• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

"Kolejowy" Ostrów (wczoraj i dziś)

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.432 2 0
Kolego Młodzikowski,
W dniu 1 stycznia 1919 roku Paderewski wyjechał z Poznania o godzinie 3 w nocy i dojechał rano do wyzwolonego Ostrowa Wielkopolskiego. Ile tutaj czasu spędził i kiedy i jak odjechał z Ostrowa do Warszawy ? Czy może przypadkiem posiadasz taką informację? Bo co wezmę jakąś publikację to każda podaje inaczej.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.599 9 0
Niestety, nie posiadam takiej wiedzy. W dostępnych opracowaniach dotyczących epizodu "Republiki Ostrowskiej" jest informacja o powitaniu przejeżdżającego o świcie 1 stycznia przez Ostrów Ignacego Paderewskiego. Czy I. Paderewski dłużej przebywał w Ostrowie - nie wiem.
Szczerze powiedziawszy, musiałbym wybrać się do miejskiego Muzeum i porozmawiać.
 

JacaOstrow

Aktywny użytkownik
Reakcje
241 5 2
Dwie ostatnie fotki pochodzą z portalu "ok-kolej". Wykonane we wrześniu 1939 roku (z prywatnych zbiorów), ukazują zniszczenia linii kolejowej na odcinku Ostrów - Kalisz. Ponieważ fotki są bardzo małe (i ciężko cokolwiek dostrzec) przypuszczam, że pierwsza ukazuje zniszczony wiadukt nad ul.Młyńską (tory w kierunku Poznania i Kalisza) druga zaś most nad Ołobokiem (linia przebudowana przez okupanta podczas II WŚ.)
Wtrącę się w pierwszego mikrusa
W/g pamiętnika żołnierza owym wiaduktem jest obecny wiadukt Krotoszyński, sprawców tego pięknego gestu wyłapano dzięki współpracy 'pewnych osób' oraz rostrzelano.
 

JacaOstrow

Aktywny użytkownik
Reakcje
241 5 2
A może coś więcej? O jaki piękny gest chodzi?
Panie Andrzeju
Nie mogąc wyedytować swojego posta, muszę napisać sprostowanie do informacji którą podałem.

Błądzenie rzecz ludzka a pomylenie faktów to już głupota.

Wczoraj wieczorem sąsiad przetłumaczył z języka niemieckiego interesujące nas fragmenty pamiętnika.

1 września 1939 roku w wyniku napaści sąsiadów na Polskę, żaden wiadukt kolejowy w Ostrowie Wielkopolskim nie został wysadzony.
Na trasie Ostrów - Antonin już tak przez wycofującą się jednostkę WP (na 100 % nie był to wiadukt na obecnej ul. Brzozowej).

Wracając do zdjęć:

- pierwsze zdjęcie: ukazuje zniszczenia dokonane przez wypadek cysterny (umiejscowienie które podałem wyżej to wiadukt kolejowy nad obecną ul. Krotoszyńską)

- drugie zdjęcie: ukazuje zniszczenia po sabotażu
na moście kolejowym nad rzeczką Ołoboczka (obecnie Ołobok) i tutaj winien znaleść się wpis 'sprawców tego sabotażu wyłapano dzięki współpracy 'pewnych osób' i rostrzelano.

Więc ze swojej strony przepraszam za wprowadzenie kolegów w błąd.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.599 9 0
Witam !
Niecały rok po złożonej obietnicy, znalazłem trochę czasu na "obrobienie" podesłanych przez Piotrka fotek i tym samym dotrzymanie "słowa" ... ;)

Dzisiaj pierwsza porcja fotografii wykonanych przez wspomnianego Piotrka Bartza. Ukazują transport dwóch lokomotyw wąskotorowych pozyskanych z Witaszyc z myślą o ich wyremontowaniu i późniejszej eksploatacji na kolejce na ostrowskich Piaskach. Lokomotywki długi czas stały na terenie zakładu i nigdy nie doczekały się remontu. Doszło nawet do tego, że jedna z nich prawie zupełnie "zniknęła" ... Ale o tym w następnym wpisie.

