• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolejowe klimaty za granicą

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.492 63 2
Wracając do tematu zdjęcia splotu torów na terenie zakładów Škoda Plzen to jest ono jak wyżej wspomniano ze znacznie wcześniejszego okresu. Widać na nim u góry w głębi przechodzącą konstrukcję jakby krytą kładkę lub rurociąg, prowadzącą zza płotu na teren zakładu. Tego nie ma na obecnym zdjęciu satelitarnym, a sprawdziłem większy obszar mapy. Pewnym tropem może być też stojąca w głębi lokomotywa elektryczna manewrowa z dość dużej rodziny E458.0(110), S458.0(210), E426.0(113), E458.1(111) i 114. Lokomotywy tych serii produkowano z przerwami w latach 1971 - 2000. Do przeanalizowania jest jeszcze kolorystyka tej lokomotywy czyli jakie lokomotywy opuszczały bramy fabryki pomalowane na kolor zielony z szerokim kremowym pasem na wysokości górnego reflektora. O ile dobrze kojarzę to lokomotywy produkowane w latach siedemdziesiątych nie miały malowanych szerokich pasów. Zaczęto je stosować gdzieś w latach osiemdziesiątych ale zwykle były one w kolorze żółtym. Nie szukałem jednak zbytnio zdjęć tych lokomotyw. Natomiast najbardziej zbliżone malowanie znalazłem przy opisie ostatniej zbudowanej krótkiej serii 114 a ściślej 114.5 zbudowanej w liczbie 4 sztuk w latach 1996 - 2000 dla prywatnego odbiorcy.
Lokomotiva_114_(cropped).jpg

Czy produkowane do lat 1982 i 1983 lokomotywy serii E458.1 i S458.0 miały fabrycznie malowany kremowy szeroki pas tego nie wiem ale podejrzewam że raczej nie. Tak więc podejrzewam że prawdopodobnie zdjęcie wykonano w latach 1996 -2000.
Sam splot torów w głębi przy płocie ma 5 szyn.
 

ABP

Aktywny użytkownik
Reakcje
125 0 0
Co prawda nie szynowa, ale kolejka. W dodatku klimatyczna. ;)
Pozostałości kolejki górniczej do przewozu węgla w Longyearbyen na Spitzbergenie / Svalbardzie.

IMG_4095.jpg
IMG_4093.jpg
IMG_4229.jpg
 

tulip

Aktywny użytkownik
Reakcje
177 1 0
Zachęcony między innymi wpisem na tutejszym forum postanowiłem odwiedzić Ścieżkę Króla, czyli El Caminito del Rey w pobliżu Malagi w Hiszpanii. Miejsce jest zdecydowane warte wycieczki, widoki są zachwycające. Jak podano wcześniej, jest także widok na linię kolejową, niestety ruch na niej jest mizerny. Stacja na jednym ze zdjęć to El Chorro, końcowy punkt spaceru (ścieżką idzie się w jednym kierunku).
DSC_0691 (3)m.jpg

DSC_0697 (3)m.jpg

DSC_0707 (3)m.jpg

DSC_0742 (3)m.jpg

DSC_0760 (3)m.JPG
 

prepik

Znany użytkownik
Reakcje
1.007 0 0
W sobotę czyli 13.07.2024 r . W słowackim Keźmarok odbywał się festiwal europejskiego ludowego rzemiosła . Transport kolejowy z Popradu i Svitu zapewniał Klub Železničných historických vozidiel Poprad. Klub zabezpieczył pociąg 5-cio wagonowy prowadzony parową lokomotywą 477.013, a na popychu był okularnik 478.3300. Było upalnie, ale widoczność była b. dobra , a Tatry robiły nam za tło , plus rzeka Poprad wzdłuż której jedzie się do Keźmarku. Parę zdjęć z trasy zamieszczam , gdyż jak zwykle byłem w załodze "Papagaja" .

v6.JPG
v1.JPG
Zrzut ekranu (1368).JPG
v2.JPG
v4.JPG
P2010841.JPG
Zrzut ekranu (1401).JPG
Zrzut ekranu (1411).JPG
 

prepik

Znany użytkownik
Reakcje
1.007 0 0
I jeszcze dla miłośników diesli małe p.s. Czyli powrót do Popradu z Keźmarku z festiwalu rzemiosł to jazda Brejlovca(okularnika ) z popychem 477.013. Klub z Popradu zakupił przed laty lokomotywę 750.300-6 wyprodukowaną w 1975 roku, po modernizacji w roku 1993. Okularnik ma zmienione lampy, zawieszenie i grzanie składu z parowego na elektryczne generatorem TA403 reszta jest oryginalna i nie modernizowana, klub pomalował maszynę w oryginalne barwy. Co ciekawe to rušňovodiči (mechanicy) jeżdżący okularnikami na Słowacji mówią, że wolą ciągnąć składy towarowe tymi nie zmodernizowanymi ze starymi silnikami K12v230 niż nowymi z silnikami CAT-a , które mają większą moc , ale z małej pojemności. I do tego mówią to osoby młode , nie starej daty. I jeszcze mój filmik , zapraszam:

a.JPG
b.JPG
c.JPG
d.JPG
e.JPG
 

Andrzo

Znany użytkownik
Reakcje
1.165 2 1
Podczas urlopu odwiedziłem fragment popularnej wśród turystów kolei wąskotorowej Ferrovie Appulo Lucane (FAL) o rozstawie szyn 950mm.

