• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

matis_kr

Znany użytkownik
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
161 1 0
http://www.historia.beskidia.pl/?modul=wehikul&typ=wehikul&id=2425
Autor: Jack
Poaustriacki parowóz pospieszny: seria Pf12. Pierwszy na świecie parowóz z takim układem osi był budowany (57 sztuk) w latach 1895-1908 jako typ 308. Miał duży kocioł na parę nasyconą, o powierzchni ogrzewalnej 153 m2, wysunięty do przodu aż poza osie toczne w celu utrzymania granicznego nacisku osiowego. Dobre prowadzenie parowozu przez wózek toczny pozwalało na praktyczne osiąganie prędkości 125 km/h. Po I wojnie światowej PKP eksploatowały 19 parowozów tego typu. Liczba cylindrów-2, nadciśnienie w kotle-12at, średnica kół napędowych-1960mm, kół tocznych-970mm, siła pociągowa-5 500kG, masa służbowa parowozu i tendra-91,2t, długość całkowita parowozu i tendra 16 998mm.
Zdjęcie zrobione na stacji w Bielsk w 1920-1929.
2425.jpg
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.948 121 22
Zaznaczam, że nie znam się na parowozach, ale tego na powyższej fotce nie widzę:
Miał duży kocioł [...] wysunięty do przodu aż poza osie toczne
Według mnie powinno być: "Miał duży kocioł (a w zasadzie to długi) wysunięty do przodu aż poza oś skrętu wózka tocznego."
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.062 25 2
"Miał duży kocioł (a w zasadzie to długi) wysunięty do przodu aż poza oś skrętu wózka tocznego."
Pozwolę sobie dodać, że poza kilkoma raczej pokracznymi konstrukcjami, to wszystkie parowozy z przednim wózkiem tocznym, tak właśnie miały ...
Patrz np. seria Ok1, czy Pm36 :)
 

Podobne wątki