• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

"Kolejowy" Ostrów (wczoraj i dziś)

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
#64
Nie masz się czego wstydzić - nie wszystko możemy ogarnąć. Często obok czegoś przechodzimy obojętnie .... a dopiero po jakimś czasie, niekiedy po latach przychodzi olśnienie.
I chyba dobrze, że się tu czegoś dowiadujemy.....
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.796 32 0
#65
"Kolejowy Ostrów" to nie tylko kolej, stacja z parowozownią i Fabryka "Wagon" - to również ludzie. To kolejarze - ludzie z pasją, prawdziwi miłośnicy zakochani w kolei i jej historii.
Miło mi donieść o wieczorku artystycznym mojego dobrego kolegi - Marka Płóciennika, który odbył się 8 grudnia w ostrowskim Forum Synagoga. Marek, oprócz fotografowania kolei, pisze o niej wiersze - pełne refleksji i zadumy ...

Parę zdjęć z "SZUFLADY", autorstwa Daniela Podemskiego.
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.796 32 0
#66
Pretekstem do "odświeżenia" tematu są fotografie Piotra Bartza oraz Sebastiana Błocha, które to obaj Panowie wypożyczyli "upierdliwcowi" (to ja ;)) zgadzając się jednocześnie na ich publikację. Ponieważ w większości dotyczą Ostrowa - stwierdziłem, że nie ma sensu zakładać nowego tematu na forum.

A więc po kolei:
- fota 1 - przedstawia ostrowską maszynę Tr203-297 w rejonie ul.Słonecznej. Wykonana ok. roku 74 (przed elektryfikacją odcinka Ostrów - Ostrów Zachodni w 1976 r.)
- fotki nr 2 i 3 - Ty2-(?) na torze bocznicy ZNTK (trzeci tor, równoległy do torów szlakowych Ostrów - Kluczbork prowadzący do "Bazy Janków) z wagonami naprawionymi i do naprawy.
- fotki nr 4 i 5 - Ty2-(?) w sytuacji opisanej powyżej.
- fotki nr 6 i 7 - Tr203-162 (jedna fotka ukazuje stary wiadukt nad ul.Brzozową) również z wagonami na "Bazę Janków".
Wszystkie fotografie przedstawiające transport wagonów do lub po naprawie wykonane po roku 73. Linia z Kluczborka do Ostrowa została zelektryfikowana (i oddana do eksploatacji) 7.09.1973 r.
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.796 32 0
#67
I kolejna porcja fotek autorstwa Piotra. Przeniesiemy się w inne rejony Ostrowa ... :)
Pierwsza fotka (nr 10) wykonana w Topoli na szlaku Ostrów - Grabowno Wielkie (lub Oleśnica jak kto woli) parowozu Tr202-20. Fotografia wykonana przed elektryfikacją linii, czyli przed 1975 rokiem.

I teraz pierwsza partia fotografii które Piotrek wykonał w zasadzie w jednym rejonie - mostów nad Ołobokiem czyli "Szczygliczki". Widoczne na fotografiach dwie dwutorowe linie to szlak do Poznania (ten na wyższym nasypie) oraz do Łodzi (to ten niżej). Ponieważ obie linie zelektryfikowano w różnym czasie, można chociaż w przybliżeniu określić rok wykonania fotografii. Linię z Ostrowa do Poznania zelektryfikowano w 1974 roku, zaś do Sieradza na koniec roku 1975.
- fotka nr 8 i 9 - Tr203-497 na szlaku poznańskim. Fotografie wykonane przed rokiem 1974.
- fotka nr 11 - Ok1-52,
- fotka nr 12 - OKo1-(?) z osobowym (prawdopodobnie z Poznania),
- fotka nr 13 - ST43-133.
Na trzech ostatnich fotografiach, widoczne stopy fundamentowe słupów (oraz sam słup) elektryfikowanego odcinka z Ostrowa do Poznania (czyli rok 1974 lub krótko przed).
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.796 32 0
#68
I kolejna część fotek Piotrka z "magicznego miejsca" - Szczygliczki :) Dat wykonania fotografii - nie ma, ale przybliżony okres wykonania można określić po "drutach".

- fotka nr 14 - OKo1-(?) na torze poznańskim. Porównując fotkę z zamieszczoną wczoraj fotką nr 12, można sądzić, że "oczko" po przyprowadzeniu pociągu osobowego do Ostrowa, wraca "luzem" do Poznania.
- fotka nr 15 - Ty2-(?) z towarowym w kierunku Łodzi,
- fotka nr 16 - Tr203-297 z pociągiem roboczym również w kierunku Łodzi,
- fotka nr 17 - Tr202-(?) tym razem w kierunku przeciwnym - z Łodzi do Ostrowa,
- fotka nr 18 - Pt47-(?) z pośpiesznym (?) z Poznania,
- fotka nr 19 - Tr203-9 na szlaku w kierunku Łodzi. Fotografia zawiera dodatkową informację, że parowóz po naprawie średniej w ZNTK Oleśnica.
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.796 32 0
#69
Dzisiaj jeszcze cztery fotki. Miejsce wykonania - to samo co poprzednio.

foto nr 20 - "zimna" Tr203-(?) transportowana w kierunku Ostrowa,
foto nr 21 - OKo1-(?) z pociągiem osobowym z Poznania,
foto nr 22 - ostrowska Ty2-820 na "torze kaliskim" w drodze do domu,
foto nr 23 - SN61-(?) z ciekawym wagonem w kierunku Poznania. To jedna z kilku fotografii Piotrka, która uświadomiła mi jak niewiele wiem o historii ostrowskiego węzła.
 

