• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.064 6 0
RS11 rzecz w tym ,że zasugerowałem się lakonicznym podpisem( tytułem) pod ikoną tego zdjęcia a tam jest napisane "PKP 33 bei Lublin " przy powiększeniu nie pojawia się ten opis , który zacytowałeś ja uległem tytułowi i stąd ta nieścisłość , ja nie kojarzę tej stacji w ogóle też pomyślałem ,że opisujący miał na myśli gdzieś w Lublinie na peryferiach czy inaczej ujmując na przedmieściu w skrócie jako miejsce akcji napisałem tylko nazwę miasta( bei - obok , pod)- dzięki za korektę !
 
Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.064 6 0

Eine lange Lokreihe (u.a. drei 2'Dh2-Loks der Gattung Os 24, zwei Tw 12 der österreichischen Reihe 80, eine pr. G 10) warten in der Schiffswerft Nikolajew auf ihre Umspurung bzw. Ausbesserung. Mit der als Eisenbahn-Ausbesserungswerk umfunktionierten Schiffswerft bestand ab Dezember 1941 ein Vertrag, dass pro Monat zwei Hauptuntersuchungen L 4 sowie zwei Ausbesserungen L 2 und zehn L 0 an Lokomotiven ausgeführt werden sollten. (04.1943) Foto: Walter Hollnagel
http://www.eisenbahnstiftung.de/bildergalerie/Reichsbahn im Krieg
Blick in das Eisenbahnausbesserungswerk Nikolajew, dass ab Dezember 1941 in der dortigen Schiffswerft angesiedelt war. Auf die Umspurung warten dort etliche polnische Lokomotiven. (1943) Foto: Walter Hollnagel
 
Ostatnio edytowane:

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.475 58 3
Jak już się przeniesliśmy z wątku o TKh 49 to kolega Butter napisał:
Temat niedoszłej Tp8 był swego czasu poruszany na forum WMTMK Olsztyn przez użytkownika "lyck".
Nawet zacytuję:
"Wreszcie w 1912 r. z nieznanej parowozowni w dyrekcji Essen sprowadzono 2 maszyny serii G9 z dzielonym podwoziem systemu Mallet.
Były to już wówczas bardzo rzadkie maszyny z serii liczącej zaledwie 27 sztuk. Oba parowozy o numerach Essen 5391 i 5395 przemianowano na Bromberg 5001 i 5002, tym samym weszły na stan dyrekcji bydgoskiej KPEV.
Ich niezwykła sylwetka była prawie nieznana na tym terenie (jeśli nie liczyć 2 Malletów na kolejkach bydgoskich):
Te dziwne lokomotywy miały silnik sprzężony tzn. para najpierw rozprężała się częściowo w 2 tylnych cylindrach, a następnie całkowicie - w 2 przednich.
Cylindry tylne były sztywno połączone z ostoją (ramą) i 2 osiami pod paleniskiem. Przednie cylindry niskoprężne (większa średnica!) i ich osie tworzyły wózek skrętny jak we współczesnych lokomotywach.
Cały układ podwozia pozwalał na przechodzenie nawet bardzo ostrych łuków. Pruskie koleje państwowe zamówiły te parowozy w 1893 r. na próbę, sugerując się doświadczeniem kolei badeńskich.
Wówczas jeszcze obawiano się, że 4 osie wiązane (połączone wiązarami) w klasycznych parowozach (jak choćby wspomniany G7) mogą nie nadawać się do ruchu na liniach z typowymi łukami.
Obawy te były nieuzasadnione, co przy dalszym rozwoju podwozi parowozów stało się jaskrawo widoczne. Nieliczne Mallety G9 utrzymały się w służbie do początku lat 20-ych, choć były to maszyny generalnie nieudane.
Miały niespokojny bieg, a na prostej silnie wężykowały. Były znacznie droższe w naprawach i eksploatacji. Olbrzymie zużycie smarów na przegubach rur też nie należało do zalet.
Rura łącząca cylindry wysoko i niskoprężne (czerwona) oraz rura wylotowa (niebieska) musiały być przegubowe by przedni "wózek" miał swobodę ruchu na łukach:
Oba nietypowe parowozy zachowały się do przyjścia polskiej administracji. Prawdopodobnie miały otrzymać polskie oznaczenie Tp8.
Jednak nie wiadomo czy po 1918 r. w ogóle je używano. W każdym razie musiały być skreślone z inwentarza przed 1927 r."