1721419014057.png


Poniżej kilka zdjęć:

Dworzec kolei wąskotorowej w Bari znajduje się na estakadzie. Wyeksponowano tu stare urządzenia sterowania ruchem kolejowym (dwie dżwignie i windę) firmy Max Jüdel & Co.

452113158_10223079206910542_7313454389175274989_n.jpg


Wejście na perony tylko po zeskanowaniu biletu. Kursy do Matery i Graviny obsługiwane są nowoczesnymi pojazdami ST Stadlera.

451645225_10223079207070546_5128889038420803302_n.jpg


Pociąg z Graviny wjeżdża na tor zajęty przez inny skład. Wjazd zabezpiecza człowiek z chorągiewką.

451806959_10223079205710512_4286800528543565054_n.jpg


Jak wspomniałem wyżej dworzec czołowy w środku miasta ulokowany jest na estakadzie. Jak ktoś ma tu przesiadkę z normalnego toru i wcześniej nie sprawdzi gdzie to jest, to może się zdziwić i pogubić. Wejscie do budynku dworca wygląda jak wejście do sklepu.

451867391_10223079206550533_7836324600258164550_n.jpg


Budynek dworca Altamura. Tutaj linia z Bari rozgałęzia się na odcinki do Matery i Graviny. Pociągi jadące z Bari w podwójnym zestawieniu są tu rozdzielane na dwie relacje. Co ciekawe vis a vis znajduje się dworzec normalnotorowy dla linii Rocchetta Sant'Antonio - Gioia del Colle, która z tego co widziałem jest obecnie nieużywana.

451672798_10223079204230475_7560103184727999943_n.jpg



Na niektórych stacjach i mijankach widać jeszcze stare urządzenia SRK. Te nowsze aparaty z dzwonkami też są ciekawe. Widziałem, że obsługa pociągu coś zwalniała kluczami, pewnie przebiegi.

451722115_10223079212470681_3768935663697506758_n.jpg


Stacja końcowa Matera Sud. Większość wysiada jednak na podziemnym przystanku Matera Centrale.

451852206_10223079205910517_1623734973654375249_n.jpg


Matera Centrale znajduje się pod ziemią. Na zdjęciu pociąg powrotny do Bari.

Materę warto odwiedzić ze względu na jej historyczną część zwaną Sassi, obejmującą unikatowe domostwa drążone w skale. Miasto wpisano na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

451723562_10223079203510457_2428380026180780950_n.jpg
 

Andrzo

Znany użytkownik
Reakcje
1.165 2 1
Na stacji Bari Sud Est włoskiej kolei Ferrovie del Sud Est [FSE] znajduje się dość zaniedbany pomnik parowozu oznaczonego jako FSE nr 6. Z tego co wyczytałem i widać na tabliczkach fabrycznych, to maszynę zbudowano w Liège (Belgia) w 1901 roku przez Société Anonyme de St. Leonard. Lokomotywa otrzymała imię „Noci” na cześć miasta, przez które przebiega linia kolejowa Bari - Locorotondo i odgałęzienie Mungivacca - Putignano przez Casamassima. Na tych liniach parowóz służył przez ponad pół wieku, ciągnąc pociągi pasażerskie i towarowe. W latach 1952-1954 był eksploatowany w Toskanii na linii Arezzo - Stia, podczas krótkiego okresu wynajmu dla kolei La Ferroviaria Italiana [LFI]. W 1960 roku został odstawiony po wprowadzeniu trakcji spalinowej.

452414155_10223090011260644_7684715946483482333_n.jpg
452052493_10223090011700655_7415801557334143694_n.jpg
451941237_10223090011540651_8868937756967877295_n.jpg
452414284_10223090009940611_1839214733315486176_n.jpg
452336202_10223090010580627_8962508853607152390_n.jpg
 

Załączniki

prepik

Znany użytkownik
Reakcje
1.007 0 0
13 lipca 2024 r. jadąc wzdłuż płotu firmy Tatravagonka Poprad, Słowacja zrobiło się , jak to w lecie bywa , bardzo seledynowo! Ależ wagonów naprodukowali dla GATX! Tak a marginesie to vagonka nieźle prosperuje...
P2020041.JPG
Zrzut ekranu (1439).JPG
P2020045.JPG
Zrzut ekranu (1440).JPG
 

prepik

Znany użytkownik
Reakcje
1.007 0 0
Dwudziestokilometrowa linia kolejowa z Żyliny do Rajca ma swój urok. Jest ulubioną linią mieszkańców Żyliny bo transportuje ich w turystyczne regiony rajeckiej doliny i do uzdrowiska Rajeckie Teplice . W tym roku w dniach 10-11.08.2024 obchodzono 125-lecie powstania trasy . Na trasę wyruszyły historyczne motorowe jednostki "motoraki" z klubów kolejowych z Żyliny i Vrutek. Najwięcej działo się w Rajeckich T. gdzie na dworcu znajduje się muzeum transportu (pisałem już o tym w 2023r.) Pociąg nazywa się "Rajecka Anća" czyli rajecka Anka, co można wytłumaczyć jako taka grubawa , niezbyt urodziwa służąca . Tak się kiedyś kojarzył(100 lat temu) podróżnym ten pociąg ciągnięty niezbyt urodziwym parowozikiem. Było wesoło , tłumnie mimo wysokiej temperatury i braku klimatyzacji w motorakach.

a.JPG
b.JPG
c.JPG
d.JPG
e.JPG
f.JPG


 

Podobne wątki