• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Francji i Beneluksu oraz ich modele

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.721 65 3
Mam takie pytanie do kiedy eksploatowano wagony beczkowe na SNCF. Chodzi mi po głowie kupno takiego wagonu ale z III epoki i to raczej późniejszej.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.466 7 0
Dworzec Bruksela-Południe (a może Bruksela Południowa?) czyli Brussel-Zuid w dniu 16 lipca 2013 roku. Nie jestem znawcą taboru kolejowego państw Beneluxu. Powiedziałbym, że mają dość szczególną urodę. Na uwagę zasługują elektryczne zespoły trakcyjne do obsługi ruchu podmiejskiego i elektrowozy o "zmiennym" lub uniwersalnym czole, tzn. przystosowanym do sprzęgu samoczynnego i klasycznego śrubowego. Zespoły trakcyjne z drzwiami przejściowymi na czole, wyposażone są w sprzęg samoczynny zbliżony do typu Janneya.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.721 65 3
Rzeczywiście ta lokomotywa Siemensa wygląda ciekawie. Bardzo podobna do Vectrona. Z tego co udało mi się dowiedzieć na Wiki to SNCB zakupiło 120 lokomotyw serii 1800 i 1900. Lokomotywy 1801-1896 mają zderzaki i normalne sprzegi. A lokomotywy 1901-1924 mają sprzegi samoczynne.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.801 41 4
Mam takie pytanie do kiedy eksploatowano wagony beczkowe na SNCF. Chodzi mi po głowie kupno takiego wagonu ale z III epoki i to raczej późniejszej.
Winiarki CIWL mają rewizje z 1949, Mitjavile z 1955 i Lezignan z 1952 roku. Nie wiem jak modele Sachsenmodelle/Tillig, bo tych nie mam. A i są gorzej zdetalowane. Najpóźniej skasowano winiarki beczkowe w Austrii, bo jeszcze w 1970 roku miały one numery komputerowe.

Zapraszam na Katarzynki do Technikum Komunikacji w Poznaniu 26 i 27 listopada bo będę wystawiał w gablocie winiarki.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
Mam takie pytanie do kiedy eksploatowano wagony beczkowe na SNCF. Chodzi mi po głowie kupno takiego wagonu ale z III epoki i to raczej późniejszej.
Do późnych lat 60tych jeździły beczki we Francji. Na forach fr. piszą że 1970r był rokiem skreśleń tych wagonów. Wielu hurtowników mających własne bocznice odkupiło te
skreślone wagony i używało ich jako zbiorniki tymczasowe na terenie własnych zakładów. Stąd byłbym ostrożny na ciekawostki w postaci zdjęć po 1970r bo wagon stojący na bocznicy mógł tam już tylko stać.

Przejrzałem wątki Roberta, i ten co dodałem, + jakieś 20lat doświadczenia w winiarstwie francuskim i nasunęło mi się parę takich spostrzeżeń.

Wszystkie drogi wina prowadziły do Paryża *no prawie wszystkie. Paryż był 98% odbiorcą win krajowych transportowanych koleją. Historia transportu jest związana z handlem winem luzem
czyli Vin en vrac którego głównymi odbiorcami były bistro i średniej klasy restauracje. Rozlewanie, beczkowanie i butelkowanie odbywało się głównie w Bercy (Paris) na kilku ulicach z torami. Nazwy ulic pochodziły od regionów winiarskich, czy stanowisk winnic. Np była Rue de Medoc. Wszystko ładnie się kręciło do 1987r kiedy zaraz za rozlewniami budowano stadion i już myślano jak posprzątać teren wokół. Dziś możemy pospacerować po tzw. wiosce Bercy, tor leży do dziś na deptaku a i zachowało się parę magazynów rozlewni. Wino transportowano
głównie z Prowansji, Langwedocji Rousillon, Doliny Loary. Prawie nie transportowano win z Bordeaux czy Burgundii-poza małymi tańszymi wyjątkami, ze względu na prestiż obu regionów.
Lata 50te to początek wypierania drewnianych beczek przez stalowe cysterny. Ładne cysterny stalowe w epoce III robi Makette w HO.

taki mały polski akcent z Bercy: http://forum.e-train.fr/album_mod/upload/grandes/aa9589bff8ac9a35c4b35df28118a47c.jpg tam był główny importer tego trunku

