Na stronie Archiwum Państwowego w Warszawie od jakiegoś czasu jest m.in. strona poświęcona tzw Planom Lindleyów, opracowanym w latach 1883-1915 na potrzeby budowy warszawskich wodociągów.
https://www.warszawa.ap.gov.pl/lindley/planylindleyow.html
Można tam obejrzeć poniższe plany (na kilku widać infrastrukturę torową, m.in. stacje Warszawsko-Wiedeńską czy Warszawsko-Petersburską):
https://www.warszawa.ap.gov.pl/lindley/skorowidz.html
... wśród nich, niezwykle ciekawy jest zwłaszcza ten, gdzie dość szczegółowo rozrysowano plan z ok. 1897 r. stacji Warszawsko-Wiedeńskiej
https://www.warszawa.ap.gov.pl/lindley/plany/PL-072-1001-0-734R-0015-02.jpg
Ponieważ linki po jakimś czasie mogą już nie działać, poniżej zdjęcie fragmentu powyższego planu, ze stacją czołową WWDŻ w Warszawie. Zwracają uwagę m.in. parowozownia, budynki warsztatów i obrotnice, w tym jedna zlokalizowana w pobliżu dworcu.
Z powyższym planem mam kilka pytań, może ktoś zna odpowiedzi lub ma własne przypuszczenia dotyczące zaprezentowanych poniżej obiektów:
Fragment A planu.
1. Czym mógł być budynek, jaką funkcję pełnił, pod który podchodzi tor o nieco karkołomnym przebiegu - poprzez dwie obrotnice prawdopodobnie talerzowe, do obracania wagonów. Takie ułożenie toru uwarunkowane było zapewne brakiem miejsca i "gęstością zabudowy". Czy możliwe, że jest to tor np. wąskotorowy - po którym przetaczano (ręcznie) wagony pod np. pobliski magazyn towarowy położony przy torze normalnotorowym ? Być może budynek ten to jakiś zakład, który dzięki tej "krótkiej bocznicy" ułatwiał sobie przesyłkę / odbiór towarów ?
Fragment B planu.
2. Czym jest "obiekt" pomiędzy torami prowadzącymi do parowozowni ? Jakaś fontanna i zbiornik z wodą (p-poż. ?)
3. Czym mógł być prostokątny budynek i czy dochodzący do niego (od czoła) tor, tylko do niego dochodził, czy chował się w nim, a wewnątrz była np. przesuwnica - naniesiona w postaci poprzecznie umieszczonego paska/podwójnej kreski, na drugim końcu budynku.
Fragment C planu.
4. Czym mogły być budynki, jaką funkcję pełniły, pod które podchodzą dwa krótkie tory, patrząc na lewo, jeden z nich bierze swój początek z rozjazdu, położonego prawdopodobnie przed bramą (?). Cały teren na którym stoi kompleks budynków, wydaje się był ogrodzony. Widać także jeszcze jeden tor (zakończony kozłem) znikający pod kolejną bramą (?). Co mogło być zlokalizowane w tym miejscu, na terenie wyraźnie odgrodzonym od pozostałej części stacji ?.
5. Czym mógł być budynek, jaką funkcję pełnił, położony obok obrotnicy, od której, jeden z torów dochodzi do chyba przesuwnicy (?), położonej przed tym budynkiem. Czy możliwe, że jest to budynek np. pierwszej (?) parowozowni (w 1897 jakiś warsztat). Na powiększeniu widać, że z tej hipotetycznej przesuwnicy odchodzą jakieś tory (?) w liczbie ośmiu (?), do wnętrza budynku.
Być może na powyższe pytania są już gdzieś odpowiedzi, może na Forum, na jakiejś stronie internetowej bądź w literaturze ? Proszę wówczas o linki bądź podanie tytułów. Szukałem już w kilku źródłach, jednak niczego konkretnego nie znalazłem, ale może coś przeoczyłem.