• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolejowy półwysep helski i linia 213

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.474 58 3
OK, przyjmuję Wasze argumenty. Ale nie wiemy w jakim stanie była ta cegła po zdarciu tynku. Bardzo możliwe, że stan cegły (wżery, wykruszenia itp.) uniemożliwiał jej pozostawienie na wierzchu i najlepszą metodą przywrócenia chociaż zewnętrznego wyglądu jest pokrycie cegły warstwą tynku (czy innego materiału), a następnie położenie na niej okładziny imitującej cegłę. Wiem, że to nie to samo, ale może nie było innego wyjścia? Zwłaszcza, że, jak piszecie, budynek jest po nadzorem konserwatora zabytków.
No i się wyjaśniło obkładają płytką elewacyjną w kształcie cegły zdjęcia z 9 kwietnia . Ściany obklejone chyba styrodurem więc budynek jest ocieplony. Stolarka dębowa, drzwi wróciły na swoje miejsce zaczyna to za czymś wyglądać.

3 - 9 IV 2023.jpg
2 - 9 IV 2023.jpg
1 - 9 IV 2023.jpg
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.562 19 9
W Jastarni na budynku stacyjnym został prawie zrobiony dach
Spędziłem w Jastarni dłuższą Majówkę i przyjrzałem się dokładniej tej przebudowie.
Budynek został zburzony do poziomu okien parteru, a następnie odbudowany w nowoczesnej technologii: żelazobeton + bloczki ze spienionego betonu. Pan z nadzoru, którego rozmowę podsłuchałem, coś tam gadał o opiece konserwatorkiej, ale to jest jakaś fikcja - ten budynek będzie miał tyle wspólnego z pierwotnym zabytkiem, co piernik z wiatrakiem. :(
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.562 19 9
@t_domagalski W obecnych czasach liczy się elewacja...
Jeśli chodzi o elewację, to nawet ta nie będzie zgodna z oryginałem. :confused: Wnętrza się nie czepiam....

Nie czarujmy się... Wszystko sie zmienia i nie można stanąć w miejscu.
Art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami:
zabytek - nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową;

Może jestem zbyt ortodoksyjny, ale dla mnie betonowy klocek obklejony współczesną płytką ceramiczną nie ma ani wartości historycznej, ani artystycznej, ani naukowej....
Sorry za offtop.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.721 125 86
No oczywiscie ta elewacja powinna być jak najbardziej zgodna z oryginalem. Czesto zostawia sie oryganalne 'czoło' i od tyłu wzmacnia normalną konstrukcją budowalaną. Na przykład tak zrobiono z budynkiem poczty we Wrzeszczu (Gdańsk) przy ulicy Mickiewicza. Oryginalny budynek powstał w 1929 roku według projektu Adolfa Bielefeldta.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.925 531 30
Może jestem zbyt ortodoksyjny, ale dla mnie betonowy klocek obklejony współczesną płytką ceramiczną nie ma ani wartości historycznej, ani artystycznej, ani naukowej....
Pytanie, jaką wartość historyczną, artystyczną czy naukową miał budynek przed tym remontem/odbudową? Czy był w stanie oryginalnym, czy był już wcześniej wielokrotnie modyfikowany? W jakim stanie technicznym był budynek przed odbudową? Czy technicznie dało się go w rozsądnych kosztach odtworzyć w oryginalnej technologii? Czy byłby to jeszcze oryginalny budynek, czy odbudowana "makieta" w skali 1:1, jak warszawska Starówka? *) I jeszcze jedno: czy oryginalny budynek miała aż taką wartość jako zabytek, żeby za wszelką cenę odbudowywać go w starej technologii (o ile to w ogóle byłoby możliwe)? Bez odpowiedzi na te pytania wszystkie nasze dywagacje, a tym bardziej narzekania i zarzuty pod adresem decydentów i wykonawców tej odbudowy nie maja najmniejszego sensu.

*) Nie mam nic przeciwko takiej odbudowie Starówki, inaczej się nie dało, ale wartość kulturalna takiej odbudowy jak najbardziej to uzasadniała - co do stacyjki na Półwyspie Helskim to można mieć wątpliwości.
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.769 38 3
Czy połać na krokwiach to takie szczelne deskowanie, czy płyty OSB ? Ze struktury na zdjęciu wynika, że OSB :eek:

