• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Kolejowe klimaty...

ignacy500

Znany użytkownik
Reakcje
688 18 0
Patrząc na "skandaliczną" sygnalizację, to chyba może to być tylko Słupsk. Chyba, że gdzieś jeszcze robiono taką "modernizację" typu semafor kształtowy na semafor świetlny 1:1 bez minimalnej nawet rozbudowy urządzeń srk. Czy jakaś wykolejnica lub tarcza osłania wyjazd z tych torów postojowych?
Zgadza się, Słupsk. Nie przyglądałem się szczegółom sygnalizacji.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.282 504 30
Patrząc na "skandaliczną" sygnalizację, to chyba może to być tylko Słupsk. Chyba, że gdzieś jeszcze robiono taką "modernizację" typu semafor kształtowy na semafor świetlny 1:1 bez minimalnej nawet rozbudowy urządzeń srk.
Na bardzo wielu stacjach tak robiono. Przy elektryfikacji standardem była jednoczesna wymiana sygnalizacji na świetlną. Tam, gdzie (czasowo) zostawiano sygnały kształtowe, była planowana kompleksowa modernizacja srk, z wymianą całych urządzeń. A że ta "czasowość" trwa czasem nawet do dziś, to już inna sprawa.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.504 34 1
Na bardzo wielu stacjach tak robiono. Przy elektryfikacji standardem była jednoczesna wymiana sygnalizacji na świetlną. Tam, gdzie (czasowo) zostawiano sygnały kształtowe, była planowana kompleksowa modernizacja srk, z wymianą całych urządzeń. A że ta "czasowość" trwa czasem nawet do dziś, to już inna sprawa.
Zgadzam się, że tak powszechnie robiono ale kilkanaście albo kilkadziesiąt lat temu. I nie spotkałem się przy tym nigdy, żeby degradowano sygnalizację. Słupsk jest stacją węzłową ze scentralizowanymi urządzeniami srk. Przed "modernizacją" była tam także kształtowa sygnalizacja manewrowa. Teraz po "modernizacji" maszynista nie ma już dowodu na prawidłowe ułożenie przebiegu manewrowego pod postacią sygnalizacji i jak podejrzewam jeździ na podstawie rozkazów podawanych radiowo. Na małych stacjach jak Augustów może to wystarczyć ale w Słupsku????
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.282 504 30
Przed "modernizacją" była tam także kształtowa sygnalizacja manewrowa. Teraz po "modernizacji" maszynista nie ma już dowodu na prawidłowe ułożenie przebiegu manewrowego pod postacią sygnalizacji
A skąd ta pewność, że już nie ma tarcz manewrowych? Obejrzałem trochę zdjęć "street view" w mapach Google i widzę, że te 3-komorowe semafory świetlne blisko peronów (widoczne na zamieszczonym wyżej zdjęciu) są tylko uzupełnieniem starej sygnalizacji kształtowej (semafory wyjazdowe są trochę dalej od peronów), a tarcze manewrowe też są. Zdjęcia są datowane na rok 2020, nie mam pewności, jak to wygląda dzisiaj. Ja byłem w Słupsku w 2019 roku i mam na zdjęciach semafory kształtowe ze stojącymi przed nimi tarczami manewrowymi. Tak że wydaje mi się, iż twierdzenie o "degradacji" jest trochę na wyrost. A do jazd manewrowych nie wydaje się rozkazów, ani pisemnych, ani radiowych.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.504 34 1
