• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Kolej w Krakowie i okolicach

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.770 523 30
W opisach zastosowałem oznaczanie widoczne na lokomotywach, a więc pauzę w nazwie między EU a 07. Jeśli to błąd, to proszę mnie poprawić w komentarzu
To jest błąd gdy mówimy o oznaczeniach lokomotyw PKP zgodnie z dawnymi normami. Trudno powiedzieć, czy te normy mają jeszcze zastosowanie, zwłaszcza dla nowych, prywatnych przewoźników. W świetle obecnie obowiązującego europejskiego systemu numeracji pojazdów kolejowych (EVN) można uznać, że dalsze stosowanie starego systemu oznaczania pojazdów trakcyjnych pozostaje w gestii poszczególnych przewoźników. Ale sądząc po bałaganie w oznaczeniach tych kilku lokomotyw, pokazanych na zdjęciach, był to pewnie błąd osoby malującej oznaczenia. W opisach trzymałbym się jednak jednolitego, starego systemu pisania bez spacji między literami a cyframi w oznaczeniu serii.
 

Darth_Bane

Użytkownik
Reakcje
92 0 0
To jest błąd gdy mówimy o oznaczeniach lokomotyw PKP zgodnie z dawnymi normami. Trudno powiedzieć, czy te normy mają jeszcze zastosowanie, zwłaszcza dla nowych, prywatnych przewoźników. W świetle obecnie obowiązującego europejskiego systemu numeracji pojazdów kolejowych (EVN) można uznać, że dalsze stosowanie starego systemu oznaczania pojazdów trakcyjnych pozostaje w gestii poszczególnych przewoźników. Ale sądząc po bałaganie w oznaczeniach tych kilku lokomotyw, pokazanych na zdjęciach, był to pewnie błąd osoby malującej oznaczenia. W opisach trzymałbym się jednak jednolitego, starego systemu pisania bez spacji między literami a cyframi w oznaczeniu serii.
Poprawione, dziękuję za dodatkowe informacje. Długo się nad tym sam zastanawiałem, to dosyć rozjaśnia sytuację.
 

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
207 1 0
Skład jechał w stronę Krakowa, wioząc nazwijmy to produkty hutnicze (blachy?).
To są półwyroby, slaby stalowe przeznaczone do dalszego walcowania (np. na blachy). Jeżdżą one z Dąbrowy Górniczej (dawnej Huty Katowice), gdzie są produkowane, do Nowej Huty, gdzie następuje dalsza obróbka. Dwa składy z próżnymi platformami to zapewne zwroty wagonów do Dąbrowy Górniczej, bo takich wahadeł jeździ non stop kilka na tej trasie.
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
1.017 63 25
Parę dni temu widziałem na Mydlnikach "kociołki" (tak to nazwę) hutnicze. Niestety fot nie zdążyłem zrobić. Teraz pytanko. Często składy "hutnicze" pojawiają się na Mydlnikach?
 

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
207 1 0
Przez Kraków Mydlniki jeżdżą praktycznie wszystkie pociągi obsługujące krakowską hutę, ponieważ stacja ta znajduje się na linii w kier. Zagłębia i Śląska. Głównym przewoźnikiem jest PUK KOLPREM, ale jest także PKPC czy DB Cargo Polska. Generalnie codziennie jedzie kilka stałych wahadeł, a także trafiają się inne transporty (np. wagonów do gorących wyrobów).
 
Ostatnio edytowane:

krakowiak

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
1.063 23 0
Zacznę od zaległości.

11 września 2021 r. stacja Krzeszowice.

M62-1274 Orlen z wagonami Zas, Zacns, Zans.

_DSF9405_forum.JPG _DSF9407_forum.JPG _DSF9408_forum.JPG

EU07-113 Tabor i SM42-3104 Tabor z wagonami Uacs.

_DSF9423_forum.JPG

19 października 2021 r. stacja Krzeszowice.

ET22-1137 PKP Cargo.

_DSF9448_forum.JPG

21 października 2021 r. stacja Krzeszowice.

6Dg-173 Lotos i SM42-1253 PKP Cargo.

_DSF9449_forum.JPG

27 października 2021 r. stacja Krzeszowice.

SM42-1097 PKP Cargo z wagonami Facc.

_DSF9456_forum.JPG _DSF9457_forum.JPG _DSF9459_forum.JPG

EU07-113 Tabor.

