• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej we Wrocławiu i okolicach

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.738 38 3
Ciekawa rzecz; za Helmuta po lewej, u nas po prawej:

klah.jpg


więc ile z oryginalnej substancji zostało do dziś?

Ciekawe są też guglowe opinie - liczba 1 - dotyczące tej kładki, cytuję: "Dobra rzecz, można poczilować, policją nie chodzi, nawet pod wpływem się nie wypadnie bo barierki są dobrze zrobione, sama kładka jest w miarę, nie łamie się."

No to poczilowali, ale jakoś tak wyszło im hit, a nie czil.

A policja nie chodzi bo? Boi się luzu czy wysokości?
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.440 19 9
Ciekawa rzecz; za Helmuta po lewej, u nas po prawej:
[...]
więc ile z oryginalnej substancji zostało do dziś?
Sądząc po solidnej kostce brukowej, którą wyłożona jest droga prowadząca do kładki, to przed wojną był tam wiadukt drogowy. Na tym zdjęciu ( https://polska-org.pl/756848,foto.html?idEntity=531928 ) dobrze widać, jak droga ta z normalnej szerokości* zwęża się nienaturalnie do wąskiej kładki. W oryginale zapewne był tam wiadukt o takiej samej szerokości, jak ta droga.
Dzisiejsza konstrukcja kładki jest na pewno dużo młodsza (stalowe elementy spawane i łączone na śruby).

* - dwa współczesne samochody miałyby problem z minięciem się, ale dawniej takie były standardy dla dróg lokalnych.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.440 19 9
@t_domagalski ...miałem na myśli przyczółki etc. jako "oryginalną substancję". Jak będę na miejscu, to je "obadam".
Obawiam się, że prawdopodobnie nic nie znajdziesz. Oryginalne przyczółki zostały najwyraźniej usunięte podczas minionych remontów linii LK 276. Podobnie, jak miało to miejsce w przypadku nieistniejącego już wiaduktu, zlokalizowanego kilkaset metrów na północ. Nasyp drogi jest tam zniwelowany na odcinku kilku - kilkunastu metrów licząc od miejsca, gdzie hipotetycznie mogły stać przyczółki:
https://polska-org.pl/756919,foto.html?idEntity=535992
Została tylko droga prowadząca donikąd. Zachowały się za to piękne granitowe słupy bariery zabezpieczającej pojazdy przez spadnięciem z nasypu:
https://polska-org.pl/756938,foto.html?idEntity=535992
https://polska-org.pl/756920,foto.html?idEntity=535992
 

escobar

Znany użytkownik
Reakcje
197 7 0
Cóż, wróciła władza która kolej niszczyła, więc...
Ciekawe to co piszesz bo każda władza po zmianie ustroju olewała kolej na rzecz budowy dróg. A PIS to takie miał sukcesy że aż głowa mała ;p doprowadził prawie PKP Cargo do bankructwa a IC do zapaści inwestycji taborowych... Jedynie co robili oprócz karuzeli stanowisk to te okleiny patriotycznie wątpliwej jakości artystycznej. Odnośnie Karpacza to jest info że jest duży poślizg w inwestycji
PS. Akurat za rozwój linii lokalnych odpowiadają PKP PLK i samorządy
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.871 110 11
Ciekawe to co piszesz bo każda władza po zmianie ustroju olewała kolej na rzecz budowy dróg. A PIS to takie miał sukcesy że aż głowa mała ;p doprowadził prawie PKP Cargo do bankructwa a IC do zapaści inwestycji taborowych... Jedynie co robili oprócz karuzeli stanowisk to te okleiny patriotycznie wątpliwej jakości artystycznej. Odnośnie Karpacza to jest info że jest duży poślizg w inwestycji
PS. Akurat za rozwój linii lokalnych odpowiadają PKP PLK i samorządy
Samorząd i sejmik Wojewódzki był w większości PiS i Bezpartyjny. A tutaj akurat PLK miała nic do gadania bo Karpacz jest pod zarządem DSDIK..
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.738 38 3
Wczoraj byłem na wernisażu wystawy „Dolny Śląsk pnie się w górę. Rzemiosło i przemysł wzdłuż Śląskiej Kolei Górskiej”, która jako wystawa czasowa (do 18 sierpnia 2024) jest otwarta w Muzeum Karkonoskim w Jeleniej Górze. LINK.

Wystawa, której tytuł właściwie wszystko wyjaśnia, pokazuje kluczową rolę kolei w rozwoju rzemiosła i przemysłu Dolnego Śląska. Zobaczyć można wyroby przemysłu szklarskiego, rzemiosła koronkarskiego albo pierwszy na świecie rozkładany stół do jadalni. Na wystawie pokazano część kolekcji taboru (w wielkości H0) Klausa Christiana Kaspera – urodzonego w 1931 roku w Lubaniu autora i publicysty prac z zakresu historii współczesnej Dolnego Śląska, w tym książek o historii kolei tych ziem.

W kontekście bieżącej sytuacji gospodarczej i cen energii w naszym kraju warto przytoczyć trzy zdania z okolicznościowego katalogu towarzyszącego wystawie: „Z powodu mechanizacji wielu śląskich tkaczy straciło pracę w pierwszej połowie XIX wieku. Aby utworzyć nowe miejsca pracy, należało stworzyć dobre warunki do rozwoju przemysłu i rzemiosła. Do tego potrzebna była przede wszystkim tania energia z węgla”.

Zdecydowanie polecam odwiedzić tę wystawę, jak i w ogóle Muzeum, jeśli będziecie w pobliżu. Poniżej kilka moich zdjęć wykonanych telefonem (jak to brzmi…).

dspg1.jpg


dspg2.jpg


dspg3.jpg


dspg4.jpg


dspg5.jpg


dspg6.jpg
 

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
269 35 1
Ciekawe to co piszesz bo każda władza po zmianie ustroju olewała kolej na rzecz budowy dróg.
Przykład obecnego rozkładu jazdy z Wrocławia do Jeleniej Góry:
pks jeleniej male.jpg
Pytanie jak te połączenia autobus i kolej wyglądały 10 czy 20 lat temu? Jakie były czasy przejazdu? Ile dany środek transportu na swojej trasie może rozwinąć prędkość powyżej 60 km/h czy 100 km/h? I pytanie jakie dopłaty z kieszeni podatników dla każdego z takich połączeń?
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.113 508 29
W Karpaczu tempo prac jest imponujące, ja bym zwolnił, wszak pęcherze na łapkach nie goją się w dwa dni.

DSC_0484.JPG


DSC_0485.JPG


Od Pani w kasie Muzeum Zabawek usłyszałem że raczej to będzie połowa roku przyszłego, ale kto to wie.
Został tylko wagon Rafała, i ma podobno pozostać na stacji, no się okaże.

DSC_0492.JPG
 

Podobne wątki