tutaj jak wyglądały bocznice w Bercy: http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=5&t=5424&start=120 kolorowe zdjęcia u dołu strony.
http://noel.jef-photos.pagesperso-orange.fr/Bercy_1979-83/index.html
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.721 65 3
Super. Właśnie o takie informacje mi chodziło. Na razie jeszcze nie mam drewnianej cysterny na wino w mojej kolekcji SNCF jednak chciałbym coś kiedys kupić i umieścić w składzie pociągu w epoce III. To bardzo charakterystyczny rodzaj wagonów i chyba mógłbym podejrzewać że we Francji było ich chyba najwięcej. Jedyny taki wagon mam w malowaniu MAV ze starej produkcji Schicht.
[DOUBLEPOST=1479415532][/DOUBLEPOST]Swoją droga to dość ciekawe są te niektóre stalowe cysterny zwłaszcza te ze spłaszczonym nieco zbiornikiem ( na zdjęciach z jednego z powyzszych linków). Natomiast niektórych cystern stalowych z normalnymi zbiornikami nigdy bym nie podejrzewał że w nich przewożą napój bogów.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
http://makette.de/makette/weinwagen.html
cysterny OCEM były standardowe więc wożono w nich i paliwa. Warto też rozważyć platformę załadowaną beczkami do transportu wina nawet w epoce III. Tak dostarczano wina głównie do magazynów które od razu sprzedawały wino w beczkach. Jeszcze ciekawym wagonem jest tzw. kryta cysterna czyli zbiornik w wagonie krytym, zbiornik może być izolowany
lub nie. Francuzi posiadali sporo takich wagonów. W sumie to Amerykanie ten ostatni typ udoskonalili i użytkowali do połowy lat 70tych, ale o tym napiszę przy okazji prezentacji takich modeli wagonów.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.801 41 4
Właśnie problem z tym, że modle LS produkowała Modern Gala, która upadła. I w chwili obecnej wagony te na aukcjach są rzadkością. Ja jak dostanę MRTL będę miał cały komplet 12 sztuk. Zbierałem je 1,5 roku bo są rzadkością. Z cystern jeszcze robiło w 3 i 4 epoce także Roco, a i Wekawe np Piko i M+D gdzie były Gbs-y drewniane. Polecam artykuły w EM nr 4-7/ 2005. Są tam opisane oryginały i modele. I niestety, w wielu epokach są to malowanki lub fikcje.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.721 65 3
Dzięki Koledze z forum w tym roku nabyłem między innymi dwie stare platformy OCEM29 firmy Jouef. Wagony te może są dalekie od doskonałości ale wyglądają na dobrze zrobione. Modele te były w wersji do żurawia i miały jeszcze oznaczenia jako wagony techniczne MT, jednak po przeanalizowaniu oznaczeń wyszło na to że pozostałe oznaczenia są typowe dla wagonów handlowych dlatego usunąłem oznaczenia MT i stację macierzystą. W wagonie po prawej stronie dodatkowo wymieniłem zestawy kołowe na zmodyfikowane szprychowe Fleischmanna co znacznie polepszyło wygląd wagonu.
20161117_222448.jpg

[DOUBLEPOST=1479419237,1479418706][/DOUBLEPOST]Ten wagon z kontenerami London & Burton to wagon kolei brytyjskich niemniej bardzo ciekawy. Wagony brytyjskie miały bardzo charakterystyczny hamulec ręczny dźwigniowy. W niektórych wagonach francuskich starszego typu także były takie hamulce.
[DOUBLEPOST=1479420335][/DOUBLEPOST]O przewozie wina w beczkach na platformach można znaleźć informacje i zdjęcia na tych stronach; http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=5&t=5424 i tutaj http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=5&t=5424&start=15
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.721 65 3
Zainspirowałem się zdjęciami i instrukcją załadunku beczek na wagony zamieszczonych na stronach z francuskiego forum (mój poprzedni wpis) że zainwestowałem w zakup beczek. A to efekty pierwszych przymiarek.
20161122_134231.jpg
20161122_134422.jpg
20161122_134515.jpg
20161122_134612.jpg
20161122_134831.jpg
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.801 41 4
A przed Świętami przyszedł prezent. Brankard (fourgon M) i cysterna OCEM do wina.
Brankard LS 90 010 limitowana edycja dla EPM , SNCF, epoka II- III rewizja 12.6.49
Cysterna SIMOTRA, REE Models WB-031, France PLM, ep III, rew 5.6.34
Tak więc kolejny młyn z opisami. Jednakże oba wagony zbudowane wg norm OCEM.

DSC_6419A.jpg
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
70 2 0
Mam pytania do znawców:

1) co oznaczała na SNCF 6-ramienna gwiazda?

2) czy spece mogą objaśnić specyficzną konstrukcję wózków lokomotyw SNCF np. serii BB 8500 (1k5V DC), czyli z małymi kołami i skondensowanymi osiami wózków? Chodzi mi o wyjaśnienie, jakim cudem przy dość lekkiej konstrukcji tej lokomotywy wynoszącej <80 t rozpędzały się one do 140 km/h? Doczytałem, że w każdym z wózków był tylko jeden silnik trakcyjny, a "tajemnica" sprowadzała się do konstrukcji przekładni i możliwości zwiększania siły pociągowej. Wadą całej serii (BB 8500, BB 17000, BB 25500) była tendencja do kołysania się przy wyższych prędkościach.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.018 531 30
Przyznam, że nie rozumiem pytań.

1) O jaką gwiazdę chodzi? Może Kolega pokazać przykład?

2) W czym miałby być problem z rozpędzeniem do 140 km/h? Czy "skondensowane osie wózków" oznacza mały rozstaw osi w wózku? W czym miałoby to przeszkadzać? Wózki z jednym silnikiem, napędzającym wszystkie (2 lub 3) osie to typowe rozwiązanie dla lokomotyw SNCF. W niektórych była możliwość zmiany przełożenia, nawet z kabiny maszynisty, co powodowało zmianę prędkości maksymalnej i jednocześnie siły pociągowej. Wcześniej w tym wątku (http://forum.modelarstwo.info/threads/koleje-francji-i-beneluksu-oraz-ich-modele.18844/page-10) pokazywałem wózek lokomotywy CC 40100, też ze "skondensowanymi" osiami. ;)
 

Podobne wątki