• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Francji i Beneluksu oraz ich modele

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.671 65 3
Trochę czasu minęło od kiedy w zeszłym roku zakupiłem model lokomotywy CC21004 firmy Jouef. Zanim jednak go przedstawię kilka słów na temat oryginału. Większość danych na temat tych lokomotyw podał Andrzej we wątku o pociągach TEE https://forum.modelarstwo.info/threads/trans-europ-express-oryginały-i-modele.36515/post-669100 Dlatego zapraszam do zapoznania się z tym materiałem a tutaj przedstawię kilka informacji uzupełniających. Lokomotywy dwunapięciowe 1,5 kV= i 25kV 50 Hz serii CC21000 zostały zbudowane jako pierwsze na krótko przed lokomotywami prądu stałego 1,5 kV serii CC6500 w roku 1969-tym. Dwa prototypy CC21001 i CC21002 poddawano intensywnym testom i badaniom. Pierwotnie był jeszcze projekt lokomotywy wyłącznie prądu przemiennego 25kV 50 Hz serii CC14500 jednak nie został on nigdy zrealizowany. Po zakończeniu testów prototypów CC21000 dla zapewnienia planowej eksploatacji tej serii zamówiono jeszcze dwie lokomotywy które wyprodukowano w roku 1974-tym. Dwie nowe lokomotywy CC21003 i CC21004 skierowano głównie do obsługi kierunku "szwajcarskiego" A domeną była obsługa pociągu TEE Cisalpin. Gdzie parametry techniczne tej serii mogły być najlepiej wykorzystane. Dalszej produkcji nie kontynuowano. Przyczyn w zasadzie było kilka. Planowano już budowę sieci połączeń szybkich pociągów TGV. Lokomotywy serii CC21000 i CC6500 były jeszcze oparte o stare rozwiązania rozruchu oporowego. Już rozpoczęto produkcję lub przygotowywano się do uruchomienia produkcji poszczególnych odmian nowych lokomotyw BB15000, BB7200 i BB22200 z nowocześniejszym sterowaniem tyrystorowym. Po przejęciu obsługi pociągu Cisalpin przez składy TGV lokomotywy serii CC21000 straciły swoją pracę i podjęto decyzję o ich przebudowie do standardu serii CC6500. W sumie w wersji przebudowanej lokomotywy te były w eksploatacji przez zaledwie 10 lat. Tutaj nasuwa mi się pytanie czy było to sensowne posunięcie kiedy przy mniejszych wydatkach można było tylko odłączyć aparaturę prądu przemiennego i lokomotywy te pozostawić w eksploatacji wyłącznie na prąd stały bez zaawansowanej przebudowy. Lokomotywy te wycofano z eksploatacji do roku 2007-go (cała seria CC6500). Do celów muzealnych zachowała się jedna dawna lokomotywa CC21001 jako CC6575.
No cóż problem z serwerem uniemożliwił mi dołączenie zdjęć więc muszę wstrzymać prezentację do czasu aż będzie to możliwe. Jednak tekst publikuję bo szkoda mi włożonej pracy.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.671 65 3
Już można dodawać zdjęcia więc uzupełniam poprzedni wpis.
cc21000b.jpg

Lokomotywa CC21001
53370695730_823dfb3458_b.jpg

Lokomotywa CC21002 w roku 1983-cim z pociągiem z Genewy do Paryża. fot JM Frybourg.
C21003_Gare_St_Lazare_voyage_COPEF (2).jpg
Lokomotywa CC21003 na stacji St.Lazare.
36042438901_662116bc5d_b.jpg

Lokomotywa CC21004 z pociągiem TEE Cisalpin, Vallorbe.
cc6575.jpg

Ostatnia i jedyna zachowana Lokomotywa z tej serii czyli dawna CC21001 przebudowana na CC6575.
Teraz trochę o modelach. Pierwsze modele lokomotyw serii CC21000 w produkcji masowej pojawiły się w latach siedemdziesiątych. Najpierw w roku 1973 model firmy Lima CC21001 a w roku 1977-mym Jouef CC21004.
db781c73-c572-41c1-99d5-2b1642f0682d.jpg
s-l1600 (3).jpg