_DSF9463_forum.JPG
 

krakowiak

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
1.063 23 0
Ciągle zeszły rok.

26 czerwca 2021 r., stacja Trzebinia, TEM2-261 CTL i ST43-R006 CTL.

_DSF9332_forum.JPG

4 lipca 2021 r., stacja Krzeszowice, SM42-1097 PKP Cargo.

_DSF9335_forum.JPG

8 lipca 2021 r., stacja Krzeszowice, ET22-5151 Tabor i SM42-2275 Tabor.

_DSF9346_forum.JPG _DSF9347_forum.JPG

18 lipca 2021 r., stacja Krzeszowice, EP07-1039 i EU07-331.

_DSF9359_forum.JPG

24 lipca 2021 r., stacja Krzeszowice, T448.P-008 Orlen, BR232-037-2 Kolprem.

_DSF9370_forum.JPG _DSF9382_forum.JPG

17 sierpnia 2021 r., stacja Krzeszowice, M62M-010 Rail Polska.

_DSF9391_forum.JPG
 

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
207 1 0
Pewnego wieczoru do walcowni krakowskiej huty ArcelorMittal Poland przyjechał koleją ciekawy ładunek – dwie rolki robocze do obróbki zgrubnej, każda o masie ponad 30 ton. Zostały one wyprodukowane przez niemiecką firmę Gontermann-Peipers, która zajmuje się produkcją rolek dla przemysłu hutniczego, wyrobów odlewanych, a także pojemników na odpady promieniotwórcze. Wg informacji na stronie internetowej, produkcją rolek zajmuje się fabryka "Marienborn" w Siegen w zachodnich Niemczech. Stamtąd prawdopodobnie przyjechały one do Krakowa.

Masa całego ładunku wynosiła 65 ton. Rolki przymocowane były do drewnianych podestów (palet?) przewożonych na niemieckiej platformie Samms 709 w składzie mieszanym spółki DB Cargo Polska. Oprócz platformy z rolkami w składzie znajdowały się także platformy kryte do przewozu blachy w kręgach oraz cysterny do przewozu benzolu koksowniczego. Niestety drzewa skutecznie utrudniły wykonanie dobrego zdjęcia całego wagonu na stacji końcowej i musiałem zadowolić się ujęciem pod dużym kątem.

31 80 4865 239-6 Samms 709.jpg

31 80 4865 239-6 Samms 709 | D-DB
09.05.2022 | Kraków Nowa Huta NHC

rolka 1.jpg

rolka 2.jpg
 

krakowiak

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
1.063 23 0
30 kwietnia 2022 r., stacja Krzeszowice.
BR232-037-2 Kolprem.

_DSF9671_forum.JPG _DSF9674_forum.JPG

Wagon Eaos Tabor.

_DSF9677_forum.JPG

ET22-718 PKP Cargo.

_DSF9681_forum.JPG

14 maja 2022 r., stacja Krzeszowice.
66248 DB.

_DSF9692_forum.JPG

15 maja 2022 r., stacja Krzeszowice.
ET41-002 PKP Cargo z wagonami Eaos.

IMG_20220515_171816658_HDR_forum.jpg IMG_20220515_172148287_HDR_forum.jpg IMG_20220515_173438958_HDR_forum.jpg

Wagon Fas.

IMG_20220515_180648651_HDR_forum.jpg
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
92 0 0
Dzień dobry. Dziś wrzucam zbiór zdjęć mojej ulubionej lokomotywy - kultowej "Stonki" - SM42. W tym poście tylko w malowaniach przewoźników prywatnych, tylko klasyczna SM42. Na modernizacje (6Dg, ...), a także w malowaniach PKP (IC i Cargo) przyjdzie czas. Wszystkie zdjęcia wykonane na stacji Kraków-Mydlniki. Jak się okazuje, post może zawierać do 16 zdjęć, więc trochę materiału mi jeszcze zostało :)

SM42-110. Data: 28.05.2022.

P5282769.JPG P5282772.JPG P5282763.JPG P5282761.JPG P5282770.JPG P5282771.JPG

SM42-2581. Grupa ZUE. Data: 30.05.2022. Z pojedynczym wagonem w stronę Krakowa.

P5302793a.JPG

SM42-2625. Grupa ZUE. Data: 4.06.2022. Luzem w stronę Krakowa.

