Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Wkleję jeszcze jedno zdjęcie. Otóż z drugiej strony składu jest spalinówka. No wygląda jak znacznie brzydsza i zaniedbana siostra lokomotywy parowej. Na zdjęciu przejazd przez przystanek SzP Huta od strony SzP Górnej; tutaj parowóz wysilał się na wzniesieniu, wydmuchując kłęby szaroczarnego dymu.
"Kolej powstała już w 1947 roku. Była to linia normalnotorowa, służąca do przewożenia wagonów towarowych. Ruszała z miejsca, gdzie stoi dziś Galeria Dominikańska oraz Muzeum Architektury.
Biegła przez:
ul. Kazimierza Wielkiego,
plac Wolności,
kładkę nad fosą miejską,
i zatrzymywała się w okolicach Dworca Świebodzkiego oraz ul. Braniborskiej."
Tak przy okazji - zdjęcie dołaczone do artykułu ( https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/32/7f/669a8e16a78ef_p.jpg?1721404951 ) przedstawia właśnie widok od strony wylotu ul. Braniborskiej na dzisiejszy pl. Orląt Lwowskich i Dworzec Świebodzki.
Widoczny na zdjęciu tor prawdopodobnie dalej łączył się z systemem nieistniejących już bocznic kolejowych, zlokalizowanych pomiędzy ul. Baniborską a Robotniczą.
Mam pytanie odnośnie stacji Janowice Wielkie na linii nr 274. Czy przed modernizacją stacji to przy peronie 2 również biegł po takim delikatnym łuku jak obecnie ?
Mam pytanie odnośnie stacji Janowice Wielkie na linii nr 274. Czy przed modernizacją stacji to przy peronie 2 również biegł po takim delikatnym łuku jak obecnie ?
Jeżeli chodzi o tor nr 1, przy którym obecnie, krawędź peronu nr 2 leży po jego północnej stronie, to nie zmienił on jakoś radykalnie swojej geometrii, i przebiega tak jak przed modernizacją stacji. Poniżej dwa, historyczne widoki satelitarne z Google Earth z roku 2011 (przed przebudową) i 2019 (po przebudowie). Jak widać geometria torów nie zmieniła się.
Natomiast zmieniło się położenie samego peronu nr 2, a także jego długość, przez co leży on teraz na lekkim łuku, bo wpasowano go w geometrię przebiegu torów. Przed modernizacją, peron ten leżał bliżej budynku stacji (pomiędzy torami nr 1 i 2, dziś pomiędzy nr 1 i 3), a jego krawędź była po stronie południowej toru nr 1. Dobrze obrazują to historyczne plany stacji (poniżej plan z początku XXI w., z albumu schematów stacji PKP) jak i zdjęcia, linki do nich poniżej:
Bardzo dziękuję. Muszę sobie wejść na Google Earth.
Czyli dobrze rozumiem, że stary peron 2 był krótszy i z tego powodu nie wchodził w ten łuk torów, a obecnie z uwagi na wydłużenie już tak?
Tutaj jest też film sprzed modernizacji. Ale mało na nim widać (1:57:43):
Wszystko na to wskazuje. Na historycznych zdjęciach do jakich podałem linki, widać, że jest on krótszy, a jego krawędź jest prosta.
PS. Wbrew pozorom na filmiku jaki zamieściłeś ładnie widać, gdzie zaczyna się krawędź starego peronu nr 2, poniżej zrzut ekranu z min. 1:57:48, żółtą strzałką zaznaczyłem początek peronu, oraz gdzie jest jego koniec, w min. 1:57:59. Parząc na film, peron ten, wg. mnie, położony jest przy prostym odcinku toru.
Moim zdaniem ten łuk to efekt komputerowego opracowania i optymalizacji nowego przebiegu torów na potrzeby modernizacji stacji. Algorytmy optymalizujące mają generalnie "w nosie" estetykę (w ludzkim tego słowa znaczeniu) wynikowego układu torów. Liczy się tylko spełnienie zadanych parametrów wejściowych (maksymalizacji promieni łuków, minimalizacji przeciążeń poprzecznych, itd.). To często prowadzi do powstawania nietypowych (wydawałoby się - absurdalnych) rozwiązań geometrycznych w układach torów. To by tłumaczyło ten przeciwny łuk w torze nr 1 (przy peronie 2).
