• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Katastrofy i wypadki

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.836 32 2
Wyjaśnienie tej katastrofy w Bawarii będzie ciekawą informacją. Niby wszystko działało, system był sprawny a jednak. Wczoraj w niemieckich wiadomościach pojawiły sie tylko informacje że jakiś błąd w nastawni zaistniał, ale dlaczego nie zadziałał indusi, w który obecnie wyposażona jest juz cała sieć?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.771 523 30
Według tych doniesień z niemieckich mediów, był to bląd dyzurnego ruchu i pociąg został wyprawiony na sygnał zastępczy (na kolejach niemieckich też takie coś funkcjonuje), a wtedy maszynista może dezaktywować Indusi. Ale na razie to wszystko są spekulacje, nie potwierdzone oficjalnie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.771 523 30
Stosowanie sbl, jaką znamy, na linii jednotorowej nie bardzo ma sens. Na takich lokalnych liniach stosuje się inne systemy sterowania ruchem. Jaki konkretnie jest na tej linii w Niemczech nie wiem, na podstawie informacji prasowych trudno coś powiedzieć.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.062 25 2
Stosowanie sbl, jaką znamy, na linii jednotorowej nie bardzo ma sens
ma sens Andrzeju - jak najbardziej.
Blokadę samoczynną stosuje się po to, jak zapewne większość MK wie, aby na daną linię pomiędzy dwiema stacjami można było wyprawić kilka pociągów jeden po drugim w odstępie blokowym, gdy odległość pomiędzy tymi stacjami jest duża a ruch spory.
Nie potrzeba wtedy czekać aż poprzedni pociąg dojedzie do następnej stacji, co zwiększa przepustowość danej linii.
To samo dotyczy linii dwutorowej.
Oczywiście przy linii jednotorowej, gdy podjadą dwa pociągi z kierunków przeciwnych, to jeden musi oczekiwać aż ten drugi zwolni linię. W tym przypadku SBL nic nie pomoże, ale jak napisałem powyżej - nie po to ona tam jest.
Przykład od wielu lat stosowany, np. linia między Otwockiem a Pilawą.
A linię - celowo podkreśliłem, bo wyobraźcie sobie, że w terminologii urzędowej na pytanie egzaminacyjne:
"opuszczając stację, na co wyjeżdża pociąg, gdy linia wyposażona jest w SBL ?"
Nie chodzi tutaj o obraz na semaforze, ale o ten tor - jak on się nazywa ??? (n) ???
- normalnie myślącemu człowiekowi wydawałoby się, że na szlak ... :cool: ~~
- otóż nie ! :eek: !
Prawidłowa odpowiedź brzmi : - na odstęp ! :obcy: !
Czyli między stacjami A i B nie mamy w tym przypadku szlaku, ale jedynie "pęczek" odstępów !!
- według mnie bzdura do kwadratu !
Egzaminującego z szanownej komisyji zapytałem:
- a jak chce pan przedostać się na drugi brzeg Wisły, to na co pan wjeżdża ???
Odpowiedział mi dziarsko:
- " na most" !
Odparłem, NIE ! dwója !
Zdziwionego poinformowałem - że wjeżdża na przęsło !!! :D !
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.771 523 30
Tadek, może powinienem był napisać, że rzadko ma sens. Linia Otwock - Pilawa jest jednak raczej wyjątkiem potwierdzającym regułę. A żeby uprzedzić dalszą dyskusję powiem, że nawet, gdy cały szlak jednotorowy jest objęty kontrolą niezajętości (obwody torowe czy liczniki osi), nie mówimy o sbl, tylko o blokadzie półsamoczynnej z kontrolą niezajętości szlaku. Tak się to przynajmniej nazywało kilkanaście lat temu, kiedy jeszcze byłem zawodowo czynny w tym "biznesie" ;). W Niemczech, na takich liniach, jak ta, gdzie doszło do wypadku, stosuje się zwykle systemy srk z licznikami osi do kontroli niezajętości szlaku, często ze zdalnym sterowaniem całą linią z jednego miejsca. Ale nie wiem, jak jest w tym konkretnym wypadku.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.062 25 2
nie mówimy o sbl, tylko o blokadzie półsamoczynnej z kontrolą niezajętości szlaku.
Andrzeju blokada półsamoczynna a SBL to są dwie różne sprawy.
Przy tej półsamoczynnej możesz na szlak /w tym przypadku !/ wyprawić tylko jeden pociąg i czekać z wyprawieniem następnego, aż ten nie zwolni szlaku. Na SBL wyprawisz tyle ile jest wolnych odstępów, jeden za drugim.
I to ma sens.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.771 523 30
Chyba nie wątpisz, że wiem, czym się różni sbl od pbl :p. Chciałem tylko uprzedzić wątpliwości mniej zorientowanych kolegów, że jak na szlaku są obwody torowe czy liczniki, to mamy zawsze do czynienia z sbl. Ale trochę odjechaliśmy od tematu...
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.062 25 2
nawet, gdy cały szlak jednotorowy jest objęty kontrolą niezajętości (obwody torowe czy liczniki osi), nie mówimy o sbl, tylko o blokadzie półsamoczynnej z kontrolą niezajętości szlaku
Andrzeju, wydaje mi się że rozpatrujemy dwie różne sprawy ...
W tej wymianie zdań chodzi o SBL, a nie o liczniki osi - sam podkreślasz, że "wtedy nie mówimy o SBL" ... :(
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
1.017 63 25
To się porobiło... Z drugiej strony jest okazja do zdjęć na objazdach.

