• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolejowy półwysep helski i linia 213

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.471 58 3
Czy to jakaś inna zabudowa kabiny parowozu ?

https://forum.modelarstwo.info/attachments/img014-png.929150/
To białe między szynami wygląda na nawiany śnieg. Białe czapy leżą też na polach. Natomiast przekopany łopatami grunt jest na zdjęciu ciemno szary.
Jak da mnie to nawiany piasek z wydm a ciemny grunt jest przywieziony. Po przekopaniu na półwyspie też jest dalej biały piasek. Ludzie na zdjęciu np. nr 5 są za lekko ubrani aby była to zima.
Zwróćcie uwagę na 1 zdjęcie to Kuźnica przy stacji kolejowej widok ze z tzw. "Szkulowej góry" w kierunku Jastarni czy tory leżą na śniegu ? nie to biały piasek z którego jest zbudowany cały półwysep.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.471 58 3
O zapomniałem zrobić zdjęcia bo na razie tam jest zaplecze budowy, tam będzie parking coś w deseń "park and ride"
Władysławowo 06.12.2022 r.
Parking w miejscu gdzie było "namiotowe bedziewie"
Wła 7.jpg

W druga stroną nowy chodnik i trawnik wiec namiotów nie bedzie
Wła 1.jpg

Wielka wiata rowerowa
Wła 2.jpg

Budynek już ładnie wyremontowany ale... czy na etapie projektowania nie idzie zabudować tych klimatyzatorów które psują wizualnie cały budynek
Wła 3.jpg

Szafki ZK itp. energetyczne też by można było jakoś zabudować
Wła 4.jpg
Wła 6.jpg


Kilka zdjęć z Jastarni gdzie nie spojrzysz wszędzie szyny pod ścianami
Jas 1.jpg
Jas 2.jpg
Jas 4.jpg
Jasa 3.jpg

Jeżeli chodzi o Kużnice i Hel to musze jakieś zdjęcia zrobić w wolnej chwili której m ostatnio brakuje.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.471 58 3
Jastaria 15 marca b.r. (szybciej nie miałem czasu wstawić)
Z uwagi że w budynku magazynowym są urządzenia SRK wykonawca nie może go zburzyć i postawić na nowo, więc systematycznie wymienia się ściany likwidując stare i zastępowane jest nowym . Cały budynek stacji w Jastarni był w tragicznym stanie technicznym i taki szeroki zakres remontu jest niezbędny.
IMG_20230308_115307_758.jpg
IMG_20230308_115316_051.jpg
IMG_20230308_115321_474.jpg
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.471 58 3
Kużnica 2 .03.2023
Budynek nabiera wyglądu. Jednak najpierw pieczołowicie skuli tynki aby uwidocznić cegłę a teraz zatynkowali i będą prawdopodobnie obkładać płytkami elewacyjnymi.
IMG_20230326_115239_204.jpg
IMG_20230326_115218_078.jpg
IMG_20230326_115140_553.jpg
IMG_20230326_115019_028.jpg

Na koniec NEWAGOWSKI SZT w nowym malowaniu po naprawi P4 z za krzaka.
IMG_20230326_114412_894.jpg
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.471 58 3
Telegram nadany prawdopodobnie ze stacji Kużnica. Niewiele mogę z niego odczytać może ktoś ma w tym wprawę aby poznać bardziej szczegółowo o czym była korespondencja.
Najlepsze jest to jak wszedłem w posiadanie tego dokumentu. Można powiedzieć że go do mnie przywiało:) Było to tak, siedzę na dachu i przykręcam opierzenie, ale niestety ołówek mi spadł i z wiązanka na ustach schodzę po "...ja" przy okazji sprzątam styropianowe odpady z żywopłotu od ulicy. W pewnym momencie patrzę leży zszarzały papier, podnoszę patrzę i czytam " Biuro telegraficzne" o ...wa mówię na głos zaniosę do chaty i zobaczę wieczorem co to za dokument. Tak to zdobyłem ten telegram:)
Telegram Kuźnica 11.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.909 527 30
Jednak najpierw pieczołowicie skuli tynki aby uwidocznić cegłę a teraz zatynkowali i będą prawdopodobnie obkładać płytkami elewacyjnymi.
A czy aby na pewno tynki były skute w celu uwidocznienia cegły? Czy oryginalnie (bezpośrednio po zbudowaniu) ten budynek nie miał tynku? To nie wygląda na zabytkowy budynek z cegły, który oryginalnie nie był otynkowany.
Ciekawe, co było powodem zmiany projektu? Rosnące koszty ogrzewania i unijne pomysły na certyfikaty energetyczne budynków?
A skąd przypuszczenie, że projekt był zmieniony? Może od początku zakładano skucie tynku, położenie jakiegoś ocieplenia i ponowne otynkowanie? I co w tym złego, że dba się o jak największą efektywność energetyczną budynku? Chyba że jest to zabytkowy dworek ceglany, a na to nie wygląda.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.555 19 9
A czy aby na pewno tynki były skute w celu uwidocznienia cegły? Czy oryginalnie (bezpośrednio po zbudowaniu) ten budynek nie miał tynku?
Tak, przed wojną dworzec w Kuźnicy był nieotynkowany. Budynki z czerwonej czegły były (nadal są) dość charakterystyczną cechą dla półwyspu.
Dodatkowo bydynek dworca w Kuźnicy jest pod ochroną konserwatora zabytków. Gdzieś w czeluściach tego wątku (ponad 130 stron) była mowa o tym, że w ramach rewitalizacji ma zostać przywrócony pierwotny wygląd budynku.

Oczywiście może być tak, że to tylko moja naiwna wyobraźnia podpowiedziała mi scenariusz, polegający na odsłonięciu i odczyszczeniu oryginalnych cegieł. Relacja i zdjęcia z prac przy budynku dawała taką nadzieję....
Biorąc jednak pod uwagę, co się dziś wyprawia z zabytkami (np. wiadukt w Krakowie), to faktycznie mogłem być w ogromnym błędzie.... :(
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.471 58 3
A czy aby na pewno tynki były skute w celu uwidocznienia cegły? Czy oryginalnie (bezpośrednio po zbudowaniu) ten budynek nie miał tynku? To nie wygląda na zabytkowy budynek z cegły, który oryginalnie nie był otynkowany.
#2.665 5 zdjęcie z tego postu widać już częściowo usunięty tynk.
A przed wojną budynek był nieotynkowany
Wszystkie budynki stacyjne na Lk213 są wpisane do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków
Kuźnica.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.909 527 30
OK, przyjmuję Wasze argumenty. Ale nie wiemy w jakim stanie była ta cegła po zdarciu tynku. Bardzo możliwe, że stan cegły (wżery, wykruszenia itp.) uniemożliwiał jej pozostawienie na wierzchu i najlepszą metodą przywrócenia chociaż zewnętrznego wyglądu jest pokrycie cegły warstwą tynku (czy innego materiału), a następnie położenie na niej okładziny imitującej cegłę. Wiem, że to nie to samo, ale może nie było innego wyjścia? Zwłaszcza, że, jak piszecie, budynek jest po nadzorem konserwatora zabytków.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.555 19 9
...a następnie położenie na niej okładziny imitującej cegłę.
Jeśli tak się stanie, to będzie to spora strata. Budynek w Kuźnicy może nie był okazały, ale został wybudowany z zastosowaniem klasycznego i pięknego moim zdaniem wiązania krzyżowego. Takich budynków jest niestety coraz mniej...
Jeśli budynek zostanie pokryty okładziną, to grubość tynku + okładziny spowoduje, że stare wiązanie nie będzie już pasowało. Zapewne zostanie więc pokryty imitacją innego wiązania, znacznie prostszego, np. wozówkowego. Pożyjemy - zobaczymy....
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.471 58 3
OK, przyjmuję Wasze argumenty. Ale nie wiemy w jakim stanie była ta cegła po zdarciu tynku. Bardzo możliwe, że stan cegły (wżery, wykruszenia itp.) uniemożliwiał jej pozostawienie na wierzchu i najlepszą metodą przywrócenia chociaż zewnętrznego wyglądu jest pokrycie cegły warstwą tynku (czy innego materiału), a następnie położenie na niej okładziny imitującej cegłę. Wiem, że to nie to samo, ale może nie było innego wyjścia? Zwłaszcza, że, jak piszecie, budynek jest po nadzorem konserwatora zabytków.
Tak to będzie raczej wyglądało ocieplenie styropianem lub Styro durem i na wierzch zostanie przyklejona płytka imitująca cegłę. Nie zrobiłem zdjęć muru z cegły z bliska ale tak patrząc przez płot to cegły były w średnim stanie i część murów była ok, ale część była by trudna do odtworzenia.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.471 58 3
https://www.facebook.com/photo?fbid=2545557872261434&set=p.2545557872261434
Cytat ze strony:
"Bilety kolejowe z miejscowości Półwyspu z 1944 roku.
Uwagę zwraca użycie przedwojennej, polskiej nazwy Jurata na jednym z nich. W okresie okupacji kąpielisku, jak i innym miejscowościom na Pomorzu, nadano niemieckie nazwy (funkcjonujace w czasach pruskich, lub wymyślone na nowo). Jurata zyskała miano Helaheide, choć niemieccy urzędnicy rozważali również: Dunenwalde i Dunenheide."
Bilet Jurata.jpg
 

Podobne wątki