Załączone fotografie ukazują dwuwagonowy skład załadowanych lokomotywkami platform na terenie ostrowskiej parowozowni a następnie ich transport na teren bocznicy zakładowej ZNTK. Na bocznicę wagony podstawiła SM30-1039 gdzie skład przejęła lokomotywa zakładowa - SM30-858. Na ostatnich dwóch fotografiach widać jeszcze tory na "starą" część zakładu (już nieistniejące) oraz budynek manewrowych przy przejeździe. Sam przejazd wyposażony jest jeszcze w zapory ...
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.599 9 0
I druga część historii witaszyckich lokomotywek.
Przywiezione na teren zakładu lokomotywki długo stały na rampie przy budynku Działu Transportu. Wraz z upływem czasu - ubywało też lokomotywkom "na wadze". W pierwszej kolejności znikały elementy wykonane z materiałów "kolorowych" ...

Ponieważ kwestia odbudowy/remontu lokomotywek całkowicie upadła - zdecydowano się na przekazanie pozostałości innemu stowarzyszeniu. W międzyczasie, jedna z "Lidek" z pierwotnej "dostawy" została "podmieniona" na Lyd2-63.
Wykonane przez Piotrka Bartza fotki, ukazują załadunek jednej lokomotywki oraz "pozostałości" po drugiej.

Ostatnie dwie fotografie - to jeden z dwóch zakładowych Kof-ów, którego podwozie adaptowano do roli wózka technologicznego.

Pozdrawiam !
 

Załączniki

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
381 3 0
Świetne zdjęcia! Nie wiedziałem, że północna część, tam gdzie dzisiaj można przejechać drogą quasi-publiczną przez tory był taki budynek. A czy Kof-y dorobiły się materiałów ikonograficznych gdy były w komplecie?
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.599 9 0
Witam !
Dzisiaj kolejny fragment nieodległej historii ostrowskiej firmy - Jubileusz 80 lecia.

Firma zorganizowała "dni otwarte zakładu". Zaproszeni goście oraz pracownicy z rodzinami mogli zwiedzać Izbę Tradycji, hale produkcyjne oraz wystawę produkowanych i naprawianych wagonów towarowych i osobowych. Przygotowano różne atrakcje dla najmłodszych oraz darmowe posiłki i napoje. W Izbie Tradycji oprócz historycznych eksponatów, dokumentów i pamiątek znalazła się też makieta kolejowa. Jednak największą atrakcją był sprowadzony na tę okazję parowóz Pm36-2. Przez dwa dni stał cierpliwie przed budynkiem Zarządu, gdzie był oblegany przez najmłodszych zwiedzających.

Teraz zamieszczę fotografie z nocnego przyjazdu parowozu do ostrowskiej "szopy" oraz porannej jazdy na teren zakładu, które wykonał Piotrek Bartz (na jednej z nich nawet się "załapałem" ;) ). Inne, wykonane przez Donata Grześka - w kolejnym wpisie.
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.599 9 0
I ostatnia część pobytu "pięknej Heleny" na terenie zakładu. Dzisiaj fotografie autorstwa Donata Grześka oraz Marka Płóciennika.

Na samym początku muszę przeprosić wszystkich za wprowadzenie w błąd. Zamieszczane fotografie zostały wykonane podczas jubileuszu 75-lecia firmy a nie 80-lecia. Czyli był to rok 1995 - parowóz przyjechał krótko po odbudowie i ostatni rok prezydentury Lecha Wałęsy, który to również odwiedził firmę.

Zamieszczone w kolejności fotki przedstawiają wyjazd z terenu parowozowni, wjazd na tor dojazdowy do bocznicy zakładowej (przed nieistniejącą już nastawnią OW8) oraz parowóz na tle budynków zakładowych. Na fotce M. Płóciennika widoczna wystawa/prezentacja budowanych i naprawianych w Ostrowie wagonów.

Tak jak wspominałem, w Izbie Tradycji została również zaprezentowana makieta kolejowa. Teraz, patrząc z perspektywy lat na ułożone na stołach tory i budynki - można się z niej śmiać. Jednak nawet taka "prowizorka" - wzbudzała podziw najmłodszych. Dzięki niej, Zarząd firmy zdecydował o finansowaniu i budowie makiety profesjonalnej, która to znalazła miejsce w nowej Izbie Tradycji. Również dzięki tej "prowizorce", mam satysfakcję odbytej "luźnej" rozmowy z ówczesnym Prezydentem, co zostało uwiecznione na fotkach ... :)

