• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Kolej w Warszawie i okolicach

Speedway

Znany użytkownik
Reakcje
9.487 18 0
20.11.2020r. Na jednym ze stołecznych osiedli, pomiędzy ul. Żupniczą i Mińską, na wysokości Siemens'a, znajduje się taki oto kolejowy artefakcik.
Na boku budki maszynisty widnieje napis: "SM03-001", choć nie za bardzo chce mi się wierzyć, że odzwierciedla rzeczywistość.
2.JPG
 

MAnTonI

Aktywny użytkownik
Reakcje
182 1 0
20.11.2020r. Na jednym ze stołecznych osiedli, pomiędzy ul. Żupniczą i Mińską, na wysokości Siemens'a, znajduje się taki oto kolejowy artefakcik.
Na boku budki maszynisty widnieje napis: "SM03-001", choć nie za bardzo chce mi się wierzyć, że odzwierciedla rzeczywistość.
Zobacz załącznik 850112
Podejrzewam, że masz rację, gdyż na widocznym prawym boku budki jest znaczek Zastal-u, a Zastał robił te lokomotywki nieco później niż Fablok, w którym powstała.
 

Spacerowicz

Znany użytkownik
Reakcje
3.163 98 2
20.11.2020r. Na jednym ze stołecznych osiedli, pomiędzy ul. Żupniczą i Mińską, na wysokości Siemens'a, znajduje się taki oto kolejowy artefakcik.
Na boku budki maszynisty widnieje napis: "SM03-001", choć nie za bardzo chce mi się wierzyć, że odzwierciedla rzeczywistość.
To 409Da-321, rocznik 1972. Lokomotywa pochodzi z Cukrowni w Przeworsku.
 
Reakcje
3.609 30 0
Na stronie Archiwum Państwowego w Warszawie od jakiegoś czasu jest m.in. strona poświęcona tzw Planom Lindleyów, opracowanym w latach 1883-1915 na potrzeby budowy warszawskich wodociągów.
https://www.warszawa.ap.gov.pl/lindley/planylindleyow.html
Można tam obejrzeć poniższe plany (na kilku widać infrastrukturę torową, m.in. stacje Warszawsko-Wiedeńską czy Warszawsko-Petersburską):
https://www.warszawa.ap.gov.pl/lindley/skorowidz.html
... wśród nich, niezwykle ciekawy jest zwłaszcza ten, gdzie dość szczegółowo rozrysowano plan z ok. 1897 r. stacji Warszawsko-Wiedeńskiej
https://www.warszawa.ap.gov.pl/lindley/plany/PL-072-1001-0-734R-0015-02.jpg

Ponieważ linki po jakimś czasie mogą już nie działać, poniżej zdjęcie fragmentu powyższego planu, ze stacją czołową WWDŻ w Warszawie. Zwracają uwagę m.in. parowozownia, budynki warsztatów i obrotnice, w tym jedna zlokalizowana w pobliżu dworcu.

Stacja WWDŻ w Warszawie ok. 1897 (Plany Lindleyów).jpg


Z powyższym planem mam kilka pytań, może ktoś zna odpowiedzi lub ma własne przypuszczenia dotyczące zaprezentowanych poniżej obiektów:

Analiza.jpg


Fragment A planu.
1. Czym mógł być budynek, jaką funkcję pełnił, pod który podchodzi tor o nieco karkołomnym przebiegu - poprzez dwie obrotnice prawdopodobnie talerzowe, do obracania wagonów. Takie ułożenie toru uwarunkowane było zapewne brakiem miejsca i "gęstością zabudowy". Czy możliwe, że jest to tor np. wąskotorowy - po którym przetaczano (ręcznie) wagony pod np. pobliski magazyn towarowy położony przy torze normalnotorowym ? Być może budynek ten to jakiś zakład, który dzięki tej "krótkiej bocznicy" ułatwiał sobie przesyłkę / odbiór towarów ?

Fragment B planu.
2. Czym jest "obiekt" pomiędzy torami prowadzącymi do parowozowni ? Jakaś fontanna i zbiornik z wodą (p-poż. ?)
3. Czym mógł być prostokątny budynek i czy dochodzący do niego (od czoła) tor, tylko do niego dochodził, czy chował się w nim, a wewnątrz była np. przesuwnica - naniesiona w postaci poprzecznie umieszczonego paska/podwójnej kreski, na drugim końcu budynku.