Załączniki

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
3.067 58 5
#70
Krzysiu zdjęcia super ,jednak jakość klisz Fotonu jest taka jak widać ,kilka poprawiłem ,jak będzie potrzeba zrobię wszystkie.
PB1.jpg
PB11.jpg
PB14.jpg
PB15.jpg
PB19.jpg
PB20.jpg
PB21.jpg
PB23.jpg
 
A

AJ

Gość
#71
foto nr 23 - SN61-(?) z ciekawym wagonem w kierunku Poznania. To jedna z kilku fotografii Piotrka, która uświadomiła mi jak niewiele wiem o historii ostrowskiego węzła.
Myślę Krzysztofie, że dla historii węzła ten pociąg większego znaczenia nie miał (albo mówiąc inaczej znaczenie mógł mieć ogromne ;)). Wygląda to raczej na przejazd "inspekcyjny" dyrektora okręgu (być może w związku z kolejnym etapem elektryfikacji?) służbową salonką, niż na planowy pociąg pasażerski. Sam wagon jak dla mnie to ex. (A)BC 4ü-39.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.796 32 0
#72
Andrzeju - o tym nie pomyślałem i muszę przyznać, że możesz mieć rację z tą inspekcją.
Pisząc o swoich brakach w wiedzy, miałem na myśli to, że jakoś nie kojarzę takich składów (prowadzonych SN-ami) w Ostrowie.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.796 32 0
#73
Dziś kolejny dzień zamieszczania cudzych fotek ;) Aby przerwać monotonię "Szczygliczki" - w dniu dzisiejszym będzie parę fotografii autorstwa oraz ze zbiorów Sebastiana Błocha.

Fotki nr SB1 i 2 - przedstawiają trzy parowozy (jeden z nich to Ty5-1 ?) ustawione na terenie HORTEX-u w Środzie Wielkopolskiej. Parowozy wykorzystywane jako grzejki, były widoczne z okien pociągów jadących do lub z Poznania (to akurat pamiętam :podstepny: ). Tu na fotografiach, widzimy przygotowania do nowej roli.
Foto nr SB3 - przedstawia wypadek. I tu kończy się moja wiedza - jakiej relacji był pociąg, kiedy i gdzie doszło do katastrofy ? Nie jest to jedyna fotografia. Fotek jest więcej i dotyczą różnych zdarzeń, a pochodzą z poznańskiego biura zajmującego się dokumentowaniem podobnych wypadków.

Kolejne cztery fotografie wykonał (Ś.P.) Donat Grzesiek (starszy Pan, który był jednym ze współzałożycieli ostrowskiego KMK).
Foto nr DG1 - OKo1-(19 ?) na terenie stacji Ostrów Wlkp (widoczna charakterystyczna kładka dla pieszych). Jeśli chodzi o numer inwentarzowy parowozu - ja widzę "19", ale takiej nie było na stanie par. Jarocin. Więc może to być: 13, 14, 18 lub 29.
Foto nr DG2 - Pt47-(?) - pewnie któraś z 17-tu "etatowych".
Foto nr DG3 - Tr203-(?) - tych było z kolei 25 sztuk (łącznie z parowozowniami pomocniczymi).
Foto nr DG4 - Tr202-15 - nie "ostrowska", ale z charakterystycznymi odchylaczami dymu. Musiała często gościć w Ostrowie, bo została też uwieczniona na kliszy przez Piotrka Bartza.
 

Załączniki

FENIX

Ostrzeżony
Reakcje
3.632 255 31
#74
jakie wagony cudowne brały udział w wywrotce..........
idealny temat do składu, super fotki
jest szansa na zbliżenia poszczególnych części tej panoramy?
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.796 32 0
#80
foty ty5 są pana Donata a nie Seby z tego co pamiętam to stały tam ty5-5 i 17 trzeciego nr nie pamiętam
Dzięki za poprawkę !

Na początek obiecane, powiększone fotki wypadku. Lepszej jakości nie uzyskam, bo odbitki są bardzo małe.
Kolejna fotografia przedstawia wjazd pierwszego pociągu elektrycznego do Ostrowa - zwiastun zmierzchu "dymu i pary". Dwie kolejne, to lokalne pociągi osobowe do Krotoszyna (prowadzony Ol49-(28?) oraz do Wrocławia. Jakiej serii jest parowóz (Ty ???) - nie wiem (tu liczę na Kolegów :) ), bardziej przykuła moją uwagę "jedynka". Rok wykonania fotek (a sądzę, że wykonano je w tym samym okresie) - przed 1975.
 

Załączniki

Podobne wątki