• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

"Kolejowy" Ostrów (wczoraj i dziś)

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.479 9 0
Dziś kolejne fotki ("wypadkowe") pochodzące z kolekcji Sebastiana. Na jednej z fotografii jest adnotacja o miejscu zdarzenia - to Antonin (pomiędzy Ostrowem a Ostrzeszowem) na linii do Kluczborka.
Nie wiem, czy węglarka jest jedynym wagonem który uległ wykolejeniu czy też może ostatnią pozostałością całego składu wagonów. Przyczyny wykolejenia nie znam. Co do okresu zdarzenia - to pomiędzy 1968 a połową 1973 roku (widoczne podwójne oznaczenie wagonu oraz niezelektryfikowana linia).
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.479 9 0
I kolejne fotografie ze zbiorów Sebastiana. Wygląda to tak, jakby wagony "rozjechały się" na nie dolegającej iglicy rozjazdu. Miejsce oraz okres zdarzenia - nieznane.
Mnie zaintrygował wagon widoczny na pierwszej fotce po prawej stronie (ten spięty z wagonem ogrzewczym 1C).
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.479 9 0
Panowie - liczyłem na to, że ktoś miejsce zdarzenia rozpozna :) Tak więc - dziękuję ! Co do kładki - skoro to Poznań, to nie jest to czasem most dworcowy (na wprost MTP) ?

Skoro ustalanie miejsc idzie tak "gładko", to podrzucę kolejne fotki z kolejnego wypadku kolejowego. Linia dwutorowa, w owym czasie już zelektryfikowana (więc powinna zawęzić miejsce zdarzenia) i zapewne w granicach ówczesnej DOKP Poznań.
Ostatnia fotka, to już usuwanie szkód.

PS. patrząc tak na te spiętrzone i zaryte w ziemi wagony, można sobie wyobrazić ogromną masę wykolejonego składu.
 

Załączniki

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Nie, to taka kładka techniczna od nastawni. W pobliżu dawnych pomieszczeń poczty.
[DOUBLEPOST=1457897812,1457897207][/DOUBLEPOST]Te zdjęcia przedstawiające wypadki kolejowe, jakoś są tak "dziwnie" zrobione, że na żadnym z nich nie zmieścił się słupek hektometrowy.
Dwutorowa, zelektryfikowana linia, na pierwszym zdjęciu widzę w dole drugą linię zelektryfikowaną. Teren DOKP Poznań. Pociąg z węglem - w tamtym okresie pociągi z węglem przemierzały zazwyczaj trasy z południa na północ. Odnoszę wrażenie, że jest to linia z Kluczborka do Poznania ale co do szczegółów ..... nie wiem.
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
3.018 57 5
Ta kładka była przy nastawni między peronami 4a ,a 1 ( o ile mnie pamięć nie myli ,pod koniec peronu w kierunku Lubonia)'' Most Dworcowy" jest po drugiej str. dworca)
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.479 9 0
No tak, teraz ją widzę. Dzięki !

Te zdjęcia przedstawiające wypadki kolejowe, jakoś są tak "dziwnie" zrobione, że na żadnym z nich nie zmieścił się słupek hektometrowy.
Pewnie w "ferworze walki" fotograf nie zwracał na to uwagi. Ale, raz po raz - słupki się "załapały" (fotki poniżej).

Odnoszę wrażenie, że jest to linia z Kluczborka do Poznania ale co do szczegółów ..... nie wiem.
Być może to prawda (betonowe słupy stoją do dziś). Ale w tym okresie była też zelektryfikowana linia z Wrocławia do Poznania (przez Leszno) i to "w całości". Może wypadek zdarzył się na tej drugiej ?
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.479 9 0
Dziś trochę wspomnień z niedalekiej przeszłości - obchodzonego "z pompą" jubileuszu 75-lecia Fabryki Wagon oraz uruchomienia i eksploatacji kolejki wąskotorowej nad zalewem Piaski-Szczygliczka w Ostrowie.

Pierwsza fotka autorstwa Marka Płóciennika - Pm36-2 na terenie ZNTK. W tych dniach bramy zakładu były otwarte dla zwiedzających. W sali tradycji eksponowano zachowane pamiątki, była też wystawa budowanego i remontowanego taboru. Pracownicy zaś, otrzymali talony na darmowe jadło i popitkę ;). Zorganizowano też przejazd pociągu okolicznościowego na trasie: Ostrów - Leszno - Gostyń - Jarocin - Ostrów prowadzonego przez Pm-kę.

Kolejne trzy fotografie - wykonane przez Piotrka Bartza. Po latach "wiernej służby" dla najmłodszych - obecny zarządca obiektu uznał, że bardziej ekologicznym rozwiązaniem jest zakup ciągnika z dwoma przyczepami (wszystko stylizowane na dwuwagonowy skład z lokomotywą) i "ciąganie" dzieci po ulicach miasta, niż remont torów i posiadanego taboru.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Kanclerz

Znany użytkownik
Reakcje
381 3 0
Skoro ustalanie miejsc idzie tak "gładko", to podrzucę kolejne fotki z kolejnego wypadku kolejowego. Linia dwutorowa, w owym czasie już zelektryfikowana (więc powinna zawęzić miejsce zdarzenia) i zapewne w granicach ówczesnej DOKP Poznań.
Ostatnia fotka, to już usuwanie szkód.
Nieśmiało zasugerowałbym to miejsce:

https://www.google.pl/maps/@51.4584...4!1sQN91mg9J1usGEMxuYMRzwA!2e0!7i13312!8i6656

Tylko nie z miejsca gdzie zajechało auto Google, tylko z krzywej przejściowej tego łuku już na prostej w kierunku Ostrzeszowa. W tle widać dwie równolegle idące linie SN oraz tzw. "Kocie Góry". Jedyne co mi się kłóci, to stojące przodem do Ostrzeszowa tarcze ostrzegawcze, ale może to miejsce dawnego posterunku odstępowego Marydół, chociaż stoją za daleko od niego.

Obserwuję ciągle ten temat i jestem nim zachwycony. Porażająca ilość zdjęć i dokumentacji. Krzysztofie - ciągle debatuję z ojcem kiedy dokładnie powstał wiadukt dzisiejszej DK11 między Antoninem a Przygodzicami - może jakaś sugestia? Pozdrawiam z Ostrzeszowa.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.479 9 0
... Krzysztofie - ciągle debatuję z ojcem kiedy dokładnie powstał wiadukt dzisiejszej DK11 między Antoninem a Przygodzicami - może jakaś sugestia? Pozdrawiam z Ostrzeszowa.
1995 rok - a tu link do firmy realizującej projekt - ostrzeszowskiej ;) (na końcu strony).
http://www.prdmostrzeszow.pl/realizacje.html

Co do miejsca wypadku - ja niestety go nie znam. Być może, jest nim miejsce wskazane przez Ciebie.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.479 9 0
Po dłuższej przerwie nadarzyła się okazja aby temat "odświeżyć" - niecodzienny transport na bocznicę EKK Wagon. Z racji korzystnego usytuowania wspomnianej bocznicy względem punktu docelowego transportowanego transformatora, zdecydowano się na wykorzystanie zakładowych torów. Pociąg specjalny wyruszył z Łodzi już we wtorek i w godzinach popołudniowych 13 maja dotarł do Ostrowa. Tu z torów stacyjnych, lokomotywa zakładowa przejęła skład i wtoczyła na bocznicę zakładową. Po rozładunku, dziś rano skład trafił na punkt zdawczo - odbiorczy EKK, gdzie zostanie podjęty przez lokomotywą PKP Cargo.
No i parę fotek z "operacji":
foto 1, 2 - skład na ostatniej przed Ostrowem stacji Czekanów.
foto 3 - skład na torach grupy towarowej "południe" z podpiętą lokomotywą zakładową.
foto 4 - popychany skład mija nieczynną nastawnię ...
foto 5 - ... i tarczę bocznicy EKK.
foto 6 - przeszkoda - wiadukt na ul.Wrocławskiej. Jak transformator się zmieścił - nie wiem do dziś.
foto 7, 8 - prawdziwa próba dla niewielkiej lokomotywy - "górski" odcinek toru, stąd tylko jeden wagonik na haku.
foto 9 - wnętrze kabiny wraz z pulpitem sterującym ładunkiem.
foto 10, 11 - wagon na miejscu rozładunku.
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.479 9 0
I dalsza część fotografii:
foto 12 - specjalistyczna naczepa z ciągnikiem.
foto 13 - "dowiezione" wagony towarzyszące.
foto 14, 15 - demontaż burt na których był oparty transformator.
foto 16 - widok ogólny miejsca rozładunku.
foto 17 - sprzęgnięte "połówki" w jeden wagonik.
foto 18, 19, 20 - transport składu na punkt zdawczo - odbiorczy.

I to wszystko ...
 

Załączniki

Podobne wątki