"Z dnia 10/02/2016: Od 21:00 dn. 10 bm. do XXXX przerwa w ruchu z powodu pożaru nastawni w Bohuminie. Brak wjazdu od stacji Chałupki (Gr) i Petrovice (Gr). Pociąg 14008/9 (EC110) kończy bieg w stacji Chałupki i przechodzi na pociąg 41008/9 (EC111) uruchomiony ze stacji Chałupki. Na odcinku Chałupki- Bohumin- Ostrava i v.v. uruchomiono komunikację zastępczą CD. Pociąg 14010/1 (EN407) od stacji Petrovice u Karviné skierowany drogą okrężną p. Český Těšín do stacji Ostrava hlavní nádraží. Pociąg 41010/1 (EN406)od stacji Ostrava hlavní nádraží przez Český Těšín. Wymiana drużyn trakcyjnych na Petrovice u Karviné natomiast dr. konduktorskich na stacji Český Těšín. Pociag 34010/1 (EN402) oraz 14012/3(EN404) od stacji Petrovice u Karviné skierowany droga okrezna p. Český Těšín do stacji Ostrava hlavní nádraží. Pociag 43010/1 (EN406)od stacji Ostrava hlavní nádraží przez Český Těšín. Wymiana druzyn trakcyjnych na Petrovice u Karviné natomiast dr. konduktorskich na stacji Český Těšín."
 
P

Paweł Piotr

Gość
gdy cały szlak jednotorowy jest objęty kontrolą niezajętości (obwody torowe czy liczniki osi), nie mówimy o sbl, tylko o blokadzie półsamoczynnej z kontrolą niezajętości szlaku.
Andrzej ma rację. W przypadku szlaku jednotorowego także instaluje się semafory odstępowe i dzieli szlak - w miarę potrzeb oczywiście - na odstępy. Taka samoczynna blokada liniowa działa podobnie, jak sbl na szlaku dwutorowym, z tą różnicą, że działa w określonym kierunku jazdy (w przeciwnym do określonego kierunku jazdy semafory sbl są wygaszone lub podają sygnał S1 - w zależności od technicznego projektu). A kierunek jazdy po szlaku jednotorowym jest uzgadniany przez dyżurnych ruchu sąsiednich stacji przy pomocy blokady półsamoczynnej (także jakiegoś typu). Dawniej odcinki takiego szlaku były izolowane, obecnie stosuję się licznikowe obwody torowe - ogólnie - stosuje się urządzenia do kontroli niezajętości toru.
Instalowanie blokady samoczynnej dla szlaku jednotorowego ma sens wówczas, gdy istnieje potrzeba przepuszczania w jednym kierunku ruchu większej ilości pociągów, jadących jeden za drugim. :)...
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.062 25 2
Paweł Piotr - dziękuję za wyjaśnienie, ale przecież mi dokładnie o to samo chodziło, co Ty napisałeś.
Ja kwestionowałem jedynie stwierdzenie Andrzeja, że
"Stosowanie sbl, jaką znamy, na linii jednotorowej nie bardzo ma sens."
Oczywiście, że dyżurni uzgadniają kierunek jazdy po szlaku jednotorowym (jak nadmieniłem, egzaminujący twierdzą że to jest już nie szlak, bo jedziesz po odstępach) a zastosowanie SBL jest jak najbardziej celowe.


Dodatkowo Andrzej jakoś się zaplątał, pisząc raz :
"gdy cały szlak jednotorowy jest objęty kontrolą niezajętości (obwody torowe czy liczniki osi),
nie mówimy o sbl, tylko o blokadzie półsamoczynnej"
a następnie coś innego :
"jak na szlaku są obwody torowe czy liczniki, to mamy zawsze do czynienia z sbl." :(
 