A skąd ta pewność, że już nie ma tarcz manewrowych? Obejrzałem trochę zdjęć "street view" w mapach Google i widzę, że te 3-komorowe semafory świetlne blisko peronów (widoczne na zamieszczonym wyżej zdjęciu) są tylko uzupełnieniem starej sygnalizacji kształtowej (semafory wyjazdowe są trochę dalej od peronów), a tarcze manewrowe też są. Zdjęcia są datowane na rok 2020, nie mam pewności, jak to wygląda dzisiaj. Ja byłem w Słupsku w 2019 roku i mam na zdjęciach semafory kształtowe ze stojącymi przed nimi tarczami manewrowymi. Tak że wydaje mi się, iż twierdzenie o "degradacji" jest trochę na wyrost. A do jazd manewrowych nie wydaje się rozkazów, ani pisemnych, ani radiowych.
Przyznaję, że ja też opieram się na fotografiach, gdyż też dosyć dawno temu byłem w Słupsku (wtedy sygnalizacja była kształtowa). Ochładzam więc moje emocje jeżeli rzeczywiście gdzieś dalej utrzymana została stara sygnalizacja kształtowa z kształtowymi tarczami manewrowymi. To jednak oznaczałoby, że układ świateł na semaforach świetlnych byłby: POM-CZER-BIA i byłaby w jego opisie literka "m". Na zdjęciach do których mam dostęp literki "m" nie było widać. Obawiam się, że zdjęcia o których wspominasz pochodzą z momentu przebudowy srk. Na przytoczonym zdjęciu widać, że tory odstawcze nie są niczym osłonięte.
A co do "rozkazów" to oczywiście pojechałem - zezwoleń? poleceń?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.282 504 30
jeżeli rzeczywiście gdzieś dalej utrzymana została stara sygnalizacja kształtowa z kształtowymi tarczami manewrowymi. To jednak oznaczałoby, że układ świateł na semaforach świetlnych byłby: POM-CZER-BIA i byłaby w jego opisie literka "m"
A dlaczego? Jeżeli miałyby światło białe (i literę "m"), to powinny być 4-komorowe (od góry): zielone-czerwone-pomarańczowe-białe. Semafory świetlne nie mają litery m i sądzę, że mają układ świateł (od góry) zielone-czerwone-pomarańczowe, ale pewności nie mam.
Obawiam się, że zdjęcia o których wspominasz pochodzą z momentu przebudowy srk.
Być może masz rację. Na zdjęciach street view w Google widać, że nie ma litery m, a semafory są jeszcze nieczynne (unieważnione krzyżami pod głowicą)
Na przytoczonym zdjęciu widać, że tory odstawcze nie są niczym osłonięte.
A czy dawniej były? W 2019 roku, kiedy tam byłem, semaforów świetlnych jeszcze nie było, a tarcze manewrowe stały tylko przed semaforami wyjazdowymi, a nie przy torach odstawczych. Niżej jedyne zdjęcie, jakie zrobiłem w listopadzie 2019, na którym widać semafory i te tarcze - wykadrowane z większego zdjęcia.

20191128_134531a.jpg


Ale faktem jest, że jeżeli semafory świetlne zastąpiły stare kształtowe, to zrezygnowano w ogóle z sygnałów manewrowych. Przypuszczam, że obecnej organizacji ruchu manewrów jest tam znacznie mniej i tych tarcz manewrowych już od dawna w praktyce nie używano. A wymiana sygnalizacji została zrobiona oszczędnościowo, jako rozwiązanie tymczasowe mające na celu poprawę widoczności sygnałów przy trakcji elektrycznej, do czasu całkowitej wymiany urządzeń srk. A jak długo to "tymczasowe" rozwiązanie pożyje, to inna sprawa - wiadomo, że prowizorki bywają bardzo trwałe...
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.504 34 1
A dlaczego? Jeżeli miałyby światło białe (i literę "m"), to powinny być 4-komorowe (od góry): zielone-czerwone-pomarańczowe-białe. Semafory świetlne nie mają litery m i sądzę, że mają układ świateł (od góry) zielone-czerwone-pomarańczowe, ale pewności nie mam.
Nawiązywałem do koncepcji semafora świetlnego stojącego przy końcu peronu i dalej bliżej głowicy rozjazdowej umieszczonego semafora kształtowego z kształtową tarczą manewrową (o czym wspominałeś, że może mieć miejsce). Aby to miało sens z punktu widzenia jazd manewrowych sygnał Ms2 powinien pojawić się na semaforze świetlnym, a M2 na tarczy manewrowej. Czyli to oznacza, że brakowałoby komór dla światła zielonego. Jedynym wtedy wyjaśnieniem zaistniałej sytuacji zainstalowania semaforów trzykomorowych, byłaby trzecia komora dla światła pomarańczowego podającego albo S4 albo S5. Czyli z założenia wyjazd byłby z torów dodatkowych ale z zachowaną sygnalizacją manewrową. Ale tak się chyba nie stało i mamy kolejowy "klimat degradacji". No ale już się cieszę na wizualizacje dworca w Słupsku. Przy tak ogromnej przebudowie mam nadzieję, że będzie już tylko rozwój i rozbudowa :) . Przepraszam, że zaśmieciłem wątek moimi frustracjami.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.282 504 30
Nawiązywałem do koncepcji semafora świetlnego stojącego przy końcu peronu i dalej bliżej głowicy rozjazdowej umieszczonego semafora kształtowego z kształtową tarczą manewrową (o czym wspominałeś, że może mieć miejsce).
Tak to na pierwszy rzut oka wyglądało, ale jak się bliżej przyjrzałem, to jednak semafory świetlne mają zastąpić (albo już zastąpiły) dawne semafory kształtowe. To pierwsze wrażenie spowodowane było tym, że nowe semafory stoją w czasami dość sporej odległości przed semaforami kształtowymi. Jednak dokładniejsza analiza zdjęć w mapach Google wykazuje, że pierwsze wrażenie było mylne i jest najprawdopodobniej tak, jak napisałem w poprzednim poście. Może jest na forum ktoś ze Słupska lub okolic i mógłby zweryfikować nasze domysły?
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.504 34 1
Dywagujcie dalej, a schemat (aktualny na 2021) macie
ALEŻ MNIE ZJADŁO!!!!
To jest najpierwszy, nie tam, najpierwsiejszy raz w życiu kiedy na linii magistralnej przechodzącej przez stację węzłową nie ma żadnej tarczy ostrzegawczej przed semaforem wyjazdowym po torze głównym :eek:. Maszynista jadący od strony Sławna dostaje na semaforze kształtowym O "wolna droga z maksymalną prędkością" i nie ma bladego pojęcia co go czeka na semaforze E. Co projektant miał na myśli robiąc takie "dziwo". Czy nie byłoby rozsądniej postawić nawet nieruchomą tarczę kształtową ToE przy tym semaforze O? ALEŻ MNIE ZJADŁO!
No i naleciałości niemieckie też są bardzo ciekawe i dobrze widoczne. Tarcza zaporowa przy semaforze wyjazdowym. Ciekawe czy ktoś mógłby sfotografować taki klimat jak odjeżdża spod takiego tandemu jakiś pociąg? Ciekawi mnie też bardzo jak wyglądają dźwignie nastawcze takiego tandemu. Czy podając sygnał na semaforze od razu przestawia się dźwignia tarczy zaporowej, czy też trzeba te dźwignie przestawiać oddzielnie? Na Podlasiu takich rzeczy za mojego życia nie było.
A i jeszcze jedno - co to jest ta unieważniona omega?
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.609 30 0
To jednak oznaczałoby, że układ świateł na semaforach świetlnych byłby: POM-CZER-BIA i byłaby w jego opisie literka "m".
A dlaczego? Jeżeli miałyby światło białe (i literę "m"), to powinny być 4-komorowe (od góry): zielone-czerwone-pomarańczowe-białe. Semafory świetlne nie mają litery m i sądzę, że mają układ świateł (od góry) zielone-czerwone-pomarańczowe, ale pewności nie mam.
Przepraszam za off top, choć może zamieszczone poniżej zdjęcie, trochę "kolejowego klimatu..." zawiera :).

A propos prowadzonej dyskusji, czy bstok70 nie miałeś na myśli semafora świetlnego wyjazdowego 3-komorowego, o układzie świateł zielone-czerwone-białe, mającego w oznaczeniu literkę "m" ? (bo napisałeś POM-CZER-BIA). Przykład takiego semafora, znajduje się na stacji Dobre Miasto. Poniżej jej schemat z 2018 r., w tym z semaforami świetlnymi wyjazdowymi, 3-komorowymi, oznaczonymi Bm i Gm (dla toru nr 1).
https://www.bazakolejowa.pl/foto/1037/152615520507a4baeb283075e31a299c80fe0122be-2.png
oraz fotografia przedstawiająca trzy semafory wyjazdowe stacji Dobre Miasto w kierunku Gutkowa ( - Olsztyna), w tym wyżej wspomniany Bm o układzie komór zielone-czerwone-białe.