Fragment C planu.
4. Czym mogły być budynki, jaką funkcję pełniły, pod które podchodzą dwa krótkie tory, patrząc na lewo, jeden z nich bierze swój początek z rozjazdu, położonego prawdopodobnie przed bramą (?). Cały teren na którym stoi kompleks budynków, wydaje się był ogrodzony. Widać także jeszcze jeden tor (zakończony kozłem) znikający pod kolejną bramą (?). Co mogło być zlokalizowane w tym miejscu, na terenie wyraźnie odgrodzonym od pozostałej części stacji ?.
5. Czym mógł być budynek, jaką funkcję pełnił, położony obok obrotnicy, od której, jeden z torów dochodzi do chyba przesuwnicy (?), położonej przed tym budynkiem. Czy możliwe, że jest to budynek np. pierwszej (?) parowozowni (w 1897 jakiś warsztat). Na powiększeniu widać, że z tej hipotetycznej przesuwnicy odchodzą jakieś tory (?) w liczbie ośmiu (?), do wnętrza budynku.

Być może na powyższe pytania są już gdzieś odpowiedzi, może na Forum, na jakiejś stronie internetowej bądź w literaturze ? Proszę wówczas o linki bądź podanie tytułów. Szukałem już w kilku źródłach, jednak niczego konkretnego nie znalazłem, ale może coś przeoczyłem.
 
Ostatnio edytowane:

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
146 3 0
Odpowiedź jest na 100% w "Stacje Kolejowe Warszawa 1845-1915" Jarosława Zielińskiego. Jest tam pena monografia Dworca Wiedeńskiego i terenów Warsztatów DŻWW. A te fragmenty które zamieściłeś to właśnie teren warsztatów. Gorąco polecam pozycję.

2 wg autora, to budynek dobudowany do szczytu Parowozowni. Od frontu (obrotnicy) miał ogród. Na planie oznaczony jako warsztaty (tylko wtedy po co ogród). Większa część parowozowni osobowej Warszawy Wiedeńskiej pochodzi z 1862. Po kilku latach (a 1868) rozbudowana po drugiej stronie budynku o kolejnych 6 stanowisk z osobną obrotnicą. W tej postaci dotrwały do 1939. Dodaję zdjęcie z książki.
IMG_20211111_214251184.jpg


I polecam jeszcze raz jej nabycie.

3. z lektury wychodzi mi że to magazyn główny warsztatów. Miedzy 2 i 3 są zabudowane hale remontu parowozów i wagonów. To chyba stan już po 2 lub 3 pożarze, ale przed budową warsztatów w Pruszkowie.
4. z tego co kojarzę to teren komory celnej.
5. To hala warsztatowa pociągów pospiesznych o wymiarach 38mx17m. Ze wschodniej strony hali wychodzą tory odstawcze do przesuwnicy.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.609 30 0
Odpowiedź jest na 100% w "Stacje Kolejowe Warszawa 1845-1915" Jarosława Zielińskiego.
Bardzo dziękuję za odpowiedź i "naprowadzenie" na źródło informacji. Przyznam, że ok. 1,5 roku temu przymierzałem się do kupna tej książki, ale po wpisach, jakie wówczas zamieściłem, #3.022 jakoś wszystko "rozeszło się po kościach", zwłaszcza, że w II połowie 2020 r miałem "na głowie" o wiele ważniejsze rzeczy, niż prozaiczny zakup książki.