Na forum WMTK Olsztyn http://www.wmtmk.pl/forum/search.php?search_author=lyck jest opisówka maleta 4 osiowego a autor Zdenek Bauer w ksiażce "SRARE PAROWOZY" opisuje parowóz osmnio osiowy z bawarskich koleji Jezeli torunski malet miał by otrzymac oznaczenie polskie to było to by chyba Tbb 1-1 poniewaz został by przejety z koleji pruskich a mallet z koleji bawarskich 8 -io osiowy wo by miał ozn. Tpp100 -1(foto z wikipedii). Jeżeli sie mylę to proszę o wyprostowanie.

800px-96~M37964.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
Chyba TKpp100-1, w końcu to tendrzak. Ale czy on był w ogóle w Polsce?! Słyszałem też jakieś niejasne pogłoski o polskim epizodzie węgierskiego malleta serii 601, choć nie znalazłem nikogo, kto znałby bliższe szczegóły.
800px-MÁV_601.jpg
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
929 79 5
Świetny artykuł Pana P.Terczyńskiego był dawno temu w Sygnałach. Parowóz raczej miałby oznaczenie TKpp101 i wszystkie 25szt. nigdy nie opuściły terenu Niemiec.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
475 1 0
W latach powojennych znalazło się w Polsce sporo parowozów obcego pochodzenia o przestarzałej konstrukcji jak choćby francuskie 130B. Uruchamiano je bez wciągnięcia na inwentarz, nierzadko bez zawracania sobie głowy formalnościami przekazywano do przemysłu lub zwracano przedwojennemu właścicielowi. Tak na przykład było z lokomotywami czeskimi które tuż po wojnie znalazły się na terenie Dolnego Śląska.
 
Reakcje
1.782 13 0
W latach powojennych znalazło się w Polsce sporo parowozów obcego pochodzenia o przestarzałej konstrukcji jak choćby francuskie 130B. Uruchamiano je bez wciągnięcia na inwentarz, nierzadko bez zawracania sobie głowy formalnościami przekazywano do przemysłu lub zwracano przedwojennemu właścicielowi. Tak na przykład było z lokomotywami czeskimi które tuż po wojnie znalazły się na terenie Dolnego Śląska.
.. A jakieś foteczki archiwalne się może gdzieś zachowały:rolleyes:?...[DOUBLEPOST=1379062389,1379061988][/DOUBLEPOST]Czy są może gdzieś fotki parowozu TL103? Może jest model tego parowozu?
[DOUBLEPOST=1379062601][/DOUBLEPOST]Jest fotka!!!! :p ..... Teraz czy jest model(n)?
[DOUBLEPOST=1379063664][/DOUBLEPOST]I są zdjęcia tego typu parowozu:p :



I model ( tylko nie wiadomo czy w H0? ) Fotka Velimr Crha z 2007 roku:
[DOUBLEPOST=1379063969][/DOUBLEPOST]I znów model:p
[DOUBLEPOST=1379064077][/DOUBLEPOST]Przepraszam ,że może nie ten watek ,ale w sumie Tl100 jeździł na naszych szlakach - może miał inny troszkę osprzęt , ale jednak...:)
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.475 58 3
.. A jakieś foteczki archiwalne się może gdzieś zachowały:rolleyes:?...[DOUBLEPOST=1379062389,1379061988][/DOUBLEPOST]Czy są może gdzieś fotki parowozu TL103? Może jest model tego parowozu?
[DOUBLEPOST=1379062601][/DOUBLEPOST]Jest fotka!!!! :p ..... Teraz czy jest model(n)?
[DOUBLEPOST=1379063664][/DOUBLEPOST]I są zdjęcia tego typu parowozu:p :



I model ( tylko nie wiadomo czy w H0? ) Fotka Velimr Crha z 2007 roku:
[DOUBLEPOST=1379063969][/DOUBLEPOST]I znów model:p
[DOUBLEPOST=1379064077][/DOUBLEPOST]Przepraszam ,że może nie ten watek ,ale w sumie Tl100 jeździł na naszych szlakach - może miał inny troszkę osprzęt , ale jednak...:)

Był to Węgierski parowóz seri 324 wyprodukowane w Budapeszczie na stronie http://de.wikipedia.org/wiki/MÁV-Baureihe_324 jest wzmianka że te parowozy jeździły na PKP czy ktoś jest w stanie to potwierdzić, gdzieś tez czytałem że były chyba 3 szt. ale nie jestem pewien
 

Podobne wątki