• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Kolej w Warszawie i okolicach

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.913 529 30
W tej chwili nie umiem powiedzieć, gdzie, ale gdzieś czytałem, że obie koleje należały do jednego właściciela - choć może były to dwie formalnie odrębne spółki.

PS. No właśnie, kolega Jarząbek mnie ubiegł i wyjaśnił sprawę.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.866 79 12
Googla na tyle nie ogarniam - przyznaję bez bicia- jak się da to pewnie znajdę to w jakichś ustawieniach. Dzięki za podpowiedz .

Pozdrawiam z pociągu do domu ( oczywiście KMKOL):)
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.062 25 2
Google maps, podobnie jak Geoportal jest bardzo przydatne.
Obie strony tylko w odniesieniu do czasów nam współczesnych, na Geoportal są jednak mapy nieco starsze. (przy powiększeniach)
Szukając przedwojennych, polecam mapy WIG.
Wracając jeszcze do kwitu zamieszczonego przez jakże uczynnego i łaskawego nam księżyca ;),
- otóż bardzo na wyrost były nazwy tych spółek. Po zmierzeniu sił na zamiary i porównaniu z realiami, wyszło - jak wyszło. :(
Pozdrawiam Kolegę z SKM Wwa :)
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
to czy zna ktoś jej przebieg w odniesieniu do dzisiejszych realiów??
Ktoś... :)
Dw. Gdański, w przybliżeniu Burakowska, Braci Załuskich do Marymonckiej, Pułkowa, Dzierżoniowska, Balaton, po przekroczeniu ul. Wójcickiego przez las aż do Łomianek a tu już ulice poprowadzą - Stary Tor, Kolejowa.

Po chwileczce:

Zapomniałem, że kilka lat temu północną część ul. Burakowskiej nazwano ul. Anny German.
 
Ostatnio edytowane:
K

KNG

Gość
Zamiast siedzieć u siebie na wiosce znów ciągnie mnie do wielgiego miasta.
Wlezę znowu na nieswoje podwórko i znowu dostanę po głwowie ... hehehe
O linii młocińskiej znalazłem niewiele informacji, ale coś jest.
Jedna to niezawodna Wikipedia
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolej_młocińska
i druga
http://warszawa.wikia.com/wiki/Kolej_młocińska
W zasadzie to jest prawda ale jakoś nie do końca.
Nie mam kwitów koncesyjnych z 1913 r. więc trudno mi się wypowiadać może ówczesny podpułkownik Łempicki dostał taką koncesję.
Więcej o późniejszym generale można wyczytać tu:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Zygmunt_Łempicki_(generał)
Takoż w maju 1919 r. pojawia się inż. Wiesław Gerlicz działający jak stoi poniżej w imieniu generała Łempickiego i dostaje koncesję.
koncesja.jpg

Jak można wyczytać z dat pierwszy raz pisał w sprawie koncesji 30 stycznia.
Tydzień później ukazał się dekret o ewentualnym unieważnieniu wszelkich koncesji wydanych przez władze rosyjskie i okupacyjne.
dekret.jpg

dekret 7_2_1919.jpg

Jak widać rosyjska koncesja się spodobała i nowa polska koncesja została wydana.
Dwa lata później zostaje powołana spółka o nazwie Kolej Elektryczna Warszawa - Młociny - Modlin.
mlociny 1922.jpg

W zarządzie zasiadają: pan generał i pan inżynier.
Pan inżynier oczywiście nie wziął się znikąd.
Duże siły stały za nim i światło też było.
sila 1922.jpg

https://pl.wikipedia.org/wiki/Siła_i_Światło
http://www.podkowianskimagazyn.pl/nr54/silaswiatlo.htm
Spółka bieże się do roboty, buduje linię kolejową, po czym ją uruchamia.
uruchomienie 1923.jpg

Ówcześnie w Polsce szalała hiperinflacja więc spółka występowała z wnioskami o podwyższenie taryfy.
Cztery razy.
pod_1.jpg

pod_2.jpg

pod_3.jpg

pod_4.jpg

I chyba pędząca hiperinflacja zmusiła właścicieli do zamknięcia całego interesu.
Można założyć, że w 1924 r. linia wyglądała jak na poniższym obrazku.
http://www.mapywig.org/m/WIG_maps/s...A_TOPOGRAFICZNA_OKOLIC_WARSZAWY_100K_1924.jpg
W 1924 roku koncesja zostaje notarialnie odstąpiona na rzecz ww spóki, co zostało potwierdzone odpowiednim zarządzeniem Prezydenta RP.
zmiana koncesji.jpg

Niejako przy okazji spółka uzyskała zgodę na przymusowe wywłaszczenie nieruchomości pod przyszłą kolej.
Tak się jakoś dziwnie złożyło, że ponad połowa gruntów przeznaczonych do wywłaszczenia była własnością jakiegoś Zygmunta Łempickiego do spółki z Aleksandrem Nowińskim.
wywla.jpg

Z prawie 111 tys. m2 gruntów prawie 64 tys m2 było własnością ww panów.
Nie znam się na topografii Warszawy ale wydaje mi się, że to są grunta na odcinku od Młocin do Łomianek.
I chyba ten odcinek też wybudowano.
Mniej więcej rok później, sądząc z poniższego zarządzenia rozpoczyna się budowa z Łomianek do Palmir.
palmira.jpg

