Czas na przedstawienie kolejnego modelu jaki ostatnio udało mi się pozyskać dzięki pomocy kolegi z forum. Jest to lokomotywa spalinowa serii A1AA1A 68500. Jednak zanim zaprezentuję ten model chciałbym przedstawić krótką historię tych lokomotyw w skali 1:1.
Na początku lat 60-tych koleje francuskie po zdobytych doświadczeniach z lokomotywami spalinowymi dużej mocy do ruchu liniowego 060DA>CC64000>CC65500 i 060DB>CC65000 skierowały zapotrzebowanie do przemysłu na lokomotywy liniowe które mogły by przejąć ruch pasażerski i towarowy na liniach nie zelektryfikowanych. Równolegle ruszyły projekty w firmie
Brissonneau et Lotz odpowiedzialnej za powstanie lokomotyw BB67000, oraz konsorcjum
CAFL/
CEM/
Fives-Lille które zaprojektowało właśnie lokomotywy A1AA1A 68000. Lokomotywy prototypowe obydwu firm zaprezentowano w roku 1963 i po przeprowadzonych testach skierowano do produkcji seryjnej. Lokomotywy serii 68000 w odróżnieniu od lokomotyw serii 67000 miały silnik spalinowy większej mocy 2256KM/1660kW firmy Sulzer 12-LVA-24 i zainstalowany kocioł ogrzewczy. Zainstalowanie tylu urządzeń wymusiło zaprojektowanie tej lokomotywy jako 6 osiowej ze względu na ograniczenie dopuszczalnych nacisków osiowych. W tym przypadku zastosowano rozwiązanie z napędzanymi osiami skrajnymi wózka i toczną osią środkową. Masa lokomotywy wynosiła 105t i tym samym lokomotywa mogła obsługiwać linie kolejowe o słabszej nawierzchni. Istniała możliwość regulacji nacisku osi środkowej dzięki czemu osie napędowe mogły mieć regulowane naciski osiowe w granicach 18-20t w zależności od potrzeb. W każdym wózku były zamontowane dwa silniki trakcyjne. Wkrótce do tego konsorcjum dołączyła firma SACM która do tych lokomotyw opracowała silnik rodzimej konstrukcji AGO V12 DSHR o podobnej mocy 2235KM/1645kW ale o większych obrotach 1350 o/min w odróżnieniu do silnika Sulzer 1050 o/min. Tak dostosowane lokomotywy oznaczono jako podseria A1AA1A 68500. Ogólnie w latach 1963-1968 zbudowano 81 lokomotyw 68000 z silnikami Sulzer i 29 lokomotyw serii 68500 z silnikami AGO. Co daje ogólną liczbę 110 wyprodukowanych lokomotyw. Lokomotywy z rodziny 68xxx miały sterowanie ukrotnione kompatybilne także z lokomotywami z podserii 67xxx. W czasie produkcji w zewnętrznym wyglądzie lokomotyw jedynie zmieniono boczne szyby w oknach. Lokomotywy 68001-68017 i 68501-68504 miały szyby gięte obejmujące narożnik natomiast od 68018 i 68505 narożnik wykonano z poliestru a szyby zastosowano płaskie boczne. W eksploatacji lokomotywy okazały się udane choć uznano że silniki AGO są delikatniejsze co zaowocowało przebudową 5 lokomotyw 68500 na 68000 w latach 70-i 80-tych zwiększając liczbę lokomotyw serii 68000 do 85 sztuk. W latach 90-tych pojawiła się tendencja odwrotna i poprzez instalację silników AGO w miejsce zużytych silników Sulzera liczba lokomortw serii 68500 wzrosła do 40 sztuk. Poza zmianami zastosowanych silników lokomotywy w drugiej połowie lat 70-tych i na początku 80-tych poddano większej modernizacji kabiny maszynisty co zaowocowało zmianą wyglądu zewnętrznego. Wymieniono całe przednie ściany kabiny z bokami aż do drzwi. Usunięto boczne szyby a przednie otrzymały szerszy słupek środkowy. Zamiast okrągłego logo pojawił się stylizowany napis SNCF. Także zmieniono oświetlenie czołowe i zamontowano osobne światła czerwone. Po podziale SNCF na sektory lokomotywy do oznaczenia liczbowego otrzymały z przodu jedną cyfrę oznaczającą właściciela. Lokomotywy w większości do końca posiadały swoje typowe barwy niebieskie tylko niektóre otrzymały barwy zielono srebrne SNCF Fret lub żółte SNCF Infra. Po wycofaniu z eksploatacji trakcji parowej stopniowo także z użycia wychodziły wagony z ogrzewaniem parowym i tym samym kotły ogrzewcze w lokomotywach spalinowych stały się zbędne dlatego były one demontowane a brakującą masę uzupełniano balastem. A lokomotywy skierowano do ruchu towarowego. Ostatecznie z regularnej eksploatacji lokomotywy wycofano w roku 2011 seria 68500 i 2014 seria 68000. Jednak zachowano 4 egzemplarze do celów muzealnych i 3 stanowiące zapas części zamiennych.
Poniżej parę zdjęć pożyczonych z sieci.
Lokomotywa 68001 stan oryginalny.
68022 stan oryginalny z późniejszej serii produkcyjnej z narożnikami z poliestru na linii okien
68048 stan oryginalny
68079 stan po modernizacji kabin
68522 stan oryginalny seria z narożnikami z poliestru
68524 po modernizacji kabin
68540 czynny egzemplarz muzealny
Wózek typu Y211 do lokomotyw serii 68000/68500
Chcę tutaj dodać że lokomotywy obydwu podserii 68000 i 68500 nigdy na pudle nie nosiły symbolu układu osi A1AA1A przed numerem, także nigdy i w żaden sposób nie były nigdy oznaczane jako CC68xxx co błędnie sugerował autor artykułu poświęconego lokomotywom CC72000 który się ukazał w numerze 1/2017 Świata Kolei. Także stany ilościowe zostały błędnie podane gdyz podana ilość egzemplarzy tych lokomotyw de facto jest najwyższą liczbą danej podserii wynikłą z przekładek silników a tekst artykułu sugeruje ilość 85 i 40 lokomotyw co daje łączną sumę 125 lokomotyw co nie jest zgodne z rzeczywistością bo całkowita liczba wyprodukowanych lokomotyw to 110 sztuk. Autora tego artykułu znam osobiście i bardzo szanuję jednak chyba temat innych lokomotyw spalinowych potraktował niezbyt dokładnie stąd błędy także w opisie dotyczącym lokomotyw z rodziny 67xxx.
Opisem modelu zajmę się chyba już jutro