• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej w Poznaniu i okolicach

RafałM

Znany użytkownik
Reakcje
23 3 0
Tak na miłą niedzielę, trochę bezpowrotnej historii: Poznań dnia 6.6.1964r.
A co to jest za jednostka elektryczna ? Jakiś Włoch ?
[DOUBLEPOST=1444582762][/DOUBLEPOST]Już wiem ED70 z DDRu
188 miejsc i tylko 1 klasa W tamtych czasach to był zupełnie nie trafiony zakup.Po kilku latach stały sie pociągami rządowymi a w czasie trwania MTP dowoziły dewizowców z Warszawy do Poznania
 
Ostatnio edytowane:

luc1979

Znany użytkownik
Reakcje
278 0 0
A co to jest za jednostka elektryczna ? Jakiś Włoch ?
[DOUBLEPOST=1444582762][/DOUBLEPOST]Już wiem ED70 z DDRu
188 miejsc i tylko 1 klasa W tamtych czasach to był zupełnie nie trafiony zakup.Po kilku latach stały sie pociągami rządowymi a w czasie trwania MTP dowoziły dewizowców z Warszawy do Poznania
Takie ówczesne Pendolino dla ówczesnych "elyt"...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.911 527 30
Już wiem ED70 z DDRu
188 miejsc i tylko 1 klasa W tamtych czasach to był zupełnie nie trafiony zakup.Po kilku latach stały sie pociągami rządowymi a w czasie trwania MTP dowoziły dewizowców z Warszawy do Poznania
Zgodzę się ze stwierdzeniem, że zakup był nietrafiony, ale przede wszystkim dlatego, że zespoły okazaly się niezbyt udane i dość awaryjne. Dlatego też odebrano tylko 2 zamiast planowanych 10. Trudno też mówić, że był to pociąg dla "elyt", chyba, że z powodu wyłącznie 1 klasy. Były używane jako normalne pociągi ekspresowe na trasie Warszawa - Katowice i Warszawa - Poznań. Faktycznie po kilku latach były wycofane z normalnego ruchu i używane tylko do przejazdów specjalnych, m.in. do otwierania nowo zelektryfikowanych linii. Nic jednak nie wiem o tym, by były pociągami rządowymi. A o tych dewizowcach to chyba Kolega Rafał pojechał. W czasie Targów uruchamiano dodatkowe pociągi, właśnie z wykorzystaniem ED70, ale dlaczego akurat dla dewizowców? O tych zespołach rozmawialiśmy tu: http://forum.modelarstwo.info/threa...czasów-współczesnych.18853/page-6#post-301214
 

luc1979

Znany użytkownik
Reakcje
278 0 0
Trudno też mówić, że był to pociąg dla "elyt", chyba, że z powodu wyłącznie 1 klasy. Były używane jako normalne pociągi ekspresowe na trasie Warszawa - Katowice i Warszawa - Poznań. Faktycznie po kilku latach były wycofane z normalnego ruchu i używane tylko do przejazdów specjalnych, m.in. do otwierania nowo zelektryfikowanych linii. Nic jednak nie wiem o tym, by były pociągami rządowymi. A o tych dewizowcach to chyba Kolega Rafał pojechał.
W owym czasie nie było zapotrzebowania na aż tak luksusowe pociągi...tylko 1 klasa z wysokiej klasy obsługą Warsu. Z tego co czytałem to te pociągi (przynajmniej na trasie Poznań - Warszawa jako ex Lech ) miały pełne obłożenie tylko przy okazji Międzynarodowych Targów Poznańskich, gdy część gości przybywało na targi via Okęcie).
 

