Austria, St.Veit, 1963 r. (autora nie znam)
Zobacz załącznik 464979
"Rzuciłem" zdjęciem zapowiadającym w katalogu ACME model pierwszego rosyjskiego sypialnego RIC-a, ponieważ zaintrygowało mnie czemu oznaczono ten wagon rokiem 1957... Przejrzałem dokładniej różne źródła (głównie rosyjskojęzyczne, ale też niemieckie i francuskie fora) i wszędzie jest mowa o sypialnych Görlitz-ach budowy
1959-61. Nie sądzę żeby ACME popełniło aż taki błąd, być może mając dostęp do dokumentacji producenta (Görlitz) wagony mają tam inne fabryczne oznaczenie...
Wagony zamówiono w 1958 roku i dostarczono w dwóch partiach właśnie w latach 59-61. Zbudowano 140 sztuk (dane za Локотранс 6/99):
1959r. - 60 szt. typ WLA 4u (1kl. 11 przedziałów, 22 miejsca) numery: СВПС 1500 - 1559
- 40 szt. typ WLB 4u (2kl. 11 przedziałów, 33 miejsca) numery: СВПС 2500 - 2539
1960-61r. - 40 szt. typ WLA 4u (
1kl. 11 przedziałów, 33 miejsca) numery: СВПС 1560 - 1599
100 szt. miało hamulec Westinghousa, 40 szt.- hamulec typu KE (chodzi o Knorr-a ?) - nie znalazłem informacji które numery w jaki typ hamulca wyposażono, natomiast wszystkie wagony miały charakterystyczny "fartuch" osłaniający aparaturę pod pudłem - wnioskuję zatem, że pozbywano się go (przynajmniej w niektórych egzemplarzach) w trakcie remontów czy modernizacji - brak informacji w tej kwestii. Nie trafiłem też na dane precyzujące które egzemplarze miały jakie osłony przejść międzywagonowych - wydaje się, że gumowe wałki to cecha dostawy z 1960-61 roku lub wynik modernizacji.
Wagony wyposażono też w wózki różnego typu, szczegółowych danych oczywiście brak, ale analizując dostępne zdjęcia daje się zauważyć podział występujący według lat dostawy: na poniższym - od lewej wózek z drugiej partii (numery od 1560), po prawej z pierwszej.
Zobacz załącznik 464995
Jeszcze kilka zdjęć wagonów Görlitz WLA 4u z książki F. Stöckl-a "Komfort auf Schienen" - WLA 1554 Praga-Express, fot. J. Claus:
Zobacz załącznik 465027
WLB 4u 2 kl Praga-Express, Praga Hl. 1966 fot. F. Stöckl:
Zobacz załącznik 465028
WLAB 1583 relacji Wiedeń-Moskwa z pociągu "Chopin", Wiedeń 1964, fot. F. Stöckl:
Zobacz załącznik 465029
WLAB 1579 z naszym Y w relacji Moskwa-Hoek van Holland, Rheine 1968, fot. F. Stöckl:
Zobacz załącznik 465030