Mam takie pytanie do kiedy eksploatowano wagony beczkowe na SNCF. Chodzi mi po głowie kupno takiego wagonu ale z III epoki i to raczej późniejszej.
Do późnych lat 60tych jeździły beczki we Francji. Na forach fr. piszą że 1970r był rokiem skreśleń tych wagonów. Wielu hurtowników mających własne bocznice odkupiło te
skreślone wagony i używało ich jako zbiorniki tymczasowe na terenie własnych zakładów. Stąd byłbym ostrożny na ciekawostki w postaci zdjęć po 1970r bo wagon stojący na bocznicy mógł tam już tylko stać.
Przejrzałem wątki Roberta, i ten co dodałem, + jakieś 20lat doświadczenia w winiarstwie francuskim i nasunęło mi się parę takich spostrzeżeń.
Wszystkie drogi wina prowadziły do Paryża *no prawie wszystkie. Paryż był 98% odbiorcą win krajowych transportowanych koleją. Historia transportu jest związana z handlem winem luzem
czyli Vin en vrac którego głównymi odbiorcami były bistro i średniej klasy restauracje. Rozlewanie, beczkowanie i butelkowanie odbywało się głównie w Bercy (Paris) na kilku ulicach z torami. Nazwy ulic pochodziły od regionów winiarskich, czy stanowisk winnic. Np była Rue de Medoc. Wszystko ładnie się kręciło do 1987r kiedy zaraz za rozlewniami budowano stadion i już myślano jak posprzątać teren wokół. Dziś możemy pospacerować po tzw. wiosce Bercy, tor leży do dziś na deptaku a i zachowało się parę magazynów rozlewni. Wino transportowano
głównie z Prowansji, Langwedocji Rousillon, Doliny Loary. Prawie nie transportowano win z Bordeaux czy Burgundii-poza małymi tańszymi wyjątkami, ze względu na prestiż obu regionów.
Lata 50te to początek wypierania drewnianych beczek przez stalowe cysterny. Ładne cysterny stalowe w epoce III robi Makette w HO.
taki mały polski akcent z Bercy:
http://forum.e-train.fr/album_mod/upload/grandes/aa9589bff8ac9a35c4b35df28118a47c.jpg tam był główny importer tego trunku
tutaj jak wyglądały bocznice w Bercy:
http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=5&t=5424&start=120 kolorowe zdjęcia u dołu strony.
http://noel.jef-photos.pagesperso-orange.fr/Bercy_1979-83/index.html