• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

"Kolejowy" Ostrów (wczoraj i dziś)

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.769 31 0
Witam !
Czas wydobyć zapomniany temat z czeluści forum ... Ponieważ w części to wątek historyczny i w dużej części dotyczy ostrowskich ZNTK-ów - dzisiaj jedna fotka. Sądziłem, że niewiele może mnie już zaskoczyć ale to co udało mi się "zdobyć" - miło mnie zaskoczyło.

Fotka pochodzi od byłego pracownika zakładu (już na zasłużonej emeryturze) i przedstawia lekki ciągnik gąsienicowy który był na stanie ZNTK. Opis: "Warsztaty Główne I kl. Ostrów" sugeruje, że fotkę wykonano pomiędzy 1.02.1946 r. a 1.01.1950 r. Do złudzenia przypomina pojazdy będące na wyposażeniu pewnej formacji wojskowej "z palemką" w logo ... ;) Nie wiem czy pojazd fabrycznie był wyposażony w stelaż do plandeki/tropiku czy też dobudowano go później, z pewnością widoczny dzwon otrzymał w Ostrowie.
I teraz pytanie do osób które mogą coś na temat pojazdu powiedzieć - co to jest ? No i kolejne pytanie (na które ja odpowiedź znam) - do czego ów pojazd służył w zakładzie ?

Pozdrawiam.
 

Załączniki

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.718 112 11
Kiedyś (nie dawno) ktoś odważyl spytać się na forum "skąd ta fascynacja niemieckim wyposażeniem z drugiej wojny światowej?"-właśnie z tąd. Wspaniała fotka trofiejnego pojazdu. Zastanawiam się czy fotografowanie tego w tamtych czasach widziane było jako nielegalne fotografowanie urządzeń strategicznych;). Zaryzykuję pół żartem że pojazd służył do odbywania nagłych inspekcji zakładów aby utrzymać plan pięcioletni:)
 

morgg8

Znany użytkownik
Reakcje
956 0 0
A hełm nie jest czasem francuski? Dziadek był strażakiem i mówił , że w okresie międzywojennym i krótko po nosili hełmy francuskie z IWŚ wypolerowane na błysk.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.769 31 0
Czy ten pan ma coś wspólnego z wieloletnim rzecznikiem PSP Pawłem Frątczakiem?
Nie odpowiem na to pytanie, bo nie wiem. Zbieżność nazwisk o niczym nie świadczy, choć Pan Ryszard awansował i z przez jakiś czas był komendantem wojewódzkim PSP.

Tak na moje oko, kierowca tego Sd.Kfz. 2 ,ma na głowie także niemiecki hełm..
Też tak sądzę, ale to tylko moje zdanie a pochodzenie faktycznie jest francuskie.
Widać, że orzełek i napis PKP są wypukłe - czyli ktoś je wykonał jako osobne elementy i przymocował do hełmu.

A teraz kolej na obiecane fotki wyposażenia ZSP w ostrowskich ZNTK-ach. Fotografie wykonane już dużo później, ale niektóre urządzenia (jak opowiadał wspomniany Pan Ryszard) pamiętały okres wojenny. Na potwierdzenie słów - fotka z ćwiczeń zakładowej straży pożarnej przed Domem Zarządu (z okresu II WŚ) z widoczną na pierwszym planie wytwornicą piany (?) i jej fotka późniejsza (ZSP ZNTK 7 ab).
Różnorodność samych urządzeń to jedna sprawa - ale należy zwrócić uwagę na ich nienaganny opis. Sądzę, że to zasługa pracowników wykonujących napisy na wagonach (ten krój pisma). A należy wiedzieć, że niektórzy z nich opisywali wagony pędzelkami "z ręki" - bez szablonów (są fotki potwierdzające).

I to tyle z historii zakładowych strażaków ...
Pozdrawiam !
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.769 31 0
Niedługo minie rok od ostatniego wpisu ... Więc nadszedł czas na jego "odświeżenie" ;)

Dzisiaj na zachętę zamieszczam cztery fotki autorstwa Piotrka Bartza oraz nieodżałowanego Ś.P. Donata Grześka. Fotografie przedstawiają Pm36-2 która to zawitała w ostrowskiej Fabryce Wagon z okazji jej jubileuszu 80-lecia. Ponieważ ostrowska firma partycypowała finansowo i materialnie w jej odbudowie - stąd jej nietypowa wizyta na zakładowych torach. Oprócz prezentacji parowozu na terenie fabryki, zorganizowano również przejazd specjalnego pociągu okolicznościowego.
Dzisiaj to wszystko. Najpierw muszę "obrobić" fotki które podesłał Piotrek (a jest ich sporo) i przemyśleć jak to wszystko ładnie opisać ... ;)

Dwie pierwsze fotki autorstwa Piotra Bartza ukazują nocny przyjazd Pm-y do ostrowskiej "szopy" oraz jej poranny wjazd na bocznicę zakładową (widok z nieistniejącej już nastawni OW8).
Kolejne dwie autorstwa Donka Grześka na tle "mostu odolanowskiego" ukazują wyjazd z "szopy" do zakładu oraz wyjeżdżający z ostrowskiej stacji pociąg okolicznościowy.

Pozdrawiam.
 

Załączniki

Podobne wątki