Bez wątpienia przyszła pora aby "wejść w posiadanie" tej pozycji. Szczerze mówiąc, już w wakacje tego roku, długo patrzyłem na tą książkę, stojącą na półce jednej z warszawskich księgarń, ale wybrałem wówczas "Dworzec Warszawa Główna i linia średnicowa 1921 - 1949" Marka Ćwikły. Nawiązując do odpowiedzi Radka radek_m, i zdjęcia które zamieścił, wynika z tego, że pomiędzy parowozowniami nie było zbiornika wodnego, tylko ogród, z jakimś owalnym klombem (?) po środku, otoczonym ścieżkami. Na zdjęciu jest też chyba jakaś altanka z okrągłym zadaszeniem, a przed nią oczko wodne / fontanna (?). Bardzo ciekawa rzecz. Ogród był raczej niedostępny dla postronnych osób (skoro budynek od którego odchodził był warsztatem), ale załóżmy, że był, wówczas niezwykłe widoki miałby potencjalny turysta, siedzący na ławeczce w altance i popijający gorącą kawę albo zimne piwo :LOL: ... a ile niezwykle interesujących zdjęć mógłby wykonać, rozglądając się na prawo i lewo, i uwieczniając na kliszy wszystko to, co "działo się" przed bramami parowozowni. Eh.... tak móc przenieść się w czasie do 1897 r. i usiąść w owym ogrodzie, pomarzyć... :LOL::LOL::LOL: Naszła mnie również taka myśl, że ten ogród musiał być "niezwykle ważny" skoro dobudowując dalszą część parowozowni (6 stanowisk), nie zlikwidowano go, a zdecydowano się na drugą obrotnicę - omijając tym samym teren ogrodu.

Co do dalszych zagadnień. Komora celna jak najbardziej pasuje (w końcu teren był całkowicie ogrodzony), a hala warsztatów pociągów pospiesznych z torami odstawczymi i przesuwnicą to musiał być niezwykle ciekawy obiekt. Musiał "zakończyć żywot" zapewne w trakcie budowy linii średnicowej. Jeszcze raz dziękuję za szybką odpowiedź.
 

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
146 3 0
To że na planie oznaczony był jako warsztat nie znaczy że tak było. Może to dom dla "kierownika" parowozowni / warsztatu ? Bo po co ogród przy hali dla parowozów.
A wieżę wodną widać nawet na zamieszczonym zdjęciu. Przylegała ona do zachodniej ściany warsztatów (na zdjęciu brak dachu, ale za to widać wewnętrzną przesuwnicę). Widać też komin maszyny parowej napędzającej pomp ujęcia wody. Na planie to będą te małe budynki obok hali wachlarzowej przylegające do ściany warsztatów.

To jeszcze 3 cytaty w temacie wieży wodnej (nie jedynej)
IMG_20211112_100655128.jpg
rycina z epoki z widokiem na nowe warsztaty
IMG_20211112_100721272.jpg
przekroje wieży
IMG_20211112_100707571.jpg

A wspomnianą przez ciebie historię linii średnicowej właśnie skończyłem czytać. Dzieci mi kupiły na imieniny ;-)

ps przesuwnice w warsztatach DŻWW były dość często stosowane.
ps2. 1 z planu jest poza terenami kolejowymi i opisu dla niej nie znalazłem. Nawet te krótki odchodzące tory wyglądają dość zagadkowo, bo nie jest to tern DŻWW/. Stacja towarowa kończyła się przed ulicą Towarową. A tu na planie widać wyraźnie że to zabudowania w okolicy ul Twardej między Żelazną i Towarową. Obstawiam jakiś zakład przemysłowy.
Może znajdziesz odpowiedź na stronie http://www.warszawa1939.pl/fotoplan?tid=18108&nid=97772
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.178 504 30
ten ogród musiał być "niezwykle ważny" skoro dobudowując dalszą część parowozowni (6 stanowisk), nie zlikwidowano go, a zdecydowano się na drugą obrotnicę
A może po prostu zadecydował zwykły rachunek: zbudowanie drugiej obrotnicy mogło być tańsze, niż rozbiórka budynku i odbudowa go w innym miejscu. Pytanie jeszcze, czy byłoby na ten warsztat inne miejsce, w pobliżu hal lokomotywowni, a tak mógł mieć on bezpośrednie połączenie z halami. Nie sądzę, żeby akurat ogród sam w sobie był najważniejszy, choć takie zielone miejsce w otoczeniu kolejowym miało swoje zalety.
 
Reakcje
3.609 30 0
budowanie drugiej obrotnicy mogło być tańsze, niż rozbiórka budynku i odbudowa go w innym miejscu.
Wydaje mi się, że gdyby tory poprowadzono od pierwszej obrotnicy to nie potrzebna byłaby rozbiórka domu / budynku warsztatu, bo przecięłyby one tylko wspomniany ogród. Ale może z różnych względów technicznych nie było to możliwe. Istnieje też opcja, że ta hipotetyczna altanka to nie altanka, ale jakiś ważny z punktu działania parowozowni/ stacji obiekt, którego nie można było rozebrać / przenieść.