Pięć lat później, przypadła kolejna rocznica firmy - 80. Wzorem poprzedniego jubileuszu, tu też zorganizowano dni otwarte z różnymi atrakcjami dla pracowników i ich rodzin. Jak się później okazało - była ostatnią. Krótko potem nastąpiła prywatyzacja firmy, która zakończyła się katastrofą ...
O tym trudnym i ciężkim okresie ostrowskiej firmy - napiszę jak odszukam i uporządkuję zdjęcia (czyli pewnie za rok ... ;) )

Pozdrawiam ! (i już nie zanudzam "pierdołami" ... ;) )
 

Załączniki

Reakcje
3.746 32 0
Załączone fotografie ukazują dwuwagonowy skład załadowanych lokomotywkami platform na terenie ostrowskiej parowozowni a następnie ich transport na teren bocznicy zakładowej ZNTK. Na bocznicę wagony podstawiła SM30-1039 gdzie skład przejęła lokomotywa zakładowa - SM30-858.
Czy w opisie nie "wkradła" się "dziewiątka" zamiast "zera".

Lokomotywy zakładowe ZNTK Ostrów serii SM30 to 659 (w 1983 r. przekazana do ZNTK Stargard), 858, 961 i 1030. Na dwóch, zamieszczonych fotografiach także widać ten numer inwentarzowy (SM30-1030).

Frgm zdjęcia z SM30-1030.jpg


Co do "Kof-ów" jakie miał na stanie ZNTK Ostrów Wlkp. to może pomocne w "poszukiwaniach fotografii" będą ich nazwy:

Lb 395 (ex DR Kb 4137), Schwartzkopff 10188 / 1935, skreślona z inwentarza 31.03.1966.
Lb 804 (ex DR Kbf 5095), Deutz 47273 / 1935, skreślona z inwentarza 11.04.1967.

Nazwy jakie nosiły lokomotywy na kolejach niemieckich, wskazują, że były one nieco odmiennej budowy. Na marginesie, potoczna nazwa "Kof" jaka przylgnęła do zunifikowanych, poniemieckich, małych lokomotyw o napędzie spalinowym, odnosi się w rzeczywistości do konkretnej serii, oznaczanej symbolami Köf, tymczasem lokomotywy miały także takie nazwy jak czy Kb i Kbf [tych dwóch ostatnich nazw, znalazły się na terenie zakładów w Ostrowie, ale np. w ZNTK Oleśnica była ex. Kö 4519, w Sędziszowie ex. Kbf 5344 (Lb 348), a w Pruszkowie ex. Kö 4476 (SM01-03)].

Budowane od końca 1933 Einheits-klein-lokomotiven Leistungsgruppen I i II (Lg I i Lg II) nosiły oznaczenia związane z ich budową:

Grupa Lg I posiadała silniki o mocy od 20 do 39 KM i nosiła zakres numerów 0001 - 0292.
Grupa Lg II posiadała silniki o mocy od 40 do 110 KM i nosiła zakres numerów od 4000 wzwyż.

Poszczególne litery w nazwie oznaczały:

K - Kleinlokomotive (lokomotywa małej mocy)

druga w kolejności kombinacja małych liter oznaczała rodzaj napędu, gdzie:

b - benzol (z silnikiem benzynowym, gaźnikowym)
ö - öl (z silnikiem na olej napędowy, wysokoprężnym, diesla)
g - gas (silnik spalinowy zasilany gazem)
s - speicher (zasilanie baterią akumulatorów)

lokomotywy z przekładnią mechaniczną (skrzynią biegów) nie posiadały dodatkowej, trzeciej, małej litery, posiadały ją lokomotywy z przekładnią:

e - elektromotor (przekładnia elektryczna)
f - flüssigkeit (przekładnia hydrauliczna)

Z powyższego opisu wynika, że lokomotywy poniemieckie jakimi dysponował zakład w Ostrowie Wlkp. posiadały (oryginalnie) silniki benzynowe, przy czym Lb 804 miała przekładnię hydrauliczną (Kbf).

Źródła informacji:
1. Płóciennik Marek, Zintel Krzysztof, Fabryka wagonów i warsztaty kolejowe w Ostrowie Wielkopolskim, Świat Kolei nr 3/1996, str. 30-33
2. Zintel Krzysztof, Pierwsze lokomotywy spalinowe w Polsce, Stalowe Szlaki nr 2/2017, str. 31-45
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki