Załączone fotografie ukazują dwuwagonowy skład załadowanych lokomotywkami platform na terenie ostrowskiej parowozowni a następnie ich transport na teren bocznicy zakładowej ZNTK. Na bocznicę wagony podstawiła SM30-1039 gdzie skład przejęła lokomotywa zakładowa - SM30-858.
Czy w opisie nie "wkradła" się "dziewiątka" zamiast "zera".
Lokomotywy zakładowe ZNTK Ostrów serii SM30 to 659 (w 1983 r. przekazana do ZNTK Stargard), 858, 961 i
1030. Na dwóch, zamieszczonych fotografiach także widać ten numer inwentarzowy (
SM30-1030).
Co do "Kof-ów" jakie miał na stanie ZNTK Ostrów Wlkp. to może pomocne w "poszukiwaniach fotografii" będą ich nazwy:
Lb 395 (ex DR
Kb 4137), Schwartzkopff 10188 / 1935, skreślona z inwentarza
31.03.1966.
Lb 804 (ex DR
Kbf 5095), Deutz 47273 / 1935, skreślona z inwentarza
11.04.1967.
Nazwy jakie nosiły lokomotywy na kolejach niemieckich, wskazują, że były one nieco odmiennej budowy. Na marginesie, potoczna nazwa "Kof" jaka przylgnęła do zunifikowanych, poniemieckich, małych lokomotyw o napędzie spalinowym, odnosi się w rzeczywistości do konkretnej serii, oznaczanej symbolami
Köf, tymczasem lokomotywy miały także takie nazwy jak
Kö czy
Kb i
Kbf [tych dwóch ostatnich nazw, znalazły się na terenie zakładów w Ostrowie, ale np. w ZNTK Oleśnica była ex. Kö 4519, w Sędziszowie ex. Kbf 5344 (Lb 348), a w Pruszkowie ex. Kö 4476 (SM01-03)].
Budowane od końca 1933 Einheits-klein-lokomotiven Leistungsgruppen I i II (
Lg I i
Lg II) nosiły oznaczenia związane z ich budową:
Grupa Lg I posiadała silniki o mocy od 20 do 39 KM i nosiła zakres numerów
0001 - 0292.
Grupa Lg II posiadała silniki o mocy od 40 do 110 KM i nosiła zakres numerów od
4000 wzwyż.
Poszczególne litery w nazwie oznaczały:
K -
Kleinlokomotive (lokomotywa małej mocy)
druga w kolejności kombinacja małych liter oznaczała rodzaj napędu, gdzie:
b - benzol (z silnikiem benzynowym, gaźnikowym)
ö - öl (z silnikiem na olej napędowy, wysokoprężnym, diesla)
g - gas (silnik spalinowy zasilany gazem)
s - speicher (zasilanie baterią akumulatorów)
lokomotywy z przekładnią mechaniczną (skrzynią biegów) nie posiadały dodatkowej, trzeciej, małej litery, posiadały ją lokomotywy z przekładnią:
e - elektromotor (przekładnia elektryczna)
f - flüssigkeit (przekładnia hydrauliczna)
Z powyższego opisu wynika, że lokomotywy poniemieckie jakimi dysponował zakład w Ostrowie Wlkp. posiadały (oryginalnie) silniki benzynowe, przy czym Lb 804 miała przekładnię hydrauliczną (Kbf).
Źródła informacji:
1. Płóciennik Marek, Zintel Krzysztof, Fabryka wagonów i warsztaty kolejowe w Ostrowie Wielkopolskim, Świat Kolei nr 3/1996, str. 30-33
2. Zintel Krzysztof, Pierwsze lokomotywy spalinowe w Polsce, Stalowe Szlaki nr 2/2017, str. 31-45