A wieżę wodną widać nawet na zamieszczonym zdjęciu.
A wspomnianą przez ciebie historię linii średnicowej właśnie skończyłem czytać.
Dziękuję za kolejne informacje. Pisząc o zbiorniku na wodę miałem na myśli taki zwykły, wykopany w ziemi, który mógł pełnić funkcję zbiornika np. p-poż. Początkowo, patrząc na plan Lindleyów, myślałem o tym, ale na zdjęciu, które zamieściłeś nie ma tam niczego co by go przypominało, a wszystko wygląda na zwykły ogród. Interesujące.

Lekturę o linii średnicowej także mam za sobą... i gorąco polecam wszystkim (y).
 
Reakcje
3.609 30 0
Troszeczkę pogrzebałem w źródle, które podałeś (y) i wydaje mi się, że można niemal ze 100% pewnością stwierdzić, że ta krótka bocznica należała do zakładów „Bormann, Szwede i spółka” Towarzystwo Akcyjne Zakładów Mechanicznych.
http://www.warszawa1939.pl/obiekt/srebrna-16-main
https://web.archive.org/web/2017071...tion=com_content&view=article&id=47&Itemid=92
.... cytat ze strony powyżej "W 1893 r. podjęto decyzję o budowie kolejnej filii, przy ul. Kolejowej 11, gdzie u zbiegu Przyokopowej stanęły dwie nowe kotlarnie miedzi i żelaza. Z uwagi na rozproszenie wszystkie wydziały produkcyjne połączono półkilometrową bocznicą z Dworcem Kolei Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej".

Na mapie tego rejonu z 1936 r., widać, że układ torowy rozbudował się nieco, można również zauważyć tory, na zdjęciu lotniczym z 1935. Mapy z 1936 i 1935 (fotomapa) są dostępne na stronie https://mapa.um.warszawa.pl/mapaApp1/mapa?service=mapa_historyczna gdzie w prawym, górnym rogu należy kliknąć "zdjęcia" i wybrać odpowiednią datę.

Zdjęcie nr 1.
Fragment planu Warszawy z 1936.jpg


Zdjęcie nr 2.
Fragment planu Warszawy z 1936 i zdjęcie z 1935.jpg


Być może tory tej bocznicy są na poniższym zdjęciu:
Zdjęcie nr 3
Fot 1.jpg


Na stronie http://www.warszawa1939.pl/obiekt/srebrna-16-main zdjęcie to opisane jest jednak jako "widok od Srebrnej w kierunku północnym, po lewej budynek dostawiony do hali wzdłuż Towarowej, na wprost hale przy Siennej, po prawej budynek na terenie posesji", tym niemniej za ul. Srebrną w stronę ul. Siennej wydaje mi się, że na terenie "Bormann, Szwede i spółka" nie było żadnych torów (nie widać ich na wspomnianych mapach), tak więc zdjęcie te, być może jest błędnie opisane. Pochodzi ono z albumu A. Stelika "Album widoków Warszawy" z ok. 1907 r. Gdyby je np. odwrócić (zdarzało się, że szklane negatywy wywoływano na "odwrót"), to wówczas tor ze zdjęcia mniej więcej pasował by do toru położonego na mapie (zdjęcie nr 2, wyżej) utrwalonego na fotografii wykonanej z kierunku od ul. Towarowej, w kierunku ul. Twardej. To oczywiście niczym nie uprawnione domysły, bo być może tor bocznicy za ul Srebrną istniały np. tuż przed I w. św., a po I w. św. był rozebrany, stąd nie ma go na mapach: Lindleyów z 1897 i z 1936.

Odwrócone zdjęcie nr 3.
Fot 1 - lustrzane odbicie.jpg


Bocznica "Bormann, Szwede i spółka" mogła też biec wzdłuż ul. Towarowej do rejonu ul. Przyokopowej.

Mapa z 1936 z bocznicą wzdłuż ul. Towarowej.jpg


... a obecnie miejsce te wygląda tak:

Warszawa. Miejsce po dawnych bocznicach wzdłuż ul. Towarowej..jpg
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki