• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
W śród Włochów zapodziała się Czeska lokomotywa
Wygląda na to, że nie była tam samotna. Na ogólnym zdjęciu za nią widać tendrzaka z charakterystyczną czeską dymnicą, a za nim lokomotywę elektryczną z normalnymi pantografami. Czesi wówczas stosowali u siebie system 1500 V DC, który chyba też nie sprawdził się na dłuższą metę, bo pod koniec lat 40. przeszli na 3 kV.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.525 112 11
Wygląda na to, że nie była tam samotna. Na ogólnym zdjęciu za nią widać tendrzaka z charakterystyczną czeską dymnicą, a za nim lokomotywę elektryczną z normalnymi pantografami. Czesi wówczas stosowali u siebie system 1500 V DC, który chyba też nie sprawdził się na dłuższą metę, bo pod koniec lat 40. przeszli na 3 kV.
Troche dziwne bo Francuzi nadal maja 1,5KV, chyba ze ma cos wspolnego z iloscia potrzebnych podstacji.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.911 527 30
Nie tylko Francuzi, w Europie także Holendrzy, a na mniejszą skalę Estończycy (tylko linie podmiejskie w Tallinie) i Irlandczycy (także linie podmiejskie w Dublinie). Nie uwzględniam tu różnych, odseparowanych od reszty sieci kolejek dojazdowych. A problem rzeczywiście jest w liczbie i gęstości rozstawienia podstacji trakcyjnych, ale nie tylko. Stosunkowo małe napięcie nie pozwala na pobór większej mocy z sieci, dlatego lokomotywy na prąd stały zwykle nie przekraczają mocy 4-5 MW. Lokomotywy wielonapięciowe mają zawsze ograniczoną moc (i prędkość) przy zasilaniu 3000 i 1500 V. Już ET22 potrafi pociągnąć ponad 1000 A przy rozruchu przy 3000 V. Przy 1500 V taka moc wymagałaby 2000 A! Powoduje to duże straty przy przesyłaniu energii i znacznie większego przekroju przewodów jezdnych - jeśli ktoś ma szansę, niech porówna wygląd sieci trakcyjnej w Holandii i w Niemczech (choćby na zdjęciach). Czesi w samą porę się ocknęli. Ale chyba trochę odbiegliśmy od tematu...
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
Dublińską kolej DART zelektryfikowano dopiero w latach 80, ale jest to typowo aglomeracyjny system z licznymi przystankami, nawet nie S-Bahn tylko raczej naziemne metro. W takich przypadkach systemy niskiego napięcia mają podobno wiele zalet.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.911 527 30
We Francji ten system występuje właściwie tylko w Alzacji i Lotaryngii i nie jest rozwijany. ZTCW zasilanie 1,5 kV mają też na kolejce podmiejskiej w Dublinie i jeszcze w paru miejscach w W. Brytanii.
Oj, nie! We Francji 3 główne linie od Paryża na południe i cały praktycznie obszar południowej Francji jest zelektryfikowany systemem 1,5 kV (poza liniami TGV, oczywiście). W Alzacji i Lotaryngii jest 25 kV, 50 Hz. Polecam ciekawa stronę z kolejowymi mapami Europy:

http://www.bueker.net/trainspotting/maps.php
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
No właśnie, już w trakcie pisania zorientowałem się że bredzę i zmieniłem treść posta, ale kol. Andrzej był czujny i wyłapał :p
Ciekawy link z mapami, doceniam.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
A czy może ktoś znający się na wagonach pokusi się o stworzenie listy wagonów tam stojących, typ, producent ?
Z lektury części modelarskiej, wiem, że jest kilku Kolegów doskonale rozróżniających przedwojenne wagony, po najdrobniejszych szczegółach :)
Oczywiście chodzi mi tylko o te, produkcji polskiej.
Wystawa była ważnym wydarzeniem dla propagandy i zostało po niej sporo literatury. Byłem dziś w bibliotece i trochę tego przejrzałem i sfotografowałem. Opracuję przez weekend i coś zamieszczę.
 
Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.063 6 0
na pewno to jest 387 a tendrzak to 456, -ciekawe co to jest na końcu ( w głębi) wystawione z Italii
- z ziemi włoskiej do Polski a konkretnie w Warszawie jakieś krokodyle włoskie były stosowane chyba podczas okupacji na linii średnicowej -takie coś utkwiło mi w pamięci , nie pamiętam gdzie o tym przeczytałem ("Śk", "Kmid"??)- - Ktoś to potwierdzi ?
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.525 112 11
Zgrabne te elektrowozy, w latach 90-tych kiedy bywalem we Wloszech pelno ich bylo po lokomotywowniach jednak nie widzialem zadnej na chodzie. Ciekawe czy ktorys z tych co byly wlasnie w Polsce jescze istnieje?
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.062 25 2
Koledzy, halo Koledzy !!!
Tak żeście się zapędzili, a tu ... temat :
II epoka PKP - początki stalowego piękna RP
A nie ziemia włoska, czeska, holenderska i jeszcze jaka tam :obcy:
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.473 58 3
A więc wracając do tematu na stronie FABLOKU znajduje się zdjęcie lokomotywy spalinowej małej mocy . czy ktoś może powiedzieć więcej na temat tej lokomotywy (ile ich było gdzie jeździły ile lat były produkowane itp)
Lokomotywa małej Mocy.jpg
 

Podobne wątki