P6042939.JPG

SM42-2160. TABOR Rail. Data: 1.06.2022. Ze składem ustych platform, w kierunku Śląska. Zaledwie 19 dni po naprawie P4.

P6012821.JPG P6012823.JPG P6012825.JPG P6012818.JPG

SM42-2561. TORPOL S.A. Data: 4.06.2022. Z pojedynczym wagonem samowyładunkowym.

P6042920.JPG

SM42-2140. STRABAG Sp. z o.o. Data: 6.06.2022. Chyba moje ulubione malowanie z wszystkich zamieszczonych. Skład był złożony z przedstawionych wagonów samowyładowczych serii/typu Fa.

P6062945.JPG P6062946ab.JPG P6062948.JPG
 

Gagar358

Znany użytkownik
Reakcje
1.498 3 0
W przedostatnią sobotę wybrałem się na stację Kraków-Mydlniki z nadzieją na jakiś skład cystern, które nie rzadko tam lubią stać, no i nie zawiodłem się. Jednocześnie sobota okazała się dniem obfitym w pociągi towarowe, istne Eldorado:D. Ale nie obyło się bez pecha. Już na początku uciekł mi ciekawy Gagarin Kolpremu a później …. padła bateria w aparacie:mad:.
Mimo wszystko coś udało się złapać, choć z różnym skutkiem.

TRAXX-3 Orlen Koltrans, który najwidoczniej przyprowadził wspomniany skład cystern a następnie został odczepiony i po pewnym czasie odjechał w stronę Trzebini, by po nawróceniu pojechać w przeciwnym kierunku.

P1050204.2.jpg P1050208.JPG P1050210.JPG P1050222.JPG P1050223.JPG

Jak się później okazało, jakieś 300 m dalej podczepił się pod niemal identyczny skład cystern:

P1050325_edited2.jpg

I złapane przejazdem przez stację (z powodu padniętej baterii nie udało mi się uchwycić m.inn. lokomotywy VOIHT, której nigdy wcześniej nie widziałem na :żywo"):

6Dg-176 Kolprem

P1050227.JPG P1050228.JPG
… uchwycenie czegoś między gąszczem słupów graniczy tu nieraz z cudem.

Ludmiła Kolprem (swoją drogą, to był istny urodzaj na Kolprem).
I tutaj pech, albo coś gorszego:cenzura:, chciałem najpierw zrobić zdjęcie z dalszej odległości i zanim ustawiłem aparat ponownie, lokomotywa była już za blisko i ucięło ją z obu stron. Wstawiam jednak to zdjęcie jako efekt mojej porażki (albo zachłanności:X3:).

P1050229.JPG P1050230.JPG P1050231.JPG
 

krakowiak

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
1.063 23 0
Ha :) też się zdziwiłem, gdy zobaczyłem dwie maszyny Skody serii 131 :love::love: Krzeszowice są naprawdę ciekawym miejscem z kolejowego punktu widzenia ;)

ps. jutrzejszy post będzie równie ciekawy ;):cool:
 
Reakcje
92 0 0
Potwierdzam pojawienie się na rejonie większej ilości Škody 131 :) , i to miedzy innymi ode mnie (inne egzemplarze).
Wszystkie zdjęcia ze stacji Kraków Mydlniki.

Škoda 131 030. Data: 18.06.2022. Ze składem węglarek w stronę Krakowa.

P6183217.JPG P6183212.JPG

Škoda 131 092. Data: 18.06.2022. Ze składem węglarek w stronę Krakowa.

P6183272ab.JPG P6183273.JPG

Škoda 131 052. Data: 23.06.2022. Ze składem węglarek w stronę Krakowa. Zwracają uwagę imiona "Michal, Miroslav" poniżej okna kabiny maszynisty.

P6233369.JPG P6233370.JPG

Škoda 182 041. Data: 18.06.2022. Ze składem węglarek w stronę Śląska.

P6183255.JPG

Bombardier TRAXX E483-254. Data: 23.06.2022. Ze składem cystern w stronę Śląska. Zdjęcia dwóch ciekawszych z nich zamieszczam. Na tej GATX w kolorze czerwieni tlenkowej można dostrzec jeszcze przebijające logo "DEC".

P6233345.JPG P6233349.JPG P6233354.JPG P6233358.JPG P6233372.JPG P6233374.JPG

Bombardier TRAXX E483-254 oraz ET22-1152 z ET41-192. Data: 23.06.2022.

P6233388.JPG P6233392.JPG P6233377.JPG
 

krakowiak

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
1.063 23 0
24 czerwca 2022 r. Powtórka sytuacji, jak sprzed roku. Wysiadamy z auta na stacji w Krzeszowicach, w pierwszej kolejności kierunek lody... a tu Ludmiła (BR232-693-2 European Loco), jak gdyby nigdy nic, spokojnie, bez pośpiechu, jedzie sobie luzem do kopalni w m. Zalas po wagony z kamieniem. Alarm! Lody muszą poczekać! :cool: Wszyscy z powrotem do auta i dawaj gonić Ludmiłę po lesie :)Królowa Puszczy Dulowskiej może być tylko jedna. Po około 40-50 minutach Ludmiła wracała z pełnym składem do Krzeszowic. Oj turbo Stonka, jakich tutaj pełno, na pewno by nam tylu emocji nie dostarczyła :p;)

IMG_20220624_175439022_HDR_forum.jpg IMG_20220624_183751416_forum.jpg IMG_20220624_183804797_HDR_forum.jpg IMG_20220624_183928089_HDR_forum.jpg IMG_20220624_195853360_HDR_forum.jpg _DSF9763_forum.JPG

Tuż za składem z tłuczniem, w odstępie kilku minut również w stronę Krzeszowic, przejechała zakładowa 401Da-027. Powtórzę kolejny raz, jeśli torem do lub z kopalni przejedzie jeden pociąg, zawsze trzeba uważać, bo tuż za nim może pojawić się następny! I nie chodzi mi tutaj o trzymanie aparatu w pogotowiu, tylko o zachowanie max ostrożności i bezpieczeństwa:cool:

IMG_20220624_184241641_HDR_forum.jpg

Na samej stacji w Krzeszowicach ET22-1204 PKP Cargo.

_DSF9761_forum.JPG
 

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
207 1 0
Upał doskwiera, więc pora sięgnąć do nieco chłodniejszych czasów, a mianowicie do zeszłorocznej wiosny.

Krakowska lokomotywownia PKP Intercity i stojący przed nią nurek o numerze 028 – jeden z siedmiu wydzierżawionych od Českých drah. Warto zwrócić uwagę na herb Gdyni na ostoi lokomotywy. Za nurkiem ledwo widoczny, niezidentyfikowany ASF pracujący na prokocimskiej szopie. Obok stoją ciekawe wagony sypialne typu 306Ab. Dlaczego ciekawe? Jest to wykonana w 2003 r. przez PESĘ modernizacja wagonów 2. klasy typu 136A w liczbie 4 sztuk, w ramach której zamontowano zestawy kołowe systemu SUW 2000 (automatycznej zmiany rozstawu kół). Wagony 306Ab zostały bowiem zamówione przez PKP Intercity z myślą o połączeniu Kraków – Lwów – Kijów. Ostatni raz pojawiają się w RJP 2014/15 w relacji Wrocław – Lwów w liczbie 3 sztuk. Od tego czasu cała czwórka wylądowała przed lokomotywownią w Prokocimiu i tylko co jakiś czas jest przestawiana z miejsca na miejsce. A na klapkowych wyświetlaczach relacyjnych widać jeszcze napis "Lviv"...

754.028.jpg

PKP Intercity S.A. | 754.028 stoi wygaszony przed lokomotywownią spółki na stacji Kraków Prokocim Towarowy.
14.04.2021 | Kraków
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.669 61 1
Pora teraz na mnie żeby zamieścić uzbierane zdjęcia z okresu maj-lipiec 2022 r. Ze względu na ilość zdjęć podzielę temat na dwie części.

Zaczynamy od stacji Kraków Płaszów. Prace przy modernizacji idą do przodu aczkolwiek trwają już nieco długo. Materiały dzielnie dostarcza SM42 firmy Strabag.

strabag.jpg


Oraz uchwycona dosłownie w ostatnim momencie (no zaskoczyła mnie) maszyna do prac torowych, niestety w tej materii biegły nie jestem więc nie wiem czym ona się zajmuje.

maszyna torowa.jpg


Miejsce "odpoczynku" (?) maszyn Polregio.

zespoły trakcyjne.jpg


Przechodzimy teraz do przystanku Kraków Bonarka i na niej "nieśmiertelny" EN57 w aktualnym malowaniu Polregio.

en57 bonarka.jpg


Kolejnym przystankiem z kolejowej wycieczki jest przystanek Kraków Prokocim i "złapany" na nim skład PKP Energetyki oraz EN62.

energetyka.jpg


energetyka 2.jpg


EN62.jpg


Przechodzimy teraz do mojego ulubionego Krakowa Bieżanowa i "włości" do niego przylegających. Tu także prace posuwają się do przodu, od jakiegoś czasu jest już zamontowana wiata na jednym z peronów jednak tempo tych prac jest hm, raczej powolne.

bieżanów.jpg


EN64 pomarańczowy.jpg


Widok na to co stoi przed "szopą".

bieżanów kładka.jpg


bieżanów kładka 2.jpg


Oraz to co udało się złapać z poziomu gruntu zanim dotarłem do w/w miejsca na kładce.

et41.jpg


kolprem.jpg


skoda.jpg


Oraz ujęcie składu na torach po drugiej stronie "szopy".

skład gospodarczy.jpg


Ciąg dalszy nastąpi.
 

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.669 61 1
Ciąg dalszy kręcenia się po Bieżanowie. Przez ostatnich kilka lat (jak nie dłużej) na torach odstawczych stało sporo nieużywanych wagonów osobowych. W międzyczasie dochodziło do podpaleń których ja naliczyłem kilka, nie wiem ile dokładnie ich było. Podczas ostatniego pożaru udało się ewakuować z płonącego wagonu dwie osoby (prawdopodobnie bezdomnych) a jedna zginęła od zaczadzenia. Być może to zdarzenie było w końcu imuplsem aby tam "posprzątać". Jak odwiedziałem to miejsce w maju to wagonów było znacznie mniej, w czerwcu jeszcze mocniej się przerzedziło. Obecnie stoją tam spalone wagony, kilka sypialnych, jakieś niedobitki "jedynek" i "dwójek" jak podejrzewam w gorszym stanie bo wygląda na to, że stoją tam teraz głównie wagony przeznaczone do kasacji - chociaż mogę się mylić.

Zdjęcie z maja, widok na nadpalony wagon sypialny.

spalony sypialny.jpg


A tu jakby ktoś nie widział jeszcze jak wyginają się w łuk spalone wagony.

spalone osobowe.jpg


I taki rodzynek dla mnie w "klasycznej" (bo taką malaturę pamiętam z dzieciństwa a nie oliwkę) malaturze, logo PKP w "trumience" aczkolwiek pod spodem już nowe oznaczenia InterCity.

wagon pkp.jpg


Na ternie zakładów naprawczych PKP Cargo stacjonuje sobie taka oto SM03, oprócz niej widziałem jeszcze dwie w malaturze PKP Cargo których zdjęcie kiedyś zamieszczałem w tym wątku.

sm03.jpg


Duet SM42 w chwili wolnej od pracy.

duet esemek.jpg


Oraz drezyny motorowe PLK.

wm15.jpg


wm10.jpg


dh350.jpg


strabag bieżanów.jpg


SM42 firmy Swietelsky wyłania się powoli zza budynku.

sm42 swietelsky.jpg


Widok z drugiej strony na to co ciągnęła. Dumpcary w bardzo ładnytm stanie, wyglądają jakby niedawno opuściły fabrykę lub przeszły remont.

dumpcary.jpg


Manerwujący ED160 z prędkością ślimaczą przetaczał się przez tory.

stadler.jpg


stadler 2.jpg


Pojazdy szynowe cieszą się dużym zainteresowaniem a czy ktoś doceni zwykłą koparkę dwutorową?

koparka dwutorowa.jpg


Chyba szykuje się mała "rewolucja złomowa" odnośnie wagonów towarowych długo już stacjonujących na torach odstawczych. Ceny złomu wszakże trzymają się teraz na niezłym poziomie. Dużo wagonów ma skreślone numery inwentarzowe i napisane nr decyzji - jak rozumniem o skreśleniu z inwentarza, jeżeli nie to proszę mnie poprawić.

decyzja.jpg


Zdjęć ET22 stacjonujących nieopodal kładki prowadzącej na Bagry było już chyba sporo, ale nie z tej perspektywy.

et22.jpg
 

Podobne wątki