P

Paweł Piotr

Gość
Andrzej ma naturę artysty, a artyści mają prawo być roztargnieni, trzeba im to wybaczyć i starać się ich zrozumieć nie przez analizę słów, ale myśli... :rolleyes:... (y)... :LOL:...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.771 523 30
Nie przesadzajcie z tą artystyczna naturą. Rzeczywiście, trochę za dużo chciałem napisać w jednym, zdaniu i wyszło, jak wyszlo. Ale skoro Tadeusz to mi wytknął, to muszę wyjaśnić, bo zacytował tylko część zdania:
Dodatkowo Andrzej jakoś się zaplątał, pisząc raz :
"gdy cały szlak jednotorowy jest objęty kontrolą niezajętości (obwody torowe czy liczniki osi),
nie mówimy o sbl, tylko o blokadzie półsamoczynnej"
a następnie coś innego :
"jak na szlaku są obwody torowe czy liczniki, to mamy zawsze do czynienia z sbl."
Całość brzmi tak:
Chciałem tylko uprzedzić wątpliwości mniej zorientowanych kolegów, że jak na szlaku są obwody torowe czy liczniki, to mamy zawsze do czynienia z sbl.
Zwracam uwagę na początek tego zdania. Obawiałem się, że ktoś mniej zorientowany może pomyśleć, że gdy na szlaku są obwody torowe czy liczniki, to automatycznie oznacza to, że jest sbl. To nie znaczy, że ja tak uważam. Wręcz przeciwnie, chodziło mi o to, żeby zaprzeczyć takiej tezie.

A teraz muszę się przyznać do błędnego stwierdzenia dotyczącego tragicznego wypadku w Niemczech. Na tej linii faktycznie jest samoczynna blokada liniowa, co ustalił kolega Paweł Piotr, a czego ja się nie dopatrzyłem w doniesieniach prasowych. A konkretnie na feralnym szlaku jest zainstalowany tylko jeden semafor odstępowy w każdym kierunku, w dodatku w dość nietypowy sposób, bardzo blisko stacji Bad Aibling, a nie, jak to zwykle ma miejsce, na środku szlaku. Nie wiem, na ile jest to typowe rozwiązanie w Niemczech, ale u nas raczej rzadko spotykane i dość wyjątkowe. Nie miało to jednak moim zdaniem wpływu na zaistnienie wypadku. I podtrzymuję swoje zdanie, że stosowanie sbl na linii jednotorowej rzadko ma sens, a ten przypadek jest raczej wyjątkiem, potwierdzającym regułę.
 
P

Paweł Piotr

Gość
jeden semafor odstępowy w każdym kierunku, w dodatku w dość nietypowy sposób, bardzo blisko stacji Bad Aibling, a nie, jak to zwykle ma miejsce, na środku szlaku
Jeżeli na szlaku pomiędzy stacjami A i B nie ma przystanku osobowego i maksymalna prędkość dopuszczalna jest stała na całym szlaku, semafory odstępowe blokady samoczynnej będą umieszczone mniej więcej w połowie odległości pomiędzy stacjami.
W sytuacji, jaka ma miejsce na szlaku między Bad Aibling a Kolbermoor, gdzie po drodze jest przystanek osobowy Bad Aibling Kurpark, a ponadto fragment szlaku ma ograniczenie maksymalnej prędkości do 100 km/h z powodu zakrętów, w stosunku do maksymalnej prędkości na linii wynoszącej 120 km/h, ustawienie semaforów blokady samoczynnej 313 i 314 będzie takie, aby uzyskać mniej więcej jednakowy czas zajęcia odstępów przez jadące pociągi. Nie wdając się w matematyczne rachunki, przy pomocy których wyznacza się kilometraż ich ustawienia, z rysunku widać, takie ustawienie semaforów odstępowych 313 i 314 powoduje właśnie pożądany efekt. Czas jazdy pociągu od Bad Aibling z postojem na przystanku Bad Aibling Kurpark do semafora 313 jest mniej więcej równy czasowi jazdy tego pociągu od semafora 313 do Kolbermoor. Podobnie w kierunku przeciwnym: czas jazdy pociągu od Kolbermoor do semafora 314 jest mniej więcej równy czasowi jazdy tego pociągu od semafora 314 do Bad Aibling z postojem na przystanku Bad Aibling Kurpark.
W momencie, gdy jeden pociąg, jadący z Bad Aibling do Kolbermoor, minie semafor odstępowy 313, ze stacji Bad Aibling można wyprawić drugi pociąg na pierwszy wolny odstęp. W czasie, gdy drugi pociąg dojedzie do przystanki i na nim się zatrzyma, pierwszy pociąg zdąży przejechać drugi odstęp od semafora 313 do Kolbermoor i wjechać do stacji, zwalniając drugo odstęp. Drugi pociąg po wymianie pasażerów na przystanku dostaje sygnał zezwalający na semaforze odstępowym 313.
Podobnie dzieję się w przypadku jazdy przeciwnego kierunku.
Należy dodać, że takie ustawienie semaforów zostało przyjęte dla ruchu pociągów pasażerskich, jako ruchu priorytetowego.
 

Załączniki

Mateusz

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
Kto z Wołomina lub okolic to niech porobi fotki z wykolejenia 3XEN57 na głowicy rozjazdowej w stacji Wołomin. Ja obrabiam południowe strony Warszawy i nie mam jak tam dziś podskoczyć.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 0
Koleje w Polsce 84

Podobne wątki