• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
A ja mam. Nie do końca takie samo ujęcie, ale widać, jak okolica się zmieniła. Też chciałem sprostować lokalizację, ale Kolega KK był szybszy.

45233022.jpg



I żeby nie było, że czepiliśmy się Ciebie jak rzep psiego ogona - po to dyskutujemy, żeby się czegoś dowiedzieć.
 
Ostatnio edytowane:

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.464 58 3
Trembwola lata 20 - 30 XX w z książki "PRZEDWOJWNNE KOLEJE" Lucjana Madziara
Trembwola Tp15 152.jpg

Wiem druga fotografia to I Epoka ale zamieszczam foto ponieważ parowozy Tp 15 w II epoce jeszcze jeżdziły
CCI20131126_0004.jpg
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.890 57 5
Mam kilka takich fotek ,z czasów II WŚ , po oznaczeniach chyba to Ukraina po ataku Niemiec na ZSRR. Trochę przykro patrzeć na wykolejone składy ,ale takie to były czasy.
4 wykolejone.jpg
194628479.jpg
 

AdrianL

Aktywny użytkownik
Reakcje
23 0 0
Były takie semafory-podwójne. Zdaje się że na stacji Gdańsk przed wojną była taka bramka z podwójnymi semaforami,ale głowy nie dam czy się nie mylę.
 

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
138 1 0
Widać nawet jeden semafor trzyramienny.
Mam jeszcze takie pytanie widać ,że ta brama jest umieszczona nad głowicą rozjazdową, więc jaki jest cel jej umieszczenia akurat w tym miejscu? Przecież to w żaden sposób nie osłania tej zwrotnic.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.464 58 3
Widać nawet jeden semafor trzyramienny.
Mam jeszcze takie pytanie widać ,że ta brama jest umieszczona nad głowicą rozjazdową, więc jaki jest cel jej umieszczenia akurat w tym miejscu? Przecież to w żaden sposób nie osłania tej zwrotnic.
Może dlatego że wtedy "automatyka" zwrotnic opierała się na linkach i cięglach i taka lokalizacja ulatwiała połączenie (przeciągnięcie) linek między semaforami i zwrotnicami - ale tylko przypuszczam
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.892 527 30
Może dlatego że wtedy "automatyka" zwrotnic opierała się na linkach i cięglach i taka lokalizacja ulatwiała połączenie (przeciągnięcie) linek między semaforami i zwrotnicami - ale tylko przypuszczam
Semaforów nie ustawia się tam, gdzie łatwiej je podłączyć do pędni (nie: linek i cięgieł!), a tam, gdzie są potrzebne. Poza tym pędnie nie służą do połączenia zwrotnic z semaforami, tylko do nastawiania jednych i drugich z nastawni i system taki stosuje się do dziś. Jakaś logika musiała stać za taką lokalizacją semaforów, ale ja też nie bardzo rozumiem tej sytuacji. Trzeba byłoby znać zasady i przepisy, obowiązujące w tamtych czasach. Podejrzewam, że miejsce zatrzymania się pociągu w razie wskazywania przez semafor sygnału "stój" jest oznaczone osobnym wskaźnikiem, a semafor nie musiał stać w tym miejscu. Maszynista miał obowiązek zatrzymać się w określonym miejscu i nie miał prawa dojechać do samego semafora, jeżeli ten nie był podany na wolną drogę. Ale to też tylko moje przypuszczenia.
 

Generał

Znany użytkownik
Reakcje
808 5 0
Zdjęcie z Gdańska jest niezwykle ciekawe, więc poprosiłem specjalistę od automatyki Tomka K. o komentarz do tego zdjęcia.
Cytuję jego pełne wyjaśnienie.
" Po pierwsze - zdjęcie jest czarno-białe więc nie widać różnicy w kolorach ramion. I czarne (tył) i czerwone (przód) obwódki ramion na zdjęciu są czarne. Po drugie - na bramce są semafory dla obu kierunków ruchu. Po trzecie wtedy obowiązywała sygnalizacja kierunkowa i prawdopodobnie było tak, że na dużych stacjach przy bardzo rozgałęzionych układach torowych dla dokładniejszego wskazania kierunku jazdy stosowano po za wjazdowymi jeszcze semafory w głowicy rozjazdowej. I to są prawdopodobnie takie semafory. Semafor wjazdowy podawał trzy sygnały zezwalające: jedno ramię - jazda "na wprost", dwa ramiona - jazda "w pierwszym kierunku zbocznym" i trzy ramiona - jazda "w drugim kierunku zbocznym" lub "w innym kierunku zbocznym niż na dwa ramiona". Tylko, że tak mamy możliwość jazdy tylko na trzy tory, a co jak było ich więcej? Ana stawiano następny semafor(y). Często pewnie nastawiany z innej nastawni. Popatrz - po lewej stronie jeden z semaforów ma trzy ramiona (to trzecie jest zresztą krótsze) i kilka możliwości jazdy za nim, a po prawej jest podana "Wolna droga na wprost" - jedno ramię i za nim widać pociąg, który właśnie na ten semafor wjechał - widać wyraźnie, że "na wprost". Tyle na szybko. Tomek K."
 

Podobne wątki