Stacja Dobre Miasto. Semafory świetlne wyjazdowe w kierunku Olsztyna..jpg


Na marginesie, schemat stacji Dobre Miasto na stronie semaforek.kolej.org.pl zawiera niewielki błąd, ponieważ przedstawia komorę czerwoną semaforów B i G na samej górze, a znajduje się ona po środku, od samego początku wymiany sygnalizacji kształtowej na świetlną, co miało miejsce na przełomie 2010 / 2011 r. (w listopadzie 2010 r. ustawiono sygnalizację świetlną, na początku 2011 r. zdemontowano kształtową).
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/5/50/Dobre_Miasto.png
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=4208&ed=0&okno=galeria&str=-1&photoid=84779

bstok70 czy uważasz, że tego typu semafor (taki jak Bm / Gm na stacji Dobre Miasto) lepiej "sprawdzałby się" (w omawianej przez Ciebie sytuacji), od 3-komorowego semafora E stojącego w Słupsku, o układzie komór zielone-czerwone-pomarańczowe (jak wynika ze schematu do którego link podał Arekmiz ) ???
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.504 34 1
bstok70 czy uważasz, że tego typu semafor (taki jak Bm / Gm na stacji Dobre Miasto) lepiej "sprawdzałby się" (w omawianej przez Ciebie sytuacji), od 3-komorowego semafora E stojącego w Słupsku, o układzie komór zielone-czerwone-pomarańczowe (jak wynika ze schematu do którego link podał Arekmiz ) ???
To co widać na zdjęciu w Dobrym Mieście, to to, co powinno być w Słupsku. Nie postawiłbym tylko tam żadnego trzykomorowego - nawet takiego jak w Dobrym Mieście, bo Słupsk jest stacją węzłową i ewidentną korzyścią z tej przebudowy jest to, że semafory mogą zezwolić na wyjazd z każdego toru zarówno w kierunku Ustki jak i Trójmiasta. Przy układzie CZER-ZIEL-BIA, czy ZIEL-CZER-BIA takiej możliwości by nie było. Czy skrzynia zależności to umożliwia - tego nie wiem. Sprawa jest absolutnie nieoczywista. Modernizację stacji w obecnych czasach wyobrażam sobie właśnie taką, jaka miała miejsce w Dobrym Mieście. To co jest w Słupsku naprawdę mnie dziwi. Natomiast moja propozycja POM-CZER-BIA dotyczyło rozwiązania, którego w końcu nie zastosowano, czyli ustawienia semafora świetlnego między peronem, a oddalonym semaforem stojącym przy głowicy rozjazdowej. Teraz, znając schemat stacji gdyby tak było, to też bardzo bym się zdziwił, bo takie rozwiązania (jeden semafor za drugim) stosuje się gdy po drodze jest jakiś rozjazd (np zjazd na bocznicę, czy tor odstawczy jak na stacji Rzeszów Główny). W takim przypadku jak w Słupsku pewnie logiczniej byłoby postawienie sygnału powtarzającego. Ale tu chodziło o pełną wymianę semaforów. Semafory czterokomorowe jak w Dobrym Mieście w pełni by zastąpiły to, co było (i widać na zdjęciu @Andrzej Harassek) czyli semafor z tarczą manewrową. Tak się jednak nie stało.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.282 504 30
schemat stacji Dobre Miasto na stronie semaforek.kolej.org.pl zawiera niewielki błąd, ponieważ przedstawia komorę czerwoną semaforów B i G na samej górze, a znajduje się ona po środku
Na schemacie jest tak, jak prawidłowo powinno być (od góry: czerwone-zielone-białe), na zdjęciu widać, że w realu w semaforze B jest źle, czerwone na środku. Semafory 3-komorowe są tu wyjątkiem, gdzie czerwone jest nad zielonym - pisaliśmy już o tym na forum parę razy.
korzyścią z tej przebudowy jest to, że semafory mogą zezwolić na wyjazd z każdego toru zarówno w kierunku Ustki jak i Trójmiasta. Przy układzie CZER-ZIEL-BIA, czy ZIEL-CZER-BIA takiej możliwości by nie było. Czy skrzynia zależności to umożliwia - tego nie wiem. Sprawa jest absolutnie nieoczywista.
No i to jest kluczowe: na 99% nie umożliwia i dlatego jest jak jest. Gdyby była taka możliwość, to z pewnością byłoby to wykorzystane - dla mnie sprawa jest oczywista.
Ale tu chodziło o pełną wymianę semaforów.
I tak pewnie właśnie zrobiono - semafor jeden do jednego, bez zmian w przebiegach. Natomiast dlaczego zrezygnowano z sygnałów manewrowych, nie wiem, swoje domysły przedstawiłem wcześniej. A dziwnych rzeczy jest tam więcej, na przykład spod semafora z toru 9 (ślepego, przy peronie 3) da się wyjechać wyłącznie na linię do Ustki, a nie da się do Lęborka.
 
