firmy Brawa. Musiałem zmienić plastikowe zderzaki na sprężynujące z firmy Weinert. Niestety nie da się przenieść tych symboli na nowe zderzaki, a zresztą nie wiem jak do tego doszło, ale te odcięte zderzaki gdzieś posiałem. Będę zamawiał niedługo kalki do innego wagonu, więc mógłbym dodać i to do wydrukowania. Czy może ktoś ma lepsze zdjęcia oryginału, rysunek, lub zna chociaż jakiś jeden jego wymiar? Bardzo mi na tym zależy. Przepraszam za trochę nieostre zdjęcie.
Z góry serdecznie dziękuję.
Jacek
Wagon kryty Gagrs-v GGhms DR 04.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Też mam te modele i na ile dało się suwmiarką zmierzyć, to średnica tego pierścienia wynosi ok. 1,65 mm. Zdjęć ani rysunków oryginału nie mam.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.274 61 2
Ponieważ w sąsiednim wątku padło zapytanie dotyczące lokomotyw serii 119/219 postanowiłem przy okazji prezentacji mojego modelu troche napisać o lokomotywach w skali 1:1. Konstrukcja lokomotyw serii 119 powstała w latach 70-tych jako kontynuacja konstrukcji 118.2-4 późniejszej 118.6-8. Ponieważ lokomotywy sześcioosiowe serii 118 okazały się bardzo udaną konstrukcja doskonale nadającą się do eksploatacji na liniach o mniejszym dopuszczalnym nacisku osiowym, wraz ze stopniowym wycofywaniem z eksploatacji parowozów konieczne okazało się zakupienie dalszych lokomotyw o podobnych parametrach. Ponieważ w ramach ustaleń RWPG nie było możliwe wyprodukowanie w NRD dalszych lokomotyw serii 118 konieczne stało się zamówienie podobnych lokomotyw za granicą. Wybór padł na Rumunię , gdzie posiadano lepsze doświadczenia z produkcją lokomotyw z przekładnią hydrauliczną. Ogólne podobieństwo nowych lokomotyw do serii 118 było jak najbardziej zamierzone i celowe. Lokomotywy serii 119 powstały pod ścisłe założenia konstrukcyjne zamawiającego. Zakładano pewną unifikację z istniejącymi rozwiązaniami z lokomotyw 118.2-4(6-8) co miało pozwolić na zastąpienie niektórych podzespołów napędu , a także silnika spalinowego produktem z NRD. Prototypy zbudowano w roku 1976-tym. Po przeprowadzeniu prób i testów z uwzględnieniem niewielkich zmian rozpoczęto produkcję serii zerowej w roku 1978-mym. Na początku roku 1980-go DR posiadały juz 17 lokomotyw, które skierowano do pracy w Turyngii w planie za lokomotywy serii 50, 52, 58.1 i 95. Po tych doświadczeniach wprowadzono jeszcze dalsze ulepszenia w lokomotywach seryjnych. Ogółem wyprodukowano 200 lokomotyw i produkcję zakończono w roku 1985-tym. Lokomotywy do numeru 116 posiadały górny reflektor na wysuniętej części dachu nad przednimi oknami kabiny co nazywano w wolnym tłumaczeniu "czapka z daszkiem". Lokomotywy od numeru 117 otrzymały górny reflektor poniżej przednich okien kabiny i zlikwidowano daszek od czapki. Lokomotywę napędzały dwa silniki spalinowe 12 cylindrowe MB820SR wyprodukowane w Rumunii na licencji MTU o mocy 1350KM każdy. Przekładnie hydrauliczne produkcji NRD GS30/5,5 i przekładnie osiowe produkcji rumuńskiej wzorowane na przekładniach 118.2-4.
W odróżnieniu od lokomotyw serii 118 zastosowano ogrzewanie elektryczne pociągów pasażerskich na napięcie 1000V 16 2/3Hz lub 22Hz. Lokomotywy te dzięki charakterystycznym okrągłym okienkom w przedziale maszynowym otrzymały przydomek Thuringer U-boot. Lokomotywy te w zasadzie były chyba ostatnimi lokomotywami zbudowanymi według koncepcji lokomotywy V200 DB, na której to koncepcji powstały między innymi lokomotywy serii V180/118 DR. Po zjednoczeniu Niemiec lokomotywy otrzymały oznaczenie serii 219 a lokomotywy poddane większej modernizacji i dostosowane do prędkości 140km/h oznaczenie serii 229. Niestety pomimo przeprowadzonych inwestycji w modernizacje na początku nowego tysiąclecia ostatecznie zrezygnowano z eksploatacji tych lokomotyw i większość zezłomowano a pozostało tylko kilkanaście sztuk w rękach prywatnych przewoźników i do celów muzealnych.
Deutsche_Reichsbahn_U-Boot,_Baureihe_119,_119_085-9_at_Blechhammer,_Thüringen.jpg
Baureihe_119,_U-Boot_119_117-0_at_Saalfeld,_Aug_1991.jpg


Pierwszy model lokomotywy serii 119 powstał w skali TT w latach 80-tych wykonany przez BTTB. Na seryjny model w skali H0 trzeba było zaczekać do lat 90-tych kiedy ok roku 1994-go powstały równolegle modele firm Brawa i Gutzold. Wkrótce firma Brawa uzupełniła swój asortyment o model w skali N. Kilka lat temu powstało nowe opracowanie firmy Piko z serii Expert w skali H0 i po jakimś czasie TT.
Ja posiadałem kiedyś model w skali TT z czasów BTTB, który niestety miał wiele błedów i ostatecznie sie z nim rozstałem kiedy kupiłem model w skali H0 firmy Gutzold. Moje pierwsze plany przewidywały zakup modelu Brawa ale po przeczytaniu recenzji porównawczej w Modelleisenbahnerze z modelem Gutzolda zdecydowałem się na model tego drugiego producenta. Model Brawy był zrobiony bardzo ładnie ale Gutzold wykonał go jeszcze lepiej. Pomimo zastosowania silnika 3 polowego model Gutzolda ma lepsze właściwości jezdne w dużej mierze dzieki wielkiemu kołu zamachowemu i ogromnej masie własnej modelu ok 0,7kg. Model posiada gniazdo DCC i oświetlenie LED o stałej jasności świecenia już od bardzo małych prędkości jazdy w analogu. Niestety mój model pochodzi z pierwszych lat produkcji i białe światła świecą na kolor żółty. Lokomotywa posiada kinematykę (ruchomy jest cały zgarniacz z gniazdem NEM362). Ja w moim modelu założyłem sprzęgi standardowe Klein dzięki temu mogę jeździć modelem wyposażonym w długie węże sprężonego powietrza nawet na tramwajowym łuku r400. Model pomimo ponad 20 lat swojej historii chyba nadal jest najlepszy w porównaniu z pozostałymi opracowaniami choć Piko już mu depcze po piętach. Niestety firma Gutzold jak na razie zakończyła działalność i nie wiadomo jaka będzie dalsza przyszłość i czy jeszcze kiedyś wrócą do produkcji modele z ich opracowań.

20160520_142411.jpg
20160520_142435.jpg
20160520_142537.jpg
20160520_142507.jpg

119 111-3 (górny reflektor jeszcze nad oknami) RBD Dresden, Bw Dresden , REV ID Dresden 9.8.82/Br. Rev. Buk. 26.06.82 czyli reprezentuje wygląd w krótkim czasie po wprowadzeniu do eksploatacji. Model ma nr kat.33200.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
B

bobby74

Gość
Całkiem przypadkiem wpadłem dzisiaj na taką nowość Gützolda - BR 118 131-2 DR "z amboną". Waga 716 gram! Mają takie dociążenie? Czy metalowe budy?

image.jpeg


Czy to kolejna wersja wspomnianej powyżej BR 118?
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.274 61 2
Gutzold ma obudowy plastikowe natomiast w środku jest rama z masywnego odlewu i "wanna" zamykająca od spodu silnik (zbiornik paliwa) tez jest z metalowego odlewu. Takze korpusy przekładni wózków tez sa z odlewu metalowego. Ciekawostka jest całkowicie odmienny dostęp do silnika nie jak zwykle od góry tylko od dołu po odkręceniu 4 śrub trzymajacych zbiornik paliwa. U góry ramy pod obudowa jest tylko płytka z obwodem oświetlenia i gniazdem dekodera.
[DOUBLEPOST=1464205424][/DOUBLEPOST]118 131 to jedna z trzech lokomotyw serii 118 , które miały odmienne konstrukcje kabin ale o nich napiszę za jakis czas. Z reszta cos juz na tym watku na ten temat napisano
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.274 61 2
Przedwczorajszy zakup. W reszcie udało mi się kupić wagon Eal 5918 w epoce IV i to za przyzwoite pieniądze. Juz kilka razy chciałem kupić nowy model na giełdzie lub w sklepie i niestety okazywało sie ze jest to PKP:mad:. Jest to odświezony model Piko z ponad 50-letnią historią. Widać co prawda jakość wykonania sprzed wielu lat jednak nadal ten model jest ładny z reszta nie ma innej alternatywy bo wszelkie inne podobne modele sa oparte na konstrukcjach Jugosłowiańskich i Hiszpańskich.
20160528_131456.jpg
20160528_131516.jpg

Niestety w oznaczeniach wkradł się błąd bo dla wagonów na wózkach w komunikacji OPW kod wymiany powinien być 11 a nie 31 i być moze najprostszym rozwiązaniem było by usunięcie oznaczenia OPW.
Ja akurat mam szczególną sympatie do tych wagonów gdyz własnie model takiego wagonu był moim absolutnie pierwszym modelem jaki kiedykolwiek miałem i dostałem go od dziadka kiedy miałem coś około 3,5 lat. Tamtego wagonu niestety już nie mam (zachowała sie tylko podłoga) z wiadomych powodów jednak ten prezent w jakiś sposób ukierunkował moje zainteresowania i w pewien sposób wpłynął na moje dalsze życie. Model tamten dostałem w dokładnie takim pudełku jak na poniższym zdjęciu.
20160528_172439.jpg


Wracając jednak do mojego nowego nabytku to w swojej formie odpowiada on podobnie jak modele ze starszej produkcji z epoki III wagonom produkowanym w latach 1956-57. Wagony te budowano przez wiele lat w róznych fabrykach (równiez za granicą) a od roku 1965-go wydłuzono go o 300mm dostosowując do wymiarów według standardów UIC. Wystepowały róznice w kształcie zewnętrznych podłużnic w zaleznosci od serii produkcyjnej i lat produkcji. Wagony te niestety nie były dostosowane do rozładunku na wywrotnicach bębnowych dlatego znaczna część była od końca lat 70-tych przebudowywana co zaowocowało całkowicie odmiennym wyglądem z prostymi ścianami i tylko 2 pary dzwi na ścianie bocznej (podobne trochę do polskich 412W). Więcej na temat tych wagonów mozna znaleźć tutaj https://de.wikipedia.org/wiki/Güterwagen_der_Deutschen_Reichsbahn_(1945–1993)#Vierachsige_offene_G.C3.BCterwagen_der_Regelbauart
Wagony te zgrupowano w seriach Eal 5906, Eal 5908 i Eal 5918.
Jeszcze kilka zdjęć wagonów w skali 1:1
set-aus-3-wagon-lastwagen-wie-eal-5906-dr.jpg
6278.jpg
set-2-trucks-wagon-typ-aale-5906-oou-47-dr.jpg


Model Piko już został wycofany z programu serii Classic i bywa w ofercie Hobby ale niestety także w wykonaniach całkowicie fikcyjnych. Wagony te w swojej pierwotnej formie nie weszły na stan DB AG.
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.274 61 2
Po pewnych przemyśleniach co do mojego modelu wagonu Eal 5918 ze względu na nieprawidłowy numer kodu wymiany zdecydowałem się usunąć napis OPW. Poniewaz model ten kupiłem z drugiej ręki i bez opakowania udało mi się ustalić ze ten model to seria Hobby i nr kat 57770 i stąd prawdopodobnie wynika brak pokrętła hamulca postojowego i brak napisów na ścianie czołowej. Niemniej po pomalowaniu tablic przestawczych hamulca zespolonego wagon już wygląda lepiej. A oto efekt.
20160602_100749.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.274 61 2
Już w tym wątku pisałem o moich nieudolnych próbach skompletowania jakiegoś składu Stadte Express. Ostatnio mi sie trafił zestaw 4 wagonów z Sachsenmodelle prawdopodobnie set 14006 ale tego nie wiem na 100% bo nie mam opakowania.
20160602_092743.jpg

W sumie z dotychczas zebranymi modelami daje mi ilość 7 wagonów ale ze względu na toże mam 2 wagony restauracyjne moge zestawić skład 6 wagonów.
20160601_154834.jpg

A oto moje wagony;
51 50 19 40 072-7 Ame, Berlin Lichtenberg Tillig 74338
20160602_095835.jpg


51 50 19 40 075-0 Ame, Dresden Alt SM 14006
20160602_095940.jpg


51 50 29 40 275-4 Bme, Dresden Alt SM 14006
20160602_100124.jpg


51 50 29 40 278-8 Bme, Dresden Alt SM 14006
20160602_100143.jpg


51 50 21 53 005-7 Bme, Berlin Lichtenberg SM lub Tillig nr kat jeszcze nie ustalony
20160602_100256.jpg


51 50 88 45 022-3 WRge, Dresden SM 14006
20160602_100405.jpg


51 50 88 45 024-9 WRge, Erfurt Tillig 74301
20160602_100419.jpg


Jako ciekawostkę moge podać fakt że modele z setu 14006 maja metalizowane ramki okien (to jeszcze nie ciekawostka a przyzwoity standard) oraz ramki drzwi i okien w ściance korytarzowej czego już w późniejszych wykonaniach SM/Til nie spotkałem.
Mam pytanie do kolegów, którzy znaja lepiej temat jaki był plan zestawiania składów SE chodzi mi o kolejność wagonów w składzie. Czy stosowano układ symetryczny jak w ekspresach PKP z lat 80-tych gdzie zwykle centralnie był WR a po obu jego stronach wagony 1 kl, a wagony 2 kl na zewnątrz. Czy tez układ asymetryczny wagony 1kl, WR i wagony 2 kl. z dostępnych zdjęć trudno sie zorientować bo zwykle trudno odczytać klase a wagony YB 1 i 2 kl. były identyczne z zewnatrz (pas 1 kl zastosowano w późniejszym okresie). A moze stosowano jeszcze inny układ. Troche informacji o pociągach SE mozna znaleźć tutaj; http://www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de/Statistiken/IMG-1976.html ale nie ma tutaj odpowiedzi na nurtujące mnie pytania.
A tu zdjęcia z katalogów Piko, które były dla mnie inspiracją do zbierania wagonów do pociągu Stadte Express.
stadte express.jpg
stadte express 2.jpg


