Ale 3-komorowe SBL mają układ: ZIEL-CZER-POM, więc czerwone w środku.
Ale co to ma do rzeczy?
Jeżeli taki układ świateł to błąd (?) to dość często jest on spotykany na sieci kolejowej Polski
Tak, to jest błąd, niestety, bardzo często spotykany.
proszę o namiar do dyskusji jaka była na ten temat
Nie mam zapisanych linków do wszystkich co ciekawszych dyskusji na forum, zwłaszcza, że dla mnie to akurat nie jest specjalnie pasjonująca sprawa. Ale wyjaśnię jeszcze raz, choć kilka czy kilkanaście dni temu już o tym pisałem.
Z punktu widzenia zasad sygnalizacji (i przepisów, dawniej E 1, teraz instrukcji Ie-1) układ komór sygnalizatora nie ma żadnego znaczenia, ważne są wyświetlane obrazy sygnałowe, czyli układ
jednocześnie świecących się świateł. Jeżeli na danym semaforze wyświetlają się
wyłącznie sygnały w postaci jednego światła, jak w semaforach sbl, układ komór nie ma znaczenia. Przy semaforach, wyświetlających sygnały, złożone z
dwóch świateł, obowiązuje dodatkowo zasada, że dwa świecące światła muszą być rozdzielone co najmniej jedną
ciemną komorą (od tej zasady jest jeden wyjątek, o czym później). Ze względu na stosowane na PKP sygnały, przyjęto jako podstawowy, semafor 5-komorowy o układzie (od góry): zielony-pomarańczowy-czerwony-pomarańczowy-biały. Inne sygnalizatory, w miarę możliwości, są jakby "uproszczoną" wersją takiego układu - ale nie zawsze.
Jednym z takich wyjątków jest semafor 3-komorowy, na którym oprócz światła zielonego i czerwonego jest jeszcze światło białe. I właśnie w tym wypadku, aby zachować zasadę rozdzielenia dwóch świateł komorą ciemną, stosuje się odwrócony układ (od góry):
czerwone-zielone-białe. Komora światła zielonego oddziela tu światło czerwone od białego, wyświetlanego jako sygnał zastępczy.
Innym wyjątkiem jest wspomniany już sygnalizator powtarzający, gdzie światło pomarańczowe jest na samej górze, nad światłem zielonym (odwrotnie, jak np. w tarczy ostrzegawczej). I tu przyczyna jest podobna: świecące się w stanie zasadniczym światło pomarańczowe jest oddzielone od światła białego komorą światła zielonego. Na sygnalizatorze powtarzającym występuje w związku z tym jeszcze wyjątek od zasady rozdzielenia dwóch świecących świateł ciemną komorą: przy sygnale Sp 2 i Sp 3 światło zielone świeci się tuż nad świecącym się stale światłem białym. Uznano, że jest to w tym konkretnym wypadku sytuacja do zaakceptowania, a korzyścią jest brak konieczności instalowania dodatkowej, nigdy nie używanej komory, tylko w celu rozdzielenia świateł.
Zasady rozmieszczania świateł na semaforach są podane w "Wytycznych technicznych budowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym Ie-4 (WTB-E10)". W § 4.
Rodzaje sygnalizatorów, w ustępie 8. są podane "Przykładowe układy komór sygnałowych sygnalizatorów".
W instrukcji nie ma zastrzeżenia, że nie wolno stosować innych układów komór (np. jak te na stacji Dobre Miasto), więc formalnie nie jest to zabronione, jest to jednak odstępstwo od przyjętych zasad, a zwłaszcza od reguły zachowania ciemnej komory między dwoma świecącymi światłami.
Za jakiś czas przeniosę tę dyskusję do wątku o systemach srk w tym samym dziale.