• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolejowy półwysep helski i linia 213

ignacy500

Znany użytkownik
Reakcje
688 18 0
To jest skład z relacji Chojnice - Hel - Chojnice, który już kursuje od kilku rozkładów jazdy. Nota bene, jedyny który w sezonie jest w stanie zabarć więcej rowerów na Półwysep. W tym sezonie gdyńskie Przewozy Regionalne poszły na całość i praktycznie co godzinę jedzie pociąg z Gdyni do Helu. Strach pomyśleć jak coś "padnie" na trasie bo rzeźnia w rozkładzie gwarantowana ...
Jestem niemalże 100proc. pewien, że tylko Gdynia - Hel - Gdynia.
Edit:
Zweryfikowałem rozkład. Tylko jeden jest z Chojnic (11.04 z Gdyni).
 
Ostatnio edytowane:

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.723 396 7
Jurata jest b. blisko Jastarni, niewiele to zmieni - pamiętać też trzeba o czasie oblotu składu na Helu (a nawet dla szynobusów - wymiana pasażerów. Trasa Jastarnia - Hel to kwadrans jazdy, z czego Jastarnia-Jurata to zaledwie 4min.
Władysławo-Puck 11minut, odbudowa Sważewa niewiele da dla całej linii, szczególnie, że od Mrzezina do Redy (9min) też nie ma mijanki.
Żelistrzewo - podobnie jak Jurata, budowa mijanki blisko istniejącej w Mrzezinie nie podniesie przepustowości.
Na koniec - krzyżowanie pociągów na wszystkich mijankach wydłuży czas jazdy rozkładowo, a opóźnienia pociągów będą geometrycznie wydłużać czas jazdy i blokować linię.
Swarzewo Drogi Kolego ;)...
A co do przepustowości linii to już napisałem, że strach się bać w przypadku awarii taboru lub opóźnień pociągów "z kraju"...
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.382 36 7
To jest skład z relacji Chojnice - Hel - Chojnice, który już kursuje od kilku rozkładów jazdy. Nota bene, jedyny który w sezonie jest w stanie zabarć więcej rowerów na Półwysep. W tym sezonie gdyńskie Przewozy Regionalne poszły na całość i praktycznie co godzinę jedzie pociąg z Gdyni do Helu. Strach pomyśleć jak coś "padnie" na trasie bo rzeźnia w rozkładzie gwarantowana ...
2 tyg temu widziałem łącznie 3 składy w ciągu dnia, każdy 2 szynobusy i bonanza z przedziałem rowerowym, więc nie jest źle.
Tur chyba już nie jeździ na Hel, to osobny skład. BTW - majsterszczykiem techniczno-ekonomicznym był Tur z 2 stonkami na końcach składu, gdzie obie pracowały :D
Ogólnie, polecam na Hel wybrać się rowerem i wrócić Żeglugą Gdańską lub odwrotnie. Od Pucka na Hel ładna ścieżka rowerowa, a statek płynie tak samo długo, jak jedzie pociąg ;)

Zgadza się, mój błąd - to jednak miejscowość, gdzie nigdy chyba nie nauczę się pisać przez 'rz', podobnie jak mówić Morzeszczyn bez spacji w połowie....
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.769 38 3
W takim razie dlaczego zamiast robić rozpierduchę Mierzei tak zwane władze niu puszczą więcej tramwajów wodnych? Bo nie mamy tyle jednostek? A nie mamy - bo?
70 mln zł wystarczy na dwa tramwaje wodne czy nie?
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.555 19 9
Jurata jest b. blisko Jastarni, niewiele to zmieni...
Dlatego napisałem - za Juratą.
Jeden z planów modernizacji przewidywał mijankę w połowie odcinka Jastarnia-Hel, czyli w lesie za Juratą.

Każda dodatkowa mijanka na tej linii to zwiększone szanse na korzystniejsze krzyżowanie pociagów lub ewentualne "rozładowanie korku", jesli ten powstanie w wyniku jakichś opóxnień - patrz post @Bolutek
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.382 36 7
W takim razie dlaczego zamiast robić rozpierduchę Mierzei tak zwane władze niu puszczą więcej tramwajów wodnych? Bo nie mamy tyle jednostek? A nie mamy - bo?
70 mln zł wystarczy na dwa tramwaje wodne czy nie?
Gdańsk, Gdynia zrezygnowały z dotowania Żeglugi Gdańskiej - a szkoda, bo to był najlepszy transport na półwysep. Jak pisałem - czas rejsu równy czasowi jazdy pociągiem (nie wspominając nawet o samochodzie!). Jeśli ktoś ma uprawnienia to można wynając motorówkę ;)
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.723 396 7
Linia nr 213 "helska" to problem jedynie w sezonie - od 21/24 czerwca do końca sierpnia, zwłaszcza odcinek Władysławowo - Hel. I ewentualnie jakieś "wydłużone łyk-endy" majowe. Potem na tej linii hula wiatr a w pociągach - przeciągi.
Zobaczymy jak po tym sezonie PKP i Samorząd podsumuje uruchomienie, faktycznie bardzo dużej liczby pociągów, nie notowanej dotąd w żadnym rozkładzie jazdy...
 
Reakcje
3.674 30 0
Jestem niemalże 100proc. pewien, że tylko Gdynia - Hel - Gdynia.
To w takim razie PR Gdynia wyciągnęły z krzaków drugi skład, który jeździ w obiegu z Gdyni. Chwała im za to!...
Chyba wyciągnęła i pięknie prezentuje się on w letnim słońcu... zwłaszcza kiedy kolorystyka lokomotywy i wagonów jest jednolita :cool:

Poniżej seria zdjęć zrobiona na stacji Gdynia Główna, w dniu 25.06.2023 (niedziela), pomiędzy godz. 11.36, a 12.08, w trakcie oczekiwania na pociąg osobowy do Olsztyna Gł. Widok zbliżającej się od strony zachodniej (prawdopodobnie z Helu) SU42 z "Bohunami" i "Bonanzą" przyspieszył moje kroki, przez co w szybkim tempie przemieściłem się z peronu 3 na peron 2.

1. O godz. 11.34 SU42-534 wtoczyła się na tor nr 1 i zatrzymała przy peronie drugim, niemal przy wyjściu z przejścia podziemnego...

2023.06.25. Gdynia Główna, peron 2, godz. 11.36.jpg


2. Z wagonów "wysypało" się całkiem sporo pasażerów, tymczasem na wyświetlaczu pojawiła się informacja, że za chwilę skład uda się w drogę powrotną na Hel, jako poc. osobowy R 90515, odjeżdżający o godz. 11.50.

2023.06.25. Gdynia Główna, peron 2, godz. 11.37.jpg


3. Lokomotywa SU42-534 w barwach POLREGIO, komponujących się z kolorystyką wagonów, odłączyła się od stojącego za nią "Bohuna" i odjechała na wschód, aby dokonać oblotu składu.

2023.06.25. Gdynia Główna, peron 2, godz. 11.38 SU43-534.jpg


4. Od dłuższego już czasu nie widziałem "na żywo" wagonów piętrowych w planowym ruchu, stąd widok trzech "Bohunów", w dodatku z "Bonanzą" typu 120A pomiędzy nimi, wzbudził we mnie wspomnienia, do czasów minionych...

2023.06.25. Gdynia Główna, peron 2, godz. 11.39.jpg


5. SU42-534, kiedyś będąca na stanie Zakładu Taboru Olsztyn (kolejne wspomnienia :)), dokonała oblotu składu po torze nr 2. Na fotce poniżej jedzie obok krawędzi peronu drugiego.

2023.06.25. Gdynia Główna, peron 2, godz. 11.40.jpg


6. Fragment pudła jednego z "Bohunów", z widocznym numerem, serią B16^mnopux (a w głowie ciągle Bdhpumn :LOL:) i relacją na wyświetlaczu: Gdynia Główna - Hel.

2023.06.25. Gdynia Główna, peron 2, godz. 11.41.jpg


7. SU42-534 podczepia się z drugiej strony składu, przodem do kierunku jazdy. Do wagonów, tym razem wsiadła nieco mniejsza grupa podróżnych.

2023.06.25. Gdynia Główna, peron 2, godz. 11.44.jpg


8. Nieco wcześniej mijany, przez jadącą luzem SU42, skład Pendolino (ED250-019), udał się na "spoczynek" w kierunku zachodnim. Ten widok sprowadził mnie "na ziemię", bo oczami wyobraźni widziałem już żółto-niebieskiego "Polsata" i niebiesko-żółte "Bohuny" ;)

2023.06.25. Gdynia Główna, peron 2, godz. 11.46 ED250-019.jpg


9. Pomyślałem "na bok wspomnienia", bo czerwono-srebrzysto-pomarańczowy też ładnie się prezentuje, zwłaszcza w wakacyjnym słońcu :LOL:

2023.06.25. Gdynia Główna, peron 2, godz. 11.47.jpg


10. Pora odjazdu, peron opustoszał, maszynista SU42-534 "podkręcił" obroty silnika, a z kominka wylotu spalin uniósł się siwobiały dym...

2023.06.25. Gdynia Główna, peron 2, godz. 11.49.jpg


11. ... który po chwili przybrał czarną barwę (podziękowania dla maszynisty (y))

2023.06.25. Gdynia Główna, peron 2, godz. 11.50.jpg


12. Dokładnie o 11.50 pociąg R 90515 odjechał w kierunku zachodnim, udając się w podróż na Hel. Bez wątpienia taki skład jest atrakcją nie tylko dla miłośników i pasjonatów kolei. Idąc nieco wcześniej peronem i przechodząc obok grupki dzieci, słyszałem jak podekscytowanym głosem mówiły do rodziców "chodźmy na piętro !", "siadajmy na piętrze !"... Pomyślałem, żaden szynobus nie umywa się do takiego składu, a i okno można uchylić... :cool:

2023.06.25. Gdynia Główna, peron 2, godz. 11.51.jpg


13. Na koniec, kiedy wróciłem już na peron trzeci, pojawiła się "klasyczna" EN57-679, w barwach POLREGIO, takich jak skład, który odjechał na Hel. Przyznam się, kiedyś, niezbyt "pasowały" mi te barwy (zwłaszcza na EP07P), obecnie, mam już nieco "cieplejszy" stosunek do nich. Fajnie się prezentują w słońcu, można rzec "wesoło". Oczywiście zdaję sobie sprawę, że to tylko moje subiektywne odczucie... Wynika z tego, że "zwykły" skład na Hel, odmienił moje postrzeganie tego typu malatury :LOL:

2023.06.25. Gdynia Główna, peron 2, godz. 12.08 EN57-679.jpg
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.622 160 0
A ja dziś takim składem (3 bohuny i bonanza) jechałem z Gdyni (odjazd o 16:32) do Swarzewa, znaczy do domu. Fajnie było otworzyć se okienko, nie to co w szynobusie... :)
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.723 396 7
Nowy cabview Gdynia-Hel-Gdynia:
Oglądałem. TLK "Wydmy" z Bohumina. Zastanawiam się nad tym, po co na semaforze wyjazdowym z Władysławowa w kierunku Kuźnicy sygnał S 10a /górne światło zielone ciągłe plus pomarańczowe dolne uzupełnione pomarańczowym pasem/ :eek:. Ktoś zakładał, że przez Władysławowo pojadą pociągi "na biegu" z prędkością większą niż 60 km/h?...
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.382 36 7
Ktoś zakładał, że przez Władysławowo pojadą pociągi "na biegu" z prędkością większą niż 60 km/h?
Raczej podniesienie prędkości na rozjazdach z 40 km/h do 60km/h.

W filmie jest opis o dawnej lokalizacji stacji w Swarzewie - ma ktoś więcej informacji na ten temat? Jest to dla mnie o tyle dziwne, że podają lokalizację na północ od obecnej, co jest o tyle dziwne, że linia do Krokowej powstała wcześniej niż na Hel. W przeciwnym wypadku przesunięcie byłoby dla mnie zrozumiałe.
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.723 396 7
Raczej podniesienie prędkości na rozjazdach z 40 km/h do 60km/h.

W filmie jest opis o dawnej lokalizacji stacji w Swarzewie - ma ktoś więcej informacji na ten temat? Jest to dla mnie o tyle dziwne, że podają lokalizację na północ od obecnej, co jest o tyle dziwne, że linia do Krokowej powstała wcześniej niż na Hel. W przeciwnym wypadku przesunięcie byłoby dla mnie zrozumiałe.
O ile mnie pamięć nie myli - to wpomniana lokalizacja stacji Swarzewo to raczej był koniec stacji z rozjazdami i odgałęzieniem do Krokowej, która jak pamiętam - jeszcze w okolicach 2000 roku fizycznie istniała, z tym że, nie łączyła się już z linią helską. Jeździli po niej drezyniarze.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.382 36 7
O ile mnie pamięć nie myli - to wpomniana lokalizacja stacji Swarzewo to raczej był koniec stacji z rozjazdami i odgałęzieniem do Krokowej, która jak pamiętam - jeszcze w okolicach 2000 roku fizycznie istniała, z tym że, nie łączyła się już z linią helską. Jeździli po niej drezyniarze.
No właśnie nie - na filmie widać ślad po linii do Krokowej (ścieżka rowerowa), która jest dalej na południe względem wskazanej dawnej lokalizacji. Jak odpalę kompa, podam timing z filmu.

Edit:
2:03:25 - dawne Swarzewo
2:04:40 - po prawej widać linię z Krokowej
2:05:05 - Swarzewo, z którego odchodziła linia do Krokowej
 
Ostatnio edytowane:

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.471 58 3
Raczej podniesienie prędkości na rozjazdach z 40 km/h do 60km/h.

W filmie jest opis o dawnej lokalizacji stacji w Swarzewie - ma ktoś więcej informacji na ten temat? Jest to dla mnie o tyle dziwne, że podają lokalizację na północ od obecnej, co jest o tyle dziwne, że linia do Krokowej powstała wcześniej niż na Hel. W przeciwnym wypadku przesunięcie byłoby dla mnie zrozumiałe.
Wydaje mi się że kolegom chodzi o przystanek, który był przed wojną i jeszcze przed wojną zlikwidowany. Nawet na jakiejś mapie to widziałem. Ale niewiele jest informacji na temat tego przystanku. Z mapy wynikało że nie ma on nic wspólnego z linia kolejową do Krokowej. Jego lokalizacja jest na północny - wschód od przejazdu kolejowo drogowego w ul. A. Pomieczyńskiego w Swarzewie.
Ten przystanek został zlikwidowany po wybudowaniu stacji Gnieżdżewo (tak przypuszczam), której później zmieniono nazwę na Swarzewo. Szczerze powiedziawszy do dziś się zastanawiam czemu dokonano, zmiany skoro do Gnieżdżewa zawsze ze stacji było bliżej.
Jak znajdę tą mapę (chyba że ktoś ma) to zamieszczę zdjęcie.
Na mapie z 1938 r już przystanku nie ma
http://maps.mapywig.org/m/WIG_maps/series/025K/P29-S27-G_SWARZEWO_1938_LoC_G6520_s25_.P6.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.330 94 9
Może mi ktoś wytłumaczyć czemu wagon restauracyjny jedzie na początku składu pociągu Eic Jantar?
Na paru filmikach to widać :niepewny:A może jest to cześć większego składu czy jak....
 

Podobne wątki