RafałM

Znany użytkownik
Reakcje
23 3 0
Zgodzę się ze stwierdzeniem, że zakup był nietrafiony, ale przede wszystkim dlatego, że zespoły okazaly się niezbyt udane i dość awaryjne. Dlatego też odebrano tylko 2 zamiast planowanych 10. Trudno też mówić, że był to pociąg dla "elyt", chyba, że z powodu wyłącznie 1 klasy. Były używane jako normalne pociągi ekspresowe na trasie Warszawa - Katowice i Warszawa - Poznań. Faktycznie po kilku latach były wycofane z normalnego ruchu i używane tylko do przejazdów specjalnych, m.in. do otwierania nowo zelektryfikowanych linii. Nic jednak nie wiem o tym, by były pociągami rządowymi. A o tych dewizowcach to chyba Kolega Rafał pojechał. W czasie Targów uruchamiano dodatkowe pociągi, właśnie z wykorzystaniem ED70, ale dlaczego akurat dla dewizowców? O tych zespołach rozmawialiśmy tu: http://forum.modelarstwo.info/threa...czasów-współczesnych.18853/page-6#post-301214
Andrzeju o tzw. dewizowcach wiem od znajomego który w tamtym czasie pracował na MTP Jak zapewne wiesz odległość z Poznańskiego dworca do targów to "kilka kroków".
Opowiadał jak to dostawali "cynk" ze dewizy przyjechały właśnie tym pociągiem i wszystko musi być na cymes. Wiele jeszcze innych ciekawostek opowiadał z tamtych lat ale to nie to miejsce i nie ten temat.
Co do fajnego opisu tego składu to polecam książkę "Normalnotorowe wagony silnikowe PKP 1945-1990 "Gdzie jest opisane dokładnie co spowodowało kupno tych składów jak i kto tym jeździł no i w końcu co było przyczyną wycofania ED70 z ruchu.
 

luc1979

Znany użytkownik
Reakcje
278 0 0
Co do fajnego opisu tego składu to polecam książkę "Normalnotorowe wagony silnikowe PKP 1945-1990 "Gdzie jest opisane dokładnie co spowodowało kupno tych składów jak i kto tym jeździł no i w końcu co było przyczyną wycofania ED70 z ruchu.
Swoją drogą, ciekaw jestem na ile rozważania z tej książki oparte są na materiale źródłowym, a na ile są to luźne dywagacje i przypuszczenia autorów. Zgodzę się, że zapewne - z uwagi tylko i wyłącznie na pierwszą klasę i wysokie ceny biletów - ciężko było o wysoką frekwencję, z drugiej zaś strony zastanawiam się na ile w tamtych czasach przejmowano się rachunkiem ekonomicznym. Podróż ze Śląska do Warszawy, czy z Poznania do Warszawy samochodem/służbową limuzyną na pewno nie była szybsza niż podróż koleją, nie było w latach 60 słynnej "gierkówki" ruch był co prawda mniejszy, ale i tak nie sądzę by samochód był w stanie wygrać z ekspresem. No chyba, że nie spodobały się Gomułce, który ogólnie był znany z życia w ascezie i tępił wszelkie przejawy luksusu, może raz się przejechał takim składem na Śląsk, obruszył się na zbytek w jakim podróżują "Towarzysze ze Śląska" i kazał wycofać te pociągi z użytku (a może i nie kazano, tylko jakiś uczynny chciał się przypodobać i czytał w myślach I Sekretarza).
 
Reakcje
1.062 25 2
Tak na miłą niedzielę, trochę bezpowrotnej historii: Poznań dnia 6.6.1964r.
Oj to już historia !
Zawsze, kiedy bywałem u mojej babci w miasteczku Kostrzyn Wielkopolski, to po kolacji wychodziłem na dworzec kolejowy aby spotkać mknący do Poznania skład "Lecha" prowadzony właśnie przez ED70. Lata 60-te.
Przez Kostrzyn przejeżdżał coś ok. 20.10, o ile dobrze pamiętam.
W pamięci utkwił mi ten wyjątkowy kolor składu - góra kremowa, dół ciemny fiolet wpadający w bordo, niespotykany opływowy kształt pudła i niski buczący ton syreny potwierdzający dawany przez dyżurnego ruchu sygnał "Nakaz jazdy".
W latach siedemdziesiątych ED70 widywałem w Poznaniu, gdy obsługiwał pociąg MTP.
Potem jeden ze składów stał odstawiony na terenie lokomotywowni Grochów w Warszawie, aż w ostatnią podróż odwieziono go do Chruściny Nyskiej na składowisko złomu.
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
155 1 0
Tak, kolorystyka ED70 była super, mogę to potwierdzić, bo mam zdjęcie z tego okresu wykonane gdzieś właśnie w Wielkopolsce, co nietrudno się domyśleć spoglądając na tło w oddali za ED70. Być właśnie w relacji "Lech", tego nie wiem. Niestety - nie mogę wystawić tutaj tego zdjęcia, bo fota nie moja i ta świętość, czyli.. prawa autorskie!
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.911 527 30
Będąc w domu podeślę jeszcze coś na PW.
Dzięki, zdjęć tej maszyny trochę mam, bardziej zaciekawiła mnie jej wizyta w Polsce. Kolega Jarząbek już wyjaśnił, skąd ten cudak się u nas znalazł. Może Koledzy macie jakieś fotki z przejazdu na szlaku, jako ciekawostka?
 

Podobne wątki