I znalezione w necie zdjęcie stosunkowo krótkiego składu 5 wagonów bez WR wagony typu X 2 kl i YB 1 kl rok 1991 stacja Suhl. Lokomotywa jeszcze w oryginalnym oznaczeniu i z oryginalnym uchwytem na pysku.
132 441-7 Suhl 31-05-91[1].jpg
 

tulip

Aktywny użytkownik
Reakcje
152 1 0
Mam pytanie do kolegów, którzy znaja lepiej temat jaki był plan zestawiania składów SE chodzi mi o kolejność wagonów w składzie. Czy stosowano układ symetryczny jak w ekspresach PKP z lat 80-tych gdzie zwykle centralnie był WR a po obu jego stronach wagony 1 kl, a wagony 2 kl na zewnątrz. Czy tez układ asymetryczny wagony 1kl, WR i wagony 2 kl. z dostępnych zdjęć trudno sie zorientować bo zwykle trudno odczytać klase a wagony YB 1 i 2 kl. były identyczne z zewnatrz (pas 1 kl zastosowano w późniejszym okresie). A moze stosowano jeszcze inny układ. Troche informacji o pociągach SE mozna znaleźć tutaj; http://www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de/Statistiken/IMG-1976.html ale nie ma tutaj odpowiedzi na nurtujące mnie pytania.
Na stronie, którą podałeś jest takie zdanie:

Mit dem Beginn des Jahresfahrplanes 1986/87, ab 31. Mai 1986, wurde bei der DR und damit auch bei den Städteexpresszügen die Blockzugbildung, das heißt einem Zugteil der ersten Klasse - dann der Speisewagen - und dem Zugteil zweiter Klasse, mit Ausnahme des Zugpaares Ex 150/157 "RENNSTEIG", eingeführt.

Czyli: W dniu wprowadzenia rozkładu jazdy 1986/87, 31 maja 1986, koleje DR wprowadziły - także w SE - zestawianie składów: wagony 1 klasy - wagon restauracyjny - wagony 2 klasy. Wyjątkiem była para pociągów Ex 150/157 "RENNSTEIG". Dalej podano zestawienie tego pociągu w zależności od dnia tygodnia (część składu odłączano w Arnstadt):

Mo - 6 Wagen 2 Klasse, 2 Wagen 1 Klasse, Speisewagen, 2 Wagen 1 Klasse und 1 Wagen 2 Klasse,
Di - 4 Wagen 2 Klasse, 2 Wagen 1 Klasse und Speisewagen,
Mi - 4 Wagen 2 Klasse, 2 Wagen 1 Klasse und Speisewagen,
Do - 6 Wagen 2 Klasse, 2 Wagen 1 Klasse, Speisewagen, 2 Wagen 1 Klasse und 4 Wagen 2 Klasse (der Zug wurde dann von einer oder zwei Lok der BR 118 des Bw Arnstadt und einer Lok der 132 des Bw Meiningen gefahren),
Fr - 6 Wagen 2 Klasse, 2 Wagen 1 Klasse, Speisewagen, 2 Wagen 1 Klasse und 1 Wagen 2 Klasse. Die restlichen drei oder vier Wagen blieben in Arnstadt. Die Teilung des Zuges in Arnstadt erfolgte aber erst nach der Aufnahme des elektrischen Zugbetriebes von Erfurt nach Arnstadt im Mai 1984. Vorher wurde der Zug in Erfurt geteilt.


Tyle wyłapałem "na szybko".
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.274 61 2
Dzięki za wyszukanie potrzebnych informacji. Ja sobie średnio radzę z językiem niemieckim bo nigdy się go nie uczyłem niemniej wiele rozumiem jednak czasem pewnych informacji nie zawsze umiem znaleźć w tekście. Ciekawi mnie jak zestawiano składy przed rozkładem 86/87.

To zdjęcie lokomotywy z wagonem SE jest super ale z tego co widzę w opisie na stronie to jest to pociąg osobowy czyli wagon został zdegradowany do mniej prestiżowych zadań.
[DOUBLEPOST=1464981844,1464981102][/DOUBLEPOST]Jeszcze jedno ten pociąg Rennsteig to rzeczywiście ma dziwne zestawienia szczególnie we wtorki i środy bo wygląda na to że WR jest na końcu. Pewnie jest to tylko część normalnego składu kursujacego w pozostałe dni tygodnia.
 

Podobne wątki