Modele te nawet na początku lat produkcji reprezentowały raczej dolną półkę jakości wykonania i nie do końca zadowalały pasjonatów kolei w miniaturze. Dlatego w latach osiemdziesiątych firma TAB Gerard zaczęła produkować modele tych lokomotyw na bardzo wysokim poziomie wykonania porównywalnym nawet do dzisiejszej jakości detali, jednak zastosowane rozwiązania napędu na jeden wózek o zmiennym przełożeniu raczej można uznać za ślepą uliczkę techniki modelarskiej.
BCuAKQz.jpg
tvksDpw.jpg

Mimo to modele te są wysoko cenionymi obiektami kolekcjonerskimi.
Na początku lat dziewięćdziesiątych firma Jouef wprowadziła do produkcji modele lokomotyw całkiem nowej generacji na na prawdę bardzo wysokim poziomie produkcji wielkoseryjnej, porównywalnym z najlepszymi wykonaniami innych producentów wielkoseryjnych. W roku 1991 pojawił się model CC21002 a kilka lat później CC21001.
IMGP4975.jpeg

Na nowe modele lokomotyw nr 3 i 4 trzeba było czekać do przejęcia firmy przez koncern Hornby. I ok roku 2010-go pojawiły się w ofercie modele CC21003 w kolorze czerwono srebrnym i CC21004 w kolorze czerwono szarym. Ten ostatni model pokazał Andrzej w linkowanym przezemnie wątku o pociągach TEE (patrz mój poprzedni wpis), więc nie ma potrzeby powtarzać zdjęć tego modelu.
Natomiast firma LS Models w roku 2021 zapowiedziała swoje modele lokomotyw CC21001 i CC21002 ale chyba jeszcze projekt nie został zrealizowany. Przynajmniej nie znalazłem zdjęć modeli tych lokomotyw.
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.671 65 3
Ja z chęcią zakupu modelu lokomotywy serii CC21000 szczególnie z numerami 3 lub 4 nosiłem się już od ponad 25 lat i pierwotnie rozważałem zakup starego modelu Jouefa jednak nigdy mi się to nie udało bo zwykle ceny i koszty sprowadzenia były zbyt wysokie w stosunku do jakości tego wyrobu. Moje starania o zdobycie modelu z produkcji sprzed kilkunastu lat także nie przyniosły rezultatu. Całe szczęście firma Jouef Hornby wznowiła ofertę tych modeli na początku zeszłego roku tym razem lokomotywa CC21003 w kolorze czerwono szarym a CC21004 w kolorze czerwono srebrnym. Ja wybrałem ten drugi model który do mnie dotarł w sierpniu zeszłego roku.
20230908_162827.jpg
20230908_162832.jpg
20230908_162843.jpg
20230908_163106.jpg
20230908_163131.jpg
20230908_163137.jpg
20230906_231425.jpg
20230906_224812.jpg
20230906_224543.jpg
20230906_224138.jpg

Modele w kolorze srebrnym są dość trudne do fotografowania dlatego większość zdjęć wykonałem na zewnątrz. Firma Jouef w stosunku do poprzedniej edycji poprawiła kilka elementów modelu jak choćby nowe metalowe pomosty nad czolownicą, nowe szyby już bez wytartego deszczu, nowe trochę lepiej wykonane pantografy i nowa płytka z gniazdem MTC21. Co na dzień dzisiejszy poprawiło jakość wykonania tego modelu który I tak od początku był już bardzo dobrze wykonany. Tak więc jeśli pojawi się model firmy LSM to raczej niewiele będzie mu ustępować. Jedyna rzecz która ustępuje obecnym wykonaniom to brak mechanizmu kkk.
Co ciekawe Firma Roco chociaż ma bazę mechaniczną pokrewnych modeli CC6500 i CC72000 nigdy nie podjęła produkcji modeli lokomotyw serii CC21000.
 

Podobne wątki