Coś w tym jest, o czym piszesz, i może masz rację, również to analizowałem, tylko, że oceniając po historycznych widokach satelitarnych (wiem trudno tu mówić o jakiejś dokładności ), wg mnie, takie lekkie "zwichrowanie" (delikatne odbicie w przeciwną stronę) na początku łuku w stronę Wojanowa, było także przed modernizacją stacją (kiedyś też dokładnie wyliczano promienie łuków, oczywiście nie można tego porównać z tym o czym napisałeś). Proszę porównać dwa widoki, z 2011 i po modernizacji. Żółtymi kreseczkami zaznaczyłem mniej więcej odległość pomiędzy torami nr 1 i nr 2 (bliższy budynku stacji), w obu przypadkach żółte kreseczki na wysokości dworca wydają się dłuższe, niż te na początku łuku. Na widokach tych widać także gdzie kończy się peron, obecny kończy się ok. 12 m. dalej. "Przestawienie" peronu na drugą stronę toru nr 1, przedłużenie go na zachód i jego konstrukcja (peron wysoki, krawędź lepiej odznaczająca się w terenie itd.) uwidoczniło tą nierówność tak, że jest ona teraz dobrze widoczna.
Czy jest to efekt uwzględnienia, dopiero w trakcie modernizacji stacji Janowice Wielkie, "komputerowego" profilowania toru przed początkiem łuku, czy jest to już początek łuku w stronę Wojanowa, tu nie wypowiem się, bo nie wiem dokładnie jaki punkt początkowy uwzględnia się podczas obliczania parametrów łuku w tego typu przypadkach (lekkiego odbicia toru w drugą stronę, przed właściwym kierunkiem łuku), tym niemniej podtrzymuję moje słowa, bo uważam, że prawidłowo oddają one to, co widać na zdjęciach do jakich linki podał Kolega DieselPower.
Natomiast zmieniło się położenie samego peronu nr 2, a także jego długość, przez co leży on teraz na lekkim łuku, bo wpasowano go w geometrię przebiegu torów.
PS. Na widokach satelitarnych po modernizacji stacji, bardzo dobrze widać, że pisząc o lekkim łuku, nie mogłem mieć na myśli zakończenia nowego peronu na terenie położonym bardziej na zachód, a mam wrażenie, że Kolega w taki sposób zinterpretował moje słowa.
Dzień dobry, mam kilka pytań dotyczących stacji Wrocław Nadodrze - pojawiły się przy okazji studiowania zdjęć lotniczych z 1985 roku.
1. Kiedy zdjęto sieć trakcyjną z rejonu grupy torów będących dziś częścią bazy torowców a sąsiadująca z grupą torów w Porcie Miejskim, w rejonie mostu przy elektrociepłowni? O tutaj
2. Jakie pociągi kończyły bieg na stacji Wrocław Nadodrze? Na wspomnianej wcześniej grupie spostrzegłem SP42 z trzema igrekami oraz luźną czterosekcyjną bipę. Przy peronie najbliżej dworca stoi również luźna czterosekcyjna bipa (bez lokomotywy). Trzebnica? Kluczbork? Kępno?
3. Czy ktoś posiada, albo ma zdjęcia wspomnianych pociągów i miejsc z pkt. 1 i 2? Współczesne materiały mam, interesują mnie ujęcia z tamtych lat.
Dzień dobry, zwracam się z uprzejmą prośbą o informacje nt. pięciu nastawni z rejonu wrocławskich Popowic i całego "krzyża" torów w rejonie ul. Legnickiej. Czy zachowały się jakiekolwiek zdjęcia;
Nastawni Wp1 (Widły) mieszczącej się na tyłach dzisiejszego CH Magnolia
Nastawni Wp3 (Łąki)
Budynków peronowych na Popowicach (na peronie wyspowym)
Nastawni Wp4 (głowica wjazdowa od Osobowic, praktycznie tuż za mostem na peronie wyspowym)
Nastawni Wp2
O nastawnię przy łącznicy z Nadodrza do Popowic wiem, są jej jakieś bieda zdjęcia ale nie mam pojęcia, gdzie szukać reszty. Podobnie są zdjęcia ruin Wp2 i Wp3 - ale szukam większej ich ilości.
Ad. 3. Od kiedy pamiętam (czyli od ok. 1977r.) na peronie nie było zabudowań. Stało tam tylko samotnie krótkie zadaszenie, zlokalizowane mniej więcej w połowie długości peronu. Zlikwidowano je podczas modernizacji tej stacji i wiaduktu nad ul. Starogroblową. Oprócz tego na peronie było dużo kwietników, a dokładniej rabat kwiatowych, obsadzonych regularnie przycinanymi krzewami róż.
Ad 4. Jeśli myślimy o tej samej nastawni, to nie stała ona na peronie, lecz sporo dalej, na wysokości rozjazdów głowicy północnej. Od peronu do nastawni prowadziła dość długa ścieżka, wąska, ale ułożona z płytek chodnikowych i obramowana krawężnikami. A sama nastawnia to był typowy peerelowski "kloc", więc dla mnie wtedy mało interesujący....
Nastawnia przy wiadukcie nad Legnicką była też bardzo mało ciekawa - prostopadłościenny klocek. Jedynym ciekawszym wtedy dla mnie obiektem była nastawnia zlokalizowana wewnątrz trójkąta wyznaczonego przez tory do Osobowic, Nadodrza i łącznicy Nadodrze-Popowice. Miała ciekawy, wielokątny kształt,