Reakcje
3.609 30 0
Na schemacie jest tak, jak prawidłowo powinno być (od góry: czerwone-zielone-białe), na zdjęciu widać, że w realu w semaforze B jest źle, czerwone na środku. Semafory 3-komorowe są tu wyjątkiem, gdzie czerwone jest nad zielonym - pisaliśmy już o tym na forum parę razy.
Drugi z semaforów 3-komorowych stacji Dobre Miasto, Gm, również ma taki układ komór. Co interesujące, w trakcie odbywającej się właśnie modernizacji stacji, na ogólnym planie przebudowy, w dokumentacji dostępnej na stronie PKP PLK, naniesiono również taki układ świateł (w dziale poświęconym SRK - fragment planu poniżej). Jeżeli taki układ świateł to błąd (?) to dość często jest on spotykany na sieci kolejowej Polski, bo szczerze mówiąc częściej widziałem tego typu kombinację (zielony-czerwony-biały, na semaforach świetlnych 3-komorowych oznaczonych dodatkową literą m), niż z czerwonym na górze, choć oczywiście to tylko moje subiektywne odczucie, ograniczone do niewielkiego zakresu sieci kolejowej jaki dane mi było widzieć. Na koniec proszę o namiar do dyskusji jaka była na ten temat, nie ukrywam, że zainteresował mnie ten wątek.

1. Semafor Gm stacji Dobre Miasto.

Dobre Miasto - semafory wyjazdowe Gm.jpg


2. Fragment ogólnego planu przebudowy stacji Dobre Miasto z dokumentacji ze strony PKP PLK.

Fragment ogólnego planu przebudowy staccji Dobre Miasto.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.282 504 30
Ale 3-komorowe SBL mają układ: ZIEL-CZER-POM, więc czerwone w środku. :)
Ale co to ma do rzeczy?
Jeżeli taki układ świateł to błąd (?) to dość często jest on spotykany na sieci kolejowej Polski
Tak, to jest błąd, niestety, bardzo często spotykany.
proszę o namiar do dyskusji jaka była na ten temat
Nie mam zapisanych linków do wszystkich co ciekawszych dyskusji na forum, zwłaszcza, że dla mnie to akurat nie jest specjalnie pasjonująca sprawa. Ale wyjaśnię jeszcze raz, choć kilka czy kilkanaście dni temu już o tym pisałem.

Z punktu widzenia zasad sygnalizacji (i przepisów, dawniej E 1, teraz instrukcji Ie-1) układ komór sygnalizatora nie ma żadnego znaczenia, ważne są wyświetlane obrazy sygnałowe, czyli układ jednocześnie świecących się świateł. Jeżeli na danym semaforze wyświetlają się wyłącznie sygnały w postaci jednego światła, jak w semaforach sbl, układ komór nie ma znaczenia. Przy semaforach, wyświetlających sygnały, złożone z dwóch świateł, obowiązuje dodatkowo zasada, że dwa świecące światła muszą być rozdzielone co najmniej jedną ciemną komorą (od tej zasady jest jeden wyjątek, o czym później). Ze względu na stosowane na PKP sygnały, przyjęto jako podstawowy, semafor 5-komorowy o układzie (od góry): zielony-pomarańczowy-czerwony-pomarańczowy-biały. Inne sygnalizatory, w miarę możliwości, są jakby "uproszczoną" wersją takiego układu - ale nie zawsze. Jednym z takich wyjątków jest semafor 3-komorowy, na którym oprócz światła zielonego i czerwonego jest jeszcze światło białe. I właśnie w tym wypadku, aby zachować zasadę rozdzielenia dwóch świateł komorą ciemną, stosuje się odwrócony układ (od góry): czerwone-zielone-białe. Komora światła zielonego oddziela tu światło czerwone od białego, wyświetlanego jako sygnał zastępczy.

Innym wyjątkiem jest wspomniany już sygnalizator powtarzający, gdzie światło pomarańczowe jest na samej górze, nad światłem zielonym (odwrotnie, jak np. w tarczy ostrzegawczej). I tu przyczyna jest podobna: świecące się w stanie zasadniczym światło pomarańczowe jest oddzielone od światła białego komorą światła zielonego. Na sygnalizatorze powtarzającym występuje w związku z tym jeszcze wyjątek od zasady rozdzielenia dwóch świecących świateł ciemną komorą: przy sygnale Sp 2 i Sp 3 światło zielone świeci się tuż nad świecącym się stale światłem białym. Uznano, że jest to w tym konkretnym wypadku sytuacja do zaakceptowania, a korzyścią jest brak konieczności instalowania dodatkowej, nigdy nie używanej komory, tylko w celu rozdzielenia świateł.

Zasady rozmieszczania świateł na semaforach są podane w "Wytycznych technicznych budowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym Ie-4 (WTB-E10)". W § 4. Rodzaje sygnalizatorów, w ustępie 8. są podane "Przykładowe układy komór sygnałowych sygnalizatorów".

sygnalizatory.jpg


W instrukcji nie ma zastrzeżenia, że nie wolno stosować innych układów komór (np. jak te na stacji Dobre Miasto), więc formalnie nie jest to zabronione, jest to jednak odstępstwo od przyjętych zasad, a zwłaszcza od reguły zachowania ciemnej komory między dwoma świecącymi światłami.

Za jakiś czas przeniosę tę dyskusję do wątku o systemach srk w tym samym dziale.
 
Reakcje
3.609 30 0
Dziękuję bardzo za dogłębne wyjaśnienie zagadnienia. Oczywiście słyszałem o regule zachowania ciemnej komory między dwoma świecącymi światłami, choć w przypadku światła białego pod czerwonym, w semaforze 3-komorowym, myślę, że "przypadek" Dobrego Miasta odzwierciedla typową sytuację małej stacji z zaledwie kilkoma dodatkowymi torami, gdzie światło białe w 99,99% przypadków jego użycia, pali się światłem stałym, a ekstraordynaryjne sytuacje podania sygnału "Sz" są i tak zapewne wyjaśniane telefonicznie pomiędzy maszynistą, a pracownikiem dyżurującym na nastawni, który bardzo często wygląda przez okienko obserwując mijający go pociąg. Myślę, że tego typu semafory z układem świateł zielony-czerwony-biały w semaforze 3-komorowym, to specyfika w dużej mierze małych stacji, a skoro formalnie nie jest to zabronione, nie można tego uznać za jakiś rażący błąd.

Tematem zainteresowałem się z powodu rozpoczęcia pracy nad tworzeniem planu stacji Dobre Miasto, w wyglądzie jaki przyjmie po odbywającej się aktualnie modernizacji (co obiecałem sobie, tworząc plan stacji w 2018, który ówcześnie zamieściłem na stronie Ogólnopolskiej Bazy Kolejowej). Myślę, że odwzorowanie komór w wyglądzie rzeczywistym jest jak najbardziej prawidłowym działaniem, przez co dalej uważam, że schematyczny rysunek wspomnianych, dobromiejskich semaforów Bm i Gm, na planie stacji umieszczonej na stronie semaforek.kolej.org.pl, jest obarczony niewielkim błędem.

Plany tworzone przez pana Adriana Karwata na w/w stronie (genialne, jedyne w swoim rodzaju, przez co pełne chapeau bas dla autora) wydaje mi się, odzwierciedlają stan faktyczny układu komór na poszczególnych stacjach, a nie to, jak powinien on wyglądać zgodnie z regułą. Przykładem tego są np. małe stacje Reda i Władysławowo (na których byłem i których fotografie posiadam), gdzie, podobnie jak w Dobrym Mieście, semafory 3-komorowe oznaczone dodatkową literą m, posiadają identyczny układ komór (zielona-czerwona-biała) i w takiej postaci zostały też odwzorowane na planach stacji przez pana Adriana, na stronie semaforek.kolej.org.pl.