W 1929 r. zostaje uruchomiony ruch pasażerski do Łomianek. Kwit jest gdzieś powyżej w wątku.
W 1933 r. ruch osobowy zostaje zawieszony na kołku i będzie tam wisiał do końca istnienia linii.
Ruch towarowy pewnikiem składa się głównie z transportów wszelkiej maści materiałów rozrywkowych.
Współpraca między spółką i żołnierzami nie układa się najlepiej o czym można przeczytać tu:
http://www.lomianki.pl/lomianki2/media/2015/04/4390_Gazeta_Bitewna_2015.pdf
wspol.jpg

Takoż ktoś wymyślił żeby kupić całą linię i mieć spokój z upierdliwymi właścicielami, spółką co ma kłopoty i może upaść lub zostać wykupiona przez Niemców.
Proszę pamiętać, że na końcu są olbrzymie magazyny amunicji, więc gratka dla wszelkiej maści szpionów olbrzymia.
Między 1934 a 1936 r. spółka zostaje zlikwidowana i przechodzi na własność państwa albo co bardziej prawdopodobne na własnośc którejś państwowej spółki.
Linia Warszawa Gdańska - Łomianki na stan PKP trafia prawdopodobnie pod koniec 1937 r. i we Wocie z roku następnego figuruje pod zarządem Warszawskiej DOKP w tabelce nr 295.
Nie wiem co się z koleją młocińską działo podczas okupacji, bo w żadnych kwitach jej nie znalazłem, muszę przyjąć za wikipedią, że rozebrano ją w 1943 r.
Z tego widać tak to widzę.

Bądźcie zdrowi.

ksiezyc_nad_gieesem ...
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.062 25 2
Jarku, ( ksiezyc_nad_gieesem ) Ty to jakimś rejentem powinieneś być, no bo chyba nie "molem archiwalnym" !

Kawał wspaniałej roboty, jak zwykle - Wielki szacun !!! ;)
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.866 79 12
Lekki OFFTOP od powyższego, ale też w okolicach militarnych...
Stoję na "Legionowo Piaski" i czekam aż z przeciwka przejedzie skład. Zobaczywszy wyłaniającą się class 66 stwierdziłem, że może ją cyknę... Ale to co jechało jako ładunek...o_O...:gwizd:...:D

IMG_20170222_150627[1].jpg

...
IMG_20170222_150651[1].jpg

...
IMG_20170222_150653[1].jpg

...
IMG_20170222_150655[1].jpg

...
IMG_20170222_150657[1].jpg

...
IMG_20170222_150659[1].jpg


Pierwszy wagon to pewnie jakiś socjal dla załóg czy coś, kontenery to pewnie zaopatrzenie do pojazdów transportowanych w tym składzie. Tylko co to, kto to i itp pytania...


Pozdrawiam z MMz:)

ps. Jak się okazało co to za skład, to zdjęcia zacząłem cykać " na wariata"...
 
K

KNG

Gość
Wcześniej. Dodatek obowiązujący od dnia 15 maja 1936 r.
A skąd ja mam wiedzieć takie rzeczy jak Ty swoje kwity trzymasz w szufladzie i nawet nie wiem co masz żeby się zapytać.
Ale żeby nie było popatrzyłem jeszcze w inne kwity. Możliwa jest końcówka 1935 r.
Chwilowo, nie mam jak sprawdzić, chyba że się komuś chce przejść do biblioteki na Chałubińskiego.
Coś w tym jest .... hehehe.
Dzięki serdeczne.
No właśnie. Kiedy uruchomiono linię z ówczesnej Jabłonny do Zegrza ?

Bądźcie zdrowi.

ksiezyc_nad_gieesem ...
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Kiedy uruchomiono linię z ówczesnej Jabłonny do Zegrza ?
Oj dobrze, że dodałeś "ówczesnej", gdyż zaraz by powstała legenda o linii z dzisiejszej Jabłonny do Zegrza. ;) Dodam - ówczesna Jabłonna to dzisiejsze Legionowo. Tylko w NAC-u jakoś nie potrafią się przekonać i dalej podpisują zdjęcia normalnotorowej jako wąską, zresztą tym samym, błędnym tropem poszedł Autor Kolei Jabłonowskiej. :( Szkoda.:(
A linia Legionowo - Zegrze została zbudowana przez 4 Batalion Kolejowy w roku 1897.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.866 79 12
Jeśli pamiętam dobrze, to chyba p. Pokropiński pisał nawet na ten temat ( chyba przy okazji kolejki Mareckiej oraz późniejszej kolejce jaką tworzyły Jabłonowsko- Karczewska i Marecka)...
Co do samego "Lagionowa Piaski", to jak się przyjrzysz Księżycu, to zaraz za nastawnią widać rozpoczynające się starotorze linii kolejowej ( dawny przebieg linii nr 9, szlak Legionowo- ...-Nasielsk). Na znacznej długości teraz jest droga o różnej nawierzchni oraz rurociąg"Przyjaźń" przeprawiający się przez Bugoarew po resztkach mostu kolejowego wysadzonego przez polskich saperów na początku wojny.
Ale to taki offtop...

Pozdrawiam z MMz:)

ps. ( po edycji) Jarząbku, o tym samym autorze pomyśleliśmy...
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0

Podobne wątki