PS. W polskich górach już wielokrotnie widziałem, jak się teraz stawia "domy z bali". Normalne mocuje się płyty OSB do kantówek konstrukcji, a na nie daje bale, a raczej, hehe, półbale (bale przecięte osiowo na dwie połówki), więc z zewnątrz rzeczywiście wygląda toto jak dom z bali. Słowem, powstaje twór typu "piwo bezalkoholowe".
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.562 19 9
Pytanie, jaką wartość historyczną, artystyczną czy naukową miał budynek przed tym remontem/odbudową? Czy był w stanie oryginalnym, czy był już wcześniej wielokrotnie modyfikowany? W jakim stanie technicznym był budynek przed odbudową? Czy technicznie dało się go w rozsądnych kosztach odtworzyć w oryginalnej technologii?
Budynek w Jastarni był w stanie niemal oryginalnym. Jedyną zmianą w stosunku do wersji pierwotnej (sprzed ~100 lat) było dobudowanie przybudówki z pomieszczeniem dla dyżurnego ruchu (wprowadzenie centralnego sterowania SRK) oraz otynkowanie budynku (oryginalnie był z czerwonej cegły). Do czasu obecnej przebudowy układ pomieszczeń był zgodny z klasycznym układem - poczekalnia, kasa, a od ulicy wejście do mieszkania na piętrze.

Jeżdżę do Jastarni od 25 lat i widziałem ten budynek w różnym stanie technicznym, ale zasadniczo nic mu nie było - ot, zniszczona stolarka okienna, odrapany tynk, itp... Nie dolegało mu nic, co by uzasadniało wyburzenie tego budynku do połowy! :eek:

Czy połać na krokwiach to takie szczelne deskowanie, czy płyty OSB ? Ze struktury na zdjęciu wynika, że OSB.
Tak, to płyta OSB.
W dodatku płyta, która automatycznie stała się zabytkiem, gdyż (o ile wiem) mimo przebudowy budynek nie stracił statusu "zabytku". o_O

To starówka w Gdańsku do wyburzenia - kamienice odbudowane z gazobetonu
Trochę co innego odbudowanie czegoś, co już było zniszczone. A co innego celowe burzenie zabytku, żeby odbudować go w innej technologii.
Takie jest moje zdanie, no offence ;)
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.474 58 3
Pytanie, jaką wartość historyczną, artystyczną czy naukową miał budynek przed tym remontem/odbudową? Czy był w stanie oryginalnym, czy był już wcześniej wielokrotnie modyfikowany? W jakim stanie technicznym był budynek przed odbudową? Czy technicznie dało się go w rozsądnych kosztach odtworzyć w oryginalnej technologii? Czy byłby to jeszcze oryginalny budynek, czy odbudowana "makieta" w skali 1:1, jak warszawska Starówka? *) I jeszcze jedno: czy oryginalny budynek miała aż taką wartość jako zabytek, żeby za wszelką cenę odbudowywać go w starej technologii (o ile to w ogóle byłoby możliwe)? Bez odpowiedzi na te pytania wszystkie nasze dywagacje, a tym bardziej narzekania i zarzuty pod adresem decydentów i wykonawców tej odbudowy nie maja najmniejszego sensu.

*) Nie mam nic przeciwko takiej odbudowie Starówki, inaczej się nie dało, ale wartość kulturalna takiej odbudowy jak najbardziej to uzasadniała - co do stacyjki na Półwyspie Helskim to można mieć wątpliwości.
Nie będę cytował wszystkich, ale kolega Andrzej sporo wniósł do tematu ponieważ pytanie w jakim stanie technicznym był budynek jest istotne.
Je osobiście na tej budowie często bywam i mogę powiedzieć tyle że stan techniczny budynku był tragiczny. Magazyn to trzymała wiara, nadproża musiały być usunięte bo były popękane (pytanie czy nie dało się odtworzyć ceglanych nadproży). Ponieważ jest w założeniach elewacja z płytek klinkierowych to nikt na to nie zwraca uwagi jak wygląda pod spodem.
Jeżeli chodzi o część podziemna cały budynek dawno temu wzmocniony szynami i dolewkami z betonu (szyny w fundamentach są tam wszędzie) prawdopodobnie już wcześniej coś się z budynkiem działo ze tyle szyn wykorzystano do wzmocnienia fundamentów. Fundamenty są obecnie też wzmacniane a następnie izolowane styrodurem, w mury aplikowane są iniekcje wodoodporne.
Technologia modernizacji budynku została zatwierdzona przez wojewódzkiego konserwatora i to jest realizowane, to ze konserwator to zatwierdził to już inna sprawa.
Moim zdaniem ciężko było by utrzymać w odbudowie historyczny wygląd budynku ale było to by realne. Dobrze że budynek przynajmniej w jakimś stopniu będzie odzwierciedlał pierwotny wygląd - mam na myśli że pozostanie a bryła budynku zasadniczo nie ulegnie zmianie.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.721 125 86
Przynajmniej bedzie istnial a nie np. tak jak budynek w Krzesznej (gmina Stężyca). Budynek wyrównano z poziomem morza a teraz bedzie postawiony tam cud dizajnu (tzw. dworzec modułowy).
 

Podobne wątki