1. Stacja Reda. Proszę zwrócić uwagę na semafor D1/m.
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/5/5e/Reda.png


2. Stacja Władysławowo. Proszę zwrócić uwagę na semafor F1/m (można dodać, że semafor C1/m ma identyczny układ komór jak F1/m, jednak na planie światło czerwone zostało umieszczone u góry).
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/e/e5/Wladyslawowo_new2.png

Tak czy siak, chciałem tylko upewnić się, czy nanoszone na plan stacji schematyczne rysunki semaforów z układem komór w konfiguracji zielona-czerwona-biała, odzwierciedlające przecież stan rzeczywisty, nie są jakimś rażącym błędem, przez co w przyszłości, ktoś mógłby zarzucić (nie znając dokumentacji fotograficznej), że plan stacji nie jest zgodny z obowiązującymi przepisami o SKR. To, że "wplątałem" w to plany stacji ze strony https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Wykaz_posterunk%C3%B3w_ruchu_i_punkt%C3%B3w_ekspedycyjnych_PKP_PLK jest tylko moim "natręctwem", objawiającym się zbytnim przywiązywaniem wagi do szczegółów, na które pewnie nikt nie zwraca uwagi...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.282 504 30
w przypadku światła białego pod czerwonym, w semaforze 3-komorowym, myślę, że "przypadek" Dobrego Miasta odzwierciedla typową sytuację małej stacji z zaledwie kilkoma dodatkowymi torami, gdzie światło białe w 99,99% przypadków jego użycia, pali się światłem stałym, a ekstraordynaryjne sytuacje podania sygnału "Sz" są i tak zapewne wyjaśniane telefonicznie pomiędzy maszynistą, a pracownikiem dyżurującym na nastawni, który bardzo często wygląda przez okienko obserwując mijający go pociąg. Myślę, że tego typu semafory z układem świateł zielony-czerwony-biały w semaforze 3-komorowym, to specyfika w dużej mierze małych stacji, a skoro formalnie nie jest to zabronione, nie można tego uznać za jakiś rażący błąd.
No pewnie tak jest, ale co do ma do rzeczy? Światło białe (sygnał Ms 2) świeci się samo, bez czerwonego i tylko przy Sz występuje jednoczesne świecenie światła czerwonego i białego. Ale czy to znaczy, że można sobie "odpuścić" stosowanie generalnej zasady rozdzielenia świateł (zwłaszcza, że w praktyce nic to nie kosztuje) tylko dlatego, że projektanci i wykonawcy są przyzwyczajeni do tego, że czerwone jest "zawsze" w środku? A w dywagacje, czy jest to rażący błąd, czy nie, nie zamierzam się wdawać... A plany, zamieszczane na stronie "semaforek", jak najbardziej powinny odzwierciedlać stan rzeczywisty, więc jeżeli na planie jest inaczej, niż w realu, to (niezależnie od tego, jak powinno być zgodnie z zasadami) uważam to za błąd rysunku. Ale zgadzam się z kolegą Stanisławem, że za tę stronę należy się jej autorom wielkie uznanie.
 

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
138 1 0
Ciekawi mnie też bardzo jak wyglądają dźwignie nastawcze takiego tandemu. Czy podając sygnał na semaforze od razu przestawia się dźwignia tarczy zaporowej, czy też trzeba te dźwignie przestawiać oddzielnie?
Tarcza zaporowa i semafor mają oddzielne dźwignie. Tarcza jest uzależniona od właściwego ułożenia drogi przebiegu. Podanie tarczy umożliwia podanie semafora. Oczywiście semafor ma jeszcze swoje uzależnienia od blokady liniowej i stacyjnej.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.504 34 1
Tarcza zaporowa i semafor mają oddzielne dźwignie. Tarcza jest uzależniona od właściwego ułożenia drogi przebiegu. Podanie tarczy umożliwia podanie semafora. Oczywiście semafor ma jeszcze swoje uzależnienia od blokady liniowej i stacyjnej.
Bardzo dziękuję. Czyli tak jak na kolei niemieckiej. Tarcza zaporowa, to bardziej sygnalizacja zamknięcia toru. Zastanawiam dlaczego w Słupsku po jednej stronie przy semaforach stały tarcze zaporowe, a po drugiej manewrowe. Jeżeli to pozostałość po sygnalizacji niemieckiej, to dlaczego tylko po jednej stronie?
 

Podobne wątki